Boomloos passen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wickedwyvern

Boomloos passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 11:27

Ik wil graag een boomloos zadel aanschaffen. Heb zelf echter nog nooit boomloos gereden en vooralsnog is mijn paardje (nog) niet zadelmak. Zal denk ik nog een maand duren voordat ik hem aan een zadel wil laten wennen, en voorlopig groeit ie ook nog flink (ik denk dat we naar de 1.75 gaan).

Klopt het dat boomloos zadels zich beter aanpassen aan je paard dan zadels met boom? Of moet ik ook boomloos nog niks willen kopen ivm zijn groei? En is het mogelijk ergens meerdere boomloze zadels uit te proberen (omgeving Tilburg)?

Vooralsnog gaat mijn interesse uit naar de barefoot, trekker en freeform. Ik kan de zadels eventueel wel op een paard van een vriendin uitproberen, maar omdat ik nog niet weet hoe deze zadels zitten lijkt het me zo'n gedoe om van verschillende winkels testzadels te bestellen. Is er in Brabant niet ergens een winkel waar ze bovenstaande merken boomloos verkopen? Dan kan ik ze daar eens om te beginnen op een bok uitproberen oid. Iemand tips?

Inge_

Re: Boomloos passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:29

Een boomloos zadel is heel erg geschikt voor een paard in de groei, omdat het zo flexibel is past het op (bijna) elke paardenrug.
Als je paard is ingereden kun je ook een testzadel opvragen, die mag je dan voor een week proberen. Maar volgens mij is er geen winkel waar ze boomloze zadels verkopen, kun je alleen via internet doen dacht ik..

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 20:43

Bedankt Inge,

Volgens mij is iedereen het met je eens Knipoog

Weet je ook iets meer te vertellen over een 'goed' boomloos zadel? Ik snap dat 'goed' erg relatief is, maar wat zijn aanraders qua kussens, materiaal, pasvorm? Ik lees in topics over boomloze zadels nl. steeds opmerkingen over 'te dunne kussen', pad gebruiken, niet ventilerend, etc.

Zoals gezegd gaat mijn interesse uit naar Barefoot, Trekker, Freeform en Sensation. Ik weet het inmiddels echt niet meer... Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:39

Het beste is om een testzadel aan te vragen en die uit te proberen op een ander paard (wat je qua rijden al kent).
Dan voelt het paard 'bekend'aan en kun je je focussen op de zit van het zadel.
Proefzitten op een bok heeft absoluut geen zin, bij boomloos is juist de beweging en het goed voelen van het paard zo belangrijk.
Juist nu je paard nog niet onder het zadel is heb je mooi de tijd om je goed voor te berijden.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 00:11

Ja, das ook weer waar Lachen

Het wordt dus gewoon uitproberen, ha ha.
Bedankt (in positieve zin dan Knipoog )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:17

Lijkt me eerder een topic voor Naturals?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:30

Niet alleen Naturals rijden tegenwoordig boomloos, maar omdat hier bovenaan de pagina een sticky met boomloze zadels staat heb ik het topic toch verplaatst Lachen

NH -> NA

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:40

Ik heb een Barefoot gehad en heb nu 2 Freeforms voor mijn jonge paarden. Fijne zadels. Ik vind het fijn om iets meer een zadelzit te hebben. Dat heeft de Freeform (FF). Ik kon ook prima rijden met de Barefoot hoor. Maar ik voel me zekerder met de FF. Bij mijn weten kun je geen testzadel aanvragen van de FF. Wel van de Barefoot.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:23

Wickedwyvern schreef:
Bedankt Inge,

Volgens mij is iedereen het met je eens Knipoog

Weet je ook iets meer te vertellen over een 'goed' boomloos zadel? Ik snap dat 'goed' erg relatief is, maar wat zijn aanraders qua kussens, materiaal, pasvorm? Ik lees in topics over boomloze zadels nl. steeds opmerkingen over 'te dunne kussen', pad gebruiken, niet ventilerend, etc.

Uhh, nee, ik ben het niet (helemaal) met Inge eens Tong uitsteken
Persoonlijk ben ik geen fan van boomloos en ook niet ieder paard is er blij mee. Het lastige van een (boomloos) zadel op een nog niet ingereden paard, is dat je moeilijk kunt onderscheiden of eventueel protest voortkomt uit een oncomfortabel zittend zadel of dat het is omdat er uberhaupt iets zit of omdat er misschien teveel van de ruiter doorkomt. Daarbij moet je als ruiter je ook zeker kunnen voelen op een zadel, dus op een goed ingereden paard uitproberen moet je zeker doen voor je iets aanschaft voor je jonge paard.
Het enige boomloze zadel dat ik op dit moment eventueel zou overwegen is de Startrekk, die constructie met stevigheid in de kussens geeft mij enig vertrouwen in de goede gewichtsverdeling door het zadel.
Wij kiezen er zelf voor om met een boomzadel zadelmak te maken en in te rijden, dan moet je wel zo nu en dan aan een nieuwe, maar met een goede zadelmaker is het geen probleem om zadels om te ruilen. Tot nu toe hebben we het nog kunnen doen met zadels die we al hadden liggen, maar als hij verder groeit zoeken we gewoon een geschikt zadel erbij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:53

Citaat:
Het lastige van een (boomloos) zadel op een nog niet ingereden paard, is dat je moeilijk kunt onderscheiden of eventueel protest voortkomt uit een oncomfortabel zittend zadel of dat het is omdat er uberhaupt iets zit of omdat er misschien teveel van de ruiter doorkomt.
Dat deldt dus idd ook voor een boomzadel.
Protest van een niet goed liggend boomzadel en/of een ruiter die het paard in de weg zit ??
Dus waarom het onderscheid maken c.q. er niet positief tegenover staan.

Ik heb mijn 'jonge' paard ook boomloos ingereden en heb tot op dit moment niet kunnen merken dat ze er een probleem mee heeft. Haar rug wordt gecheckt door mensen die daarvoor gestudeerd hebben en zelf geeft ze ook niet aan dat ze ergens een probleem heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:03

Ik maak er onderscheid in, omdat ik weet dat boomloos bij sommige paarden heel erg niet bevalt. Bij boomloos kan er teveel gevoel op de rug komen, als je een gevoelig paard hebt, is dat een probleem. Als je weet dat je paard niet (over-)gevoelig is, zal een boomloos zadel best goed werken, maar dat zul je dus toch even in moeten schatten. En nee, die overgevoeligheid hoeft niet persé te duiden op een probleem van het paard, sommige individuen zijn nou eenmaal gevoeliger dan anderen. Als je vermoedt dat je zo'n gevoelig paard hebt, moet je niet aan boomloos beginnen, als je weet dat je paard niet gevoelig is, kun je eventueel voor boomloos kiezen. Waar het mij om gaat is dat mensen die overweging maken, wat ze daarna kiezen maakt mij weinig uit.

En het is sowieso heel verstandig om tijdens het inrijden met enige regelmaat de conditie van de rug te laten controleren, dat ben ik zeker met je eens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:35

@Waratje : mijn vorige paard had een gevoelige rug. In die zin dat ze het niet dulde dat er iemand zonder zadel op zat, dat vond ze echt 3x niks. Hoofd omhoog en rug wegdrukken, niet rechtuit wilen lopen etc. De hele truckendoos.
Toch heb ik die jaren met een boomloos zadel gereden en dan was er niets aan de hand; ze was braaf, vrolijk en liep lekker ruim.

Ik ken iemand die wil ook niet (meer) boomloos "want het paard gaat er van bokken". Nu was dat bokken wel met de oortjes naar voren, terwijl ze met een boomzadel ook bokt, maar dan wel met de oren in de nek.

Ik ken heus wel de beperkingen van boomloos, maar het is zo individu(en combi paard-ruiter)-afhankelijk dat iedereen het eigenlijk in zijn eigen situatie moet ervaren en het niet bij één merk zadel moet laten. Zelfs een andere pad kan al een andere rij-impressie geven.

Op voorhand zeggen 'boomloos is niks' en dan vaak door mensen die er zelf nooit mee gereden hebben is zo negatief beeldvormend.
Een mooi (engels) stukje, wat het zeer duidelijk zegt:
Citaat:
When it comes down to it, do your research but above all ask your
horse's opinion because the most up-to-date technical designs and the
most expensive materials will mean diddly squat to the horse because
they will know when they're comfortable.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:14

even een abbo, ik ben ook van plan om mijn paardje volgend jaar in te rijden met een barefoot

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:26

DubbelDun schreef:
Op voorhand zeggen 'boomloos is niks' en dan vaak door mensen die er zelf nooit mee gereden hebben is zo negatief beeldvormend.

Ik zeg nergens op voorhand dat boomloos niks is. Ik zeg alleen dat mensen zich een aantal zaken moeten bedenken voor ze besluiten met welk type zadel ze hun paard willen (of kunnen) inrijden. Voor bepaalde combi's is boomloos heel geschikt, ik zelf heb een paard dat er niets mee heeft, dus geen reden om er mee te rijden.
Voor onze jonge hebben we een Barefoot te leen gehad, maar die paste niet, zowel ruiter als paard niet, dus dan zijn we er snel mee klaar. Daarmee zeg ik niet dat Barefoot per definitie niet had gepast, maar het exemplaar dat we beschikbaar hadden niet en een boomzadel dat we wel beschikbaar hadden, ging wel. Dus dan zoek je niet verder op boomloos gebied, simpel toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:39

En toch is dat jammer, want met een ander model BareFoot of een grotere maat/andere pad oid had je misschien wel heel tevreden geweest.
Nu laat je toch je oordeel afhangen van een negatieve indruk.

Als je eenmaal een Stubben op je paard hebt gehad en daar zit je niet lekker in of hij past het paard niet goed , dan stop je toch ook niet meteen met alle boomzadels ??

Overigens doelde ik niet specifiek op jou in mijn eerdere reactie, maar zo te lezen paste de schoen toch wel Haha! ieder het zijne hoor daar niet van.
Maar je hebt gelijk dat mensen zich eerst in de materie zouden moeten verdiepen voor ze gaan roepen of iets wel of niet iets is in hun situatie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:59

Natuurlijk moet je goed kijken naar jezelf en naar je paard , wat het beste zou passen qua acceptatie en fijn vinden.

Maar ik snap de toon ook niet zo van : probeer liever eerst een boomzadel want er zijn paarden die boomloos niks vinden omdat ze dan teveel voelen van de ruiter.

Dat is net zo'n nutteloze opmerking als : pas eerst een boomloos zadel , want er zijn paarden die boomzadels niks vinden omdat ze te weinig voelen en de ruiter kwijt zijn , waardoor ze onzeker voelen.

Beide beweringen zijn hartstikke waar , dus het is een beetje raar om het maar van 1 kant te belichten.

Gewoon beide ervaringen meenemen bij het bedenken wat voor jouw paard het prettigst is.

De 1 vindt veel contact juist erg prettig qua elkaar aanvoelen en samenwerken , samen 1 vloeiend geheel vormen , en de ander heeft de ruiter liever niet TE dichtbij en aanwezig.

Nu vind ik dit laatste persoonlijk erg zorgelijk hoor , daar niet van.
Die van mij was ook zo maar dat vind ik echt onacceptabel.
Net zoiets als een paard dat niet door een plas durft te lopen ofzo , dat is een gebrek aan vertrouwen en cool-heid in het koppie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:34

pmarena schreef:
Natuurlijk moet je goed kijken naar jezelf en naar je paard , wat het beste zou passen qua acceptatie en fijn vinden.

Maar ik snap de toon ook niet zo van : probeer liever eerst een boomzadel want er zijn paarden die boomloos niks vinden omdat ze dan teveel voelen van de ruiter.

Dat is net zo'n nutteloze opmerking als : pas eerst een boomloos zadel , want er zijn paarden die boomzadels niks vinden omdat ze te weinig voelen en de ruiter kwijt zijn , waardoor ze onzeker voelen.

Volgens mij leg jij mij nu woorden in de mond, die daar niet van oorsprong lagen. Maar misschien doel je op iemand anders?

pmarena schreef:
De 1 vindt veel contact juist erg prettig qua elkaar aanvoelen en samenwerken , samen 1 vloeiend geheel vormen , en de ander heeft de ruiter liever niet TE dichtbij en aanwezig.

Nu vind ik dit laatste persoonlijk erg zorgelijk hoor , daar niet van.
Die van mij was ook zo maar dat vind ik echt onacceptabel.
Net zoiets als een paard dat niet door een plas durft te lopen ofzo , dat is een gebrek aan vertrouwen en cool-heid in het koppie.

Ik vind gevoeligheid niet onacceptabel, mits het niet uit gezondheidsproblemen voortkomt. Sommige paarden vangen gewoon alle signalen op, waar de meeste paarden een hoop signalen kunnen wegpoetsen. Het is dus gewoon een eigenschap van sommige paarden om rekening mee te houden. En paarden door plassen laten lopen, ach, sommige paarden houden niet van vieze of natte voeten, dat heeft niet perse met vertrouwen te maken. Mijn paard geeft de voorkeur aan ontwijken van plassen, maar als het nodig is gaat ze er gewoon doorheen. Cool-heid in het koppie is trouwens ook niet iets dat je kunt aanleren bij een paard. Mijn paard is een hete donder en als je daar goed mee omgaat kan er heel erg veel, maar cool kun je haar nooit noemen. Haha!

Maar om terug te komen op het topic: het is van belang dat de TS weet wat boomloos is en wat aandachtspunten zijn. Als je zelf geen ervaring hebt met boomloos rijden (wat TS aangeeft) is het niet verstandig om een boomloos zadel op een volstrekt groen paard te leggen en het dan daarmee in te rijden. Inrijden doe je met een zadel waarvan je WEET dat je er zelf mee uit de voeten kunt. Dus als ze boomloos overweegt voor haar jonge paard, zal ze zelf eerst op een ingereden paard wat boomloze zadels moeten proberen. Ik ga er vanuit dat TS al wel ervaring heeft met dressuur- en/of veelzijdigheidszadels met boom.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 00:02

Jep, inderdaad ervaring met boomzadels. En ga dadelijk veel boomloze zadels uitproberen Knipoog
Ben ook blij alle reacties te lezen. Toch weer erg leerzaam.

Mijn paardje wil erg graag voor mij werken en accepteert vooralsnog alles zonder morren. Hij wil het ontzettend graag goed doen en ik krijg vooralsnog niet de indruk dat hij een gevoelige rug heeft (voor zover dat nu al vast te stellen is).

Verwacht dan ook niet dat hij problemen gaat hebben met boomloos. Geloof dat het inderdaad veel te maken heeft met vertrouwen en dat ben ik nu juist hard aan het (op)bouwen. Neem voor alles mijn tijd.

Het is me nu in elk geval duidelijk dat ik dadelijk veel testzadels moet gaan verzamelen Sigaar

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:08

Veel plezier met uitproberen van al die zadels Knipoog
Het klinkt alsof je lekker bezig bent met je paardje, laat je vooral niet haasten en neem er inderdaad lekker tijd voor. Alles wat je nu rustig en zorgvuldig doet, heb je later heel veel plezier van.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 00:22

Thanx Lachen

Vind het ook echt heerlijk met hem bezig te zijn en contact met hem te hebben. Daar kan rijden niet snel overheen Haha! Dus voorlopig hou ik het zo nog wel vol.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:59

Waratje schreef:
... Als je zelf geen ervaring hebt met boomloos rijden (wat TS aangeeft) is het niet verstandig om een boomloos zadel op een volstrekt groen paard te leggen en het dan daarmee in te rijden. Inrijden doe je met een zadel waarvan je WEET dat je er zelf mee uit de voeten kunt.
Daar kan ik me goed in vinden en ik heb ook al eerder aangegeven dat ze op een bekend paard veel boomlose zadels moet gaan uitproberen.

Zo te lezen is de TS goed bezig; niets overhaast en met rust en vertrouwen. het duurt wat langer, maar je hebt er ook langer plezier van Haha!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 15:14

Hmm... ben even aan het rondkijken geweest en zie wel dat ik op verschillende plekken een barefoot testzadel kan bestellen, maar kan dit nergens vinden voor een Freeform. Iemand enig idee waar ik een Freeform testzadel aan kan vragen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:28

Freeform komt toch bij Horseman Outfitter vandaan? Neem daar eens contact mee op (www.horseman.nl), ze zitten in Groessen.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 16:06

Jammer, heb ze gemaild, maar testzadels hebben ze niet...! :S

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:43

Misschien een oproep op Bokt of marktplaats plaatsen of te kijken of er iemand met zo'n zadel in je buurt zit, waar je op zou mogen proefrijden.