Boomloos zadel met lange rug van paard, goede combinatie of

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Boomloos zadel met lange rug van paard, goede combinatie of

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 19:40

Ik heb nu alweer ruim 3 jaar een boomloos zadel, een Tuend die eigenlijk de voorloper is van de Torsion, vrij veel vorm dus, met van zichzelf al een ruggengraatvrijhoudend model door de leer en schapenvacht vorm.

Ik ben er heel tevreden mee ondanks dat ik er destijds uit nood mee ben gaan rijden omdat mijn tinker heel erg breed is en standaard zadels niet meer pasten. Ik zit er lekker op, knollie doet het er goed mee maar toch heb ik een vraag naar aanleiding van een opmerking van iemand.

Zij heeft kort geleden een van de eerste Natural rijlessen gehad en een vraag gesteld over mijn zadel in cominatie met mijn knollie. Die is ietwat te lang in zijn rug voor zijn omvang en in combinatie met een trailer ongeluk dat hij gehad heeft moet ik zijn rugspieren goed blijven trainen om te zorgen dat hij geen rugklachten krijgt. Deze heeft hij na het ongeluk 2 keer gehad, een keer in onze vakantie nadat een verzorgster met ruim 110 kilo het nodig vond ons jonge ventje iedere dag zwaar te gaan rijden wat dus niet de bedoeling was met een western zadel wat inmiddels al te klein was. En een keer omdat hij met spelen verkeerd gesteigert was en omgeklapt. Beide keren waren eigenlijk zo weer over maar toch blijf ik er voorzichtig mee.

Nu is haar gezegd door de lesgeefster dat een lange wat zwakkere rug en een boomloos zadel (ongeacht het type) een erg slechte combinatie is omdat je juist op de rugspieren zit. En je paard daardoor veel last krijgt. En dat terwijl ik dus nu al heel wat jaren zonder problemen rondrijd.

Wat is jullie mening hierover.
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-03-07 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Re: Boomloos zadel met lange rug van paard, goede combinatie of

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:13

karuna schreef:
Nu is haar gezegd door de lesgeefster dat een lange wat zwakkere rug en een boomloos zadel (ongeacht het type) een erg slechte combinatie is omdat je juist op de rugspieren zit. En je paard daardoor veel last krijgt. En dat terwijl ik dus nu al heel wat jaren zonder

Wat is jullie mening hierover.
Heel wat jaren zonder wat?

karuna
Drukke kabouter

Re: Boomloos zadel met lange rug van paard, goede combinatie of

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 20:20

.. problemen rond rijd. Was wat weggevallen. Had het doorgelezen maar daar dus overheen gelezen. Ach ja.