Is een beetje een rare titel voor een topic mischien maar wist even geen andere titel.
Even bij het begin beginnen.
6 jaar gelede kreeg ik mijn geweldig fjord royena, een echte draak maar na 1 jaar toch echt mijn droom paard.
Ik heb haar gekocht van een manege, daar werd ze gebruikt als menpony en als les pony voor de beginners (echt de kleinere die nog niets van het rijden wisten)
dus er is in haar mond getrokken en ze werd met stang gereden en het was heel normaal dat er een elastiek om zat (dan deed ze dr hoofd niet omhoog)
........... elende dus.
Ik heb dr gekocht, die stang er uit gehaalt en dr eerst maar eens manieren gaan leren

heb ongeveer 2 weken met dr gewandelt aan halster.... daarna ben ik er op gegaan.
Ze was kopschuw en dat heb ik haar met veel uuren door brengen in haar box er uitgekregen.
later zijn we verhuist naar een andere stalling. hier kon ze lekker op het land en had ik een binnen bak (ben ik ook n verwend nest

Nooit echt na gedacht over het echte welzijn van het paard eigenlijk. het was voor mij "normaal" dat mijn paard 6 uuren buiten staat en gereden word zo als ik het altijd geleerd had op de manege (aan de teugels trekken om haar "aan de teugel" te krijgen)
Zins kort heb ik haar enigzins nood gedwongen moeten verhuizen. Toen zijn we naar de eerste beste stalling gegaan, daar stond ze 3 of 4 uurtje buiten... royena veranderde in een ongelukkige draak...
dit was duidelijk niet wat ik en zij wilde, dus ik ging opzoek naar een andere, goedkopere stalling waar royena meer buiten komt te staan.
Dit is ons gelukt en ze staat nu dus op een stalling waar ze heerlijk een schuilstal heeft en dus altijd zelf kan bepalen wat ze leuk vind binnen of buiten

de volgende "problemen" zijn nu gewoon weg;
- zadelnijd... ze vond het zadel verschrikkelijk en nu geen probleem meer.
- boos heid het is een knuffel geworden.
- al het stro op eten, tja ze kan nu lekker naar buiten.
ik ben dus supper blij met deze stalling.
Maar kom nu ook tot de vraag bij mezelf wil ik wel blijven rijden zo als ik nu doe.
Ik heb eigenlijk geen zin meer om dr te trekken in dr mond, dat eeuwige "gevecht" van aan de teugel krijg ik er waarschijnlijk nooit uit.
Ik zit nu te over wegen om het gewoon allemaal om te gooien, een bitloos hoofdstel te kopen en gewoon te gaan rijden zonder dat bit.
alleen hoe kan ik dat het beste aan pakken? ze is al dr hele leven (ze is nu 10) een bit in dr mond gewend.
Kan ik dit gewoon zo maar uitproberen?
kan ik hier ook nog wel buiten mee rijden (of is dat te link)
Welk hoofdstel kan ik het beste gebruiken?
nou hopelijk hebben jullie tips/ iedeen.