Paard in kudde en 24/7 buiten maar hoe om te gaan met.....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Paard in kudde en 24/7 buiten maar hoe om te gaan met.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 16:05

Beste mensen,

Ik zit met een dilemma’tje zeg maar. Ik wil mijn paard (haflinger bijna 4) verplaatsen. Echter zijn er een aantal voor- en nadelen zoals altijd. Daarnaast zijn er ook een aantal zaken waar ik geen antwoord op weet. Via deze weg hoop ik dan ook meer inzicht te krijgen in deze vragen. Hieronder een uitleg per situatie en mijn vragen. Ik leg het uitgebreid uit zodat de situatie duidelijk is.

Nu:
Van ’s morgens 7 tot ’s avonds plus minus 9 uur buiten. Uiteraard in de zomer langer dan in de winter. In de zomer staat ze nog eerder buiten maar ’s middags staat ze binnen ivm de dazen. Daarentegen gaat ze af en toe wel weer tegen de avond naar buiten.

Onder buiten wordt verstaan: een dag helf op de wei van 1.5 hectare met 1 ander paard of alleen en de andere dag helft op een zandpadock van ong. 8 bij 5. In deze zandpaddock staat ze alleen maar kan wel na een paard kijken dat een paddock verder staat. De wei en paddock zijn omrasterd met een schrikdraad.

In de paddock en op de grasweide is maar een zeer klein schaduwplekje bestaande uit 3 eikenbomen en op de paddock uit 1 grote struik.

De stal is 3.5 bij 3 en wordt echt super schoon gehouden. Ook wanneer ze op stal staan wordt nog tijdens het eten geven de ontlasting in een hoek gegooid.

Eten is verdeeld over 3 en af en toe 4 dagdelen.

Daarnaast heb ik de beschikking van een rijbak met zwart zand en licht, poetsplaats en koud water. Ook kan ik de trailer tegen een vergoeding lenen. De eigenaren van de stalling en wei zijn super aardig en behulpzaam. Af en toe wel grof gebekt zeg maar ik kan het super met ze vinden.

Evt nieuwe plaats:
5 hectare grond bij een minicamping. Gasten kunnen en mogen niet bij de paarden.

Deze grond is opgedeeld in kleinere stukken van een halve tot 1 hectare. Ze hebben 3 zandweide die van elkaar gescheiden zijn middels schrikdraad maar ziin ook weer zo geconstrueerd dat de paarden zelf kunnen bepalen of ze bij elkaar willen staan. Op de zandwei staan 2 schuilstallen (verder geen beschutting), drinken en hooi wordt hier gegeven. Daarnaast hebben ze vanuit deze 3 zandweide altijd de beschikking over een grasweide.

In de winter is de zandweide echt nat werd mij verteld de hoeven willen wel eens wegzakken in de modder, zoals vorig jaar met de hevige regenbuien zeiden ze. Ook in de winter kunnen ze naar de grasweide, deze is wel nat maar niet’ zompig’.

Ik weet dat mijn paard het echt super vindt om bij ander paarden te staan. Zodra ze onder de draad kan piept ze er nl. onderdoor. Alleen zit ik met de volgende twijfel:

1. Wat als ze door de dominantie van de andere paarden niet in de schuilstal kan of er zelf niet
ingaat……..?! Ze moet toch ook droog kunnen staan ik wil niet dat ze ziek wordt of bijv. mok krijgt.
Ze hebben wel stallen maar die zijn in principe voor hun eigen paarden. Ik kan en mag er af en toe
wel eens gebruik van maken.
2. Daarnaast heb ik hier geen trailer die ik kan lenen (misschien bij evt oude stalling nog wel mogelijk
om te lenen dan zou ik moeten vragen)
3. Daarnaast vraag ik me af hoe jullie het in de winter doen met rijden. In de winter gaat een paard
sneller zweten. Ik weet dat ze niet zo snel ziek worden door een beetje nattigheid ivm de werking
van hun vacht….maar hoe zit het dan met die warmen spieren…..hoe doen jullie dat nu met jullie
paarden die 24/7 buiten staan?
4. Wat vinden jullie van de beschuttingsmogelijkheden?

Daarnaast heb ik hier de beschikking over een wasplaats/water, 2 geel zandbakken en is er een manage in de buurt waar ik misschien kan rijden.

O,ja de afstand van de vet nieuwe stalling is iets verder en op beide plaatsen heb ik ook een zadelkastruimte.

Ik kijk uit naar jullie reacties!!

MarRic

Re: Paard in kudde en 24/7 buiten maar hoe om te gaan met.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:18

Snovje schreef:
1. Wat als ze door de dominantie van de andere paarden niet in de schuilstal kan of er zelf niet
ingaat……..?! Ze moet toch ook droog kunnen staan ik wil niet dat ze ziek wordt of bijv. mok krijgt.
Ze hebben wel stallen maar die zijn in principe voor hun eigen paarden. Ik kan en mag er af en toe
2. Daarnaast heb ik hier geen trailer die ik kan lenen (misschien bij evt oude stalling nog wel mogelijk
3. Daarnaast vraag ik me af hoe jullie het in de winter doen met rijden. In de winter gaat een paard
sneller zweten. Ik weet dat ze niet zo snel ziek worden door een beetje nattigheid ivm de werking
van hun vacht….maar hoe zit het dan met die warmen spieren…..hoe doen jullie dat nu met jullie

1. Ik las dat er 2/3 schuilstallen zijn, dan is er dus altijd wel een droog plekje waar ze terecht kan.
Wat mok betreft; goed droogmaken als je er bent, maar ik zou me er niet te veel zorgen over maken.
2. Een trailer is altijd wel te regelen, helemaal fijn als dat bij de 'oude' stalling kan.
3. Gewoon wat langer uitstappen Lachen en daarna lekker weer de wei op (http://www.paardnatuurlijk.nl - hier staat het uitgebreid beschreven).
4. Goed.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 16:33

MarRic schreef:
Snovje schreef:

1. Ik las dat er 2/3 schuilstallen zijn, dan is er dus altijd wel een droog plekje waar ze terecht kan.
Wat mok betreft; goed droogmaken als je er bent, maar ik zou me er niet te veel zorgen over maken.
2. Een trailer is altijd wel te regelen, helemaal fijn als dat bij de 'oude' stalling kan.
3. Gewoon wat langer uitstappen Lachen en daarna lekker weer de wei op (http://www.paardnatuurlijk.nl - hier staat het uitgebreid beschreven).
4. Goed.

1. Ik ben er maar 3 keer in de week om ze evt te drogen en wat als ze niet toegelaten wordt in de schuilstal omdat de dominate haar er niet in laat.... Dan staat ze in het natte. Ik kan misschien wat afspraken maken met de eigenaar maar ben benieuwd wat je ervaringen zijn. En er zijn maar 2 schuilstallen en 10 paarden. Zijn er mensendie ervaringen hebben met een kudde paarden waar een dominant paard inzit die de ander tijdens zeer nat weer niet toe laat in de schuilstal.

In ieder geval bedankt voor de reactie ben benieuwd hoe je hierover denkt....... ik weet dat ik me niet te veel zorgen moet maken en vindt het ergfijn dat je dat zegt maar ooooh wat als ze mok krijgt of wat dan ook.....Dan baal ik en ben ik de klos en mijn paard vooral......Heb je daadwerkelijk ook ervaring met zulke stalling? Just a question....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:19

1. Ik zou ook zeker voor de 'nieuwe' stalling kiezen. In de praktijk blijkt vaak dat paarden nauwelijks tot geen gebruik maken van een schuilstal, dus daar zou ik me niet zoveel zorgen om maken. Mok komt vaak van binnen uit, en ze kan nog naar de weide.
2. Ik vind zelf dat de trailer buiten beschouwing moet blijven, het gaat hier om dat stalling. Maar als je die kan lijven lenen is dat natuurlijk een probleem. En als je maar heel af en toe de trailer gebruikt (wat ik volgens mij opmaak uit jouw verhaal?) dan kun je altijd nog kiezen voor de paardentaxi.
3. Over de kou: daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Er zijn genoeg paarden die 24/7 buiten staan zonder dekens oid, daarmee gaat het ook goed. Lachen
4. Ik vind de beschuttingsmogelijkheden beter dan bij de stal waar je nu staat.

Sociale contacten zijn voor paarden superbelangrijk, alleen al daarom zou ik voor de nieuwe stal kiezen. Ja

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:40

Waarom kan je paard niet bij het andere paard staan op je huidige stal?

Ik heb zelf een heel dominante merrie en het is wel zo dat als je paard laag in rang staat ze de schuilstal meestal niet binnenkomt. Als de andere paarden niet overdreven dominant zijn kan ze wel een plaatsje in de andere schuilstal veroveren natuurlijk. Verder moet je wel even nagaan hoe de paarden worden gevoederd. Ik zie het bij ons op stal zelf ook dat als er 's morgens hooi op de wei wordt gegooid mijn paard altijd wel een serieuze hap heeft maar voor de anderen schiet soms niet zo veel meer over.
Wat ik wel een overtuigende reden vind om naar de nieuwe stal te verhuizen is het contact met de andere paarden, dit hebben ze toch echt wel nodig hoor!
En voor de rest zal ze zich natuurlijk ook wel gewoon aanpassen aan de nieuwe situatie. Als het een gezonde haflinger is kan die best wel wat kou verdragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:01

Snovje schreef:

Daarnaast heb ik hier de beschikking over een wasplaats/water, 2 geel zandbakken en is er een manage in de buurt waar ik misschien kan rijden.

O,ja de afstand van de vet nieuwe stalling is iets verder en op beide plaatsen heb ik ook een zadelkastruimte.

Als ik jou was, zou ik voor deze nieuwe stalling kiezen. Veel beter voor je paardje! Knipoog

1. Wat de dominantie van andere paarden betreft: dat kun je nu nog niet overzien (is er nu ook sprake van dan, dat dat gebeurt?). Als ze er uit zichzelf niet in gaat staan, dan is dat haar eigen keuze en is er dus niets aan de hand. De noodzaak om droog te kunnen staan, zie ik niet zo. Paarden kunnen het prima hebben wanneer het een paar uur regent en tussendoor telkens even droog is en ze voldoende hooi hebben. Wanneer het een hele dag blijft plensen, dan zou je eventueel een regendeken op kunnen doen. Maar de meeste Haflingers kunnen de barre weersomstandigheden prima aan. Ze worden niet zomaar ziek van regen, en al helemaal niet van kou. En mok krijg je niet door in de regen of natte wei staan; mok komt veelal van binnenuit en zie je vaker bij paarden die op stal staan en krachtvoer krijgen, dan bij paarden die 24/7 buiten lopen en voornamelijk hooi krijgen.
2. Heb je vaak een trailer nodig? Is het noodzaak?
3. In de winter rijden we minder, omdat de bak dan vaak nat is en ik doordeweeks niet het bos in kan (omdat het dan donker is). Maar als we rijden, dan rijden we gewoon. Goed uitstappen en de wei weer op.
4. Prima.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:24

dorientjuh schreef:
1. Ik zou ook zeker voor de 'nieuwe' stalling kiezen. In de praktijk blijkt vaak dat paarden nauwelijks tot geen gebruik maken van een schuilstal, dus daar zou ik me niet zoveel zorgen om maken. Mok komt vaak van binnen uit, en ze kan nog naar de weide.
2. Ik vind zelf dat de trailer buiten beschouwing moet blijven, het gaat hier om dat stalling. Maar als je die kan lijven lenen is dat natuurlijk een probleem. En als je maar heel af en toe de trailer gebruikt (wat ik volgens mij opmaak uit jouw verhaal?) dan kun je altijd nog kiezen voor de paardentaxi.
3. Over de kou: daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Er zijn genoeg paarden die 24/7 buiten staan zonder dekens oid, daarmee gaat het ook goed. Lachen
4. Ik vind de beschuttingsmogelijkheden beter dan bij de stal waar je nu staat.

Sociale contacten zijn voor paarden superbelangrijk, alleen al daarom zou ik voor de nieuwe stal kiezen. Ja

Thanx... voor de kou ben ik niet bang Haha! ,.....eerder voor de zon en de natte hoeven..... Heb jij je paard ook 24/7 buiten staan?
Vraag me alleen af waarom ik het zo eng vindt om haar te verplaatsen...kunnen jullie niets mee maar wilde het ff meldenn

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:26

Mandyke schreef:
Waarom kan je paard niet bij het andere paard staan op je huidige stal?

Ik heb zelf een heel dominante merrie en het is wel zo dat als je paard laag in rang staat ze de schuilstal meestal niet binnenkomt. Als de andere paarden niet overdreven dominant zijn kan ze wel een plaatsje in de andere schuilstal veroveren natuurlijk. Verder moet je wel even nagaan hoe de paarden worden gevoederd. Ik zie het bij ons op stal zelf ook dat als er 's morgens hooi op de wei wordt gegooid mijn paard altijd wel een serieuze hap heeft maar voor de anderen schiet soms niet zo veel meer over.
Wat ik wel een overtuigende reden vind om naar de nieuwe stal te verhuizen is het contact met de andere paarden, dit hebben ze toch echt wel nodig hoor!
En voor de rest zal ze zich natuurlijk ook wel gewoon aanpassen aan de nieuwe situatie. Als het een gezonde haflinger is kan die best wel wat kou verdragen!

De huidige eigenaresse van de stalling wil dat de paarden ook rustig staan alleen en ze is bang dat een paard zich verwond. Die van mij is redelijk dominant en kan een paard blijven schoppen (voor eentje heeft ze nu respect Bloos Knipoog ). Op de weide kan dat wel want dan kunnen ze weg de zandpaddock is daar te klein voor...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:27

OK, maar as je paardje dan toch eerder dominant is zal ze op de nieuwe wei niet zoveel problemen ondervinden.

Je vindt het misschien eng omdat het nieuw is en je niet goed weet wat je mag verwachten! Dit is gewoon eigen aan mensen!!

Succes!! OK dan!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:30

Als ik jou was, zou ik voor deze nieuwe stalling kiezen. Veel beter voor je paardje! Knipoog

1. Wat de dominantie van andere paarden betreft: dat kun je nu nog niet overzien (is er nu ook sprake van dan, dat dat gebeurt?). Als ze er uit zichzelf niet in gaat staan, dan is dat haar eigen keuze en is er dus niets aan de hand. De noodzaak om droog te kunnen staan, zie ik niet zo. Paarden kunnen het prima hebben wanneer het een paar uur regent en tussendoor telkens even droog is en ze voldoende hooi hebben. Wanneer het een hele dag blijft plensen, dan zou je eventueel een regendeken op kunnen doen. Maar de meeste Haflingers kunnen de barre weersomstandigheden prima aan. Ze worden niet zomaar ziek van regen, en al helemaal niet van kou. En mok krijg je niet door in de regen of natte wei staan; mok komt veelal van binnenuit en zie je vaker bij paarden die op stal staan en krachtvoer krijgen, dan bij paarden die 24/7 buiten lopen en voornamelijk hooi krijgen.
2. Heb je vaak een trailer nodig? Is het noodzaak?
3. In de winter rijden we minder, omdat de bak dan vaak nat is en ik doordeweeks niet het bos in kan (omdat het dan donker is). Maar als we rijden, dan rijden we gewoon. Goed uitstappen en de wei weer op.
4. Prima.[/quote]

Thanx... ben blij met al die postieve verhalen. En ik ben niet voor de kou met mijn haffie maar eerder voor de natte hoeven enzo./.... En idd ik wil haar verplaatsen zodat ze in kudde verband kan staan..... Vindt het alleen eng...misschien omdat me huige stalling niet slecht is... ik bedoel ga er niet met een slecht gevoel weg... Weet niet hoe ik het zou moeten brengen??? TIPS???
Het hooi krijgen ze hier (nieuwe stalling) in een aantal grote bakken er staan er volgens mij 5 of 6 en vaak blijft er wat over zover ik tot nu toe heb gezien.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:31

Mandyke schreef:
OK, maar as je paardje dan toch eerder dominant is zal ze op de nieuwe wei niet zoveel problemen ondervinden.

Je vindt het misschien eng omdat het nieuw is en je niet goed weet wat je mag verwachten! Dit is gewoon eigen aan mensen!!

Succes!! OK dan!

Dat zal het inderdaad wel zijn....maar ik wordt er niet goed van .........Ahh hh mensen en denken he..... Bloos Haha! Je spreekkt uit ervaring Bloos

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:37

Inderdaad, de laatste keer dat ik verhuisde heb ik weken lopen tobben en toen het eindeijk zover was was ik nog een wrak!
En dan te denken dat ik nog een kalmerend middeltje aan de DA had gevraagd voor m'n paardje voor tijdens het transport als het niet zou lukken. Ik kon dat spul beter zelf innemen!! Haha!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:39

Mandyke schreef:
Inderdaad, de laatste keer dat ik verhuisde heb ik weken lopen tobben en toen het eindeijk zover was was ik nog een wrak!
En dan te denken dat ik nog een kalmerend middeltje aan de DA had gevraagd voor m'n paardje voor tijdens het transport als het niet zou lukken. Ik kon dat spul beter zelf innemen!! Haha!

Hee je kunt me aan het lachen maken.....met je tekst dat gebeurd niet vaak Clown Inderdaad ik kan het middeltje wel gebruiken..Vraag me ook de hele tijd af wat mijn opaardje zal vinden van als ze weer verplaatst wordt..... Ze zal er naar mijn idee op veruit gaan maar nu weer een andere omgeving...aaggrrrr ik wordt gek van mezelf... Maarre waarom had jouw paardje een rustgevendmiddel nodig voor het transport als ik mag vragen...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:43

Ze had vroeger slechte ervaringen opgedaan met transport, ze werd de trailer opgejaagd i.p.v. geduldig naar binnen geleid. Voor ik verhuisde had ik niets om mee te oefenen en wist ik eerlijk gezegd ook niet hoe ik het moest aanpakken, maar sinds een jaar lopen we vrolijk op en af de trailer zonder enige stress. Heb ik allemaal te danken aan mijn lesgeefster in grondwerk natural horsemanship! Ja

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:53

Ohh van wie krijg je les als ik mag vragen... (is off topic sorry)

Staat je paard nu ook 24/7 buiten en in een kudde?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:11

Nou ik heb helaas geen eigen paard. Maar mijn verzorgpaarden staan wel 24/7 buiten. Ja

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:02

Snovje schreef:

Momenteel neem ik geen grondwerkles meer. Haar naam is Sandra, ze woont in Lille in België, maar momenteel geeft ze geen lessen meer omdat ze ziek is.

Mijn paard staat wel in een kudde, maar 's avonds gaan ze op stal. Er is gewoonweg niet genoeg wei om ze dag en nacht buiten te houden.

Je moet ook even de plussen en minnen voor jezelf afwegen hé! We zijn het er allemaal wel over eens dat de nieuwe stal waarschijnlijk beter zal zijn voor jouw paard maar je moet er zelf ook kunnen aarden natuurlijk. Als jij je er niet thuis voelt projecteer je dat onbewust toch op je paard en daar kom je geen stap mee vooruit. Heb je al eens gaan kennis maken met de mensen die op de nieuwe stal een paard hebben staan?
Wil je eigenlijk enkel verhuizen om je paard 24/7 buiten te hebben of zijn er nog frustraties? Hou er rekening mee dat er op elke stal wel iets is waar je een andere mening over hebt.

Nog meer om over na te denken, daar had je nu net behoefte aan hé! Duivel

katel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:18

Hoi,
24 uur per dag naar buiten tussen de andere paarden... lijkt mij toch het beste voor een paard (in ieder geval het meest natuurlijk). Zeker een haflinger moet zich wel kunnen aanpassen aan het nederlandse weer. Enja dominantieproblemen... ik zou het zeker de eerste tijd goed in de gaten houden, maar als er al 2 schuilstallen zijn, lost dat zich meestal wel goed op, ook paarden die lager in de rang staan vinden vaak wel een maatje.
Succes ermee

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 14:43

Mandyke schreef:
Snovje schreef:

Momenteel neem ik geen grondwerkles meer. Haar naam is Sandra, ze woont in Lille in België, maar momenteel geeft ze geen lessen meer omdat ze ziek is.

Mijn paard staat wel in een kudde, maar 's avonds gaan ze op stal. Er is gewoonweg niet genoeg wei om ze dag en nacht buiten te houden.

Je moet ook even de plussen en minnen voor jezelf afwegen hé! We zijn het er allemaal wel over eens dat de nieuwe stal waarschijnlijk beter zal zijn voor jouw paard maar je moet er zelf ook kunnen aarden natuurlijk. Als jij je er niet thuis voelt projecteer je dat onbewust toch op je paard en daar kom je geen stap mee vooruit. Heb je al eens gaan kennis maken met de mensen die op de nieuwe stal een paard hebben staan?
Wil je eigenlijk enkel verhuizen om je paard 24/7 buiten te hebben of zijn er nog frustraties? Hou er rekening mee dat er op elke stal wel iets is waar je een andere mening over hebt.

Nog meer om over na te denken, daar had je nu net behoefte aan hé! Duivel

Wel balen van je lesgeefster heb je geen nieuwe kunnen vinden? Volgens mij voelen wij elkaar wel een beetje aan Knipoog Idd nu heb ik nog meer om over na te denken.GRR Knipoog Ik kan vaak wel ergens aarden....Op dit moment wil ik gewoon graag dat mijn paard in eeen kudde komt te staan omdat ze dat fijner vindt. Ze stond een tijd geleden in training nl. ze stond naast een wei met 4 paarden zij stond alleen in de wei. Toen de onderste draad weg was peipte ze er ondere en alles ging goed. k denk dat ik wel kan aarde maar dat is idd afwachten. Het is wel eng idd omdat waar ik nu sta alles goed is qua mensen...Oke ik ben nu dan ook de enige die er staat. De andere pensionhouder is plots overleden....wel vindt ik zielig voordat paard.

Mijn vriend zegt dat ik voor vele dingen een oplossing heb gevonden en dat dat me altijd wel zal lukken dussee....

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:34

Ik heb nu een lesgeefster, ook natural horsemanship gericht, voor rijlessen. Met grondwerk had ik al gedaan voordat ze ziek werd. Het is te zeggen 'gedaan', als er in de toekomst nog eens een probleem opduikt i.v.m. het gedrag van m'n paardje en ik weet geen oplossing kan ik altijd bij haar terecht.

Als je zelf denkt het op je nieuwe stal goed te kunnen vinden zou ik toch maar de stap zetten als ik jou was. Paarden zijn niet voor niets kuddedieren hé! Hou er wel rekening mee dat haar gedrag een beetje kan veranderen in het begin tegenover jou omdat ze plots veel aandacht krijgt en moet geven aan haar nieuwe vriendjes.

Gewoon laten doen en lekker afwachten, dan komt het vanzelf wel goed! Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:36

Ik zou als ik jou was zeker voor de optie weidegang/kuddevriendjes kiezen. Ja Lachen

Mijn paard staat 24/7 buiten zonder schuilstal (wel veel struiken en bomen, hij staat in een natuurgebied) en afgelopen winter was het land wel eens nat of erg modderig. Geen mok te zien, hoor. Mijn paard's hoeven doen het 's winters zelfs beter in de modder dan zomers op een droge wei. Clown
Mok komt van binnen uit, he.....

Ik zie dat mijn paard zielsgelukkig is buiten in zijn vaste kudde. Hij heeft hechte vriendjes/vriendinnetjes en hij vermaakt zich prima. Heb 'm twee maanden geleden even een paar dagen op stal gehad, omdat hij een blessure aan zijn achterbeen had opgelopen met het rondrennen/spelen in het land (uitgegleden in de modder). Hij kwijnde echt weg op stal en hinnikte zodra hij buiten kwam naar zijn vriendjes verderop. Ik wist al dat hij geen stalpaard was, maar dit was voor mij weer een behoorlijke bevestiging dat ik hem altijd goed aangevoeld heb.

Als het in de winter echt extreem nat weer was, deed ik hem wel een ongevoerde regendeken op. Maar dan echt bij extreem weer (dagenlange regen). Ik geloof dat hij hem in de herfst/winterperiode zo'n 5x opgehad heeft. Verder niets aan de hand en hij kan echt wel tegen een stootje. Zelfs die storm destijds, vond 'ie niet erg. Hij stond er superrelaxt bij (wat ik van de stalpaarden die even naar buiten kwamen niet kon zeggen trouwens). Haha!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 09:52

Mandyke
Fijn voor je dat je er altijd op kan terugvallen...maar zou je evt iets meer willen vertellen over je lesgeefster via een PB (is nl. off topic). Ik ben nl. ook opzoek naar een goed lesgeefster.
En inderdaad ik ga haar naar die nieuwe stal brengen....alleen als ik er al aan denk wordt ik misselijk vindt het doodeng....bang dat het fout gaat zeg maar ...terwijl diep van binnen je weet dat het goed gaat..... Maar daar genoeg over gehad....Ik weet dus absoluut niet wat ik moet zeggen tegen mijn huidige stalling eigenaresse. Ik wil gewoon eerlijk zijn en zeggen dat ik mijn paard verplaast ivm dat ze in een kudde komt te staan... Maar het voelt zo kl*te om te zeggen omdat ik daar absoluut ook niet slecht heb gehad....ik wil alleen het beste voor mijn paard zolang het ook voor mij haalbaar is....

nadya
Zeer fijn om jouw ervaringen te horen......Heft me wel goed gedaan moet ik zeggen. Maar hoe doe je het met hooi enzo dat ze bijgevoerd krijg..Hoe zorg je ervoor dat ze niet te veel binnen krijgt en dus een grasbuik krijgt....... Just a question.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:06

@Snovje: Juist omdat je redenen om je paard te verhuizen puur en alleen met je paard te maken hebben, hoeft het toch niet moeilijk te zijn om dat tegen je huidige stalhouders te zeggen?
Je redenen hebben niets met hen te maken (je vertrek is dus geen aanval oid op hen), en je kunt juist ook aangeven dat je het goed naar je zin hebt gehad.

Btw, wat is er 'erg' aan een grasbuik?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 10:07

Ik moet nog wat meer info opzoeken erover...maar zover ik weet is een grasbuik niet gezond voor het paard. Vaak is het paard dan ook te zwaar met alle gevolgen van dien.....

Vaak reguleren paarden het zelf wel maar vroeg me af wat jullie ervaringen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:10

Er is niks mis met een grasbuik.
Een grasbuik geeft alleen aan dat de darmen goed gevuld zijn (wat een paard ook nodig heeft, de darmen moeten a.h.w. altijd 'werken') en nièt dat een paard te dik/te vet/te zwaar is.
Een te dik/vet/zwaar paard is wat anders dan een grasbuik en is inderdaad niet gezond.
Een grasbuik is na een training of buitenrit zo weer weg.