Baas of vriend ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Baas of vriend ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 12:47

Hallo,

Omdat we tegenwoordig erg veel uitgaan van een dominantie theorie en stellig menen dat we altijd de baas moeten zijn over het paard en ik daar een behoorlijk afwijkende mening over heb, ljkt het me een leuk idee daar hier op bokt eens van gedachte over te wisselen.
Mocht je mijn werk ooit live willen zien, kom dan gerust eens een kijkje nemen op een van de kennismakings workshops, eindelijk een Nederlander die 'iets te vertellen' heeft.
Gebaserd op, met name, de Spaanse gewoontes en gebruiken, c.a. 2200 jaar paardenervaring, dat is niet niks. Van harte hoop ik 'iets ouds in een nieuw jasje straks te kunnen presenteren'

Hou het vriendelijk en respectvol naar elkaar toen zoals op bokt wenselijk is.

Stelling: Als je de baas wil spelen wekt dat weerstand op bij een paard, het paard kan in verzet komen als het merkt dat je eigenlijk niet zo'n goede baas bent. Als je vriendschap hebt met een paard, kun je veelal de leiding nemen en levert dat veel minder conflicten op, immers vrienden kunnen veel van elkaar hebben, en paarden vergeven ons.

Wendy15

Re: Baas of vriend ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:49

Ik denk dat je vriendschap moet sluiten met je paard, maar zodanig dat je wel duidelijk bent in je grenzen. Heb paard zal dan weten waar het aan doe is en je respecteren. Je staat dan iets hoger in rangorde, maar kan ook gelijkwaardig met het paard omgaan. Moeilijk om uit te leggen, maar zo denk ik er ongeveer over

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:17

Ja idd, vriendschap hebben met je paard, maar wel onder jouw voorwaarden van gezag. Je gaat niet in overleg met je paard, maar het paard moet respect blijven hebben voor wat jij van je paard vraagt. Niet met harde hand of proberen zo dominant mogelijk te zijn, maar door het paard duidelijk 'uit te leggen' wat jij van hem vraagt zodat hij het begrijpt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:18

Wendy15 schreef:
Ik denk dat je vriendschap moet sluiten met je paard, maar zodanig dat je wel duidelijk bent in je grenzen. Heb paard zal dan weten waar het aan doe is en je respecteren. Je staat dan iets hoger in rangorde, maar kan ook gelijkwaardig met het paard omgaan. Moeilijk om uit te leggen, maar zo denk ik er ongeveer over

helemaal mee eens

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:46

Hoe je tegenover je paard moet zijn, hangt voor een groot deel af van hoe het paard in elkaar steekt. Een paard dat van nature heel erg gericht is op samen dingen doen, kun je veel meer "vriendjes" mee zijn, dan een paard dat het een rotzorg zal zijn wat iemand anders (mens of paard) zou willen. Bij die laatste categorie moet je altijd alert zijn en duidelijk de leiding nemen of zelfs opeisen, bij de eerste categorie hoef je alleen maar te zorgen dat het bekend is dat jij het laatste woord hebt.

En "baas spelen" is in ieder geval een volstrekt nutteloze bezigheid: òf je bent baas òf je ben het niet.
Gelukkig zijn de meeste paarden redelijk gericht op "samen" en kun je het dus meestal best vriendschappelijk houden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:59

mijn merrie is mijn vriend en ik ben haar vriend, ik ben niet haar baas, probeer ik wel de baas te zijn werkt dit averechts.
We zijn namelijk allebei dominant, bij haar werkt het dus ook echt niet als je iets eist.
Als ik iets gedaan wil hebben van haar moet ik dat als het ware "vragen", eis ik dit doet ze het gewoon niet.
Ik heb echt een geweldige band met dit paard, wil ik dat ze bijv om gaat dan "vraag" ik dat en dan doet ze het, als ik ga duwen en duwen drukt ze me tegen de muur (voorbeeld).

Ik vind/denk ook dat als je je paard (kan natuurlijk niet bij elk paard) behandeld als je vriend dat je ook veel meer gedaan krijgt en een betere band kan vormen dan als je de baas bent.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:08

ik vind dat je zeker wel vriendschappelijk met je paard om moet gaan.. ik heb 3 paardjes en ze lopen lekker buiten, weer of geen weer, en snachts gaan ze in hun stalletje waar ze elkaar kunnen zien, snuffelen en weet ik wat.
met rijden vind ik het niet nodig om 5 dagen in de week een oersaaie training voor mijn jonge paard te doen, ik rij 15 minuutjes binnen en daarna gaan we lekker een buitenritje maken, en dat misschien 2 keer in de week. een paard moet een paard kunnen zijn.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:16

Ik ben het eens met je stelling.

Hoe vaak hoor je wel niet: Je moet laten zien dat jíj de baas bent! En je paard moet moet respect voor je hebben!!

Ik vind dat er sprake moet zijn van wéderzijds respect. Als dat er is, hoef je niet de baas te spelen of dominant te zijn en kun je op basis van vriendschap en samenzijn en relatie opbouwen en daarin een leidinggevende rol op je nemen. Maar dat leiderschap kríjg je (of niet...)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:20

ik denk dat je respect hoort te verdienen en niet af te dwingen..
dit is net zo bij mensen en ook bij paarden.
natuurlijk moet je bepaalde grenzen hebben om te zorgen dat er geen ongelukken gebeuren maar ik denk dat je die beter kunt aangeven door duidelijk en consequent lichaamstaal te gebruiken in plaats van boos te gaan staan schreeuwen ofzo.

ik ben het wel met Waratje eens dat het ook van het "soort" paard afhangt. maar ook hier, dit is met mensen ook zo Lachen

Jess89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:28

Vind ik ook Lachen!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:29

Maar dat is met een ouder/kind relatie net zo. Als de ouders duidelijke grenzen hebben en toch lekker met het kind spelen zal het kind de ouders respecteren. Beginnen de ouders bij elk foutje te schreeuwen of te slaan zal het kind eerst angstig worden en zich later steeds meer gaan afzetten tegen de ouders.. Imo wel een aardige vergelijking

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:30

vind ik ook Wendy15 Ja

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:50

Ik ben het ook met de stelling eens. Met echte dominantie (baas willen zijn, trekken en rukken aan het touw, roepen, slaan) heeft rangorde niets te maken. Echte dominantie is natuurlijke dominantie, men krijgt respect en vertrouwen in ruil voor voeding, verzorging en een natuurlijke behandeling. En in die behandeling moet je wel consequent kunnen zijn, aaien heeft hier niets mee te maken. Proberen te communiceren met je paard via je lichaamstaal, maar ook zeker luisteren naar je paard en daar ook eerlijk in zijn. Probeer te handelen volgens zijn karakter. Is hij gevoelig, wees dan zelf ook zo gevoelig. Is hij iets assertiever, reageer dan iets duidelijker...Geen join up als het niet hoeft, geen eindeloze parelli spelletjes, maar een gezonde mix van NH methodes en natuurlijk verstand. Een paard is veel gelukkiger als hij weet dat hij iemand heeft die de leiding heeft en die hij kan vertrouwen. Een paard die geen leiding kent probeert dan zelf maar die te bemachtigen en wordt dan als dominant en agressief bestempeld maar niets is minder waar! Hij reageert gewoon zoals hij in een kudde zou doen, en probeert zelf dan maar de touwtjes in handen te nemen. Ik ben het er dus mee eens dat er leiding nodig is, in die zin, van wederzijdse communicatie en verzorging, niet in de zin van fysiek boven je paard staan. Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:21

Het hoeft geen keuze te zijn, leiderschap en vriendschap gaan juist heel goed samen! Juist de combinatie maakt dat je paard naar je luistert maar zich ook fijn voelt in jouw gezelschap. Een paard zoek comfort, veiligheid, beweging en voldoende eten. Veiligheid en comfort kun jij bieden door als leider op te treden (en afhankelijk van het karakter van je paard is meer of minder nadrukkelijk leiderschap nodig) en daarnaast als vriend dingen samen te doen die beiden leuk vinden, zoals wandelen, aan de hand grazen en poetsen.

Behandel je paard als je beste vriendje, maar blijf wel de baas zodat jij bepaalt wat er gebeurt, bijv. we gaan nu hierheen lopen, we gaan daar aan de hand staan grazen en niet zijn bezwete hoofd aan jou af laten schuren ook al lijkt dat prettig voor je paard!

Door af en toe streng op te treden of je gezag te laten gelden maak je je plaats duidelijk en een paard voelt zich daar goed bij, hij is gewend dat er en leider is (tenzij hij/zij het dominantste paard van de kudde is, maar dan moet jij toch die rol zien over te nemen Haha! ).
Goed leiderschap geeft je paard (zelf)vertrouwen!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:20

Ik vind het toch best een moeilijk onderwerp hoor. Heb gisteren het boek over grondwerk doorgelezen en daar blijkt toch uit dat ik meer een leider moet zijn dan ik nu ben. Nu stel ik mij op als vriend, met als gevolg dat het paard mij niet als leider ziet. Het gaat een beetje tegen mijn gevoel in, zowel de baas als vriend zijn. Hoewel baas iets anders is dan leider, maak ik zelf te weinig onderscheid daartussen denk ik Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 10:08

ja, het is echt een fijn evenwicht tussen een goede leider leider zijn, die ook consequent is en optreed waar en wanneer het nodig is, en anderzijds ook een vriend zijn, waarop je paard kan vertrouwen. Dat kan idd soms moeilijk zijn, om als niet-paard zijnde uit te voeren Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 10:20

Misschien een stomme vraag: maar even voor de andere, leg is even uit hoe je een sterkte vriendsschapsband op bouwt met een paard...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 10:28

Oa door grondwerk te doen, leert een paard dat als hij luistert naar jou (en weggaat van de druk of wat dan ook) jij hem terug een stukje vrijheid laat door de druk te verminderen. Dat is voor hem al een bevestiging van van een goede leider. Die geeft en neemt. Een goede vriend wordt je dan daarbij in de loop van de tijd, door veel dingen samen te doen, ook eens naast je paard ipv altijd erop. Door ook veel met hem naar buiten te gaan, hem veel weidegang te geven, hem in zijn waarde te laten als paard en niet als sportobject of pronkobject. Dan weet je perfect als er iets scheelt, leer je zijn karakter kennen en erop inspelen, en zoveel meer.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:11

Nou moet ik zeggen dat dat 'vrienden worden' ook voor een groot deel onbewust gebeurd. Vooral bij jonge kinderen. Ik was een jaartje of 12 dat ik mijn paard kreeg. Stond altijd op het land, samen met een vriendje. En ik was altijd in het land aan het spelen en aan het poetsen en weet ik wat. En toch volgde hij me overal. Heeft nooit gebeten, gaat niet harder dan stap aan de hand, ook al schrikt ie. Tis moeilijk uitleggen, maar ik denk dat door gewoon lekker simpel met je paard om te gaan zonder al te veel poespas je vanzelf een goede band opbouwt (en dan moet je natuurlijk wel consequent zijn, maar dat blijft zo)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:47

Waratje schreef:
Hoe je tegenover je paard moet zijn, hangt voor een groot deel af van hoe het paard in elkaar steekt. Een paard dat van nature heel erg gericht is op samen dingen doen, kun je veel meer "vriendjes" mee zijn, dan een paard dat het een rotzorg zal zijn wat iemand anders (mens of paard) zou willen. Bij die laatste categorie moet je altijd alert zijn en duidelijk de leiding nemen of zelfs opeisen, bij de eerste categorie hoef je alleen maar te zorgen dat het bekend is dat jij het laatste woord hebt.

Juist.
De fout die ik bij mijn eigen paard heb gemaakt is dat ik teveel zijn vriend wilde zijn. Dat werkt niet bij mijn paard, op dit moment. Heeft zeer gevaarlijke situaties opgeleverd. Mijn paard is er duidelijk een uit de laatste categorie, ik moet echt de leiding opeisen. Het grappige is dat als ik dat doe, mijn paard meteen rustig wordt. Dan vindt hij het fijn om niet de leiding te hoeven nemen.

Het paard van een vriendin van me is heel anders, die heeft echt behoefte aan iemand die lief is voor haar, die volgt ze ook meteen. Als jij als mens maar rustig en lief bent is het paard blij.

Chris Irwin geeft ook aan dat je niet per se de dominante alfamerrie hoeft te zijn. Kijk naar je paard en ga in dominantie net een trapje hoger staan zodat jij uiteindelijk de leiding of het laatste woord hebt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:32

Paardentango schreef:
Stelling: Als je de baas wil spelen wekt dat weerstand op bij een paard, het paard kan in verzet komen als het merkt dat je eigenlijk niet zo'n goede baas bent. Als je vriendschap hebt met een paard, kun je veelal de leiding nemen en levert dat veel minder conflicten op, immers vrienden kunnen veel van elkaar hebben, en paarden vergeven ons.

Wil je dan even definiëren wat een paard verstaat onder 'baas' en onder 'vriend'?
En wil je uitleggen waar zit voor jou het verschil in zit tussen 'baas' en 'vriend' van je paard zijn?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:48

Wendy schreef:
Chris Irwin geeft ook aan dat je niet per se de dominante alfamerrie hoeft te zijn. Kijk naar je paard en ga in dominantie net een trapje hoger staan zodat jij uiteindelijk de leiding of het laatste woord hebt.

Ik ben het helemaal met wendy eens met deze zin (en dus ook met irwin) een als je een kudden hebt van 10 paarden (1=hoogste 10=laagste) zal je zien dat nummer 10 vriendjes wil zijn met nummer 1. dus wat wendy zegt, ga een treetje hoger staan dan je paard.

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:10

Ik vind de vergelijking van paarden en kinderen van wendy15 wel mooi, die ga ik zeker in gedachten houden. Ik heb er soms wel eens moeite mee, hoeveel vrijheid moet ik nou aan mijn verzorgpaard geven zonder dat hij denkt dat hij de leiding heeft. Hoeveel samenwerking kan er zijn zonder dat het verwarrend wordt voor hem?
Gelukkig is hij totaal niet dominant en als hij bang is kan ik hem ook altijd gerust stellen, zonder de "baas" te hoeven zijn en te dwingen.
Ja, ik ben het ook met de stelling eens, als leider bereik je veel meer dan als baas (slavendrijver).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:27

dekoezegtboe schreef:
Wendy schreef:

Ik ben het helemaal met wendy eens met deze zin (en dus ook met irwin) een als je een kudden hebt van 10 paarden (1=hoogste 10=laagste) zal je zien dat nummer 10 vriendjes wil zijn met nummer 1. dus wat wendy zegt, ga een treetje hoger staan dan je paard.

Paarden hebben alleen geen lineaire rangorde zoals kippen, waarbij 1 staat boven 2 t/m 10 en 2 staat boven 3 t/m 10 en 1 is het hoogst. Bij paarden is er naast een dominantieorde sprake van een tweede sociale hiërarchie als gevolg van vriendschapsbanden die paarden met elkaar aangaan. Vriendschap met een hoger in rang staand paard heft in zeke mate de nadelen van het laag in rang staan op. Dus een treetje hoger gaan staan is gemakkelijk gezegd, maar de sociale structuur zit aardig complex in elkaar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:32

LilianR schreef:
Misschien een stomme vraag: maar even voor de andere, leg is even uit hoe je een sterkte vriendsschapsband op bouwt met een paard...

Door dingen te doen die je paard leuk vindt, zoals aan de hand grazen en wandelen. Je hoort 'm dan lekker proesten en mijn merrie kan op zulke momenten ook even d'r neusje tegen me aanduwen als teken van genegenheid. Dat noem ik vriendschap ... Lovers