Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Snovje schreef:1. Wat als ze door de dominantie van de andere paarden niet in de schuilstal kan of er zelf niet
ingaat……..?! Ze moet toch ook droog kunnen staan ik wil niet dat ze ziek wordt of bijv. mok krijgt.
Ze hebben wel stallen maar die zijn in principe voor hun eigen paarden. Ik kan en mag er af en toe
wel eens gebruik van maken.
2. Daarnaast heb ik hier geen trailer die ik kan lenen (misschien bij evt oude stalling nog wel mogelijk
om te lenen dan zou ik moeten vragen)
3. Daarnaast vraag ik me af hoe jullie het in de winter doen met rijden. In de winter gaat een paard
sneller zweten. Ik weet dat ze niet zo snel ziek worden door een beetje nattigheid ivm de werking
van hun vacht….maar hoe zit het dan met die warmen spieren…..hoe doen jullie dat nu met jullie
paarden die 24/7 buiten staan?
4. Wat vinden jullie van de beschuttingsmogelijkheden?
MarRic schreef:Snovje schreef:1. Wat als ze door de dominantie van de andere paarden niet in de schuilstal kan of er zelf niet
ingaat……..?! Ze moet toch ook droog kunnen staan ik wil niet dat ze ziek wordt of bijv. mok krijgt.
Ze hebben wel stallen maar die zijn in principe voor hun eigen paarden. Ik kan en mag er af en toe
2. Daarnaast heb ik hier geen trailer die ik kan lenen (misschien bij evt oude stalling nog wel mogelijk
3. Daarnaast vraag ik me af hoe jullie het in de winter doen met rijden. In de winter gaat een paard
sneller zweten. Ik weet dat ze niet zo snel ziek worden door een beetje nattigheid ivm de werking
van hun vacht….maar hoe zit het dan met die warmen spieren…..hoe doen jullie dat nu met jullie
1. Ik las dat er 2/3 schuilstallen zijn, dan is er dus altijd wel een droog plekje waar ze terecht kan.
Wat mok betreft; goed droogmaken als je er bent, maar ik zou me er niet te veel zorgen over maken.
2. Een trailer is altijd wel te regelen, helemaal fijn als dat bij de 'oude' stalling kan.
3. Gewoon wat langer uitstappenen daarna lekker weer de wei op (http://www.paardnatuurlijk.nl - hier staat het uitgebreid beschreven).
4. Goed.
Snovje schreef:1. Wat als ze door de dominantie van de andere paarden niet in de schuilstal kan of er zelf niet
Daarnaast heb ik hier de beschikking over een wasplaats/water, 2 geel zandbakken en is er een manage in de buurt waar ik misschien kan rijden.
O,ja de afstand van de vet nieuwe stalling is iets verder en op beide plaatsen heb ik ook een zadelkastruimte.
dorientjuh schreef:1. Ik zou ook zeker voor de 'nieuwe' stalling kiezen. In de praktijk blijkt vaak dat paarden nauwelijks tot geen gebruik maken van een schuilstal, dus daar zou ik me niet zoveel zorgen om maken. Mok komt vaak van binnen uit, en ze kan nog naar de weide.
2. Ik vind zelf dat de trailer buiten beschouwing moet blijven, het gaat hier om dat stalling. Maar als je die kan lijven lenen is dat natuurlijk een probleem. En als je maar heel af en toe de trailer gebruikt (wat ik volgens mij opmaak uit jouw verhaal?) dan kun je altijd nog kiezen voor de paardentaxi.
3. Over de kou: daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Er zijn genoeg paarden die 24/7 buiten staan zonder dekens oid, daarmee gaat het ook goed.
4. Ik vind de beschuttingsmogelijkheden beter dan bij de stal waar je nu staat.
Sociale contacten zijn voor paarden superbelangrijk, alleen al daarom zou ik voor de nieuwe stal kiezen.
Mandyke schreef:Waarom kan je paard niet bij het andere paard staan op je huidige stal?
Ik heb zelf een heel dominante merrie en het is wel zo dat als je paard laag in rang staat ze de schuilstal meestal niet binnenkomt. Als de andere paarden niet overdreven dominant zijn kan ze wel een plaatsje in de andere schuilstal veroveren natuurlijk. Verder moet je wel even nagaan hoe de paarden worden gevoederd. Ik zie het bij ons op stal zelf ook dat als er 's morgens hooi op de wei wordt gegooid mijn paard altijd wel een serieuze hap heeft maar voor de anderen schiet soms niet zo veel meer over.
Wat ik wel een overtuigende reden vind om naar de nieuwe stal te verhuizen is het contact met de andere paarden, dit hebben ze toch echt wel nodig hoor!
En voor de rest zal ze zich natuurlijk ook wel gewoon aanpassen aan de nieuwe situatie. Als het een gezonde haflinger is kan die best wel wat kou verdragen!
Mandyke schreef:OK, maar as je paardje dan toch eerder dominant is zal ze op de nieuwe wei niet zoveel problemen ondervinden.
Je vindt het misschien eng omdat het nieuw is en je niet goed weet wat je mag verwachten! Dit is gewoon eigen aan mensen!!
Succes!!
Mandyke schreef:Inderdaad, de laatste keer dat ik verhuisde heb ik weken lopen tobben en toen het eindeijk zover was was ik nog een wrak!
En dan te denken dat ik nog een kalmerend middeltje aan de DA had gevraagd voor m'n paardje voor tijdens het transport als het niet zou lukken. Ik kon dat spul beter zelf innemen!!
Snovje schreef:Ohh van wie krijg je les als ik mag vragen... (is off topic sorry)
Staat je paard nu ook 24/7 buiten en in een kudde?
Mandyke schreef:Snovje schreef:Ohh van wie krijg je les als ik mag vragen... (is off topic sorry)
Staat je paard nu ook 24/7 buiten en in een kudde?
Momenteel neem ik geen grondwerkles meer. Haar naam is Sandra, ze woont in Lille in België, maar momenteel geeft ze geen lessen meer omdat ze ziek is.
Mijn paard staat wel in een kudde, maar 's avonds gaan ze op stal. Er is gewoonweg niet genoeg wei om ze dag en nacht buiten te houden.
Je moet ook even de plussen en minnen voor jezelf afwegen hé! We zijn het er allemaal wel over eens dat de nieuwe stal waarschijnlijk beter zal zijn voor jouw paard maar je moet er zelf ook kunnen aarden natuurlijk. Als jij je er niet thuis voelt projecteer je dat onbewust toch op je paard en daar kom je geen stap mee vooruit. Heb je al eens gaan kennis maken met de mensen die op de nieuwe stal een paard hebben staan?
Wil je eigenlijk enkel verhuizen om je paard 24/7 buiten te hebben of zijn er nog frustraties? Hou er rekening mee dat er op elke stal wel iets is waar je een andere mening over hebt.
Nog meer om over na te denken, daar had je nu net behoefte aan hé!