Het allerbelangrijkste als je wilt gaan oefenen met trailerladen: Tijd en Rust!
Ben een paar weken geleden ook begonnen met het trailerladen van ons 1,5 jarige merrietje.
Ze had als veulen van een paar maanden eens op de trailer gestaan met mams, geen probleem maar de laatste keer op de trailer was toch wel met wat dwang gegaan omdat ze het niet meer kende en de keer erop wilde ze (haar goed recht) dus niet meer. Ik merkte dat andere mensen om haar heen alleen maar stress bij haar opwekte en alleen met mij werd ze rustig en zette zelfs haar voorvoetjes op de klep.
Ik besloot toen met haar te oefenen in alle rust en met niemand erbij. Als ik ergens een hekel aan heb is het dwang bij paarden. Ik wil dat mijn paarden zelf hun keuzes maken en als ze doorhebben dat een trailer niets engs is stappen ze er zo op. Vaak ontbreekt het mensen aan tijd en worden paarden gedwongen om dingen te doen die ze eigenlijk helemaal niet willen.
Ik ben gaan oefenen met de trailer op een vaste plek, liefst met 1 kant tegen een hekwerk of muur, zodat ze daar wat meer steun aan heeft en er niet langs kan wegglippen. Deurtje aan de voorkant open zetten (alle paarden zijn claustrofobisch en dit helpt doordat ze door de donkere ruimte heen kunnen kijken)
Ik heb haar lekker laten kijken naar de trailer en ben in de trailer gaan zitten en ze liep steeds een stapje verder de klep op. Soms duwde ik zachtjes tegen haar borst en zei ik 'terug' zodat ze ook op commando achteruit weer de klep af moest gaan. Dan weer vooruit en dan weer achteruit. Je paard leert dus niet alleen op commando vooruit de trailer op te gaan, maar moet ook achteruit. De meeste paarden moéten met dwang vooruit de trailer op en zijn dan verbaasd als ze ineens achteruit moeten. Je zal zien dat ze na een tijdje juist graag naar voren de trailer op willen.
Ga desnoods lekker praten met een 2e persoon (mijn zus kwam er gezellig bij staan en zij kent mijn merrie ook goed) dus negeer je paard een beetje en laat je paard zelf alles ontdekken en besnuffelen.
En als ze al half in de trailer stond en ze wilde ineens achteruit lopen omdat ze het nog wat spannend vond liet ik dat gewoon toe. Geen druk op het halster, los lijntje. Ze moet het gevoel krijgen dat ze nérgens tot gedwongen wordt.
Op een gegeven moment liep mijn merrie zelf de trailer binnen en ze voelde zich helemaal vertrouwd en op haar gemak. Uiteraard beloonde ik haar uitvoerig met mijn stem en wat brokjes (nog geen stang erachter) en liet haar daarna weer rustig achteruit de trailer afgaan.
Ik ben de eerste keer net zolang rustig doorgegaan todat ze op de trailer stond en ook al had dat een dag geduurd, had ik er een dag aan gespendeerd! Als ik halverwege had gestopt was het de sessie erna moeilijker geworden om haar weer op de trailer te krijgen.
En sommige paarden kunnen ook een beetje aarzelen, maar zolang jij maar rustig blijft gaat het ze op een gegeven moment vervelen en kunnen ze ineens de trailer oplopen. Ik heb niet 1 dag geoefend, maar verschillende dagen per week. Eerste 2 keren duurde 20 minuten tot een half uur voordat ze in de trailer stond, keer erna 5 minuten en de vierde keer liep ze er in 1 keer op zonder op of om te kijken. Paarden leren echt heel erg snel, zolang ze alles maar op hun tempo kunnen beoordelen.
Als ze vertrouwd is met het op- en aflopen van de trailer kun je je paard vastmaken, stang erachter doen, klep omhoog - daarna weer alles losmaken en je paard er weer uithalen. Steeds iets verder, volgende stap is dat je een stukje gaat rijden. Mijn merrie loopt nu in 1 keer de trailer op en voelt zich prettig, echt super! Succes!