Lang op stal zielig voor een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Lang op stal zielig voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 22:08

Omdat de onderstaande boodschap elders op bokt voor verwarring zorgde, leg ik de bedoeling hieronder nog even duidelijk uit. Hopelijk schept dit geen verwarring meer en wordt duidelijk wat er mee aangegeven wordt.

We doen onze paarden dit aan:
Afbeelding

En lossen stalondeugden zo op:
Afbeelding

Veel mensen vinden dít echter wel zielig:

Citaat:
Laatst zat iemand te zeuren dat ik niet goed ben voor mijn kat. Ik vind dat zooooo stom.
Die persoon bleef maar doorzagen over dat een kat ruimte moet hebben om te bewegen en zo. Wat een onzin, ik longeer mijn kat 1 uur per dag. Maar hij vond dat een kat gewoon altijd moet kunnen bewegen.
Toen heb ik hem uitgelegd dat ik die ruimte nu eenmaal niet heb, maar dat ik het toch leuk vind om een kat te hebben. Weet je wat hij zei? Dat ik dan maar geen kat moest nemen! Nou ja! Echt zo’n extremist was het. Ik vind katten gewoon leuk. Okee, ik weet verder ook niet wat ze eigenlijk nodig hebben, maar ze hebben katten toch al lang zo ver doorgefokt dat ze helemaal geen natuurlijke behoeften meer hebben?
Ik snap het best als iemand een andere mening heeft, maar waarom moeten mensen hun mening toch zo opdringen? Ieder heeft zo zijn eigen kijk op wat het beste is. Ik leer ook altijd nog van anderen. Maar ik ga toch ook niet mijn mening aan anderen opdringen?

Dit is de kat trouwens, hij heet Bas:

Afbeelding

Het is best wel lastig om al die kattenharen door het huis op te ruimen. Het viel me op dat Bas best wel vaak in zijn kratje zit te slapen, dus hij heeft het prima naar zijn zin in dat kratje (anders ging hij er niet zelf in zitten). Daarom zit hij 23 uur per dag zo:

Afbeelding

Kijk, oortjes naar voren, dus er is niks aan de hand.
Afbeelding

Hij is ook altijd heel blij als ik na 23 uur naar het kratje toe loop (om het open te maken), dus hij heeft het er prima naar zijn zin!

1 uur per dag laat ik hem als een gek rondjes rennen op een cirkel, want anders krijgt hij te weinig beweging. Maar daar gaat hij wel van zweten en ik word zelf verkouden als ik bezweet buiten sta, dus dat zal bij hem ook wel zo zijn. Daarom heb ik hem geschoren en een dekentje op gedaan:

Afbeelding

Mijn instructrice zegt dat dat goed is voor een paard en zij zal ook wel gelijk hebben want ik laat dat soort lastige dingen liever aan iemand anders over en ik vind het ook helemaal niet leuk als iemand me erop wijst dat het ook anders kan.

Wie kan mij uitleggen waarom het nou toch niet wil doordringen dat een paard in een box écht niet paardwaardig is? Bijna niemand sluit zijn hond of kat lang op in een bench, waarom paarden dan wel?????

En alle mensen die hun paard níet lang op stal hebben hoeven zich hier niet te verdedigen Clown
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-02-07 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmen

Re: Lang op stal zielig voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:11

daarom is een wei ook beter Tong uitsteken

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:20

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:20

schitterend hoe verzin je het, ik zelf geef altijd de vergelijking ga zelf eens 23 uur in je toilet staan.
Afmetingen komen goed overeen met een paard in een box.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 22:20

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:22

Eigenlijk zijn stallen altijd te klein voor een paard.
Ik vind het wel 'zielig' ja, zo lang op stal staan en er dan uit komen om gelongeerd en gereden worden. Zo zou niemand willen leven, toch? Waarom laten sommige mensen hun paard dan wel zo leven. Paarden stappen normaal heel de dag door. Ik snap ook wel dat je je paard in de winter niet in de wei kunt zetten, maar zorg dan voor een paddock ofzo. Mensen die die mogelijkheid niet hebben, moeten er is over nadenken of hun paard ene paardwaardig bestaan heeft.

Misschien zeggen ze wel, ze zijn altijd superblij als ik kom en ze zijn gelukkig. Als je komt, dan wel ja...

Natuurlijk hebben sommige mensen de kans niet om ze op de weide te zetten, maar waarom zoeken ze dan niet eerst een weide ofzo voor ze het paard kopen?

Dat is natuurlijk mijn idee, hopelijk krijg ik nu geen stormloop van bokkers over mij heen Lachen

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:25

hier kan je natuurlijk weer een eindeloze bokt discussie van maken. Vrij zinloos denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:26

Ik begrijp het ook niet, Arabesk.
En ik vraag me af hoe het komt dat het algemeen geaccepteerd is om paarden 24/7 op te sluiten en te isoleren. Dat mensen het heel normaal vinden en zelfs met (voor hun goede) argumenten komen waaróm het "normaal" of prima is.

Dat topic over de kat Bas heeft mensen boos gemaakt.
In een ander topic over een hondje in een bench, waren ook veel mensen erg boos.
In dat topic over het hondje heb ik na vele pagina's een foto geplaatst van een paard in een stal (= een klein hok met tralies, vergelijkbaar met een bench) en ik vroeg de aanwezigen wat het verschil was tussen dat hondje en dit paard.

Iedereen spreekt er schande van als je op die manier je hond of kat houdt. Niemand spreekt er schande van als je op die manier je paard houdt (notabene een bewegingsdier, kuddedier, graasdier, prooidier bij uitstek!)

Vergelijkingen met een zeehondje in je badkuip, een dolfijn in je tuinvijver, je hond in het asiel doen en er elke dag naartoe gaan om hem een uurtje rondjes te laten lopen, een olifant op je balkon, een paar vissen terwijl je geen aquarium hebt, etc., worden belachelijk gevonden en/of niet begrepen.

Waar zit 't 'm nou in??

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:34

Allereerst mijn complimenten voor het aanmaken van deze topic! Ik ben het volledig eens met (jawel) alle posts hierboven. Geen enkel dier hoort opgesloten te zitten, erg vreemd dat het in de paardenwereld nog steeds geen (actief) onderwerp van discussie is, terwijl paarden en hun welzijn vaak in het middelpunt staat.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:36

Ik geef je helemaal gelijk Arabesk.. maar maak dat heel paardenhoudend nederland maar eens wijs!
Ik denk zelfs dat een kat het lichamelijk beter zou trekken om opgesloten te zitten dan een paard, aangezien dat jachtdieren zijn die van nature al veel meer slapen/stil zitten dan een paard, maar goed is het voor geen enkel dier natuurlijk!

(Alleen het dekentje vind ik wel wat anders bij een kat.. ten eerste wordt er met een kat niet gesport en ten tweede zweet een kat niet via zijn huid en zal dus ook geen natte vacht krijgen Knipoog maar ik snap de vergelijking!)

goingwith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:53

De hoofdoorzaak is volgens mij dat: wat iedereen doet gewoon gevonden wordt.
En als een ander dan zegt dat dit paard onwaardig is, of mishandeling, dan kan iemand zijn intuitie plotseling bevestigt worden en blij zijn met de info en zo snel mogelijk zijn paard een kuddeleven geven of hij gaat zijn oude gedrag fel verdedigen en houd zijn paard op stal.

Zo zijn er nog wel meer thema's die op dit moment nog door veel mensen af gewezen worden en enkele mensen zijn blij dat hun intuïtie gelijk krijgt. Wat dacht je van, baby's tot een jaar of drie die niet bij de ouders mogen slapen? Belachelijk wat we die kleine mensjes aan doen, met onze eis van gedwongen opsluiting in bedjes als kooien. Hoeveel wanhopig gehuil moeten we nog horen, voordat we begrijpen dat ze bij ons moeten zijn snachts. Wie kent niet die ouders die elke nacht hun peuter weer terug naar zijn bedje moeten brengen omdat hij er uit kan klimmen en naar zijn ouders is gegaan? Laat maar een paar nachten huilen dan is het wel afgelopen, is een advies dat veel gegeven wordt. Mijn advies is natuurlijk Ach gut leg een paar grote matrassen op de grond en ga lekker samen slapen. Zoals overal in azië, zuid amerika, afrika en mongolië heel gewoon is. Nog wel totdat het verder verwesterd is.

Groetjes, Michiel

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:31

Ik zeg ook altijd " waarom zit er een slot op een stal??" Boos!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:44

Arabesk schreef:
Wie kan mij uitleggen waarom het nou toch niet wil doordringen dat een paard in een box écht niet paardwaardig is? Bijna niemand sluit zijn hond of kat lang op in een bench, waarom paarden dan wel?????

Het dringt wel door, maar ik vind mijzelf nog veel zieliger wanneer zij niet meer in de box zou staan, maar elders waar ze wel een paardwaardig bestaan zou hebben. Egoïsme dus.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:07

opala schreef:
Arabesk schreef:

Het dringt wel door, maar ik vind mijzelf nog veel zieliger wanneer zij niet meer in de box zou staan, maar elders waar ze wel een paardwaardig bestaan zou hebben. Egoïsme dus.
Opala,petje af voor deze reactie!
En dat meen ik uit de grond van mijn hart.
Jij bent geloof ik de eerste die zegt waar het op staat.
Je hebt je paard op stal voor JOU,en niet voor je paard.
Tof dat je dat hier zegt,want de meeste verzinnen alleen maar excuses ipv. te zeggen hoe het werkelijk zit.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:17

en wat te denken van stands!!
Die zijn vlogens mij ook al lang verboden in bv duitsland waarom hier nog niet??
ook moeten de stallen als ze dan al op stal zijn 2 maal de schothoogte van het paard zijn per zijde dat vind je hier ook nergens...

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:20

Alweer een topic met deze discussie.........

Mijn paarden staan op pension en komen in de winter elke dag buiten. In de zomer staan ze 24/7 buiten. Wij gaan elke dag naar ze toe.

Er staan echter ook een aantal paarden van een handelsstal. Die paarden worden gekocht, zadelmak gemaakt en weer verkocht. Ook worden paarden gebracht voor het zadelmak maken of heropvoeden. Deze paarden zijn niet van de pensionhouder, maar van een stel dat dus de stallen huurt. Deze paarden staan de hele dag binnen, komen dus alleen de stal uit om te werken. Niet het meest ideale dus, tenminste vind ik........

Toch zijn deze mensen enorm goed voor hun dieren, en behandelen ze met enorm veel respect. Ze willen alleen geen risico lopen met het paard van een ander, vandaar dat ze niet in de wei komen.

Gelukkig hebben wij deze discussie nooit op stal.... Ieder doet het op zijn eigen manier, en iedereen respecteert de keuzes die een ander maakt. Maakt het leven veel eenvoudiger Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:24

Bij het lezen van het eerste stuk dacht ik huh arabesk?? Maar toen ik de kat zag was het me duidelijk.
Ik kan niet begrijpen dat mensen hun paard 23 uur per dag op stal hebben.

Mijn paarden staan zoveel mogelijk buiten, helaas nu niet op de wei omdat we klei grond hebben en ik anders geen wei overhoud voor de zomer en ik ze dan lekker lang buiten wil hebben.
Ze staan nu dus meer in de bak en op stal dan ik zou willen, maar het is nu niet anders. Ze hebben wel buitenstallen waar ze alles kunnen zien, frisse lucht hebben en krijgen voldoende hooi.
Ik heb niet het idee dat mijn paarden echt ongelukkig zijn nu, maar merk wel dat ze het heel fijn vinden als het weer zomer is en ze op het land kunnen.

Maw ik ben het volledig met je eens.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:31

stands in maneges mogen zowiezo al niet meer. de vergelijking gaat imo wel degelijk (al dan niet gedeeltelijk) op. als mijn hond een tijdje in haar bench heeft gezeten ('s nachts slaapt ze bij de roedelleider (mij) op het voeteneind Clown , maar overdag moet ze er soms even in omdat ze niet goed tegen vreemden kan) vind ik dat zielig, en moet ze er echt uit. de bench is groot genoeg, maar het lijkt mensen (incl. mijzelf) gewoon niet fijn voor mijn hond.
ik begrijp dan inderdaad ook niet waarom dit voor een paard wel fijn zou moeten zijn. een paard is nota bene een dier dat de hele dag loopt, terwijl een hond graag urenlang ligt te slapen.

verder gaat mijn paard nu 's nachts op stal ivm nat land, niets aan te doen, en gelukkig is mijn paard ertegen bestand. de ponies mogen op land van de buurman, dus die blijven wel buiten. we hebben de grote paarden de hele dag buiten, van 7 uur 's morgens tot een uur of 7 's avonds. ik zie ze liever 24/7 op de wei, maar dat kan nu even niet. als het een weekje droog is, is de paddock wel weer in zo'n staat dat ze er ook 's nachts op kunnen, hopelijk is dat weer snel...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:31

wat een vergelijking met die kat, maar helaas maar al te waar Huilen
heb 3 weken op een pensionstal gestaan omdat ik thuis even geen plek had (had een nieuw paard gekocht)
er was daar geen losgooi-mogelijkheid (behalve een paddock ter grote van een postzegel)
volgens mij vonden ze het daar wel heel appart dat ik er 2 keer per dag naar toe ging, om haar eruit te laten (grazen, longeren, fietsen aan de hand etc.)
later ben ik haar zelf dagelijks met de trailer gaan halen zodat ze hier thuis in de bak kon lopen
heb een paar keer door laten schemeren aan de staleigenaar, dat dag en nacht in een box toch wel erg lang is voor een paard... een dagdeel naar buiten zou al veel verschil maken
sommige paarden kwamen er zelfs niet dagelijks uit onder het motto "ze staat liever op stal" ..
jaja vast (de eigenaar had 3 paarden maar had maar tijd voor 1 paard Boos! )
maar dat vond de staleigenaar zelf ook niet kunnen
nu hoorde ik dat ze daar inmiddels 3 losgooi paddocks hebben Cool
misschien zijn ze er meer over na gaan denken
ik hoop echt dat het geholpen heeft!
Laatst bijgewerkt door unamie op 16-02-07 00:33, in het totaal 2 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:32

Ik ben geen haar beter dan een ander.

Wel - vind ik - op een of andere manier dit citaat hierin passen:

"Het paard als spiegel"

Ik had angst,
want ik kon hem niet beheersen.
Ik leerde echter hem
en mijn vrees te beteugelen.
Hij had geen zin
en ik moest rust voor ons beide vinden.
Ik was driftig
en sloeg mijn paard.
Ik had een slecht geweten
en leerde me te beheersen.
Want zijn ogen waren trouw
en zwegen over mijn tekortkomingen.

Mijn paard is mijn spiegel
die mijn goede en slechte humeur
onvervalst weergeeft.
Kijk in de ogen van je paard
maar schrik niet van de waarheid...

Bent Branderup

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:34

paarden horen gewoon lekker overdag in de wei te staan en ik vind dat dieren gewoon de ruimte nodig hebben

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:37

Als iemand tegen me zegt dat een paard goed verzorgt is wat 24/7 op stal staat dan nodig ik hem eens uit om bij ons te komen kijken.
´Hey kijk die eens spelen OH en dat zijn twee vriendjes van mekaar!! WOW dit is mooi´ Pling
En dan zeg ik: JA en moet je je eens voorstellen dat zulke dieren worden opgesloten O_O
Daarmee krijg ik altijd een belletje Knipoog

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:50

Zo hier kan je echt weer een uren lange disscussie van maken de gene die een eigenstal hebben kunnen hun paard de hele dag los laten lopen maar der zijn ook mensen die hun paard gewoon zelf op een pensioen stal hebben staan en daar kan je niet een paddock op eisen voor de hele dag Clown
Over dag gaat Peru in de zomer op het land en in de winter staat ze toch echt binnen.
Iedereen ze eigen mening en zo zielig vind ik het niet ze staat altijd met andere paarden en dat staat ze van af veulen af aan al dus ze zou het toch wel gewend zijn en ze komt per dag voldoende uit stal.
Je kan alles wel na gaan van een wild paard loopt de hele dag of nou noem maar op maar ja merendeel van heel bokt heeft ze paard gestald op een prive stal pensioen of manege behalve alle naturels dan denk.
Maar ja ik ga maar stoppe want hier kan ik nog wel over door gaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:47

kan, ja.... maar je zou je ook af kunnen vragen over de kwaliteit van een pensionstal, als die wél stalruimte biedt voor een X aantal paarden, maar niet de mogelijkheid tot weidegang voor datzelfde X aantal paarden. gewoon minder paarden op stal nemen in zo'n geval, aangezien vrije ruimte toch wel erg belangrijk is voor een dier als een paard.
daarbij schijnt het tegenwoordig ook nodig te zijn om ieder paard te voorzien van een eigen privéstukje land, terwijl er op vijf privéstukjes misschien wel vijftien paarden in een groep kunnen lopen. toen ik op mijn huidige stalling kwam, was ik bang dat mijn zéér dominante paard het paard van de stalhouder (zijn enige paard, een erg goede merrie en zijn grote trots) iets aan zou doen. de stalhouder zei echter: ik heb in al mijn jaren (man is 77) nog nooit meegemaakt dat twee paarden echt niet samen kunnen. zet hem er maar bij, hou het maar eens in de gaten.

toen waren het drie paarden, en mijn ruin gedroeg zich boven verwachting. later kwamen er klantjes bij, en werd het een groep van vijf, en mijn paard heeft zich vrij snel, zonder gevechten en dergelijke, aangepast (behalve als er ruinen of hengsten bijkomen, maar ja, daar ben je zelf 'hengst' voor... helaas. doordat mijn paard alleen is opgegroeid is hij sociaal niet zo goed als hij had kunnen zijn. niet zijn schuld maar de mijne, en spijtig genoeg onomkeerbaar, hooguit te verbeteren.).

als een pensionstal één goede rijbak heeft van 20x60, kunnen er al tien paarden naar buiten. lekker hooi erin, hoplakee. waarom gebeurt dat dan niet? omdat mensen bang zijn dat hun tere paardjes een tik krijgen, dat ze vechten of wat dan ook. en hoe komt dat? juist, door frustratie, en gebrek aan sociale vaardigheden veroorzaakt dóór gebrek aan sociaal contact, juist omdát ze zo veel in hun eigen boxje staan, of hun privélandje gewend zijn.
in ieder geval komt het door de mensen, die ze buigen en kneden naar hoe ZIJ het willen, tot het paard uiteindelijk vergeet wat het is om paard te zijn. sociaal contact? ze kunnen toch over de draad neuzen en elkaar zien?

regen? paard wil naar binnen. dus baasje haalt het arme beest binnen. zie je wel dat paarden niet goed tegen regen kunnen? hij wil zelf immers naar binnen. en hoe komt dat? omdat het paard niet aan regen gewend is, en omdat het baasje er een gewoonte van heeft gemaakt om het paard naar binnen te brengen als het regent. regen betekent op stal. en of op stal staan nou leuk is of niet, het paard is een gewoontedier, en als binnen staan met regen eenmaal gewoonte is, zal het paard er altijd op rekenen naar binnen te mogen als het regent. gewoon aangeleerd gedrag dus.

buiten? als een gek rennen, je uitleven, bokken draaien en springen. vrijheid, ruimte, energie te over en misschien wel andere paarden in naastgelegen privélandjes. HOU HEM TEGEN! straks draait ie kreupel of tikt hij zichzelf aan! te laat, het paard heeft een wondje. zie je nou wel dat mijn paard niet op het land kan? hij wordt gewoon helemaal gek. stel je voor wat er was gebeurd als ik hem niet snel van het land gehaald had! dit doe ik dus nooit meer, straks gebeurt er echt wat.
als het paard nou gewoon de hele dag buiten stond, zou hij dit dan ook doen? denk het niet, aangezien de wei dan 'normaal' is, ipv speelkwartier. en als het paard in kwestie niet op een privélandje kwam, maar in een groepje rustig grazende paarden?

mijn paard eet stro. mijn paard slaat tegen de wand. mijn paard weeft. mijn paard knaagt aan zijn voerbak. mijn paard bijt zichzelf stuk, dus ik heb een sterke deken omgedaan, maar nu bijt hij die stuk. mijn paard raspt met zijn tanden over de tralies. mijn paard gedraagt zich agressief naar de buurman.

weet je wat? ik ga vlas strooien (of nog beter, ik zet mijn paard op rubbermatten!), hang rubbermatten op tegen de herrie, maak een weefrek in de staldeur, doe mijn paard een bijtkap op, en als hij raspt, sta ik met mijn zweepje klaar. tussen de stallen maak ik houten schotten, zodat mijn paard de buurman niet meer kan zien.

mee eens? of niet? de rest mogen jullie zelf invullen.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 16-02-07 02:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 02:10

Ik stel voor dat iedereen zich eens meer gaat verdiepen in het PAARD!!!!