bitloos stelling vragen / rechtrichten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

bitloos stelling vragen / rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 23:02

hoi,
Mijn pony rijd ik sinds kort bitloos.
Zelf heb ik er weinig ervaring mee; alleen buiten rijden.
Ik wil hem er echter ook mee dressuurrijden.
Woensdag heb ik daarom in de les bitloos gereden (op het hoofdstel van de ruitersportshop).
Hij heeft echter nogal de neiging om flink scheef te gaan lopen en loopt dan erg met zijn hoofd naar rechts. Omdat de teugels gekruist lopen bracht mij dat erg in verwarring.
Normaal als ik op de volte linksom zou rijden en hij zou erg met zijn hoofd naar rechts lopen, zou ik hem met mijn binnenbeen naar de buitenteugel toerijden.
Maar als ik dit bitloos met mijn rechterteugel (buitenteugel in dit geval) zou doen, "trek" ik zijn hoofd als het ware naar links. Wie helpt me even uit verwarring en kan er wellicht ook een paar voorbeelden van wendingen / stelling geven? Of wellicht nog andere oefeningen met teugelhulpen erbij? Heb het idee dat ik opnieuw moet leren sturen of ligt dat aan mij Koe
Alvast bedankt!

HippoLogic

Re: bitloos stelling vragen / rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:05

Met wat voor hoofdstel rij je?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 09:01

die van de ruitersportshop

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:36

als de teugels gekruisd zijn en je 'trekt'aan de linkerteugel, wordt de neus van het paard naar links geduwd zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:03

anniee schreef:
Maar als ik dit bitloos met mijn rechterteugel (buitenteugel in dit geval) zou doen, "trek" ik zijn hoofd als het ware naar links.

Als je met dit hoofdstel met je rechterteugel vraagt, dan "duw" je het hoofd ook richting rechts. Dus je "trekt" dan niet naar links, zoals het nu voor jou wel zo voelt.
Ik denk dat je paard en jij aan dit nieuwe 'systeem' (kruislingse werking) moeten wennen. Want de hulpen zijn met dit hoofdstel hetzelfde als met een bithoofdstel (qua vragen met de buitenteugel e.d.).

Verder vertel je dat je pony geneigd is om flink scheef te gaan lopen en met zijn hoofd erg naar rechts loopt. Dit kan er op duiden dat je paard niet goed rechtgericht is en/of ook niet goed in balans loopt.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 14:29

@ Joviban, dat klopt. Dit is juist de reden dat ik bitloos wil gaan rijden want ik ben van mening dat je het daarmee veel beter kunt oplossen. Het komt dan voor 200% op de kunde van de ruiter aan; je moet echt supergoed op twee teugels gaan rijden en je kunt niets "verdoezelen". Ik wil hem dus hierdoor juist gaan rechtrichten. Hij liep aan het eind van de les ook echt supergoed, beter dan ooit Haha!
Ik dacht al wel dat het hetzelfde had, maar vind het lastig om in te schatten hoeveel druk je op welke teugel moet houden; als je die druk niet goed verdeeld helpt het naar mijn gevoel niets.
Iemand nog meer tips/uitleg?