wat is grond werk??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

steffanieJ

wat is grond werk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 11:54

Bloos ik weet niet wat grond werk injhoudt kan iemand het mij uit leggen (alvast bedankt) Pling

noukie_pony

Re: wat is grond werk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:06

ik weet het ook niet precies maar mij is verteld dat jij ook op de grond staat en niet in de kar of erop zit (bijv.)
dus vd,aan de lange lijn enzz..
ik weet niet of ik het goed heb.
verbeter mij aub als het niet waar is!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:11

Alles wat je doet met je pony zonder dat je er op zit,zelf sta je dus op de grond.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:25

Idd wat hierboven gezegd wordt. Maar het gaat er bij grondwerk uiteindelijk vaak om de verhoudingen tussen ´baas´ en paard even te ´corrigeren´ of te leren. Hier wordt het heel veel voor gebruikt.

Voorbeeld:
Wanneer jij met wandelen o.i.d. de baas al niet bent over je pony, dan zal die met het rijden nog veel sneller een loopje met je nemen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:30

Inderdaad wat Paulusjuh zegt. In feite is alles wat je doet terwijl je niet op je paard zit grondwerk. Maar met grondwerk worden meestal oefeningen bedoelt om een betere band met je paard te krijgen, dat hij/zij jou beter begrijpt en jij hem/haar. Meer respect krijgen voor elkaar enz. Lachen

Er zijn heel veel verschillende grondoefeningen. Als je echt geinteresseerd bent kun je het boek van Inge temblick (?) kopen, gaat helemaal over grondwerk, een erg fijn boek waar alles heel goed wordt uitgelegd Lachen

Ik tem trouwens even, want dit hoort niet bij shetlanders.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:35

grondwerk vind ik de basis.....en het belangrijkste wat er is, (maar dat is mijn mening)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:16

Dit is niet de bedoeling, onnuttige berichtjes gaan posten om je berichtenaantal omhoog te halen Knipoog Volgens mij is er nu uitgelegd wat grondwerk is, ga er lekker veel over lezen oid..

steffanieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 13:09

dat doe ik ook niet Knipoog (pUUhhh Tong uitsteken

ik doe wat ik zelf wil en je hoeft niet te fantesere Duivel haha?HAHA en i schop hem niet naar boven Vork

steffanieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 14:54

nog iets he, die handelaar bij lotum he, heeft veel shetlanders Knipoog ik keek mijn ogen uit!! egt stoer:D:D ))*((en nog meer beesten;)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:58

je voelt jezelf zeker wel erg grappig he????

nou zal je uit de droom helpen dat ben je totaal niet!!!!!!!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:15

Ik zal even temmen, want dit is toch niet helemaal de bedoeling naar mijn mening Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:23

het grootste gedeelte N-H is grondwerk, waardoor je je pard meer rtespect voor jou leert krijgen. op de grond Lachen

want dat gaat meestal veel makkelijker dan in het zadel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:37

Moderatoropmerking:
SH-->NH.
Het is niet de bedoeling om je eigen topic door nutteloze reacties omhoog te schoppen. Die reacties zijn verwijderd. Er zijn regels op Bokt, en die moet je respecteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 02:55

Grondwerk is het paard respect bijbrengen vanaf de grond, is het leggen voor de basis voor het rijden. Als je met een paard gaat wandelen of hem aan het halster meeneemt, is dat in prinicipe al grondwerk (mits je het paard vanaf de grond ook wilt en kunt corrigeren). Je paard mag niet over je heenwalsen, je niet bijten, je niet negeren. Je paard mag je ook niet tegen de wand pletten als je bij hem in de box staat...dat zijn allemaal dingen die je hem moet leren. Op het moment dat je van een jong paard, dat nog weinig basisopvoeding heeft genoten, verwacht dat hij opzij gaat als je een hand tegen zijn ribbenkast legt, zal de eerste reactie zijn om terug te duwen. Dat is de natuurlijke reactie, want in de natuur, als roofdieren een paard aanvallen en in zijn flank bijten, moet het paard niet terug gaan trekken, want dan loopt hij het risico dat de poema, of de wolf die zijn tanden in zijn flank zet, een hele hap biefstuk te pakken krijgt als het paard terugtrekt. Dus de natuurlijke reactie van een paard is: tegen de druk ingaan.

Alleen is dat niet zo fijn als jij de box inloopt, met de druk van je hand tegen de buik van het paard vraagt om opzij te gaan, en het paard zijn instinct gaat gebruiken en terug gaat duwen, en je daarbij bijna plet tussen zijn eigen lijf en de wand van de box (om maar een voorbeeld te noemen)

Grondwerk leert een paard, dat hij niet op zijn instinct moet vertrouwen maar op de dingen die jij hem leert. Dat hij je niet hoeft te pletten tussen zijn eigen lichaam en die wand van de box. Dat hij bij het binnengaan van de stal niet door de deur heen dendert en jouw omver loopt. Dat hij een stapje achteruit, naar links en naar rechts maakt, en desnoods achterwaarts gaat als jij hem dat vraagt. Dat hij stopt als jij hem dat vraagt en niet 600 of meer kilo in de strijd gooit om toch maar daar heen te gaan waar het paard op dat moment heen wil.

Op het moment dat het paard leert op de grond bepaalde oefeningen uit te voeren (wijken voor druk bijvoorbeeld) maakt het dat vanuit het zadel zoveel makkelijker. Wijken voor druk doe je namelijk ook als je een beenhulp geeft voor zijgangen. Linker been druk betekend naar rechts opzij stappen, en niet links tegen je been ingaan.

Een goede basis met grondwerk, maakt het vanuit het zadel zoveel makkelijker....
En niet alleen vanuit het zadel. Problemen met trailerladen kunnen bijvoorbeeld ook makkelijker opgelost worden als je paard vanaf de grond respect en vertrouwen in je heeft.

Een tip voor grondwerk is dit boek van Inge Teblick

viewtopic.php?f=125&t=625206

newfoundland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:37

ja rondwerk is eignlijk de basis van het rijden