Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 14:58

Hier een discussietopic over natuurlijk bekappen met alle ins en outs. Het huiskamertopic bleek daar een niet al te geschikte plek voor te zijn.

Graag netjes discussieren, niet persoonlijk worden, niet met modder gooien etc.

Voor wie de achtergrond van het natuurlijk bekappen (nog) niet goed kent, kan hier de relatief eenvoudige uitleg van de theorie erachter nalezen.

www.natuurlijkbekappen.nl

Graag jezelf er eerst in verdiepen, zodat we niet alles telkens opnieuw hoeven uit te leggen en bepaalde FAQ's kun je zelf al beantwoorden m.b.v. die site. Zoals het bekende fabeltje 'bij NB worden de hielen in 1x drastisch omlaag gezet'

SpikyBlue

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:03

Ik meld me alvast weer even aan! Nerd
(Slim om dat even apart te doen, dan sluit jullie HK topic tenminste niet door al dat gediscussieer)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:13

ik meld me maar even als meelezer....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:20

Ik ga ook meelezen.

Ik hang er eigenlijk een beetje tussenin, ik gebruik dingen van het natuurlijk bekappen, maar ook van het traditioneel bekappen. Ik zie liefst zo weinig mogelijk snijden in de hoeven. Strasseren vind ik dan ook helemaal niks.

Mijn paard is niet natuurlijk bekapt. Eens in de 3 maanden komt de normale smid, die werkt het een beetje bij, maar blijft netjes van de straal af. Voor de rest vijl ik zelf alleen de hoefwand rond.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:45

Ook even een meelees post plaatsen.

Ik bekap traditioneel,maar ik geef wel aanwijzingen,zoals een mustangrol enzo.
Hij doet het zoals ik dat wil.
Best fijn.
Ik ben tevreden hoe ik het nu doe,een beetje van beide dus.

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:49

Ben van een natuurlijk bekapper overgestapt op een traditioneel bekapper, omdat mn merrie een abonnement had op hoefzweren. Sinds ze traditioneel bekapt wordt gaat het veeeeeeeeel beter. Ik houd zelf nog steeds de mustangrol bij en de steunsels, via de natuurlijk bekappen methode. De straal en het wat dunner houden van de zool gebeurt door de smit. Dit gebeurt nu een paar maanden zo, en tot op heden nog geen hoefzweer gehad ..
*zoekt snel een stukje hout om af te kloppen*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:36

Mijn paard wordt volgens de methode van de AANHCP bekapt, ik ben net van bekapper gewisseld om diverse redenen.

Ik doe zelf wekelijks een vijltje eroverheen halen omdat Morrie 24/7 in de blub (en zandpaddock) staat en voor we op straat zijn ,hebben we al een half uur gewandeld, dus hij loopt te weinig op straat.
Rijden doe ik niet op mijn paard, ik lift wel eens een klein stukje mee

o ja, ik heb een cursus gedaan en niet bij de firma van meneer Veldman, maar bij een AANHCP bekapper, dus theoretisch zou ik in staat moeten zijn tot tussentijds onderhoud uitvoeren en de bekapster komt eens in de 6 weken (doet alle 3 de paarden die bij ons staan)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:04

Ik wil NB helemaal niet ter discussie stellen, ben er uitermate tevreden over. Zelfs mijn paard welke buiten de weideperiode maandenlang veel uren op stal doorbrengt, komt er prima mee uit de voeten. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat ze zo veel beter loopt dan toen ze nog traditioneel bekapt werd. Persoonlijk vind ik dat je pas kunt discussiëren hierover wanneer je ook daadwerkelijk een periode NB hebt toegepast bij je paard. Ik lees wél mee Sigaar

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:17

Ik discussieer ook niet mee,maar ik lees wel. Knipoog

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:32

ik ben wel is benieuw hoe de natuurlijke bekappers dan tegen over de cytekijzers staan....

ik heb echt gekeken op de site, en gekeken naar de fotos van de wildepaardenvoeten... maar nu staat mijn paard dus ook zo... en die loopt veeeeeel beter itt traditioneel beslag.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:37

Ik lees ook even mee. Ik las in het HK ook soms mee en ben erg geintereseerd in alle manieren van bekappen/beslaan/paarden houden.

Ik heb 5 paarden, alle worden ze door een Traditionele smid bijgehouden, 1 staat rondom op ijzers 1 alleen voor en de rest zonder. Ik ben erg tevreden, ze hebben allemaal goede harde voeten, ook nu ze 16 uur in de blub staan Zij zijn groot en ik is klein! .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:57

KindnessM schreef:
ik ben wel is benieuw hoe de natuurlijke bekappers dan tegen over de cytekijzers staan....

ik heb echt gekeken op de site, en gekeken naar de fotos van de wildepaardenvoeten... maar nu staat mijn paard dus ook zo... en die loopt veeeeeel beter itt traditioneel beslag.

Wat is dat voor ijzer?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:30

Ik meld me ook als meelezer en ik heb eigenlijk ook meteen een vraag.
Gezien de weersomstandigheden zullen vele hoeven/benen van weidepaarden de hele dag zeiknat zijn door regen of blub.
Ik vind het zelf nogal twijfelachtig. Aan de ene kant vind ik liever buiten dan op stal, maar aan de andere kant lijkt het me niet goed voor de hoeven om de hele dag te soppen.
Wat is jullie ervaring daarmee? Toch een gedeelte van de dag opstallen om te laten drogen of gewoon buiten laten lopen en waarom?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:48

ik meld me hier ook even om mee te lezen, reageren zal ik niet veel doen, maar informatie in me op nemen des te meer;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:53

dry schreef:
Wat is jullie ervaring daarmee? Toch een gedeelte van de dag opstallen om te laten drogen of gewoon buiten laten lopen en waarom?

Walter staat 24/7 in de wei met schuilstal die helaas op dit moment toch aardig nat is. Maar aan zijn hoeven is niks te merken, net zo keihard als altijd.
Ik vijl trouwens zelf af en toe iets bij en hij wordt eens in de 10 weken bekapt door een natural balance bekapper.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:57

Antheman schreef:
KindnessM schreef:

Wat is dat voor ijzer?

Er loopt een topic over op BEH viewtopic.php?f=111&t=711387

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:05

dry schreef:
Gezien de weersomstandigheden zullen vele hoeven/benen van weidepaarden de hele dag zeiknat zijn door regen of blub.
Ik vind het zelf nogal twijfelachtig. Aan de ene kant vind ik liever buiten dan op stal, maar aan de andere kant lijkt het me niet goed voor de hoeven om de hele dag te soppen.

Mijn paarden lopen 24/7 in de wei en hun hoeven zien er geweldig uit. De nattigheid heeft iig op hun hoeven absoluut geen nadelige invloed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:14

Waratje schreef:
Citaat:
Wat is dat voor ijzer?

Er loopt een topic over op BEH viewtopic.php?f=111&t=711387

Was hem tegengekomen.
Tóch bedankt Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:28

Hallo allemaal Doei! Als jullie gaan discussieren ben ik van de partij Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:33

CherokeeChum schreef:
Hallo allemaal Doei! Als jullie gaan discussieren ben ik van de partij Doei, doei

Haha! Doe 'es een stelling. Clown

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:34

Even een vraagje tussendoor: wat houdt de "mustangrol" precies in? Koe

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:35

JoviBan schreef:
dry schreef:
Mijn paarden lopen 24/7 in de wei en hun hoeven zien er geweldig uit. De nattigheid heeft iig op hun hoeven absoluut geen nadelige invloed.

idem voor mijn paard, vorige jaren stond hij 's nachts op stal (vlas) en was ik nog in de weer met smeersels tegen rotstraal en andere nare kwaaltjes, dit jaar staat hij 24/7 in de modder (vrijwillig want hij kan ook in redelijk droog zand staan/liggen) en hebben we geen narigheid

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:39

dry schreef:

Mijn paard loopt nu sinds iets meer dan een jaar 24/7 buiten. Hij heeft vroeger last gehad van rotstraal, daar was hij erg gevoelig voor, maar sinds hij niet meer in de stal staat, en er nooit meer mest onder zijn hoeven zit, is de rotstraal helemaal weggetrokken en hij heeft er nu al zeker een half jaar geen last meer van, ook niet nu met die modder overal. Ook geen last van mok ofzo. En de hoeven scheuren en brokkelen niet meer doordat de hoef lekker vochtig is.
Moet ik er wel bij vermelden dat hij ook binnen kan staan, waar ook hooi ligt, hij staat dus niet echt dag en nacht alleen in de blubber.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:42

Mm ben ook erg nieuwsgierig naar voor en tegenstanders, aangezien ik zelf net een eerste paardje heb die ik natuurlijk wil laten bekappen (is al gebeurd voor de 1e keer) en hij geen goede hoeven heeft. Komt allemaal wel goed volgens de bekapper.

Daarnaast zijn mijn stalgenoten nogal sceptisch mbt mijn ideeen en raden mij toch ten zeerste aan om hun traditionele hoefsmid in de armen te nemen (die ook goed bekend staat hoor) en mijn paard op advies van de DA op ijzers te laten zetten als ik hem ga berijden (rij er nog niet op).

Ik heb zelf dus geen ervaring en hoop in dit topic wijzer te worden van alle negatieve en positieve punten van beide methodes.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:45

JoviBan schreef:
CherokeeChum schreef:

Haha! Doe 'es een stelling. Clown

Gestoord Ik hoor CC denken... Het kraakt... Haha! Het wordt tijd dat iemand komt met een goede stelling, ik kan ook even niets nieuws inbrengen...
Arabesk?