werking en gedachte achter boomloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

werking en gedachte achter boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 20:13

op mijn site, www.paardenrecreatie.nl, wil ik graag een stukje schrijven over de werking van boomloos rijden. Hoe het boomloze zadel dus inwerkt, en het gewone zadel, en waarom boomloos in theorie beter is.

Het is dus niet de bedoeling duidelijk een mening te volgen, slechts puur om te informeren, de site is namelijk voor zowel normals als naturals bedoeld. Wat is de gedachte achter een boom, en welke achter boomloos?

groetjes shannon

arno8

Re: werking en gedachte achter boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:39

vraag buitenzinnig van bokt eens, zij verkoopt boomloze zadels

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:42

Volgens mij heeft Pmarena hier ergens een heel verhaal erover getypt. Over slechtpassende boomzadels, bridging en dergelijke. Ik weet alleen niet meer waar...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 00:17

Erg jammer dat de TS al uit gaat van 'dus boomloos beter is'. Goed idee daarom daarvoor inderdaad, twee verkopers vragen.

De kern is erg simpel

- het concept 'zadel' is ooit bedacht om minder vuil te worden van het paard.

- Een boom is ooit, ergens 2de eeuw BC, bedacht om het ruitergewicht over zoveel mogelijk oppervlak en -ribben te verdelen en een stabiele zit te verkrijgen zodat krijgers effectiever hun wapens konden gebruiken.

- Boomloos is recent herbedacht om voor endurance meer bewegingsvrijheid te geven voor betere competitie-resultaten.

Of een vergelijk tussen drukplekken door een slecht passend boomzadel of drukplekken onder de stijgbeugelphanging van een boomloos zadel zinvol is betwijfel ik.
Een zadel moet gewoon passen en hoort geen drukplekken te geven.

Verder kun je op mijn site onder het kopje 'zadels' meer algemene informatie vinden.

HC

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:55

gentille schreef:
op mijn site, http://www.paardenrecreatie.nl, wil ik graag een stukje schrijven over de werking van boomloos rijden. Hoe het boomloze zadel dus inwerkt, en het gewone zadel, en waarom boomloos in theorie beter is.
Het is dus niet de bedoeling duidelijk een mening te volgen, slechts puur om te informeren, de site is namelijk voor zowel normals als naturals bedoeld. Wat is de gedachte achter een boom, en welke achter boomloos?

groetjes shannon

Het IS niet in theorie beter, het kan soms in de praktijk beter zijn bij gebrek aan nòg beter....... Eén en ander hangt ook nog eens af van het gebruiksdoel van zadel en paard.
Gedachte achter een boom is heel simpel drukverdeling, het houdt op langere termijn de rug van het paard gezonder (mits passend, natuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:20

gentille schreef:
op mijn site, http://www.paardenrecreatie.nl, wil ik graag een stukje schrijven over de werking van boomloos rijden. Hoe het boomloze zadel dus inwerkt, en het gewone zadel, en waarom boomloos in theorie beter is.

Dit laatste is dus niet zo.
Als je dit als uitgangspunt neemt, dan wordt het bij voorbaat als geen objectief informatief stuk dat je gaat schrijven.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 13:01

ik heb mij een beetje verkeerd uitgedrukt denk ik, want ik ben niet van mening dat het beter is, beide heeft zijn voor en nadelen. Sterker nog, ik heb mijn boomloze zadel (barefoot) van de week verkocht, omdat ik van mening bent dat m'n paard lekkerder loopt met zijn oude boomzadel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:47

Nou , dan zijn we daar ook weer uit Tong uitsteken

Het blijft toch apart waar HC die kennis vandaan heeft dat de verkopers (waaronder ik dus) boomloos als beter aanprijzen , speciaal voor hem zal ik het nog 1 keer zeggen wat mijn standpunt is Schijnheilig

Qua DRUKVERDELING is een boomzadel beter , mits perfect passend en aansluitend en het volgen van alle rondingen onder alle omstandigheden van het rijden.

Ben je er niet 100% zeker van dat je dat ten alle tijden voor elkaar kunt krijgen met een boomzadel , dan is een boomloos zadel een goede overweging. Je accepteerd dan dat je zelf verantwoordelijk bent voor de drukverdeling en beseft dat de druk die je op de stijgbeugels zet over een kleinere oppervlakte verdeelt wordt dan een goed passende boom in theorie zou doen. Maar je hebt wel de zekerheid dat die druk op een plek komt waar het paard het goed kan hebben , en niet op allerlei vervelende plekken waar het met een net niet goed passend boomzadel terechtkomt.

En daarnaast bij boomloos natuurlijk dat het geheel veel soepeler en vloeiender is , meer contact tussen billen en bovenbenen dan met de standaard boomzadels. En dat ervaren veel mensen en paarden ook als erg prettig voor het team-gevoel.

Als je het niet gewend bent en er ook niet aan wilt wennen dan kun je dat weer als vervelend ervaren , dus het kan ook een nadeel zijn.

Een soortgelijk antwoord geef ik elke keer dat iemand vraagt naar boom of geen boom , dus ik geef duidelijk aan dat een boom in theorie beter is , in de categorie gewichtsverdeling dan.

Dus totaal geen reden voor een sneer over zeggen dat boomloos per definitie beter is.
Ook wat dit betreft kun je beter goed LEZEN wat iemand voor info geeft , dan zelf maar aannames doen wat je verwacht dat diegene gaat zeggen.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 15:02

dankjewel voor de reacties, heb inmiddels genoeg informatie verzameld om een stukje erover te kunnen schrijven,

voor de geintereseerden zal ik van de week hier een linkje neerzetten
groetjes shannon

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 01:38

pmarena schreef:
Het blijft toch apart waar HC die kennis vandaan heeft dat de verkopers (waaronder ik dus) boomloos als beter aanprijzen , speciaal voor hem zal ik het nog 1 keer zeggen wat mijn standpunt is Schijnheilig

...

Maar je hebt wel de zekerheid dat die druk op een plek komt waar het paard het goed kan hebben , en niet op allerlei vervelende plekken waar het met een net niet goed passend boomzadel terechtkomt.

En daarnaast bij boomloos natuurlijk dat het geheel veel soepeler en vloeiender is , meer contact tussen billen en bovenbenen dan met de standaard boomzadels. En dat ervaren veel mensen en paarden ook als erg prettig voor het team-gevoel.

En zo heb je weer twee scheten in een netje als verkoopargumenten geventileerd.

Dáár haal ik mijn mening vandaan Cool

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:41

pmarena schreef:
Ben je er niet 100% zeker van dat je dat ten alle tijden voor elkaar kunt krijgen met een boomzadel , dan is een boomloos zadel een goede overweging. Je accepteerd dan dat je zelf verantwoordelijk bent voor de drukverdeling en beseft dat de druk die je op de stijgbeugels zet over een kleinere oppervlakte verdeelt wordt dan een goed passende boom in theorie zou doen. Maar je hebt wel de zekerheid dat die druk op een plek komt waar het paard het goed kan hebben , en niet op allerlei vervelende plekken waar het met een net niet goed passend boomzadel terechtkomt.

Leg eens uit hoe de ruiter dan verantwoordelijk kan omgaan met die mindere drukverdeling?
En leg ook eens uit welke zekerheid je hebt dat die druk op een plek komt waar het paard het goed kan hebben? Waar zit 'm die zekerheid in? En wat is die plek waar het paard het goed kan hebben?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:32

Vlak achter de schoft , waar je zelf zit.

Dus niet op de schoft of richting de nieren , waar het met een kantelende boom nogal eens terechtkomt.

Je kunt als ruiter nog eens gaan verzitten , een stukje verder naar voren of naar achteren , vanwege minder steun zul je zelf sneller een goed evenwicht en een onafhankelijke zit aanleren , en als je je bewust bent van het zwakke punt , de stijgbeugelophanging , dan zorg je ervoor dat je niet constant in de beugels aan het hangen bent. Zo ben je zelf verantwoordelijk voor de gewichtsverdeling en leg je je lot niet in de handen van een zadel met boom waarvan je maar moet hopen dat het echt goed past. Dit is gewoon de overweging die de meeste mensen maken die voor boomloos kiezen.

Kun je vanalles tegenin brengen als je die behoefte voelt , en niemand hoeft het ermee eens te zijn , maar voor mij is dit ook de reden dat ik toch uiteindelijk boomloos kies Lachen

Ik geef gewoon de redenen waarom men boomloos kiest , en heb verder absoluut niet de behoefte om iemand iets aan te praten.
Mensen die zelf niet uit eigen overweging de keuze maken voor boomloos , die zijn er waarschijnlijk niet zo tevreden over ook , en de insteek is altijd geweest om mens & paard een plezier te kunnen doen ermee , dat kan alleen als de ruiter het echt zelf ziet zitten.

Uitleg van mij moet je dan ook niet zien als "verkoopargumenten" maar gewoon uitleg waarom andere mensen voor boomloos kiezen.

Ik ben niet roomser dan de paus maar ook niet slechter dan ik ben , en die insinuaties dat ik mensen zadels aan zit te smeren daar word ik eerlijk gezegd niet goed van. Maarja dat terzijde Tong uitsteken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:03

Huertecilla schreef:
pmarena schreef:

...

Maar je hebt wel de zekerheid dat die druk op een plek komt waar het paard het goed kan hebben , en niet op allerlei vervelende plekken waar het met een net niet goed passend boomzadel terechtkomt.

En zo heb je weer twee scheten in een netje als verkoopargumenten geventileerd.

Dáár haal ik mijn mening vandaan Cool

HC

En dit is dus dat selectieve lezen , zien wat je wilt zien , want er staat nog iets meer in dat stukje he.
Er staat duidelijk bij dat een boomzadel qua drukverdeling beter is , maar het moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Dus het blijft kletskoek HC , betreffende boomloos als beter aanprijzen.

De goede onbevooroordeelde lezer leest dat met boom beter is , maar onder de juiste voorwaarden.
En daarbij dan een aantal redenen waarom veel mensen toch voor boomloos kiezen.

Want die informatie komt gewoon voort uit de vraag. Een antwoord , met nadere uitleg omdat theorie in de praktijk ineens een stuk moeilijker is Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:01

pmarena schreef:
Vlak achter de schoft , waar je zelf zit.

Dus niet op de schoft of richting de nieren , waar het met een kantelende boom nogal eens terechtkomt.

Altijd weer die vergelijking van boomloos met niet-passende boomzadels, het blijft een slecht argument

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:18

Waratje schreef:
Altijd weer die vergelijking van boomloos met niet-passende boomzadels, het blijft een slecht argument

Vind ik niet, er zijn paarden bij wie geen enkel boomzadel (wat tegen redelijke prijs in NL verkrijgbaar is) goed past en die lopen weg met een boomloos.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:39

Ik ben het met je eens dat boomloos een oplossing kan zijn in bepaalde gevallen, mits men rekening houdt met de zwakke punten van het systeem. Maar ik vind het erg jammer dat men de voordelen van boomloos altijd af lijkt te zetten tegen de nadelen van slecht passende boomzadels.
Dat is net zoiets als zeggen dat je zonder sporen moet rijden omdat sommige mensen er niet mee om kunnen gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:52

Dat is toch ook een prima argument Verward

Als je vraagt waarom voor iets anders gekozen wordt dan gebruikelijk , dan is de meest logische uitleg om te zeggen waar het een oplossing voor is.

Vraag je bvb. iemand : waarom rij je met flexibele stijgbeugels ?
Dan is het antwoord wellicht : omdat ik die fijner vindt.

Vraag je dan door naar uitleg (zoals hierboven dus ook gevraagd wordt) dan is de uitleg bvb : omdat normale beugels te star zijn , en deze die wel meebewegen daarbij zijn de krachten op mijn enkels en knieën makkelijker te verwerken.

Ik vind deze reactie van je dus een beetje zeurderig en zoekerig Waratje.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 08:27

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:28

pmarena schreef:
Dat is toch ook een prima argument Verward

Nee, het is een fundamenteel verkéérd en kortzichtig argument.
Het correcte is een passend boomzadel zijn en dáármee vergelijken. 'Beter dan' zegt níets over 'goed'.

Boomloos afzetten tegen een niet passend boomzadel is als een bandenvergelijk door een fabrikant van merk A me een kuntstof karkas tegen een lekke band van merk B met een stalen karkas. Zie je wel mijn concept kunstofkarkas-band is beter dan een lekke staalkarkas-band.....

Trek het naar zadels en je kan roepen dat een schuimrubber onderlegger beter is dan een lek luchtkussen-pad. Dan heb je gelijk. Het zegt alleen NIETS over beide producten.

Een ander fundamenteel verschil is dat een niet passend zadel drukplekken veroorzaakt en het niet verdelen van het ruitergewicht over zoveel mogelijk ribben = wervels, snellere schade aan wervels en tussenschijven.
Schade aan zacht weefsel herstelt, wervelschade niet.
Helaas is wervelschade aan de buitenkant niet te zíen.

Het is echter maar helemaal de vraag of boomloos wel beter ís dan een slecht passende boom. Voor de wervels wellicht niet.
Als het bomloos zadel te lang is, ook drukplekken geeft, niet goed ligt door een incorrecte singelplaatsing dan is slecht passende boom zelfs waarschijnlijk 'beter'.
Wederom echter is dit eeen relatieve vergelijking in slechtheid en staat dit los van 'goed'.

Boomloos vergelijken met slecht passend boom is een non-argument en bovendien inhoudelijk onjuist.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:47

gentille schreef:
ik heb een stukje geschreven, als jullie naar aanleiding hiervan nog aanvullingen hebben, of je denkt: er klopt iets niet, dan zou ik het graag horen
groetjes shannon
http://www.paardenrecreatie.nl/?load=ha ... omloosboom

Wat de 3e alinea betreft, lees ik alleen maar slechte argumenten om geen goed passend boomzadel aan te schaffen.
Wanneer je als ruiter denkt dat het zadel niet goed meer ligt, behoor je ipv naar een gelpad of bontje te grijpen, een afspraak te maken met een goede zadelmaker; tijd om het zadel weer na te laten kijken en aan te laten passen. En ja, de bespiering van een paard kan veranderen, en daardoor kan het zadel niet meer goed passen, klopt ook. Ook dan heb je de verantwoordelijkheid om een zadelmaker te laten komen en het zadel weer goed passend te laten maken.
In feite ben je het aan je paard verplicht om frequent een zadelmaker te laten komen en het zadel "te onderhouden". Net zoals je regelmatig een hoefsmid/bekapper, tandarts e.d. laat komen. We hebben het hier wel over het paard z'n RUG; wees daar zuinig op en ga er verstandig mee om.

Verder klopt het niet wat je zegt dat een boomloos zadel bijna altijd past (op uitzonderingen na). Dat is een verkooppraatje. De ligging van een boomloos zadel komt net zo nauw als die van een boomzadel.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 09:55

hmm, een verkooppraatje waar ik dan in ben getrapt, want ik dacht inderdaad dat dat zo was. Bloos
is een zadel altijd aan te passen door een zadelmaker dan? want een boom kan toch niet vervangen worden? of zit ik daarmee mis

En als dat zo is, wat zou dan volgens jou een goede reden zijn om wel een boomloos zadel aan te schaffen? als je ervanuit gaat dat je een zadel altijd passend kan laten maken, wat blijft er dan voor argument over om een boomloos zadel te kopen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:59

JoviBan schreef:
Verder klopt het niet wat je zegt dat een boomloos zadel bijna altijd past (op uitzonderingen na). Dat is een verkooppraatje. De ligging van een boomloos zadel komt net zo nauw als die van een boomzadel.

Sterker nog, is juist belángrijker.
Door het onbreken van een verdeling van de last over de ribben is de plek waar de ruiter het meest steunt, dus de ribben het meest belast, cruciaal.
Als een boomloos zadel niet de juiste afmetingen heeft ligt het centrum van de zit, dus het zwaartepunt van de ruiter, doorgaans te ver naar achteren op de ribben die het minst kunnen hebben.

Ik ben NIET tegen boomloos doch wel tegen het 'hersenloos' toepassen omdat het concept inherent heel kritieke punten heeft.
Zoals uit veel topics over boomloos blijkt 'kan het niet zoveel kwaad' doorgaans omdat de betreffende ruiters niet veel rijden. Het blijft echter dat niet hetzelde is als goed.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:03

gentille schreef:
En als dat zo is, wat zou dan volgens jou een goede reden zijn om wel een boomloos zadel aan te schaffen? als je ervanuit gaat dat je een zadel altijd passend kan laten maken, wat blijft er dan voor argument over om een boomloos zadel te kopen?

Ik weet niet of je de vraag aan mij stelt.

Een book is NIET altijd passend te maken, doch je kan wel altijd een passend boomzadel vinden.

(Top-)sportieve prestaties kúnnen een functioneel argument zijn.
Rugproblemen bijvoorbeeld zijn in de regel GEEN argument omdat dit eerst opgelost dienen te worden voor er een ruiter op welk zadel ook gaat zitten

Bedenk dat zadels geen rugprobleem verookzaken, NOOIT. Het is het gewicht van de ruiter.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:06

Wanneer je een zadel hebt dat niet blijkt te passen, dan is deze ook lang niet altijd passend te maken inderdaad. Dat is het gevolg van het kopen van een verkeerd zadel. Knipoog
De te nemen stap is dan om een wèl goed passend zadel aan te schaffen. Deze zal over het algemeen in de loop der tijd niet dermate veel gaan afwijken (door groei, spieropbouw e.d.) dat ie niet meer aan te passen is (bijv. dat de boommaat helemaal niet meer klopt). Is dit wèl het geval, dat het paard dermate veranderd is en qua bouw ook zo blijft, dan dien je weer een ander zadel aan te schaffen die wèl weer past.

Een goede reden om een boomloos zadel aan te schaffen, is imo wanneer een vakbekwame zadelmaker erkent dat er vrijwel geen boomzadel te vinden is die goed op dat paard past. Die paardenruggen zijn er namelijk wel. En dan kun je een boomloos zadel overwegen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:09

dat je meer in contact bent met je paard en een goede onafhankelijke zit ontwikkelt en het op sommige paarden gewoon veel beter licht dan een boomzadel