Hoe goed remmen met bitloos rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hoe goed remmen met bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 14:18

Omdat ik al langer nagedacht heb over bitloos rijden, ben ik 3 weken geleden begonnen met bitloos rijden met mijn lipizanerruin met een sidepull, die 17 jaar en is en al 13 jaar met een dubbelgebroken bit wordt gereden. In de bak ging alles prima, dus ben meteen naar buiten gegaan met mijn paardje met sidepull. Pallas was heel ontspannen en sinds 3 weken rijdt ik dus ongeveer 5 keer per week met hem bitloos buiten. Dit gaat heel goed en is een heerlijk gevoel, hij luistert op de meest kleine aanwijzingen. Echter, soms als we richting stal gaan of meneer een interessant paard (lees bepaalde merries) ziet, kan ik hem veel moeilijker houden dan toen ik met bit reed. Met bit reed ik hem in zulke situatie altijd aan de teugel en met stem en is hij heel gemakkelijk te houden. Met mijn disepull gooit hij zijn hoofd vrij hoog op, is macho en heb ik, eerlijk gezegd, weinig controle. Een enkel keer heb ik zelfs helemaal naar rechts of links gestuurd om hem te kunnen houden. Uiteindelijk luistert hij wel, maar ik vind de situatie gewoon onprettig. In de bak of rijden van huis weg, heb ik dit soort situaties nooit, want dan moet ik behoorlijk drijven om mneer aan het been te rijden. Met andere woorden: heeft iemand een paar goede tips hoe ik hieraan kan werken, want ik wil graag bitloss blijven rijden

bispax

Re: Hoe goed remmen met bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:28

dit ken ik al te goed bij m`n beide paardjes ...

axel m`n 17 jarige ruin is heel braaf (daar gebruik ik alleen een neck-rope) maar als we naar huis te gaan wilt hij wel eens versnellen ...
daar rij ik hoofdzakelijk in het begin actief mee en als we naar huis toe gaan is het meestal alleen in stap ...of als ik merk dat hij een berg op wilt galoperen zonder ik toestemming voor geef dan moet hij die in stap op lopen ....

bij m`n andere paard spirit 4 jarige hengst daar rij ik ook bitloos mee en dat gaat super ...in het begin wilde hij ook vaker naar andere paardjes toe rennen ...maar nu stoppen we effe , dan geef ik hem te tijd om naar de merrie te kijken of andere paardjes ...en dan loopt hij vanzelf rustig door ..we stappen alleen door de bossen ...omdat we eerst de rust erin willen krijgen ..ook laat ik hem aan andere uitwerpselen ruiken , en laat de teugels vrij lang maar toch dat ik bij elke situatie weer op lengte kan nemen ...

maar 1 ding ..ik geef hun nooit de zin , waar ik niet achter sta Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:12

Dat is het nadeel van een sidepull , als ze het hoofd flink omhoog doen heb je niks meer te vertellen.

Dan is een bitloze optoming met de teugels onder het hoofd ipv. aan de zijkanten , een stuk fijner.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:48

pmarena schreef:
Dat is het nadeel van een sidepull , als ze het hoofd flink omhoog doen heb je niks meer te vertellen.

Dan is een bitloze optoming met de teugels onder het hoofd ipv. aan de zijkanten , een stuk fijner.

Ik heb sinds kort ook een sidepull en ben er verkikkert op! Veel beter als dat gekruiste ding van de ruitersportshop. Die werkte bij ons voor geen meter. Ik rijd zo met mijn sidepull weg en geen probleem met hoofd ophoog doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:26

@jwoltmanelp: Je zou een andere optoming kunnen proberen, met een andere inwerking. Wellicht dat je paard die prettiger vindt en beter reageert c.q. meer ontspannen is.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:25

Je moet idd. een paar optomingen proberen om te zien wat het beste werkt voor jullie.
Zo is de een super blij met een cross-rope,en de ander verafschuwd hem.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:32

je kunt ook oefenen wat betreft remmen

ik oefenende vaak het stoppen , voordat ik met z`n neck-rope de weg op ging , ik nam 2 pionen en eerst in stap proberen . halt houden tussen de pionen , enkele passen achterwaarts en dan beloning en dat doe je met alle 3 de gangen Knipoog

en nu hoef ik maar halt te roepen en hij stopt , loopt uit zijn eigen achterwaarts en hij weet dat er gewoon een beloning staat te wachten

niet iederen is chameert om steeds brokjes te geven , maar voor ons werk dit super en waarom moeilijk doen als het zo goed gaat Haha!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:16

Bedankt voor jullie tips. Ik ga inderdaad eens wat meer oefeningen in de bak doen, echter normaal regaeert Pallas hier erg goed op in de bak, maar buiten op de terugweg en bij het zien van hele interessante merries, heeft meneer andere gedachten en daar zit precies mijn probleem. Meer tips zijn altijd welkom

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:28

probeer hem af te leiden door vrolijke geluidjes te maken , of heel vrolijk te praten en zorg dat hij op jou let en niet naar de merries of iets meer vooruit drijven ...of misschien brokjes als hij iets goed doet , zoals naar de andere kant kijkt ipv ...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:54

De rem is de bereidheid van het paard om te stoppen.

De rest is het afspreken van een cue waarop jouw paard weet dat jij 'stop' bedoeld.

Zoals de meeste ruiter het gebruiken hebben het bit en veel bitloze optomingen zoals het touwhalster als basis 'stop of ik doe je pijn', op bais van P+ en R-
Dát is de verkeerde manier van communiceren.

Werk aan een andere manier van communiceren en daarna is het irrelevant of je optomingsloos of met bit rijdt want er is geen prake meer van P+.

HC

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:46

De rem is inderdaad een afspraak met je paard. Dat kan op een teugelhulp, zithulp, stem hulp of combinatie zijn. ( bij wijze van spreken betekent trekken aan het linker oor remmen, maar dat is niet praktisch Knipoog ) Vaak helpt het als je het simpel houd. Dus 1 hulp en geen combinatie van. Vaak oefenen en nog eens herhalen voordat je op pad gaat kan geen kwaad. Toch heel af en toe is die van mij ook stout hoor, zoals afgelopen weekend. Ik wilde een rustig galopje en zij dacht daar iets anders over. Toen ik haar wat minder vriendelijk vroeg om te stoppen bokte ze uit protest. Todat ik het haar heel lief vroeg... ze stopte meteen Knipoog Maar in jouw geval als er mooie merries langkomen heb je misschien nog iets anders nodig om de aandacht bij jou te houden. Misschien kun je dan iets onverwachts vragen als een paar passen zijwaarts of iets anders waar hij wat concentratie voor nodig heeft. Succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:05

Ik rijd met een Emiel Voesthoofdstel, waarbij de teugels onder de kin gekruist zijn. Als je paard onderweg is afgeleid en ergens naar gaat lopen kijken, kun je dus gemakkelijk zijn hoofd " omtrekken", dat geeft wel extra controle. Ik reeds eerst met een halster met teugels onderaan vast en daarmee was deze controle echt veel minder.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:54

pmarena schreef:

Stoppen doe je niet alleen met teugelhulp, het is een combi van hulpen. Mijn paard zal trouwens eerder haar hoofd omlaag dan omhoog gooien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:43

Zeg ik dat dan ? Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:10

Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:30

Bor, net 5, maakt zich over mogelijkerwijze niet stoppen niet druk. Dat komt niet in hem óp Haha!
Vandaag was hij wel wat in de war over 'Papá, Arabella se paró sin permisso!' = Ze stopte zonder toestemming. Hij mag niet 'aansporen' namelijk.
Niet zomaar ergens overigens, alleen een meter te vroeg voor het hek. Maar ja, dan kan je er toch mooi niet bij als je zo klein bent Ach gut

Afbeelding

HC

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:35

Dat wordt ook al een grote kerel Cool . Ontzettend leuke foto. Jong geleerd, is oud gedaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:30

Het is relatief gezien eigenlijk al een ervaren ruiter Knipoog Het is jammer dat hij echt nog een paar jaar moet oefenen op het land voor hij op zijn eigen racer mee kan de bergen in. Als alles goed gaat kan hij nu al mee, maar je moet uit gaan van 'wat als' en dan heeft hij uiteraard nog niet voldoende in zijn gereedschapskist opdat een paard daar ook in noodsituaties vertrouwen uit kan halen.

Hij heeft overigens in de picadero net in het hart van de roos geschoten met zijn ruiterboog Pling
Dat is uiteraard van geen kant functioneel, maar geweldig voor de motoriek, het vertrouwen te paard en het vertrouwen van het paard.

HC

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:01

Die jongen gaat het nog ver schoppen OK dan! . Geniet er maar van!

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:26

Kijk es op www.paardnatuurlijk.nl, daar staat een oefening. De one-rein stop. Klik op tabje kennis en dan onder rijden en trainen. Weet niet of dat was wat je zocht?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 09:08

Kurry: bedankt voor deze goede tip