iemand ervaring met de paardelarij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

iemand ervaring met de paardelarij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 11:20

http://www.paardelarij.nl/

Ik zit er serieus over na te denken om mijn paard door hun zadelmak te maken. Ik heb informatie op de site gelezen en gemaild. En het klinkt me allemaal heel fijn in de oren. Zeker dat ik als eigenaresse altijd welkom ben om te komen kijken en ze me ook op de hoogte houden van de vorderingen.

Maar ik ben toch heel benieuwd wie er al ervaring heeft met deze stal.

annemariev

Re: iemand ervaring met de paardelarij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:06

Eef ken ik van de cursussen die ze bij ons volgt, alsmede de eigenaar vande paardelarij. Fijne mensen met verstand van paarden, waar je met een gerust hart je paard kunt laten inrijden.

Veel succes,

Annemarie van der Toorn

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:09

Zulke reacties hoor ik graag. Ik ben namelijk heel erg voorzichtig met mijn hengstje heel erg eenkennig en vroeger niet al te best behandeld. Hij is nu gelukkig niet echt angstig meer maar meer de richting de brutale kant. Hij is heel geoelig voor lichaamstaal. Met een harde aanpak bereik je bij hem ook helemaal niks vandaar dat hun manier mij heel erg aansprak.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:05

Ik heb ook een offerte bij ze opgevraagt en pas eens de filmpjes op hun site bekeken maar daar ben ik niet enthousiast over...

De manier waarop de trailerangst werd aangepakt sprak me niet aan (erg veel haast) en daarnaast ziet het rijden van de paarden er ook niet altijd even evenwichtig uit...

Door de filmpjes ben ik eigenlijk afgehaakd. Wellicht was dit gewoon een momentopname en zijn ze super met jonge paarden!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 22:38

Ik heb geen filmpjes gezien. Alleen nog de tekst van de site en over de mail. En dat zag er heel goed uit. Ik wil zoiezo vantevoren gaan kijken. Of het echt is wat ik denk dat het is. Paardje betekent heel veel voor mij heb hem vanaf veulen af aan. En toen was ie nogal angstigsloeg steigerde naar alles. Nu vertrouwen wij elkaar helemaal. Ik ben alleen niet zo held kwa rijden komt meer omdat ik niet genoeg ervaring heb met jonge moeilijke paarden. Vandaar mijn keus om hem te laten inrijden. Bij mensen die op de horsemanship manier werken en mij ook een paar kunnen begeleiden. En ik had het idee van hun site en de mails dat hen het rustig met vertouwen aanpakken dat ze een dagboek bij houden van de vorderingen en ook mij kunnen begeleiden als hij zadlemak is.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:55

Ik kan je aanraden gewoon even te gaan kijken. Je eigen mening vormen. Als professional kan ik zeggen dat ik er zelf met een gerust gevoel een paard naartoe zou brengen. Maar je moet gewoon even je eigen beeld vormen.

groeten,

Annemarie van der Toorn

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:58

Ik kom wel eens daar op stal en het ziet er eigenlijk allemaal wel heel paardvriendelijk uit. Paarden staan overdag in de wei ( heel belangrijk) en het ziet er keurig uit. Met de mensen zelf heb ik geen ervaring maar zou ik een probleem paard hebben dan denk ik dat ik daar ook met mijn paard naar toe zou gaan.
Maar waarom ga je niet even met eigen ogen kijken hoe ze met de paarden omgaan?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 19:56

Ik ga ook zeker kijken. Maar vind het ook heel belangrijk dat ik wat meer ervaringen van anderen hoor. Als ik ga kijken kan het er heel mooi uitzien maar als ik weg ben kan het misschien wel een zooitje zijn. Vandaar dat ik ook graag meningen hoor.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:05

als ik de mensen dan zie rijden op de handelspaarden op de filmpjes,, dan vind ik dat er niet echt toppie uitzien...
paarden laten ze maar een beetje aansukkelen, achterbenen heb ik er niet bij zien komen..
de binnenhand komt er juist weer erg veel bij..
het van voren naar achteren rijden principe ipv van achteren naar voren,,
ik zou ook zelf een beeld willen vormen. dus je kunt er altijd eens een kijkje nemen!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:09

@felicity: je kan de filmpjes bekijken onder 'info'
Daar staan diverse filmpjes!
Maar beter is om gewoon er naartoe te gaan en eens een middagje mee te lopen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 09:28

Ik wil ook echt gaan kijken vantevoren. Zeker ook om mijn wensen te bespreken en wat er wel of niet mogelijk is.
Had de filmpjes niet zien staan (niet goed gekeken). Ik ga nu eens kijken.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:30

Ik was toevallig bij trailerlaad filmpjes op youtube aan het kijken en schrok toch erg toen ik een filmpje van hun zag....wat een getrek en geduw en zo onduidelijk allemaal tegenover het paard. Toen de veulentraining gekeken en dat vond ik ook erg ruw. Ik weet niet of je er al bent geweest? Ik ben erg benieuwt hoe het jou dan bevallen is. Ik weet wel dat trailerladen op een veeeel vriendelijkere en rustigere manier kan...ook zelf..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:00

Ik heb een zitten kijken, en k ben t met peaches eens. Zeker bij die trailertraining en die schrik en opstakel training, het llijkt op, vooral veel duwen en trekken. Zeker met dat trailer laden, dan weer de lijn slap laten hangen, 2 sec later weer strak...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:36

ik sluit me ook aan bij vjestagirl.... vind de manier waarop de obstakeltraining gedaan wordt niet fijn om te zien, net zoals het trailerladen.... gehaast, druk en het geeft mij niet het idee dat er op een rustige manier mee omgegaan wordt...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 19:57

De filmpjes kan ik helaas niet goed bekijken. Het beeld is heel stotterig. Ik heb ze gelukkig niet meer nodig. Jullie reacties klinken niet echt positief.
Dankjewel voor de reacties

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:27

_rosita_ schreef:
ik sluit me ook aan bij vjestagirl.... vind de manier waarop de obstakeltraining gedaan wordt niet fijn om te zien, net zoals het trailerladen.... gehaast, druk en het geeft mij niet het idee dat er op een rustige manier mee omgegaan wordt...

Ze noemen het zelf al SCHRIKtraining, geen obstakeltraining. En da's nou precies wat ik op de filmpjes zie gebeuren, helaas....

Als je filmpjes plaatst op internet, plaats je die toch meestal omdat je daar trots op bent, of omdat het laat zien waar je voor staat. En als je minder goede filmpjes hebt, voorzie je ze van commentaar en plaats je daarna iets waarop het WEL gaat zoals je graag ziet. Commentaar ontbreekt bij deze filmpjes, even als dingen waarvan ik zeg 'ja, dat ziet er fijn uit'...
Dus nee, ik kende eerst alleen hun site en dat leek me wel leuk, maar die filmpjes zeggen me toch dat ze zich beter wat meer in het wezen paard kunnen verdiepen voor ze uberhaupt de term 'natural' aan hun werkwijze hangen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:29

Als je ziet, dat ze ook bij die schriktraining dingen naar hun paarden toe gooien als plasticzakken ed, dan vraag ik me af hoe je paard daarna nog vertrouwen in je kan hebben dat jij niet eng bent...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 07:07

Ik heb net een van de filmpjes bekeken,die van de schrik en obstakeltraining,en ik zou er niet vrolijk van worden als ze mijn paard daarvoor gebruikt zouden hebben...

In het begin leek het nog goed te gaan,maar zodra het paard even niet wil of durft gaat ze flink druk op het touw zetten,om het paard alsnog over het zeil te trekken.
Ipv dat ze het paard ruimte geeft om terug te kunnen stappen,en te kijken,en dan ZELF te beslissen dat het niet eng is en door te lopen,gaat ze het paard eigenlijk dwingen.
Is niet goed naar mijn idee.

Ook met de paraplu is het fout wat ze doet.
(vind ik)
Het begin ziet er goed uit,ze aait het paard met de plu,en haalt het weer weg,aait het paard en trekt terug.(ik zelf was begonnen met een dichte paraplu,en dat heeft ze misschien zelf ook gedaan maar staat het niet op het filmpje,wie weet)
Maar als je ziet dat het paard het op een gegeven moment toch te eng vind en weg wil rennen,houd ze het touw strak en blijft maar naar hem zwaaien met die plu.
Dat was nou net het moment geweest waarop ze de paraplu weg zou moeten doen zodat hij rustig werd,en kon zien dat als het eng is,dat hij dan de ruimte krijgt om er over na te denken,en te zien dat er niks gebeurd.
Nu schrikt hij,en zij blijft hem maar achterna zitten met die plu.
Verder heb ik niet gekeken,maar dit filpmje alleen vind ik al een minpunt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 07:31

Ik kan het ook alleen maar eens zijn met bovenstaande. Te haastig, teveel druk, paarden onder het zadel lopen niet lekker, etc. Er worden fouten gemaakt t.o.v. de veiligheid voor zowel paard als ruiter/ begeleider o.a. bij de "schriktraining" ( die zowiezo met meer beleid en rust zou mogen gaan). Slecht reclamemateriaal als je jezelf aan wil prijzen. Er wordt niet op vertrouwen gewerkt, teveel dwang!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 07:36

ElCid schreef:
Er wordt niet op vertrouwen gewerkt, teveel dwang!
Dat bedoel ik ook idd.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:04

Ik kan het niet met jullie eens zijn, wat jullie dwang en ruw noemen noem ik duidelijk en consequent zijn.(ik zie trouwens echt niets ruws)
Touw strak touw los met trailerladen heeft te maken met de juiste timing, misschien is dat makkelijker te zien als je er naast staat en je er uitleg bij krijgt.
Paraplu weghalen op het moment dat het paard er angstig voor is, dat beloont zijn angstige gedrag. Fout dus, zo word het alleen maar erger.
Ik wil niet zeggen dat ik alles precies hetzelfde zou doen, maar volgens mij ziet het er goed uit.
O ja en voor alle duidelijkheid: ik ben geen NH er, maar ik doe het ook ongeveer wel zo.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:17

shan schreef:
O ja en voor alle duidelijkheid: ik ben geen NH er, maar ik doe het ook ongeveer wel zo.
Dat verklaard een hoop zullen we dan maar zeggen. Tong uitsteken
(niet rot bedoeld)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:37

hahaha, nou ja zeg. Haha!

Jij trekt je eigen conclusies
Mijn verklaring: Het is een normale manier van met paarden omgaan.

Jij begon over die paraplu geloof ik he?
Als je iedere keer obstakels vermijd of weghaald waar je paard bang voor is, dan leer je hem dat angstig gedrag beloond wordt.
Pas op het moment dat hij rustiger word en ontspant, dan haal je het object weg.
Zo beloon je hem dus voor goed gedrag.

Voorbeeld uit eigen werk: Haha!
Op de werft staat een karretje afgedekt met een blauw zeiltje, het waait hard en het zeiltje klappert flink. Paard wil er natuurlijk in een grote boog omheen.
Ik loop naar het karretje, natuurlijk met een wat tegenstribbelend paard, en in de ronde vliegend paard (strak touw dus) ik kijk niet eens naar haar en loop door. Ik ga zelf op m'n gemak tegen het karretje aanleunen en wacht. Binnen 10 sec komt ze nieuwschierig naar het karretje/zeiltje en aarzelend ruikt ze eraan.(touw slap, op het moment dat ze aarzelend een pasje naar voren wil doen) Oh, niets aan de hand. Paard beloond en weer weggelopen met haar. Ze heeft nooit meer naar het karretje omgekeken en liep er rustig langs, ook al waaide en klapperde het nog zo hard.
Dit zag er misschien in jullie ogen ook ruw uit: een rond vliegend en tegenstribbelend paard, maar ik was niet ruw, zij gedroeg zich zo ruw.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:51

Precies, het is een normale manier van omgaan. Wat ook best hardstikke goed kan werken bij paarden, maar om dit nu NATURAL te noemen? Om nu te zeggen dat deze mensen zich werkelijk verdiept hebben in de lichaamstaal van het paard? (om nog maar niet te spreken van hoe je als mens overkomt op je paard...) Dat spreekt in elk geval niet uit de beelden en ook niet uit de stukken uitleg die ik kan verstaan.

@shan: jouw voorbeeld met het karretje klinkt al totaal anders dan wat ik op de filmpjes gezien heb Knipoog het gaat niet puur om 'pas weghalen als het paard stopt met bewegen' maar juist om HOE je de spanning opbouwt, hoe je wel/niet focus richt op je paard bij de oefeningen etcetera. (en volgens mij heb jij dat zelf ook wel door Haha!)

palmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:07

naar mijn mening is dit niet ruw maar het tonen van leiderschap.de spanning op het halstertouw komt los zogauw het paard beweegt in de richting van het object, en dat is de beloning (het los laten van de spanning).
felicity, ga er kijken en ervaar voor je zelf hoe de sfeer daar is. ik heb geen ervaring met de clinics daar en baseer mijn mening ook op de filmpjes, waarvan ik vermoed dat eenieder die hier negatief op reageert dat doet.
succes met je besluit!