Grondwerk oefeningen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Grondwerk oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 17:38

Omdat ik het grondwerk erg leuk vind en ik nog niet wil beginnen met rijden vraag ik me af of er nog meer grondwerkoefeningen zijn, dan degene die ik nu al doe. (het boek over grondwerk van Inge t... krijg ik pas over 1,5 maand op mijn verjaardag).
Wat ik met zuhra nu doe is aan de hand stappen, draven, achteruit, halthouden en dit ook los zonder halster etc. Verder laat ik haar veel volgen en dan naar links draaien en naar rechts etc. Ik ben haar ook aan het leren op commando haar voeten op te tillen (niet het gewone hoeven uitkrabben) en deze weer neer te zetten. Het is wel een hele dominante merrie, ik wil geen join up doen omdat ik vindt dat ik daar niet genoeg ervaring in heb, ik heb er wel al een aantal boken over gelezen en een hoop topics gevolgd. Dus ideen zijn welkom

Groetjes van Ineke

El_vis

Re: Grondwerk oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:43

ga eens kijken op de websites van nh mensen als Emiel Voest, en Parelli.
en Pink-Horizon hier heeft ook een leuke website met vd oefeningetjes enz. http://www.pink-horizon.nl/

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:02

Leuk dat je zo bezig bent met je paardje, super!
Het boek dat je krijgt is ook zeker een aanrader, ga je nog leuke dingen uit halen.

Zoals gezegd kun je wat VD-oefeningetjes doen (waarover een hoop te vinden is op het net) en je kunt je paardje leren wijken voor druk. Vooral handig als je straks misschien bitloos wilt gaan rijden Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 17:17

ik ga denk ik eerst met bit rijden, maar daar twijfel ik nog over. Het inrijden gebeurt in ieder geval met bitje en daar is ze ook al wel aan gewend. Ik ga haar zelf inrijden dus dan weet ik zeker dat er niet met harde hand aan het bit geragd word. (maar daar lopen ook weer andere topics over.)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:31

waarom niet gewoon meteen inrijden op een (touw)halster. Het is maar net wat je een paard aanleert hoor. Die van mij stopt nu als ik op zijn schoft druk Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:35

Mag ik vragen hoe oud je paard is?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:35

mijn merrie wordt in april 3 jaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:19

Dan kun je al met longeren beginnen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 01:47

Misschien een open deur, maar of je nu met of zonder bit wil gaan rijden, leren wijken op druk is altijd een goed idee.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 20:06

ja daar ben ik mee bezig. Ik had iets gelezen over leren wijken op de lichtste aanraking. Dat je met een zo licht mogelijke aanraken het paard kan laten wijken. Hier ben ik mee bezig en dat doet ze redelijk (het is maar net wat voor een dag ze heeft, als ze hengstig is wil ze niet werken).

Longeren doe ik ook af en toe maar madam heeft in de gaten dat als ze tijdens het longeren scherp omdraait ik dan wel moet stoppen met longeren. Dit heeft tot gevolg dat ik niet meer kan longeren met een enkele longe en aangezien ik met een dubbele longe nog niet gewerkt heb wil ik dit eerst door een "pro" laten doen.
Het is een lekker slim paardje wat verkeerde dingen dus helaas ook snel aanleert : )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:47

Dat blijkt ja. Weer een voorbeeld dat je het beleren maar het beste door een vakman kan laten doen. Op het moment dat je paard nul op request geeft om bij de lichtste aanraking opzij te gaan omdat ze toevallig haar dag niet heeft, hengstig is, jij toevallig een groene trui aan hebt die ze niet kan uitstaan of het volle maan is: je moet van haar gewoon EISEN dat ze dat stapje opzij doet. De aanraking versterken TOT er reactie komt. Eerst haar, dan huid, dan spier dan bot. TOT er een REACTIE komt. Iedere aanwijzing die jij geeft en die ze niet hoeft op te volgen, is een aanwijzing die je beter niet had kunnen geven, omdat je paard daardoor leert om aanwijzingen te ignoreren. Je leert je paard bot te worden, je te negeren. Je aanwijzingen moeten vervolgens steeds harder gegeven worden, omdat je niet iedere keer van haar eist dat ze bij de lichtste aanraking een pas opzij zet.

Een paard kan op een gegeven moment ook toe zijn aan een taak. Te lang wachten met inrijden kan tegen je gaan werken. Maar wees dan wel bereid om door te gaan als je de eerste stap al hebt gezet. Zoals nu het wijken voor druk: blijf je te lang in deze fase hangen, gaat het paard zich vervelen. Als je voorzichtig met longeren begint moet je dat ook geen half jaar gaan doen, zonder dat je verder gaat.

Heb je de beschikking over een longeerkraal (het liefst rond)? Dan kun je zonder lijn longeren, je paard met behulp van je lichaamspositie sturen, en kun je ook beter inspringen op het feit dat ze vanzelf omdraait.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:57

@cassidy, ik heb"doe/leer het zelf" hoog in het vaandel, en geloof me je wilt de "vakmannen" die ik hier in de buurt (zeg een 400km radius) tot m´n beschikking heb niet in de buurt van je paarden laten....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 00:01

Als je bereid bent om met doe/leer het zelf een aantal paarden te verkloten moet je dat vooral doen. Ik heb gelukkig in mijn omgeving de expertise zitten en gun mijn paarden dan ook een goede basisopleiding waarmee ik ze de wereld in kan sturen, en zo een garantie geef op een goede toekomst als er ooit een keer met mij wat gebeuren mocht waardoor ik ze niet meer houden kan. Helaas zie ik te vaak op bokt dat het allemaal niets mag kosten, en het zelf inrijden van een paard zwaar onderschat wordt...en neem van mij aan, als je 400 km gaat rijden, ben je Nederland uit...

Over situaties in IJsland kan ik niet meepraten....Haha!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 00:26

Ik praat inderdaad over mijn situatie cassidy, niet de jouwe. Interessant genoeg neem je voetstoots aan dat ik mijn paarden "verkloot". Het zijn niet alleen "situaties in IJsland" waar je niet over mee kan praten, maar gezien de hoeveelheid posts die je op je naam hebt staan denk je daar zelf anders over Haha! . Oh ja paarden zelf inrijden is inderdaad niet te onderschatten,maar je paard laten inrijden door idioten is nog dommer.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 09:34

ze moet het wijken op druk etc. ook gewoon doen maar op de dagen dat ze hengstig is heeft ze er minder zin in dat merk ik aan het paard. Ze doet de oefeningen wel maar met minder enthousiasme dan als ze net hengstig zou zijn.

Helaas heb ik geen beschikking over een kraal ik heb wel zitten denken om een stuk van de bak af te zetten maar dat moet ik aan de staleigenaar vragen.

Het inrijden gaat straks wel met hulp van iemand die er verstand van heeft en op een goede manier werkt. Ik heb hem bezig gezien met paarden en samen met hem al een paar jonge paarden zadelmak gemaakt (deze waren niet van mij). Ik ga er zelf op rijden en hij begeleid me dan eerst aan de longe en later los.

Maar om weer terug te komen op het wijken voor druk dat kan ze goed en vind ze ook niet moeilijk om te doen.

Maar zijn er verder nog leuke dingen om te doen met je paard. Het gaat mij er vooral om dat het paard actief bezig blijft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:21

Kuggur schreef:
Het zijn niet alleen "situaties in IJsland" waar je niet over mee kan praten, maar gezien de hoeveelheid posts die je op je naam hebt staan denk je daar zelf anders over Haha!

Laten nou heel veel van mijn berichten uit de begintijd van Bokt stammen, toen de Huiskamerberichten nog meetelden...Haha!