Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Wendy15 schreef:Ik denk dat je vriendschap moet sluiten met je paard, maar zodanig dat je wel duidelijk bent in je grenzen. Heb paard zal dan weten waar het aan doe is en je respecteren. Je staat dan iets hoger in rangorde, maar kan ook gelijkwaardig met het paard omgaan. Moeilijk om uit te leggen, maar zo denk ik er ongeveer over
Waratje schreef:Hoe je tegenover je paard moet zijn, hangt voor een groot deel af van hoe het paard in elkaar steekt. Een paard dat van nature heel erg gericht is op samen dingen doen, kun je veel meer "vriendjes" mee zijn, dan een paard dat het een rotzorg zal zijn wat iemand anders (mens of paard) zou willen. Bij die laatste categorie moet je altijd alert zijn en duidelijk de leiding nemen of zelfs opeisen, bij de eerste categorie hoef je alleen maar te zorgen dat het bekend is dat jij het laatste woord hebt.
Paardentango schreef:Stelling: Als je de baas wil spelen wekt dat weerstand op bij een paard, het paard kan in verzet komen als het merkt dat je eigenlijk niet zo'n goede baas bent. Als je vriendschap hebt met een paard, kun je veelal de leiding nemen en levert dat veel minder conflicten op, immers vrienden kunnen veel van elkaar hebben, en paarden vergeven ons.
Wendy schreef:Chris Irwin geeft ook aan dat je niet per se de dominante alfamerrie hoeft te zijn. Kijk naar je paard en ga in dominantie net een trapje hoger staan zodat jij uiteindelijk de leiding of het laatste woord hebt.
dekoezegtboe schreef:Wendy schreef:Chris Irwin geeft ook aan dat je niet per se de dominante alfamerrie hoeft te zijn. Kijk naar je paard en ga in dominantie net een trapje hoger staan zodat jij uiteindelijk de leiding of het laatste woord hebt.
Ik ben het helemaal met wendy eens met deze zin (en dus ook met irwin) een als je een kudden hebt van 10 paarden (1=hoogste 10=laagste) zal je zien dat nummer 10 vriendjes wil zijn met nummer 1. dus wat wendy zegt, ga een treetje hoger staan dan je paard.
LilianR schreef:Misschien een stomme vraag: maar even voor de andere, leg is even uit hoe je een sterkte vriendsschapsband op bouwt met een paard...