Voeren..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Voeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 22:12

Hoi,

Ik heb een tja questie.. Mijn paard reageerd zeer hevig op haver, wortelen, appels en dat soort dingen en ook op biks. Hij is 11 jaar oud 1,70m hoog en hij weegt zo'n 600 kilo schat ik, Hij is kwpn tuigpaard gefokt. Hij krijgt 1kg basisbrok van havens per dag. Hij wordt zo'n 3x in de week gerden, komt iedere dag +/- 3uur buiten (los) en wordt op bijna iedere dag gelongzeerd (ook voor het rijden meestal) en op maandag heeft ie een rustdag.

Nu is mijn vraag omdat ie als (voor mij) te veel energie heeft; kan ik hem niet beter op de Liga brok van Pavo http://www.pavo.nl/brokken/pavo-liga.html zetten en hoeveel moet ik dan geven?

Groetjes Cynthia

Anoniem

Re: Voeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:00

Die circa 3 uur per dag naar buiten is echt te weinig. Als je daarnaast 1 uur longeert en rijdt, dan dat is dus 20 uur in een stal staan. Dat is behoorlijk lang en vind ik het niet zo gek dat je paard overtollige energie heeft.

Daarbij lijkt 1 kilo brok per dag me ook niet nodig als hij 3 keer per week gereden wordt. Dan kun je beter die Liga brok geven, of een Pavo koek, of alleen wat brok (kwart of hooguit halve kilo) op de dag dat je rijdt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:30

Wat doet hij op zijn rustdag? Staat hij dan de hele dag in de paddock/het land? Geef je hem de dag ervoor dan ook minder krachtvoer?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:49

Als je paard hevig reageert op biks, dan zou ik hem minder of geen biks geven. Veel paarden kunnen uitstekend zonder, mits de rest van het rantsoen van goede kwaliteit is. Eventueel koek of vitaminebrokjes geven.
Ik zou hem ook graag meer buiten laten, tuigers zijn meestal behoorlijk energieke paarden, dus hoe meer ze naar buiten kunnen, hoe beter.
Let wel op zijn figuur als je minder biks gaat geven, als hij te mager dreigt te worden zul je daar iets aan moeten doen. Goede opties zijn dan mais en olie geven, dat zet wel aan, maar geeft geen hete energie. Het klinkt alsof je erg uit moet kijken met suikers, dan zou olie de beste keuze zijn.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:59

Gezien de arbeid die hij doet kan hij makkelijk zonder krachtvoer. Geef hem ruim voldoende/onbeperkt ruwvoer en een ligakoek oid. Dit is ruim voldoende. Misschien is het nog een idee om hem wat meer beweging te geven. Kan hij niet langer los op een dag? Wanneer je bijv. tijd hebt kun je hem ook sochtends longeren en dan savonds gaan rijden en dan smiddags los oid. Mijn tuigpaard had ook iets teveel energie en kreeg onbeperkt ruwvoer en 1/2 brok en liep daarmee 3 uur per dag ohz. Hij was dan aan het eind van de dag nog niet moe. Clown

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 15:52

Ik zit met het probleem dat we daar in totaal 5 koppels hebben staan een aangezien we veen grond hebben en met dit weer ze dus niet op land kunnen doen.. dan blijft er alleen nog maar modder over.. dus vandaar dat ie zo weinig buiten komt.. dat probeer ik dus met mijn longeren te meerderen en ik denk zelf ook dat ik hem het beste de koek kan geven en dag onbeperkt ruwvoer.. en dan goed opleten of hij niet inzakt/afvalt. En op een gewone rust dag wordt hij wel gewoon in de bak gedaan weer zo'n 3 uur en dan verder geen longeren of rijden.. das zeg maar ook mijn tuttel dag qua poetsen enzo.. Ik denk dat ik zo maar even naar de ruitershop moet zo'n doos koek halen Tong uitsteken

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:13

Als je paard wat meer naar buiten kan, kan het zijn energie daar al kwijt spelen.
Ik heb voer waar heel weinig van energie in zit maar dat erg gezond is omwille van het bereidingsproces en de kruiden die erin verwerkt zitten. Als je meer wil weten, laat maar weten dan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:52

Mijn paarden krijgen elke dag een flinke hand pavo vital korrels en ze doen het er goed op Lachen
Dat is ongeveer hetzelfde als 1 koek per dag

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 20:28

ok..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 14:08

Ik zal het vanmiddag er met mn instructrice over hebben wat die er van vind.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 21:35

Ze vond het een goed idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:42

Wat vond ze een goed idee?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 17:51

ja Haha! dus morgen ga ik even een doos halen...