Basisvragen over boomloze zadels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Basisvragen over boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 13:39

Zelf rij ik eigenlijk altijd recreatief. Aangezien ik helemaal geen ervaring met boomloze zadels heb, vroeg ik me af, wat de voordelen van een boomloss zadel zijn t.o.v. een traditioneel Engels zadel. Past elk boomloss zadel of elke paard of moet dit ook opgemeten worden, zoals bij Engelse zadels. Welke merken boomloze zadels hebben jullie goede ervaringen mee en voor wat voor een prijs kan je een goed boomloss zadel krijgen? Kan je ook normale stijgbeugels aan een boomloss zadel vastmaken. Zoals jullie begrijpen, ben ik gewoon benieuwd naar deze zadels en weet er nog niets vanaf.

8nnemiek

Re: Basisvragen over boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:01

In deze link vind je héél veel informatie over een boel verschillende merken boomloos:
viewtopic.php?f=99&t=506830

De meest bekende is barefoot, met een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Er zijn ook een boel kopieën hiervan te vinden, zoals Randolls, Funrider en wat andere. Die zijn goedkoper, maar ook qua kwaliteit wat minder.

Van barefoot ( www.boomloosrijden.nl ) heb je een aantal verschillende modellen: dressuurversie komt standaard met normale beugels, de cheyenne kan met allebei, en de western en endurance modellen worden meestal met fenders gebruikt.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:44

1.de voordelen van een boomloss zadel zijn t.o.v. een traditioneel Engels zadel.
2. Past elk boomloss zadel of elke paard of moet dit ook opgemeten worden, zoals bij Engelse zadels.
3. Welke merken boomloze zadels hebben jullie goede ervaringen mee en voor wat voor een prijs kan je een goed boomloss zadel krijgen?
4. Kan je ook normale stijgbeugels aan een boomloss zadel vastmaken.

zo eventjes Haha!

1. Het past op heel veel paarden, je hoeft niet elke keer een nieuw zadel te kopen omdat het meegroeit met je paardje. Alleen paarden met een zeer hoge schoft word het afgeraden.
2. zoals hierboven al, het past vrijwel altijd maar met paardjes onder de 1.45 m moet je opletten met wat voor een zadel je koopt, de westernzadels van barefoot worden dan al snel te groot. Hoewel ik met mijn paardje van 1.49 ook een western heb en het prima ligt.
3. Er zijn heeeel veel merken boomloze zadels. Ik heb 2 barefoots en ik ben er zeer tevreden mee. Er lopen nogal wat topics op boomloze zadels dus kijk eventjes rond Lachen
4. Ja dat kan, ik doe het aan mijn engelse niet want met fenders heb ik veel meer houvast en het rijd heerlijk. Maar het kan dus zeker wel Ja

Op www.boomloosrijden.nl staat heel veel informatie, lees dat even door en je weet heel wat meer daarna. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:11

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:03

karen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:13

Wij hebben zelf een dressuurzadel van torsion. Op zich zit het wel lekker, maar heeft de neiging weg te schuiven. Als je een goede zit hebt, ook zonder zadel, is het best wel leuk. Wij gebruiken het vaak voor het wennen van jonge paarden aan het zadel, maar het echte dressuur rijden met onze Iberische paarden gebeurt enkel met een klassiek of Portugees zadel.