Ik zit met heel wat vraagjes en vandaar dat ik dit topic start. Ik train sinds kort (vanaf 26-11) een merrie: Viralda. Ze is 4 jaar oud en pas ingereden.

Ze is gekocht door de eigenaar, die heeft haar naar een stal gebracht waar ze ingereden werd. Man brengt haar weer naar huis, wil opstappen, maar lomp als hij is, hij geeft haar een schop en wordt, logisch, gelanseerd. De eigenaar heeft daar een soort ontsteking aan zijn voet aan overgehouden en heeft zijn paard daarom naar de manege gebracht waar ik rijd. Daar mocht ik de gelukkige zijn om met de pony (die eignelijk een paard is) aan de slag te gaan!

In principe mag ik er mee doen wat ik wil, máár de eigenaar ziet al dat naturalshit niet zitten. Bitloos? Waarom? Boomloos? Huh? Dekenloos? Doe neit zo gek!
Ook wandelen is zinloos, daar moet je opzitten! Maar ik mág het allemaal wel, zolang ik de pony ook maar gewoon rijd zoals hij graag wilt.
Genoeg achtergrondinformatie denk ik zo, hier komen de vragen:
1. Nu heb ik heel veel geoefend met opstappen en de pony blijft nu stilstaan, tot ik BIJNA zit. Dan stapt ze aan. ALTIJD. En ze moet natuurlijk blijven staan tot ik zit, mijn beugel aandoe en de hulp geef om weg te stappen. Wat heb ik hier verkeerd gedaan en hoe los ik dit op? Ik wil namelijk dat de pony gewoon geduldig blijft staan tot ze van d'r plaats mag en ik rustig zit.
2. We hebben heel veel gedoe gehad met zadels. Ik had een zadel van de manege waar ik mee reed, maar ik merkte te laat dat deze niet meer paste. Hierdoor heeft de pony een antipathie gekregen voor het zadel. Vorig weekend heeft ze een nieuw zadel gekregen, helemaal mooi op maat gemaakt. Het zadel is nu (na ongeveer 4x rijden met dit aangepaste zadel) niet meer zo erg. Maar de singel!

Ik doe dus de singel heel langzaam, ik kriebel haar, bereid haar voor en doe de singel heeeel los. In de bak gaat hij pas strakker en dan vindt ze het ook veel minder erg dat hij strak getrokken wordt.
Wanneer ik, zonder singel, mijn handen op de plaats leg van de singel en een soort van 'trekbeweging' maak (soortgelijk als wat de singel zou doen) ook dan vertoont ze nijd.
Hoe zorg ik dat ze de singel wat meer vertrouwt?
3. We spelen heel vaak en graag in de bak. Ze loopt me braaf achterna zonder touw, volgt me waar het moet, staat stil, wacht, draait om enzovoorts. Ook rennend blijft ze in de buurt. Alleen het achterwaarts gaan lukt me maar niet! Ik kan d'r opzij duwen door alleen maar aan te raken, maar achteruit

4. Zonder touw en in de bak kan de pony naast me stappen, draven en galoperen. Buiten aan het halster, stapt ze alleen maar. Zodra ik haar in draf wil zetten kijkt ze me met grote ogen aan alsof ik iets heel engs doe. Waardoor komt dit probleempje?
5. Ik heb niet zo heel erg veel inspiratie en zou daarom wat dingen willen weten die leuk zijn (en goed) om met haar te doen. Ik rijd haar, heel af en toe longeer ik haar (maar dat vinden we beiden niet leuk), we wandelen, we hebben een keer buiten gereden, gewassen, balkjes lopen, spelen in de bak, poetsen. Maar wat kun je nog meer voor leuks doen?
Verder zijn algemene tips van harte welkom!