veilige hooiconstructie?? graag tips van naturals

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blosbokker

veilige hooiconstructie?? graag tips van naturals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:15

Omdat de meesten in dit forum hun paarden dag en nacht buiten hebben, wilde ik dit graag aan jullie vragen.
Hoe zorgen jullie dat de paarden in zo'n natuurlijk mogelijke houding kunnen eten, zonder dat het hooi wegwaait en zonder dat ze in 'spijlen/enge dingen' kunnen gaan staan? En dat het hooi droog blijft uiteraard...
Alvast bedankt voor de tips.

Morrie

Re: veilige hooiconstructie?? graag tips van naturals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:13

wij mikken het hooi gewoon in badkuipen en als het regent wordt het nat, dan eten ze nat hooi..... wat eruit waait of ze ernaast gooien, eten ze in de loop van de dag/nacht wel weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:29

Wij hebben een groot hooinet in de wei, bevestigd aan 3 palen.

Afbeelding

Ze kunnen in hun natuurlijke houding eten, hooi waait niet weg (soms kleine plukjes bij harde wind, maar verder niet) en ze kunnen er niet met hun hoeven in vast blijven zitten.
Ik vind 'm ideaal!

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 20:45

Maar daar kunnen ze wel in gaan staan of niet? Of is het dichtgestrikt aan de bovenkant? Ik kan het niet helemaal goed zien. Iig bedankt voor de foto erbij!! Dit is in ieder geval niet zo'n dure oplossing, ik hou hem zeker in gedachten, bedankt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:09

gewoon op de grond. Wegwaaien valt reuze mee.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:11

ik voer ook op de grond, verschillende plekken zodat het bij nat weer niet zo'n modderpoel word. Er waait weleens wat weg, maar een goede oplossing hiervoor heb ik ook nog niet gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:23

blosbokker schreef:
Maar daar kunnen ze wel in gaan staan of niet? Of is het dichtgestrikt aan de bovenkant? Ik kan het niet helemaal goed zien. Iig bedankt voor de foto erbij!! Dit is in ieder geval niet zo'n dure oplossing, ik hou hem zeker in gedachten, bedankt.

Het hooinet is 1 meter hoog, dus ze moeten hun benen dan wel erg hoog optillen om erin te gaan staan Haha! . Ik heb het onze paarden iig nooit zien doen. In het midden kan het net van boven dicht.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 21:26

Aha, ja dan moeten ze idd wel gek doen, ik denk dat ik dat hooinet eens in de groep ga gooien, vind het een goede oplossing!! Heb je dat ergens gekocht of heb je dat zelf inelkaar gemaakt van een heleboel hooinetten?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:31

Wij voeren ook gewoon op de grond, een hoopje per paard. Wegwaaien valt reuze mee Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:38

als je hoopjes op de grond maakt, maak dan altijd 1 hoopje meer dan je paarden hebt, als je een sukkel in de groep hebt (zoals mijn paard) dan is de kans wat groter dat ie ook nog wat hooi binnenkrijgt als je +1 hoopje hooi hebt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:39

Morrie schreef:
als je hoopjes op de grond maakt, maak dan altijd 1 hoopje meer dan je paarden hebt, als je een sukkel in de groep hebt (zoals mijn paard) dan is de kans wat groter dat ie ook nog wat hooi binnenkrijgt als je +1 hoopje hooi hebt

Ja, dat scheelt een hoop voederstress.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:42

Morrie schreef:

Klopt, doen we ook altijd Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:44

bij ons eten ze gewoon van de grond
Afbeelding

wegwaaien hebben we geen last van en af en toe hark ik alles bij elkaar, wel nadeel dat de ruinen in de groep soms over hooi plassen,maar dat gebeurd maar heel weinig.

we hebben voor 4 paarden ongeveer 6 hopen hooi neer gelegd,mijn pony lopt namelijk veel heen en weer en zo heeft iedereen te eten Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:45

Hier plassen ze als ze klaar met eten zijn. Een beetje dom zoals Maxima zou zeggen. Nou ja, ik hoef het niet te eten denk ik dan maar.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 21:52

Maar wij huren zeg maar een wei van iemand en willen niet dat alles hun tuin inwaait. Kan me voorstellen als je lekker in de tuin zit te eten en het hooi vliegt je om de oren dat je niet vrolijk word Knipoog Dus wij proberen een huurbaas- en paardvriendelijke constructie te bedenken. Bedankt voor de reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:56

blosbokker schreef:
Aha, ja dan moeten ze idd wel gek doen, ik denk dat ik dat hooinet eens in de groep ga gooien, vind het een goede oplossing!! Heb je dat ergens gekocht of heb je dat zelf inelkaar gemaakt van een heleboel hooinetten?

Ik vind het ook een goede oplossing en achteraf jammer dat ik 'm niet eerder (nl. vóór de winter) heb gekocht. De eerste helft van de winter voerden we namelijk gewoon op de grond en werd er veel hooi vertrapt, er werd op gemest en bij harde wind waaiden er ook veel plukken weg.
Een ander voordeel van dit net is dat het hooi schoon blijft; als je hooi op de grond legt en de paarden lopen erover/doorheen, komt er altijd wel wat zand in het hooi.

Ik heb het net gekocht bij http://www.hooinet.nl

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:56

Vroeger deed ik een autoband op het hooi. Knipoog

Vinden mensen eng. Ik niet.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:13

JoviBan schreef:
blosbokker schreef:

Ik vind het ook een goede oplossing en achteraf jammer dat ik 'm niet eerder (nl. vóór de winter) heb gekocht. De eerste helft van de winter voerden we namelijk gewoon op de grond en werd er veel hooi vertrapt, er werd op gemest en bij harde wind waaiden er ook veel plukken weg.
Een ander voordeel van dit net is dat het hooi schoon blijft; als je hooi op de grond legt en de paarden lopen erover/doorheen, komt er altijd wel wat zand in het hooi.

Ik heb het net gekocht bij http://www.hooinet.nl

Echt heel erg bedankt!! Ik vind het een superoplossing, en niet duur!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:48

Wij voeren in grote plastic bakken, ongeveer 1x1m groot en 80cm diep. Moeilijk te vinden, maar reuze handig. Er gaan 2 baaltjes hooi in een bak. Of maar 1, als je hem goed uitschudt.
Nog minder verlies dan bij de netten van hooinet.nl, maar ze eten het veel sneller op en de bakken zijn dus moeilijk te vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:02

Ik heb het hooi altijd binnen in de uitloopstal liggen, gewoon op de grond om het hoekje. Zo loopt hij het niet door het zand uit, waait niet weg en ik heb het geluk dat mn paard zindelijk is en niet in zn stal mest of plast Haha! Overdag als het erg warm is staat hij dan lekker koel binnen hooit te eten.
We hebben het ook wel eens buiten in de wei gelegd, maar onze wei is niet zo groot, en ze lopen dan de hele wei op die plek kapot.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:09

wij hebben zo'n 1000 liter watervat door midden geflexed (?) en daar 2 voerbakken van gemaakt.
Het ijzeren frame die om het vat zit hebben we ook netjes geflexed, zodat er geen scherpe punten meer bovenuitsteken, maar gewoon een vlakke bovenkant. Ideaal!
Wij voerden eerder ook gewoon op het zand, echter na zandkoliek bij 1 van onze paarden kregen we het advies van de da maar niet meer op zand te voeren. Ze eten er teveel zand mee naar binnen.
Dit is (beeetje onduidelijk misschien) een voorbeeld van 1 van onze voerbakken :

http://www.mijnalbum.nl/Foto=WRCVPU4G

hier een wat beter voorbeeld van 1 van de voerbakken. We hebben overigens gaten onderin geboord, zodat het meeste water bij regen er weer uit kan.

Afbeelding

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 06:56

callippo schreef:
Wij voeren in grote plastic bakken, ongeveer 1x1m groot en 80cm diep. Moeilijk te vinden, maar reuze handig. Er gaan 2 baaltjes hooi in een bak. Of maar 1, als je hem goed uitschudt.
Nog minder verlies dan bij de netten van hooinet.nl, maar ze eten het veel sneller op en de bakken zijn dus moeilijk te vinden.

waar heb je zulke bakken dan tóch gevonden? Haha! zoek me wezenloos naar zoiets

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:08

onze stalgenoot haar man werkt bij een fabriek waar ze ze hebben. Ook bij mijn vader op het werk hebben ze ze wel.
Je zou eens moeten vragen bij kennissen en bekenden, mensen die op fabrieken werken. Daar hebben ze ze vaak wel. Heeft dan chemische troep ingezeten vaak. Goed GOED uitspoelen en reinigen, doormidden flexen en eureka je hebt 2 bakken! Knipoog
Jammer dat je niet dichterbij woont....onze stalgenoot haar man kon ze destijds voor 25 euro ofzo meekrijgen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:26

Bloos! heb ik dan niet veelste weinig betaald?

ik heb dus nu ook 2 van die bakken. we hebben er gegalvaniseerd betonijzer in gelegd, want anders gooit gam het hooi er nog uit Clown nu moeten ze tussen de rasters door peuzelen, werkt perfect!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:11

Ik voerde afgelopen winter gewoon op de grond maar er waaide veel weg en ging best veel hooi verloren omdat het in de grond verdween Knipoog Zo'n hooinet lijkt me wel wat maar een hooinet waar 22 kilo hooi in kan is toch al 100 euro.. Beetje duur Nagelbijten / Gniffelen