op de trailer zetten, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liesje1986

op de trailer zetten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 12:39

Hallo,

Ik ga binnenkort oefenen om het paardje wat ik rijd op de trailer te zetten. Ik heb dat wel vaker met andere paarden gedaan en het ging altijd wel goed, maar die paarden hadden er ook nog geen negatieve ervaring mee. De eigenaresse heeft mij verteld dat dit paard liever niet de trailer op gaat en dat het nog lastig zal worden om hem erop te krijgen. (ze hebben hem namelijk maar weer gewoon terug op stal gezet toen het niet lukte)
Nu heb ik onderhand wat meer interesse in al die 'natuurlijke zaken' en wil zorgen dat het meteen goed gaat. Heeft iemand tips over wat ik absoluut wel of niet moet doen? Dus meteen de stang erachter als hij erop staat of niet? Het paard wel of niet aankijken, wat te doen als hij halverwege terugloopt?
In de bak heb ik wel wat grondwerk met hem geoefend en dat gaat prima.

Groetjes

Yuma

Re: op de trailer zetten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:13

Jeetjemina, ik weet niet waar ik zou moeten beginnen zelfs
Begin in ieder geval op een dag dat je ruim tijd hebt en beslist niet met de trailer weg hoeft.
Je kunt starten met oefenen in de bak. Zet een hindernis paralel aan de bakrand en loop tussen de hindernis en de bakrand door.
Als dat vloeiend gaat, hang je een deken over de hindernis. dan bouw je hem hoger, dan stuur je hem een keer erdoor zonder zelf mee te lopen, laat hem een keer halt houden, ga achteruit eruit etc.
Dan hulp van anderen vragen. Groot stuk bouwplastic. Twee mensen op een stoel tegenover elkaar, plastic hoog houden, paard en jij eronder door. Als dat allemaal goed gaat, trailer pakken, klep naar beneden en over de klep lopen. Nog steeds niet de trailer op hoor. Over de klep lopen, denk erom dat je beide kanten om gaat. Gaat dit goed dan loop je de klep op met het paard achter je aan. Halverwege halt houden en achterwaarts eraf. Dan vervolgens erin.

Het allerbelangrijkste bij al deze oefeningen is dat je weet wanneer je op moet houden met aan je paard te vragen mee te lopen. Je moet goed kunnen zien, wanneer je paard probeert de vraag op te volgen.

Van alle mensen die bij mij komen met trailerlaadproblemen is dat laatste vaak het grootste probleem. Mensen laten niet op tijd los.

Succes ermee en anders mail je maar even.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:46

Het allerbelangrijkste als je wilt gaan oefenen met trailerladen: Tijd en Rust!

Ben een paar weken geleden ook begonnen met het trailerladen van ons 1,5 jarige merrietje.
Ze had als veulen van een paar maanden eens op de trailer gestaan met mams, geen probleem maar de laatste keer op de trailer was toch wel met wat dwang gegaan omdat ze het niet meer kende en de keer erop wilde ze (haar goed recht) dus niet meer. Ik merkte dat andere mensen om haar heen alleen maar stress bij haar opwekte en alleen met mij werd ze rustig en zette zelfs haar voorvoetjes op de klep.
Ik besloot toen met haar te oefenen in alle rust en met niemand erbij. Als ik ergens een hekel aan heb is het dwang bij paarden. Ik wil dat mijn paarden zelf hun keuzes maken en als ze doorhebben dat een trailer niets engs is stappen ze er zo op. Vaak ontbreekt het mensen aan tijd en worden paarden gedwongen om dingen te doen die ze eigenlijk helemaal niet willen.

Ik ben gaan oefenen met de trailer op een vaste plek, liefst met 1 kant tegen een hekwerk of muur, zodat ze daar wat meer steun aan heeft en er niet langs kan wegglippen. Deurtje aan de voorkant open zetten (alle paarden zijn claustrofobisch en dit helpt doordat ze door de donkere ruimte heen kunnen kijken)
Ik heb haar lekker laten kijken naar de trailer en ben in de trailer gaan zitten en ze liep steeds een stapje verder de klep op. Soms duwde ik zachtjes tegen haar borst en zei ik 'terug' zodat ze ook op commando achteruit weer de klep af moest gaan. Dan weer vooruit en dan weer achteruit. Je paard leert dus niet alleen op commando vooruit de trailer op te gaan, maar moet ook achteruit. De meeste paarden moéten met dwang vooruit de trailer op en zijn dan verbaasd als ze ineens achteruit moeten. Je zal zien dat ze na een tijdje juist graag naar voren de trailer op willen.
Ga desnoods lekker praten met een 2e persoon (mijn zus kwam er gezellig bij staan en zij kent mijn merrie ook goed) dus negeer je paard een beetje en laat je paard zelf alles ontdekken en besnuffelen.
En als ze al half in de trailer stond en ze wilde ineens achteruit lopen omdat ze het nog wat spannend vond liet ik dat gewoon toe. Geen druk op het halster, los lijntje. Ze moet het gevoel krijgen dat ze nérgens tot gedwongen wordt.
Op een gegeven moment liep mijn merrie zelf de trailer binnen en ze voelde zich helemaal vertrouwd en op haar gemak. Uiteraard beloonde ik haar uitvoerig met mijn stem en wat brokjes (nog geen stang erachter) en liet haar daarna weer rustig achteruit de trailer afgaan.
Ik ben de eerste keer net zolang rustig doorgegaan todat ze op de trailer stond en ook al had dat een dag geduurd, had ik er een dag aan gespendeerd! Als ik halverwege had gestopt was het de sessie erna moeilijker geworden om haar weer op de trailer te krijgen.
En sommige paarden kunnen ook een beetje aarzelen, maar zolang jij maar rustig blijft gaat het ze op een gegeven moment vervelen en kunnen ze ineens de trailer oplopen. Ik heb niet 1 dag geoefend, maar verschillende dagen per week. Eerste 2 keren duurde 20 minuten tot een half uur voordat ze in de trailer stond, keer erna 5 minuten en de vierde keer liep ze er in 1 keer op zonder op of om te kijken. Paarden leren echt heel erg snel, zolang ze alles maar op hun tempo kunnen beoordelen.
Als ze vertrouwd is met het op- en aflopen van de trailer kun je je paard vastmaken, stang erachter doen, klep omhoog - daarna weer alles losmaken en je paard er weer uithalen. Steeds iets verder, volgende stap is dat je een stukje gaat rijden. Mijn merrie loopt nu in 1 keer de trailer op en voelt zich prettig, echt super! Succes!

grover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 02:09

hoi,

waarom nu al problemen maken als je nog niet eens weet of ze er zijn? volgens de vorige eigenaresse van mijn paardje wilde ze ook liever de trailer niet in en had ze al zo vaak met een emmertje voer, allerlei touwen en weet ik veel wat nog meer uren met paard bij de trailer gestaan.
nu moest ik vorige maand dus van stal verhuizen, met de trailer...
paard aan een halstertouw, ik loop gewoon de trailer in alsof het de normaalste zaak van de wereld is en mijn paardje wat de trailer eng zou vinden en er absoluut niet in zou willen, liep gewoon achter me aan. alsof ze het de normaalste zaak van de wereld vond.

ik denk dat wanneer je inderdaad van te voren alle bovenstaande goedbedoelde adviezen gaat opvolgen, je paardje echt wel doorheeft dat er wat gaat gebeuren. en als je dan daadwerkelijk bij de trailer aankomt het paard zo dusdanig van slag is dat hij inderdaad de trailer ook echt niet in gaat.
probeer het eerst eens alsof het heel normaal is, lukt dit niet, kun je altijd nog op allerlei manieren en met allerlei hulpmiddelen gaan oefenen. lukt het wel in 1 x bespaar je jezelf en je paardje een hoop moeite en stress.

succes Haha!

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:48

Die goedbedoelde adviezen hierboven zijn indien goed opgevolgd bepaald iets anders dan je paardje ervan doordringen dat er wat te gebeuren staat. Ik geloof dat je het punt een beetje mist. Het is echt een misvatting te denken dat als je zelf maar rustig doet en net alsof er niks aan de hand is je paard gewoon overal mee naar toe kachelt.
Ik begrijp best wat je wil zeggen, maar alle vorenstaande oefeningen zijn oefeningen om een paard onder allerlei omstandigheden op jou te laten vertrouwen. Trailerladen is niet iets op zich, maar ligt in het verlengde van een hoop andere zaken. In feite heeft trailerladen niets te maken met trailerladen, maar met respect, gehoorzaamheid en vertrouwen van je paard onder alle omstandigheden.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 12:48

Heel erg bedankt voor de adviezen! Ik wilde gewoon graag van te voren wat dingen weten, zodat ik op het juiste moment goed kon handelen en niet achteraf moet zorgen dat het weer goed komt.. Ik ga vandaag en morgen maar eens in de bak aan het oefenen om hem overal tussendoor te sturen en dan volgende week kijken of hij ook de trailer in wil. Ik vind al die gehoorzaamheidsoefeningen ook heel belangrijk, dus vind de oefeningen op zich ook zinvol (ook al zou hij niet de trailer in moeten).
Als iemand nog meer oefeningen of tips heeft, dan hoor ik het graag! En als ik volgende week tegen problemen aanloop dan horen jullie het wel haha..

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:51

uhm. een longeerlijn om ze'n kond.
mijn verzorgshet wou het ook niet en toen heb marice[eenlesgever van een andere ponyclub] een bezem tegen de kond gedaan.

of in de trailer zitten en met een plastic zak ofzo ritselen en niet naar de pony omkijken word de pony aleen maar nieuwsgieririg.

succes maud

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:59

Gewoon net doen alsof je gek bent en die trailer inlopen...
Die van mij wist ik het ook niet... zet hem ervoor.. stopt... ik gewoon staan wachten, om me heen gaan staan kijken... deuntje fluiten.... kletsen...
Weer omgedraait en pompidom... doorlopen en net doen als of je gek bent en terwijl je bij de loopplank kom zeggen.. kom op... doorlopen...
Geen twijfel en gewoon erin lopen.
Zolang je jezelf niet druk maak doet je pony dat ook niet.

Als je allerlei senarios in je hoofd haal dan komt het ook meestal wel uit dus gewoon onbevangen eraan beginnen.

Zoals Maud zou ik het persoonlijk nooit doen.......rust en geen plastic zakjes... vooral niet als je niet weet of het werkt ja of nee....
Als iemand bij mijn pony ook maar met een zakje in de buurt komt draai ik hem zijn nek al om.... daar zijn ze meestal bang voor en vluchten ze voor weg.. dus ga je dat dan gebruiken met oefenen trailer laden... Nee dus.. maar goed, ieder zijn eigen methode natuurlijk.... en het is denk ik iets anders als je er een shet in moet zetten of een paard van 600 kilo....

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:09

Als de paarden bij ons niet willen hebben we 2 longeerlijnen
1 doen we om de voorbuis het uiteinde houden we vast en dan klikken we het andere uiteinde vast aan het halster.
de tweede doen we aan de trailer om de kont van het paard.
Dan moedig je het paard aan en zodra het paard een stap doet haal je een stuk longeerlijn naar je toe. net zolang tot ze erin staan.
dan de buis erin en dan vastzetten en de klep dicht.

Het werkt uitstekend, alle paarden die het eerst vertikte, steigerde omdat zer erin moesten enz. lopen er nu uitzichzelf op, touwtje om de hals en ze lopen er zo in.

succes met laden.

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:10

mando myn paardje word alleen heel nieuwsgierig en komt naar me toe. dus als jou paard zo reagerd wilt niet zeggen dat elk paard zo reageerd.

en ik had het van een lesgeefster die zei dat ik met een plastic zakje er in moest gaan zitten. dus.....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:04

Ik zeg ook dat het MIJN menig is, iedereen doet zoals hij of zij denkt dat het goed is....
Volgende x heb je toevallig geen zakje bij je en dan komt ie niet... gek he.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:14

De plasticzakjes en longeerlijn manier heeft niets met natural te maken. Onder dwang of door middel van bangmakerij kan je een paard ver krijgen, maar ik heb liever een werklustigpaard dan een paard dat loopt vanuit angst.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:10

Ik wil het ook geheel zonder geweld doen. Ik heb eerder ook weleens gewerkt met longeerlijnen e.d. en vaak lukt het dan uiteindelijk ook wel, maar nu wil ik het gewoon eens anders proberen. Ik wil dat hij mij vertrouwt en gewoon vol vertrouwen de trailer opstapt. Dan moet het nog mogelijk zijn even rustig weg te lopen en dan rustig alles dicht te doen. Wel bedankt voor de tips allemaal!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:45

er is van Parelli een hele goede dvd over trailer laden: Trouble Free Trailer Loading, absolute aanrader! daar zitten een heleboel do's en don'ts in verwerkt.

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:15

daar heb je gelijk in, maar als een ervaren iemand het tegen mij zegt...... het is ook maar van die lesgeefster het hielp dus ik dacht, ik zeg het ff......

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 01:55

Pfff, ik heb ook eens een paard gezien die inderdaad met een longeerlijn om de voorbuis werd gezet, longeerlijn erachter en dan erin dwingen. Mijn hart stond echt bijna letterlijk stil toen ik zag hoe dat desbetreffende paard met veel angst zowat al zijn benen leek te vertrappelen en bijna breken op de klep van angst en zowat steil omhoog kwam. Nu zeg ik niet dat dat gebeurd is bij bovenstaande reacties maar waarom zou je een paard met geweld een trailer opdwingen als het ook anders kan? Tuurlijk krijg je je paard zo op de trailer misschien de eerste keer omdat ze gewoon te overdonderd zijn, maar daarna lukt het je niet meer.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 10:33

Nou ik ben met wat dingetjes bezig geweest en het ging best goed. Tussen twee stoelen doorlopen met op allebei iets engs te wapperen, tussen een ladder en de bakrand door en met een vlag (die flink bewoog door de wind) vlakbij zijn lichaam en hoofd. Hij vond het allemaal wel heel spannend en duwde een aantal keer zijn hoofd tegen mijn borst aan (lief he...) Op het laatst liep hij los achter mij aan tussen de dingen door. Over een zeiltje heen moeten we nog even oefenen en dan moet ie toch echt de trailer op!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:17

Leg ook nog eens wat stevige planken op de grond en laat hem daar overheen lopen. Sommige paarden vinden het geluid van hoeven op de klep vreemd en gaan dan terug.
Voor de rest: elk paard is anders, dus ik kan van hieraf niet zeggen wat voor jullie de beste methode zou zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:41

Rust. Als het niet lukt, dan lukt het niet... Iig niet zelf je paard 500x omdraaien en opnieuw proberen. Druk op het halster houden werkt naar mijn ervaring niet, ze gaan alleen maar meer protesteren.

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:59

http://www.2moons.nl/

mischien hebben mensen die echt probleemen hebben met het trailer laden hier iets aan.