wat vinden jullie van Hempfling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

wat vinden jullie van Hempfling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 20:53

Ik ben benieuwd wat jullie van Hempfling vinden.

Ik ben begonnen met het boek grondwerk. Maar dat werkte niet voor ons. Ik heb een paard dat niet zo van aanrakingen houd. Dus het wijken voor druk ging niet zo goed op die manier. Ze werd er alleen maar kribbig van. Ik begreep eerst niet hoe dat kwam, maar toen ik het boek "natuurlijk paardrijden" had gelezen en ik wat oefeningetjes heb geprobeert (ben nog maar net begonnen) werd ze ineens veel vrolijker! Hij doet alles zonder te veel aanraking en dat werkte heel goed bij haar!
Dus ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, want ik hoor niet veel over hem.

Cassidy

Re: wat vinden jullie van Hempfling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:07

Ik vind het een blaasbalg, en een driftig en poestig mannetje - al zeggen recente verhalen dat hij inmiddels wat rustiger is geworden.

Klaus Ferdinand Hempfling mag zelf wel heel goed zijn in het werken met paarden, als leraar vind ik hem waardeloos. Hij begint in zijn boeken op een dermate hoog niveau dat niet iedereen hem kan volgen, een goede leraar kan zich aanpassen aan het niveau van zijn leerlingen, en dat mis ik bij hem. Als communicatiewetenschapper brengt hij het communiceren zelf er maar bar slecht vanaf. Als je clinics gaat geven ga je er heen om wat te leren, en niet de huid volgescholden te krijgen dat je je paard alleen maar verpest. Hij werkt het liefst met wilde paarden, omdat hun reacties puur zijn, maar waar in Europa vind je dat nog?

Tegenwoordig zit hij in Denemarken, na een mislukte poging tot het oprichten van een soort community in Spanje en Duitsland, die toch aardig sectarische trekken kreeg. Al zeggen nieuwe berichten dat het centrum in Denemarken niet zo werkt, zou ik willen zeggen: buyer beware!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:13

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:15

Daar gaan we weer...

Ja, hij begint op een hoog niveau. En ja, het is geen kant en klare methode zoals bijvoorbeeld Parelli.
Maar toch heeft hij hele goede dingen. De clinics die een jaar geleden gegeven zijn, heb ik ook alleen maar goede reacties over gehoord. Niks geen gescheld, maar juist hele goede begeleiding van mens en paard. Inspelen op de situatie en de problemen van de combinatie.

Ik pak nog regelmatig zijn boek natuurlijk paardrijden uit de kast. Ook paardenpersoonlijkheden vind ik een goed boek. Het is al wat duidelijker dan het eerste boek.
Sommige verhalen zijn wat zweverig, maar daar heb ik persoonlijk geen problemen mee Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:20

KFH is niet alleen de eerste boeken. En ik kan het topic niet zo snel vinden waar iemand naar Denemarken ging en veel geld heeft betaald voor een Clinic om KFH op een Zondagavond 10 minuten met haar paard te zien werken.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 10:18

Bedankt voor de reaties!

Zo te lezen is Hempling zelf niet zo'n leuke vent...
Maar wat vinden jullie van zijn methode?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:27

Ik kan bij KFH niets vinden dat ik bij een ander niet ook kan vinden, en misschien nog beter uitgelegd kan vinden. Dan maakt het verder niet uit dat hij een vierkante Picadero gebruikt en de ander een Round Penn, en KFH @Liberty begint en een ander met touwhalster, leadrope en stick.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:09

Hoge bomen vangen veel wind dus ook hempfling.

Zijn methode gaat over natuurlijke communicatie zonder het paard te onderdrukken. Dat hij als mens blijkbaar niet zo aardig is doet niks af van zijn methode en de resultaten van deze methode.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:43

BleikjA schreef:
Zo te lezen is Hempling zelf niet zo'n leuke vent...

Nee, Cassidy vindt Hempfling geen leuke vent.

Maar zoals josien ook al aangeeft... ik hoef de persoon niet aardig te vinden, het gaat er om wat hij te vertellen heeft.

Verder is er niet echt sprake van een methode, zoals bijvoorbeeld parelli die wel heeft. Het draait er juist om dat je je eigen methode leert ontdekken. Er is geen stappenplan, alleen veel uitleg en voorbeelden.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:12

Ik vind dat hemfling, monty roberts, parellie en ook emiel voest goede dingen doen. En dat ze trainingscurssesen doen dat is goed. mensen gaan het interessant vinden en kassa!!Maar dat is met heel veel dingen zo. Ze zullen allemaal een andere fisie hebben en anders te werk gaan maar het komt uiteindelijk op het zelfde neer.....In harmonie, met respect en op een andere manier met je paard werken en een band opbouwen!!en dat is goed. Er zijn nog steeds veel mensen in de paarden die het dier als een machiene zien en het paard moet alles ma doen wat ze vragen. Maar ook een dier heeft gevoel en zijn/haar goede en slechte dagen. Het is dus maar goed dat er "paadenfluisteraars"bestaan kan maar beter freestylers zeggen. Maar goed wat ik al zei de "bekentste" namen die naar voren komen hempfling, roberts etc die hebben hun eigen methode ontwikkeld. En als je er zelf mee bezig gaat dan zal je van iedereen iets mee pikken uit de methode die bij jou en je paard past! Zo ontdek je jezelf en wat je kunt met je paard op deze werkwijze. Probeer Opserveer en Geniet!
Het zinnetje wat ik altijd goed onthou van Klaus Hempfling is: Alles wat jij het paard geeft, geeft het paard je duizendmaal terug. Aan liefde respect tederheid.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:49

JuravelOX schreef:
En als je er zelf mee bezig gaat dan zal je van iedereen iets mee pikken uit de methode die bij jou en je paard past! Zo ontdek je jezelf en wat je kunt met je paard op deze werkwijze.

Elk paard is anders, maar ook elk mens is anders. Klaus Ferdinand Hempfling heeft zo zijn goede dingen, maar omdat het een beetje een Macho is die van Showende wilde hengsten houdt heeft hij ook zo zijn slechte dingen, bijvoorbeeld dat hij als mens niet zo aardig is naar andere mensen, want hij wil de nadruk erop leggen dat HIJ het veel beter kan. Als je daar doorheen kunt en wilt prikken is de informatie die hij geeft heel erg bruikbaar. Zelf gebruik ik van alles door elkaar. Soms dingen uit de conventionele engelse rijstijl, soms een beetje western, soms wat Emiel Voest, soms wat Klaus Ferdinand Hempfling... gewoon wat op DAT moment bij DAT paard het beste voelt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden dus zoals JuravelOX ook al zei: pik eruit wat jou aanspreekt, en wat jij duidelijk kunt overbrengen naar je paard. Ga niet met 1 bepaalde oefening lopen hannessen als het op die manier niet lukt, maar zoek gewoon verder naar een andere methode...
Buiten dat ik dat even kwijt wou, sta ik heel positief tegenover de methode van KFH

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:08

Ik wil ook even reageren en dan hou ik het heel simpel. Ik heb van voest, monty parelli, klaus en alexander een dvd gezien. De eerste drie zie ik trainers die vrij veel druk/geweld gebruiken om iets te bereiken wat de andere 2 ook bereiken maar op een voor het ook makkelijker en eerlijkere manier. Waarom zou je immers zoveel druk moeten zetten bij de methodes van de eerste 3 hoewel je met veel minder druk hetzelfde bereikt bij de methodes van de laatste 2?
Ik wil hiermee niet oordelen en veroordelen, maar dit is gewoon wat me opviel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:13

Hempfling zie ik niet als een 'methode'. Hij bevindt zich op een bepaald (spiritueel) niveau, qua (aan)voelen en 'weten'. En wanneer je dat niveau niet kunt bevatten en zelf (nog) niet zover bent, dan kan het idd warrig en onbegrijpelijk overkomen.
Maar anders is het een soort van kwartje dat valt en ervaar/voel je wat hij bedoelt.

Voor roddels en aannames hebben we verder altijd nog de Privé, Story of Weekend. Clown

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:29

Wat een interessante discussie hierover. Zelf ben ik eigenlijk helemaal geen 'natural' met mijn paard, maar omdat ik vind dat je niet mag oordelen over iets waar je niets vanaf weet, heb ik een paar weken geleden in de bieb een boek over natural horsemanship gezocht. En toen heb ik dus natuurlijk paardrijden van KFH gevonden. Ik ben het nu aan het lezen en ik vind het best interessant. Niet dat ik nu ineens ook op die manier met mijn paard aan de slag ga, maar ik weet nu iig wat het inhoudt en ik kan er misschien wat dingen uit gebruiken in de praktijk.
Dat dit boek op een heel hoog niveau begint heb ik niet gemerkt eigenlijk, maar misschien komt dat omdat ik het nog niet kan vergelijken met andere boeken over hetzelfde onderwerp.
Ik blijf de discussie even volgen...

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:55

Ik wil nog 1 ding toevoegen over wat Klaus ook zegt in zijn video die ik hier heb liggen. Kinderen voelen dieren aan en reageren daar uiteindelijk onwetend op. Als je ouder word kijk je anders denk je veel meer na. Wij hebben het "verleerd" zoals klaus hempfling zegt. De boeken over natural horsemanship kan je vatten als een "moeilijk" boek, maar ik denk dat als je je verplaatst in het leven van dieren dat je het dan beter begrijpt. Denk na over het Waarom een dier een bepaalde reactie geeft. Verder vind ik niet dat we over de mensen zoals Hempfling, Roberts, Parellie etc een oordeel/mening kunnen geven ik denk dat je dat pas kan doen als je die mensen ontmoet en ziet hoe ze hun werk doen. En nogmaals Pik eruit wat bij jou en je paard past!! We zijn mensen en we maken fouten. Het wil niet zeggen dat als je een wild paard bij 1 van die mensen brengt dat ze met een week zadelmak zijn. Het kan wel,tuurlijk daar geloof ik wel in. Maar wil hiermee aangeven dat het bij 1 de volgende 10 mis kan gaan doordat we mensen zijn en fouten maken. Soms denk ik dat we teveel hersenen hebben gekregen om over alles na te denken, maar ga dan terug naar de oorsprong van de natuur.... Vijanden, vluchten, overleven, eten, drinken, voortplanting zorgen dat de sterkste overleven etc.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:59

*tekst verwijderd, spam*
Laatst bijgewerkt door Djilna op 25-04-07 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam is niet toegestaan

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:00

En JoviBan mooie aanvulling van wat je zegt over spiritueel niveau

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:08

JoviBan schreef:
Hempfling zie ik niet als een 'methode'. Hij bevindt zich op een bepaald (spiritueel) niveau, qua (aan)voelen en 'weten'. En wanneer je dat niveau niet kunt bevatten en zelf (nog) niet zover bent, dan kan het idd warrig en onbegrijpelijk overkomen.

of gewoon niet zo geinteresseerd bent in zwevie gepraat Clown
Ik vind het boek van hempfling leuk om te lezen, maar het is niet het soort boek waarvan ik dingen zou willen leren. ik ben meer van de to-the-point leermethodes. Ik ziet niet heel veel afwijkend aan manier van benaderen, oefeningen etc als andere methodes, het wordt alleen iets anders gebracht Haha! daarbij vind ik dat hij heel wat steken laat liggen, veel oefeningen/technieken/principes die ik zelf toch zeker belangrijk zou vinden om uit te leggen. Ben het verder wel met het meeste in zijn boek compleet eens. niet echt heel praktisch dus, maar wel leuk om te lezen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:44

sanne83 schreef:
JoviBan schreef:

Komt op hetzelfde neer. Knipoog Wanneer je dat niveau niet kunt bevatten en zelf (nog) niet zover bent, vind je het inderdaad wellicht zweverig.
En wanneer er gewoon een soort van kwartje dat valt en je begrijpt wat hij bedoelt, is er niks zweverigs aan. Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:56

JoviBan schreef:
sanne83 schreef:

Komt op hetzelfde neer.

nee hoor Haha! ik denk dat er genoeg mensen zijn die hetzelfde doen, maar er niet zo beladen, spiritueel etc over praten. Zelfde info in een ander jasje. ik heb het liever in een down-to-earth jasje, anderen misschien in een spiritueel jasje, ieder z'n ding Knipoog het gaat alleen maar om de manier waarop iets uitgelegd wordt.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 23:05

ik ben nu bezig met de dvd's van parelli en ik voel me daar samen met mijn erg dominante paard erg goed bij.
Niet alles werk zoals hij het zegt maar ik begrijp wat hij bedoelt en leg dat weer anders naar mijn paard toe.
Ik probeer MIJN paard beter te begrijpen en daarop in te spelen.
Dit werkt erg goed en ik kan nu veel dingen beter begrijpen van hem.
Laat ik het zo zeggen ik luister nu naar mijn paard en hoor hem niet meer alleen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:45

Cassidy schreef:
Ik vind het een blaasbalg, en een driftig en poestig mannetje - al zeggen recente verhalen dat hij inmiddels wat rustiger is geworden.

Klaus Ferdinand Hempfling mag zelf wel heel goed zijn in het werken met paarden, als leraar vind ik hem waardeloos. Hij begint in zijn boeken op een dermate hoog niveau dat niet iedereen hem kan volgen, een goede leraar kan zich aanpassen aan het niveau van zijn leerlingen, en dat mis ik bij hem. Als communicatiewetenschapper brengt hij het communiceren zelf er maar bar slecht vanaf. Als je clinics gaat geven ga je er heen om wat te leren, en niet de huid volgescholden te krijgen dat je je paard alleen maar verpest. Hij werkt het liefst met wilde paarden, omdat hun reacties puur zijn, maar waar in Europa vind je dat nog?

Tegenwoordig zit hij in Denemarken, na een mislukte poging tot het oprichten van een soort community in Spanje en Duitsland, die toch aardig sectarische trekken kreeg. Al zeggen nieuwe berichten dat het centrum in Denemarken niet zo werkt, zou ik willen zeggen: buyer beware!

Mee eens Ja

Ik vind het een wazige flapdrol. Nu 'leest' hij ook al foto's van paarden a 200 euro per 'reading'

Gestoord

Gewoon het nuchtere boek van Inge Teblick kopen, daar kan je veel meer mee. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:56

Arabesk schreef:
Mee eens Ja

Ik vind het een wazige flapdrol. Nu 'leest' hij ook al foto's van paarden a 200 euro per 'reading'

Gestoord

Gewoon het nuchtere boek van Inge Teblick kopen, daar kan je veel meer mee. Knipoog

De één kan prima uit de voeten met Hempfling, de ander met Teblick. En weer een ander met beide. Knipoog
Verder:
JoviBan schreef:
Voor roddels en aannames hebben we verder altijd nog de Privé, Story of Weekend. Clown
Pling

Hempfling doet trouwens geen readings. Hij 'leest' het paard op basis van zijn 26 paardenpersoonlijkheden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:01

Cassidy schreef:
En het beste artikel in mijn ogen:

http://www.nh.cybercomm.nl/kfh_file/kritik.htm

Helaas zijn al deze artikelen in het Duits en ik kan en ga ze toch echt niet allemaal vertalen....

Gestoord

Die vent is rijp voor een inrichting.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:02

JoviBan schreef:
Hempfling doet trouwens geen readings. Hij 'leest' het paard op basis van zijn 26 paardenpersoonlijkheden.

In de Amazone staan anders wel foto's van paarden van lezeressen die hij 'leest' of wat dan ook, voor een flink geldbedrag.