ik heb even een vraagje. eerst was ik best nogal een voorstander van NH. Geen geweld, samenwerking met je paard, dat sprak me allemaal heel erg aan. Ik probeerde ook, als ik met paarden omging, NH veel te gebruikten.
Maar pas geleden heb ik het tijdschrift Amazone weer eens gekocht, en daar stond een heel artikel in van Chris Irwin. Dat hele artikel ging over het Equus, de taal van de paarden.
En door dat artikel heb ik een heel ander beeld gekregen.
Bij NH gaat het er heel veel om dat je geen geweld gebruikt, en zo het vertrouwen van je paard wint, en zo een band opbouwt. Maar in dit artikel over het Equus, staat dat je best een keer een tik mag geven als je paard iets doet wat jij niet wil, anders gaat hij er gewoon mee door, en zal zo nooit respect voor je krijgen.
Dit is een stukje uit het artikel:
"Als je paard rustig naast je staat en van je wegkijkt, is hij al dominant bezig: Hij vind het eikeltje dat straks mogelijk uit die boom valt interessanter dan jou, zijn trainer. Dus reageer je daarop als ieder ander ranghoger paard zou doen: je bijt.
Je raakt met je vinger zijn ribben aan. Die heeft hij namelijk, door weg te kijken, tegen jou in gebogen, in jouw territorium. Je duwt niet, je raakt alleen aan. Als hij dat negeert, herhaal je het tot hij wel beleefd in jouw richting kijkt.
Gaat hij ertegenin door naar voren te lopen, dan stuur je hem weg de roundpen in en laat je hem werken ook. Wat hij net heeft gedaan is namelijk een essentiele belediging: hij is een van jouw centrumlijnen overgestoken op een onbeleefde, van jouw afgebogen manier. Loopt hij juist naar achteren dan beloon je hem, door met een buiging je focus van hem af te halen."
ander stukje, dit vind ik zelf heel goed, en ook logisch:
"Eeen van de vele fabels van de natural horsemanship is dt je focus is waar je naar kijkt. Maar zeg nou zelf, als je een buitenrit maakt, kijk je toch ook om je heen naar het landschap? Betekent dat dan dat zodra jij je hoofd opzij beweegt je paard van het ruiterpad af de diepte instort? Nee.
Dat instructeurs ons vertellen dat onze kijkrichting zo belangrijk is, komt omdat er zo ontzettend weinig mensen zijn die geleerd hebben hun hoofd los van hun bellybutton, hun navel en buik te bewegen.
Want daar gaat het allemaal om: de focus van je bellybutton.
Je kijkrichting is onbelangrijk. Die focus kan aan of uit staan. Als je rechtop staat met je schouders met je schouders naar achteren, staat je focus vanuit je centrum aan, je wijst met je navel ergens naar toe. Als je met een beetje gebogen rug, iets naar voren hangende schouders en een ingeknikt been staat, is je focus uit: je navel wijst nu naar binnen.
Het is bijna een buiging zoals mensen die vroeger maakten.
Omdta weinig mensen dit verschil kennen, en overal met focus aan naartoe denderen, zijn veel mensen in de de ogen van hun paarden bullebakken en hufters.
Want geen enkel goed opgevoed paard zal ooit zijn focus op het hoofd van een ander paard richten. Dat is roofdierengedrag.
Als een paard wil dat de ander hem aankijkt, duwt hij met een beet of beweging van zijn hals de achterhand van de ander weg. Als jij je paard wilt vangen, en je loopt naar zijn hoofd toe om hem te pakken, ben je met je focus impulsief tegen het hoofd bezig en dus in de ogen van je paard een bullebak.
Zo duw je het hoofd juist van je weg. Zou je een rechtvaardig, vriendelijk paard zijn, dan zou je het hoofd naar je toevragen, door met je lichaamstaal eerst zijn achterhand van je weg te duwen, of zijn ribben aan te raken, om die van je af en het hoofd naar je toe te laten bewegen. Daar beloon je hem dan voor met het overduidelijk uitzetten van je focus."
kijk, en hierom vind ik Equus heel erg goed.
Wat vinden jullie hiervan? NH of Equus?