NH'en met een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

NH'en met een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:50

Doei!
Ik heb al heel wat over NH gelezen, gezien gehoord enzo.
En nu lijkt het me leuk, om te gaan NH'en mijn mijn shetlanderveulentje, om meer vertrouwen te krijgen in hém, en hij in míj.
Hoe kun je dit het best aanpakken Lachen ??

Bedankt!

Groetjes [***]

Inge_

Re: NH'en met een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:52

Een boek/pakket bestellen via internet. Grondwerk van Inge Teblick is erg goed, allerlei oefeningen heel goed uitgelegd Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:25

Ik kan je het boek Freestyle Fase II van Voest aanraden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:47

Inderdaad, Emiel Voest fase 2. Daar is ook een dvd van.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:54

Ik zou niet met Inge Teblick beginnen, en ook niet met Voest, niet bij een veulen.
Parelli heeft aparte veulenprogramma's. En bedenk met alles wat je doet dat een veulen zich maar 5 Minuten kan concentreren, dus uren gaan oefenen werkt alleen maar averechts.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:57

Voest heeft ook een apart programma voor veulens, jaarlingen en twenters (fase 2). Je mag niet veel met een veulen doen en dat is natuurlijk heel terecht, maar je kunt ze best al e.e.a. bijbrengen. Hij heeft heel goed beschreven wat je wel al kan doen. Wat Parelli met veulens doet, weet ik niet, daar kan ik niets over zeggen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:22

Fase II gaat juist over het omgaan met veulens.
Het boek begint bij de dracht, en daarna wat je kunt doen met het veulen (en wat niet).
Hij beschrijft een paar basisoefeningen om met je veulen te doen en vervolgens oefeningen met enters en twenters.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:25

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:37

JoviBan schreef:
Fase II gaat juist over het omgaan met veulens.
Het boek begint bij de dracht, en daarna wat je kunt doen met het veulen (en wat niet).
Hij beschrijft een paar basisoefeningen om met je veulen te doen en vervolgens oefeningen met enters en twenters.

Klopt! Lachen
Ik heb de enter en twenter oefeningen ook bij die van mij gedaan destijds. Ging super en je hebt dan al zo'n basis.
Ik ga zo langzamerhand over naar fase 1 bij mijn 3-jarige.

Natuurlijk moet je met veulens niet al te veel al gaan doen, maar ook dat beschrijft Voest prima. De dvd is ook echt een aanrader, dan zie je met eigen ogen wat je vanaf de geboorte al kan doen (aanrakingsoefeningen, wennen aan de mens e.d.). Echt heel interessant en ook mooi om op dvd te hebben (ik vind het opstaan van zo'n veulen na de geboorte en de kennismaking tussen merrie en veulen altijd zo prachtig om te zien). Ja

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:34

Cassidy, die veulenprogramma's van parelli zijn toch bestemd voor level 3/4 studenten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:05

Om heel eerlijk te zijn zou ik het niet weten. Het veulen programma van Parelli is heel erg vergelijkbaar met de imprinting volgens Miller, maar of je daar dan echt level 3/4 voor nodig hebt? Ik heb zelf de imprinting gedaan volgens Dr. Miller, en deze methode kan ook tot gevolg hebben - als het niet goed gedaan wordt - dat je er hele vervelende paarden van kunt krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:24

@cassidy: dat het veel op elkaar lijkt kan wel kloppen ja. Parelli geeft op een bepaalde DVD aan het geleerd te hebben van Dr Miller Knipoog

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:39

Bij Parelli wordt geadviseerd NIET te beginnen met een veulen (of zelfs maar groen paard) wanneer je zelf nog niet Level 3 hebt.

Ik zou je aanraden om je horsemanship-technieken te oefenen met een volwassen paard en bij je veulen alleen maar aanwezig te zijn, keer halstertje omdoen, meelopen en voetjes optillen (dit alles met behulp van technieken die je EERST oefent met een volwassen paard.)
Veulens zijn niet bedoeld om mensen iets te leren, dat kun je beter aan een volwassen paard overlaten.