toch maar bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 11:11

heey mensen,
zaterdag had ik een wedstrijd en de dag na een wedstrijd doe ik altijd iets ontspannends..
nou had ik niet zo'n zin om m'n rijbroek aan te doen dus ben ik er zonder zadel op gegaan en heb ik ons bitloos hoofdstel ingedaan.
ik ben gewoon een stukje over de weg gaan stappen maar het viel me gelijk op hoe lekker ze haar rug gebruikte.. ze liep nog niet zo dragend met haar achterhand als normaal maar het kwam toch een behoorlijk stuk die richting op.
toen ik op een stukje ruiterpad kwam ben ik maar eens gaan aandraven en hoewel ze met haar hoofd er niet echt doorkwam bleef ze met haar achterbenen er redelijk goed onder.. kleine stukjes wijken deed ze ook prima
en nu komt het.. verzameling, het ging zo makkelijk.. onder het zadel en met bit dus wil ze in de verzameling nog wel eens gaan hangen maar nu deed ze het keurig.

hoewel ik nou niet bepaald de grootste natural ben, wil ik toch wel eens kijken of ik haar hier mee echt goed dressuurmatig zou kunnen rijden.. nou liever geen reacties van "ja dat kan" ik weet namelijk wel dat het kan maar het gaat hier even om mijn paard.
ik heb een haflinger die behoorlijk hard is in de mond.. gebroken bitten accepteert ze zowieso niet en daar gaat ze regelrecht tegen in. daarom was het ook zo'n verademing met dit bitloos avontuur.
nou komt mijn vraag:
welk bitloos hoofdstel is nou het "beste" om echt dressuurmatig mee te rijden?

wij hebben zelf zo'n geknoopt hoofdstelletje waarmee ik heeeel soms een buitenritje maak..
http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ls3eds.jpg

als iemand voorstellen heeft graag.. Lachen
ps ik moet wel met gewone teugels kunnen rijden, aan dit hoofdstelletje zitten dus touwen en daar kan ik niet mee overweg Bloos

GeneralFlynn

Re: toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:00

Ik rij het liefst met een gewoon touwhalster,en daar kan je net als bij jou touwhoofdstel gewone teugels aan maken hoor.
Ik heb zelf touwteugels,maar elke teugel die je maar wil zou je kunnen gebruiken.

Hier is een topic over een bitloze dressuur wedstrijd,misschien kan je daar wat uithalen?
viewtopic.php?f=29&t=612882&hilit=

En hier kan je de meeste bitloze optomingen vinden:
viewtopic.php?f=34&t=593104&hilit=

Succes! Pling

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:14

Ja, ik herken het probleem van een bitloos hoofdstel kiezen.
Ook ik heb daar problemen mee namelijk.

Zelf heb ik er al heel wat studie van gemaakt, want ik rij op M niveau dressuur.
Dus schouderbinnenwaarts/traver etc. en dan schuiven de meeste hoofdstellen scheef......
(En ze schuiven meestal niet terug!)

Ik ben van mening dat de neusriem enigszins het verband moet maken en het schuiven moet tegengaan.
Dat lijkt mij het beste lukken met een lage neusriem.
Die van de ruitersportshop en soortgelijke lijken mij daarom een prima keuze.

Nu heb ik zelf ook regelmatig wedstrijden en ik vind deze niet zo mooi. (Het valt ook teveel op dat het bitloos is.)
Dus ga ik nu zelf voor de Norton (lijkt op de Cook, maar goedkoper)
Ik heb deze besteld, maar nog niet binnen.
Als ik over dit hoofdstel ervaringen heb, dan laat ik het je weten!

Maar net als de TS hou ik me aanbevolen voor aanraders.....
(Maar een touwhalster/cross rope e.d. blijven voor mij niet GOED GENOEG zitten......)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 13:25

nee dat probleem heb ik inderdaad ook.
ik rijd verder geen wedstrijden maar men, en om te trainen gebruik ik ook veel zijgangen en schouderbinnenwaarts oefeningen.
heel erg bedankt Jolieka, ik zal eens om me heen kijken in de ruitersportshop Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:15

xjildou schreef:
wij hebben zelf zo'n geknoopt hoofdstelletje waarmee ik heeeel soms een buitenritje maak..

ps ik moet wel met gewone teugels kunnen rijden, aan dit hoofdstelletje zitten dus touwen en daar kan ik niet mee overweg Bloos

De LibraRB ben ik ook mee begonnen. Beviel om te beginnen prima. Wel had ik een bontje om de neusband gemaakt, want anders vond ik 'm te scherp.
Na een tijdje merkte ik aan mijn paard dat ze het schuiven van het hoofdstel en de touwtjes langs haar wangen irritant begon te vinden. Toen zijn we overgestapt op het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop. Hier rijden we nog steeds mee en naar alle tevredenheid. Ook dressuurmatig kunnen we er prima mee uit de voeten.

Edit: de touwteugels wen je vrij snel aan (ik iig wel). Mijn leren hoofdstel heb ik nadien ook touwteugels aan (6 mm dik), zodat je - wanneer je neigt te hard te worden - dit zelf eerder in je handen voelt dan dat je paard het voelt. Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:20

Ik heb een touwhalster ook, maar je kunt ook een hackamore doen, mijn pony gaat daar altijd (ook zonder dat je erop zit) 'rond' staan.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 15:55

JoviBan schreef:
xjildou schreef:

De LibraRB ben ik ook mee begonnen. Beviel om te beginnen prima. Wel had ik een bontje om de neusband gemaakt, want anders vond ik 'm te scherp.
Na een tijdje merkte ik aan mijn paard dat ze het schuiven van het hoofdstel en de touwtjes langs haar wangen irritant begon te vinden. Toen zijn we overgestapt op het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop. Hier rijden we nog steeds mee en naar alle tevredenheid. Ook dressuurmatig kunnen we er prima mee uit de voeten.

Edit: de touwteugels wen je vrij snel aan (ik iig wel). Mijn leren hoofdstel heb ik nadien ook touwteugels aan (6 mm dik), zodat je - wanneer je neigt te hard te worden - dit zelf eerder in je handen voelt dan dat je paard het voelt. Knipoog

ik heb er inderdaad ook een bontje om want ik zag al helemaal voor me dat dat touw in de huid zou snijden ofzo..

@LilianR: ik vind een hackamore niet te vergelijken met bitloos rijden.. dan kan ik net zo goed met bit blijven rijden.
en als je pony er gewoon "rond" op gaat staan zonder dat je vraagt of er zelfs maar op zit denk ik toch dat er iets mis is.. en je hem dus te strak vast hebt gedaan.. geen commentaar verder maar dat is niet hoe ik mijn paard wens te rijden Lachen

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:48

Ja, een hackamore zou wel kunnen en als je er juist mee omgaat denk ik op zich ook wel dat het een oplossing is.
Zei het niet dat dat voor mij wederom geen oplossing is, omdat deze optoming niet mag bij mijn wedstrijden.

JoviBan heeft het hier over hetzelfde hoofdstel als ik. http://www.ruitersportshop.com

Mijn Norton heb ik overigens besteld bij Piaffe. http://www.piafferuitersport.nl
(Goedkoper dan daar heb ik hem nog niet gevonden....)

Hopelijk heb ik hem snel binnen en dan laat ik weten hoe en wat.

Tot dan!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 16:59

je bedoelt het bitloos hoofdstel dat onder diversen staat?
dat is zeker een leuke prijs aan zoiets zat ik ook te denken, ik heb al andere gezien van in de dik 100 euro en dat is me iets teveel omdat ik verder ook geen wedstrijden rijdt.

een Hackamore zou best een oplossing kunnen zijn maar ik denk dat ik dan net zo goed met bit zou kunnen rijden, waarop ze ook goed loopt. en ik zou me er meer in moeten verdiepen om percies te weten hoe die werkt en hoe ik ik hem dus goed gebruik Knipoog

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:05

Ja, de Norton staat geloof ik inderdaad bij diversen, maar hij staat ook onder de trenshoofdstellen....
43.95 zo uit mijn hoofd ....

En die van de ruitersportshop is 49,-.
Maar dat is alleen een neusriem eigenlijk.
De kwaliteit van de Norton is denk ik niet geweldig, ik heb ze gezien, maar naar mijn eisen volstaat hij als probeersel tenminste prima.
Al moet de praktijk dat uiteraard nog uitwijzen, Haha!

Gewoon goed onderhouden en dan kan het lang aan heb ik doorgaans gemerkt..... Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:21

dat is met de meeste dingen zo Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:10

t kan zijn dat je een hackamore niks vind, jij en je paard moeten er echt mee kúnnen rijden, en t bit werkt zo scherp in als de hand van de ruiter, maar ik ga hier verder geen discussies over aan. Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 20:14

ik ook niet Lachen
als jij het goed vind prima
maar ik weet van mijn paard dat ze soms nogal heftig met haar hoofd kan doen, trekken hangen dat soort dingen. ik durf daar niet een Hackamore om heen te doen..
maar verder niks tegen een Hackamore, alleen niet geschikt voor mijn paard ben ik bang Lachen

als er nog mensen zijn met een goed voorbeeld/idee dan hoor ik het graag. het lieft wel een beetje redelijk prijs aangezien ik niet van plan ben om boven de 100 euro te besteden aan iets wat ik eerst nog uit moet proberen Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:50

Mij bevalt het bitloze hoofdstel van Emiel Voest erg goed. Daar kun je zowel gewone teugels (ook verkrijgbaar op www.emielvoest.nl) op doen als western teugels.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:11

Ik reed eerst met het touwhalster van Emiel Voest :
http://usera.imagecave.com/rinske/tjisekleineversie.jpg

Dit beviel toch niet zo goed dus ben ik op zoek gegaan naar iets anders namelijk het bitloos hoofdstel van de ruitersportshop:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7XZIVH36

Dit beviel me ook niet goed omdat er geen release is en mn pony vindt dat erg vervelend. Daarna nog een paar keer met touwhalster gereden en toen ging het al stukken beter dus ik hou het voorlopig bij het touwhalster van EV Lachen

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:12

Daar ben ik toch nog weer even......

Helaas is het hoofdstel momenteel niet leverbaar.

Maar half april zou hij weer binnen moeten komen.

Dus we moeten nog even afwachten, maar als ik wat (meer) weet, dan hoor je het van me!!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:40

Jolieka schreef:

Dus we moeten nog even afwachten, maar als ik wat (meer) weet, dan hoor je het van me!!!

Voor welke ga je nou? Want die van de ruitershop en emiel voest zijn precies hetzelfde, dus als de ene is uitverkocht kun je de andere proberen ...

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 10:02

simodi schreef:
Jolieka schreef:

Voor welke ga je nou? Want die van de ruitershop en emiel voest zijn precies hetzelfde, dus als de ene is uitverkocht kun je de andere proberen ...

ze gaat voor de norton Lachen

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:39

Heel goed, jij mag door voor de ...... broodrooster?! Clown

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:16

Het heeft even (behoorlijk lang) mogen duren.......

(Want ik krijg zelfs de melding dat het een oud topic betreft....... Verdrietig )

Ja, daar weet ik alles van, haha, maar ja, het wachten is uiteindelijk beloont. Knipoog

Maar het Norton Bitloze hoofdstel is binnen, maar ik heb er nog niet mee kunnen rijden.
Ik heb een clinic gehad, buitenritten gemaakt en les gehad, en dan ga je "zoiets" uiteraard niet uitproberen.....

Van het weekend heb ik lekker alle tijd en ik kom er dinsdag nog even op terug!!!

Al is er ook een nieuw topic gemaakt, ik geloof bij Naturals en die hebben last van kale plekken op het hoofd.....
Hmmmm, had ik dat maar eerder geweten?!
Nou ja, ik ga het hoofdstel het weekend proberen en wederom; ik kom erop terug.....
Groetjes!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 10:42

ok heeft indd lekker lang geduurt.. Nagelbijten / Gniffelen
maar ik hoor het nog wel dan Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:50

Jolieka schreef:
Al is er ook een nieuw topic gemaakt, ik geloof bij Naturals en die hebben last van kale plekken op het hoofd.....
Gniffel gniffel,ik heb geen kale plekken op mijn hoofd,en de andere naturals ook niet denk ik. Haha!

Ik heb het topic ook gezien ja,gelukkig heb ik met mijn touwhalster nergens last van.
Misschien hadden die paarden een zeer gevoelig huidje?
Ga het iig. even lekker op je gemakkie uittesten,en je kan ook altijd nog afwisselen met optoming natuurlijk.
Dan geef je eventuele kaal wordende plekjes even rust.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 06:58

Ik heb een sidepull van biothane. Ik vind het een heel fijn hoofdstel, ook voor de dressuur. Ga er ook gewoon mee naar les enzo.
Eerst had ik hem als crosslink, dus met die gekruisde dingen. Daar snapte Anouar alleen niet zoveel van. De sidepull is wat duidelijker vind ik.

Ik moest weer even een tijdje met bit rijden. Anouar z'n neus was kapot gegaan doordat ik het halster om had gelaten in de wei.
Dat ging dus echt voor geen meter. Meneer deed gewoon waar hij zin in had Clown Het stuur en de rem werkte niet echt meer met bit.
Na een weekje ging het wel weer beter, maar ik ben blij dat hij nu weer z'n bitloze hoofdstel om kan

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:01

bedankt Lenneke Lachen
ik weet nog niet precies watvoor hoofdstel ik wil, heb een aantal dingen geprobeert maar dat vond ik toch niet zo prettig rijden.
ik denk er nu over om gewoon met een touw om de hals te gaan rijden, weet de naam even niet meer. maar laatst op buitenrit bleek ze daar heel goed op te reageren. Lachen

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:44

Hoewel ik dus nog niet alles kan zeggen, want ja, wat zegt twee keer rijden nu?????
Moet ik toch zeggen dat ik best tevreden ben met de Norton.
Wel zijn de teugels (Nieuw) geen aanrader. Er zitten van die rubberen teugels bij en ze zijn erg stijf. (nieuw = stijf?!) Maar met mijn eigen teugels heb ik best lekker gereden het weekend.
De neusriem bleef netjes zitten, maar de (los zittende) bakstukken verschoven iets richting het oog. Maar ook daar denk ik aan de stijfheid i.v.m. nieuw zijn. Als alles wat beter voegt en aansluit, dan zal alles ook beter blijven zitten?!
De Dr. Cook heeft het ook los zitten......... maar weet iemand misschien waarom dat is, want ik zie daar zo 1,2,3 het nut niet van in?
Ervaringen/oplossingen etc. zijn altijd welkom! haha.
Voorlopig gaan we gewoon wat sudderen met dit hoofdstel en flink invetten zodat het snel soepel word....