paar vraagjes mbt bit en bitloos en parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

paar vraagjes mbt bit en bitloos en parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 16:30

waar zal ik beginnen?

ik ben vandaag naar mijn horsie geweest en ze was zo vervelend.
bleef niet stilstaan, liep over me heen en trok me in het gras.
kan het zijn dat dit komt doordat ik ge-parelliet heb en het nu al 3 weken niet meer heb gedaan?
ze heeft dit nl nog nooit gedaan zo. ook niet voor ik aan parelli begon.
kan het zijn dat ik eerst de leiding heb genomen en nu ik er niks meer aan heb gedaan dat ik lagerin rang ben gaan staan en dat dat voor haar nu extra duidelijk is ofzo?
ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

2e vraag:
ik rijd nu zo'n 3 maanden zonder bit (dr coock) en ik heb vandaag weer eens met bit gereden.
zonder bit is ze veel braver en ze luisterd beter.
alleen zonder bit geeft ze pas naar een uur na en buigt ze niet mooi over de lengte richting en ze is veel stugger.

met bit loopt ze na 10 minuutjes lekker aan de teugel en ze buigt wel moi in de lengte richting.
alleen ze wil niet normaal halthouden en terugkomen naar de stap vanuit draf en niet rustig draven (erg raar, met bit blijft ze sjouwen en zonder bit kan ik haar in elk tempo laten lopen dat ik wil)

dus, met andere woorden: wat is nou beter? met of zonder bit?

Achterom

Re: paar vraagjes mbt bit en bitloos en parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:46

Vraag 1: zou heel goed kunnen, zou ook heel wat anders kunnen zijn. Maar waar je ook mee bezig bent, het is van belang om je als leider op te stellen naar je paard. Zo te lezen ben jij niet consequent en dat is wel heel belangrijk in de omgang met paarden. Niet alleen bij parelli.

Vraag 2: Nageven moet vanuit ontspanning en de achterhand komen. Zoals jij het beschrijft loopt ze met bit helemaal niet aan de teugel, maar probeert ze juist onder je hulpen uit te komen, aangezien ze niet reageert op je hulpen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:51

Je problemen met grazen hebben niets met Parelli te maken.

Als je met je paard aan de hand gaat grazen, laat je paard dan niet overal snacken. Loop naar een bepaald punt toe waar ze wel mag grazen, en hou dat als het enige plekje waar ze dat mag. Dat voorkomt dat ze naar ieder plekje toetrekt waar gras staat. Laat haar daar dan een bepaalde tijd grazen NADAT jij toestemming gegeven hebt dat ze dat mag, en loop daarna door. Ga dit dagelijks doen, dan weet je paard waar ze aan toe is.

Over je heenlopen mag je paard sowieso nooit doen. Hij heeft je persoonlijke ruimte te respecteren, en als hij daar inkomt mag je hem daar zeer zeker weer uitzetten.

Wat betreft het bit: wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Wat voor bit gebruik je? Het zoeken naar een geschikt bit voor je paard kan wat tijd kosten. Bitten die te dik zijn kunnen er voor zorgen dat het paard zijn kiezen niet meer op elkaar kan krijgen, en misschien heeft je paard wel last van het notenkrakereffect van een trens op de tong. Om echt te kunnen beweren dat bitloos beter is dan bit, moet je alles met bit hebben uitgesloten. Inclusief jou manier van rijden. En ik denk zomaar dat je dat nog niet hebt gedaan.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 22:56

bedankt voor julie antwoorden, ik kan er wel wat mee.

@wendie, waaruit maak jij op dat ik niet consequent ben?
volgens mij ben ik dat nl wel.
normaal trekt ze me nergens naartoe en ik laat haar altijd op dezelfde plaats grazen en dat weet ze. (ze trok me mee toen ze ernaartoe mocht)

@cassidy bedankt voor de tip van de tandarts, kan indd best zijn dat het daaraan ligt. nog niet bij stilgestaan (stom van me zeg)
dat zou een hoop verklaren zeg.

bedankt Lachen

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:25

Ik kan me voorstellen als je al maanden niet meer met een bit gereden hebt, dat ze het niet meer zo gewend is, dus dan zou je het denk ik wat langer uit moeten proberen om goed te kunnen vergelijken.
Als ze het bit wel goed aanneemt, lijkt het wel een communicatieprobleem, dat ze bepaalde hulpen van het bit niet snapt ofzo.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 22:44

hoi ran,
ik heb idd een paar maaden niet met bit gereden, maar de reden hiervoor was ook dit probleem wat ik hier beschrijf. (er doorheen lopen en hard blijven draven)
ik ben overgestapt op bitloos om te kijken of dat dat beter was.
en idd, het is beter, alleen met het bit geeft ze veel sneller na.

maar, ik had er dus ook eigenlijk niet bij stilgestaan dat het wel eens aan haar tanden kan liggen (hoewel ze dit al 2 jaar zo doet, zo lang als ik haar heb)

ik ga dat eerst eens na laten kijken en dan zien we wel weer verder.

suusensham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:00

Je schrijft niet hoe oud je paard is, maar het kan ook aan het wisselen liggen??

Ik heb mijn paard ook wel bitloos gereden in het begin en toen ie meer dressuurmatig getraint ging worden wilde het niet meer, als overgang ben ik toen eerst begonnen met een leerbit en later overgestapt naar een dubbel gebroken en toen een enkel gebroken. Kortom in de 8 jaar al aardig wat geprobeerd, ook verschillende matrialen die tegenwoordig op de markt zijn, kunnen een groot verschil uitmaken. Blijf proberen een bit is er verschillende soorten en maten net als de paardenmond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 00:48

Het snel blijven draven moet je rijtechnisch oplossen, en dat kan met de tanden te maken hebben, maar als het wel rijtechnische oorzaken heeft, zal alleen de tandarts laten komen het probleem niet oplossen.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:49

carola1 schreef:
hoi ran,
ik heb idd een paar maaden niet met bit gereden, maar de reden hiervoor was ook dit probleem wat ik hier beschrijf. (er doorheen lopen en hard blijven draven)
ik ben overgestapt op bitloos om te kijken of dat dat beter was.
en idd, het is beter, alleen met het bit geeft ze veel sneller na.

maar, ik had er dus ook eigenlijk niet bij stilgestaan dat het wel eens aan haar tanden kan liggen (hoewel ze dit al 2 jaar zo doet, zo lang als ik haar heb)

ik ga dat eerst eens na laten kijken en dan zien we wel weer verder.

Ik heb zelf ook een paar paarden die niet graag met bit gereden worden, dus zo vreemd is het niet. En idd geven ze moeilijker na zonder bit, dus dan moet je kiezen wat je belangrijker vind, een tevreden paard of een gestressed paard wat wel netjes aan de teugel loopt. Overigens is het wel aan te leren hoor, maar het kost wat meer tijd en geduld.
Waarschijnlijk is het feit dat je paard het bit niet prettig vindt, precies de reden dat hij zo makkelijk hierop nageeft, gewoon om onder de druk uit te komen. De druk van een neusriem zal hij minder vervelend vinden, dus heeft hij minder reden om daarop na te geven.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 22:47

mijn paardje is 14, dus van wisselen heeft ze geen last.

@cassidy, ik den k zelf niet dat het rijtechnisch is aangezien ze zonder bit niet hard draaft. dan kan ik haar elk tempo laten lopen dat ik wil.
maar, ik laat voor de zekerheid toch de tandarts er naar kijken hoor, dat is nooit slecht.

@ran, ik heb nu ook echt gekozen voor het bitloze, omdat het voor mijn paard prettiger is naar mijn mening.
alles gaat eigenlijk beter zonder dan met bit, behalve nageven.

dus, mijn bit gaat de kast weer in Vork

vondt het gewoon raar dat ze zo reageerd op het bit-bitloos rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:00

Als eens aan gedacht om een ander bit te proberen? Er bestaan verschillende bitten, van leer tot rubber, van enkelgebroken, dubbelgebroken, stang zonder en met scharen, tot correctiebitten.

Het kost veel tijd en nog meer geld om uit te vissen welk bit ze het fijnste is, wil je dat niet, is weer terug naar bitloos ook een oplossing.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:48

Ik zou een tandarts laten komen. Het gebit moet eigenlijk elk jaar worden nagekeken en aangezien jij je paard in die 2 jaar dat je haar hebt nog nooit een TA hebt laten komen zou ik die maar zo snel mogelijk bellen. Lachen
Als ik jou was zou ik lekker bitloos blijven rijden, zeker als je paard daar goed op reageert. Nagevelijkheid komt dan vanzelf wel.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 23:09

ik heb besloten om bitloos te blijven rijden.
ik voel me er zelf ook beter bij.

ik heb nog geen andere bitten geprobeerd.

ik laat volgende week de tandarts komen en laat toch in elk geval haartanden even na kijken.

beankt voor de reacties Lachen