Hoe verder na geslaagde join up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem1

Hoe verder na geslaagde join up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 14:48

Hallo, ik heb een vraag wat te doen na een geslaagde join up.
Ik zal bij het begin beginnen. Nadat mijn paard door iemand anders uit het land gehaald zou worden en dit is mislukt doordat diegene twijfelde liet hij zich ineens niet meer pakken ook niet meer door mij. Hierdoor is hij een nacht buitengebleven en na een paar mislukte pogingen om hem te pakken heb ik hem uiteindelijk na 2,5 uur en op het laatst met hulp te pakken gekregen.

Omdat ik het sneu voor hem vond dat hij dan maar niet meer buiten kon heb ik hem een heel klein stukje gegeven maar toen ik hem weer vangen wou sprong hij over de draad.

De volgende oplossing die ik had bedacht was om hem in de paddock te doen en gewoon niet te voeren, dan zou hij wel graag willen komen (dacht ik), toen hij voor de 3e dag buiten liep was ik ten einde raad.

Op internet heb ik toen gezocht naar een oplossing en kwam uit bij http://www.naturalhorsemanship.org. Hier stond op hoe je een join up (hier had ik me nog nooit in verdiept) kon doen en dat leek me op dat moment de enigste oplossing om nog te proberen. Tot die tijd vond ik zulk soort dingen echt de grootste onzin. (sorry)

Het heeft even geduurd, maar het heeft geweldig gewerkt. ik kon hem op het laatst overal aanraken. Ik heb hem daarna nog een keer weggestuurd en daarna kwam hij zo weer en liep als een mak lammetje achter me aan.

Ik zit er nu even mee hoe het verder moet. Het lijkt me geen goed idee om hem nu weer gelijk in de wei te doen, het lijkt me beter om hem eerst nog weer in de paddock te doen, of niet?
En ik neem aan dat hij het de volgende keer eerst wel weer zal proberen om weg te lopen?
Komt het nu ook weer dat ik hem direct kan pakken of moet je dit een paar keer doen?
En hoe moet ik hem de eerste keer los benaderen? direct proberen te pakken of direct weg jagen?

Heel veel vragen maar misschien weten jullie een antwoord?

Ik ben benieuwd en alvast bedankt! Ik zou het jammer vinden als mijn paard nooit meer los zou kunnen zonder dat je hem simpel kunt pakken.

annemariev

Re: Hoe verder na geslaagde join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:46

Fijn dat Join Up je in deze situatie geholpen heeft. Wat je verder kunt doen is bij voorbeeld het paard niet alleen vangen als het moet werken. Haal het paard even aan, en loop weer weg. Doe dat verschillende keren. Ook kun je je paard uit de wei halen, wat lekkers te eten geven en weer terug zetten. Al heel snel zal hij begrijpen dat het zo slecht nog niet is om gevangen te worden in het weiland. Daarnaast kun je een oefening doen met vriendinnen. Doe je paard aan een lange lijn, en werk met aan beide zijden een vriendin (of vriend) zij lopen naar je paard toe, aaien het, en lopen weer weg. Iedere keer afwisselen. Jij maakt de lijn steeds langer, zodat hij geen aanleuning meer voelt van jou.

Mocht je meer interesse hebben, mail me dan even op info@montyroberts.nl. Dan stuur ik je een artikel op die ooit geplaatst is in het Bit.

Groeten,

Annemarie van der Toorn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:14

Je moet nu niet verwachten dat het in een keer goed gaat, dat uit het land pakken. Laat ook niemand anders het doen, trek zelf iedere keer de tijd uit om hem te pakken te krijgen. Doe grondwerk met hem om jullie band te verstevigen, verder is het een stimulans om iets lekkers in de voerbak te hebben liggen op het moment dat je hem naar stal haalt.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:41

Amigo is ook lastig uit het land te halen, omdat hij nu nog maar een paar uurtjes per dag staat i.v.m. aan het gras laten wennen. Wat bij mij het beste helpt is zelf in het weiland gaan 'grazen'. Gewoon stapje voor stapje door het weiland lopen, gras plukken en weer laten vallen. Dat gras plukken doe ik niet om hem te lokken, maar om gewoon even bezig te zijn. Ik zet absoluut uit mijn hoofd dat ik hem wil vangen, ik doe het ook nooit met haast. Op een gegeven moment wordt hij nieuwschierig genoeg om naar me toe te komen, of kan ik rustig naar hem toe lopen. Als ik echt heel dicht bij hem ben kijkt hij wel even op of ruikt aan me. Als hij de eerste toenadering gegeven heeft geef ik hem een aaitje, en ga daarna gewoon weer verder. Ik pak hem dan iets later.

Verder ben ik ook vaak genoeg in de wei als ik hem niet wil pakken of geef ik hem alleen een aai.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:23

Wat annemariev idd zegt, ook gewoon de wei ingaan om hem wat lekkers te geven of te aaien. Ga is gewoon een tijdje in het weiland zitten!
Vorig jaar liet mijn paard zich ook niet graag vangen uit de wei, heb 2 x gehad dat hij echt de hele tijd wegrende. Diezelfde aanpak gedaan (aaien, wat lekkers geven, in de wei zitten) . Na een paar dagen kwam hij op me aflopen. Als hij me nu ziet verschijnen op stal, komt hij zelfs wel is naar het hek toelopen. Lachen