tips om zelf te oefenen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PearllG

tips om zelf te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 20:06

Doordat mijn merrie nu 8 maanden drachtig is en heel duidelijk laat merken geen zin/puf Bloos meer te hebben in rijden ben ik opzoek naar iets "natuurlijks" en ontspannen om met haar aan de hand te doen. Daarnaast heeft zij ook redelijk last van stress en hierdoor heeft ze nog wel eens een blokkade in haar nek of rug.
Heeft iemand tips wat ik met mijn merrie kan doen om zo wat meer ontspanning te krijgen en gelijk ook ergens met haar aan te werken?
Groetjes Denise

Coconut

Re: tips om zelf te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:06

Grondwerk ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:45

Toen mijn merrie hoogdrachtig was, hebben we samen veel en lange wandelingen gemaakt (aan de hand dus).
Dit was echt een geweldige tijd voor ons tweeën (en met de kleine in haar buik, met z'n drieën Knipoog ).

Ik kan het je echt aanraden. Het voelt zo één tijdens het wandelen. Mijn merrie genoot er ook enorm van, er samen op uit te gaan, dat vond ze echt heerlijk. En ik ook! Lachen

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 09:49

Voor eventueel grondwerk zijn tips natuurlijk altijd welkom! Pling
En wat betreft de wandelingen; ik denk dat ik dat zeker ga proberen (wanneer het weer het toelaat). Het lijkt me ook heerlijk ontspannen zoals jij het verteld, alleen hopen dat mijn merrie er ook zo over denkt... Ze is soms nogal een stresskippie en vraag me af of ze kan ontspannen tijdens een wandeling en vergeet dat het gras weleens een monster kan zijn! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:09

Grondwerktips: bijv. de boeken van Emiel Voest en Inge Teblick.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:14

Tijdens een wandeling een tussenstop maken om te grazen is ook een optie. Probeer verder met stukjes wortel bv een beetje lenigheidsoefeningen te doen. Strekken naar links, rechts, hals omhoog/ omlaag etc.

En lekker wandelen etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:00

Ik zou haar gewoon de mogelijkheid geven om het allemaal zelf uit te zoeken, dus lekker het land of de paddock op. Rijden zou ik op een laag pitje zetten, maar evengoed nog blijven doen, ervaring leert dat merries de bevalling beter doorstaat als ze in goede conditie gehouden worden. Dus wel rijden, wel werken, maar op een laag pitje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:03

Een goede conditie is idd belangrijk.
Echter wordt dit te vaak verward met lichamelijke conditie in de zin van training.

Onder conditie wordt verstaan de balans tussen energie opname en energie verbruik. M.a.w. heeft het paard te veel of te weinig vet of is de verhouding goed.
Een (aanstaande) drachtige merrie mag een wat ruimere conditie hebben, d.w.z. dat ze wat 'vetter' mag zijn (meer energie opname mag hebben dan energie verbruik).

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 11:18

Bedankt allemaal voor de tips en hulp! Ik ga vanmiddag (aangezien het weer zo lekker is) lekker een stuk wandelen. Ook bestel ik dat boek van Inge Teblick denk ik, is altijd leuk om te hebben! Knipoog
Ik ben het ook eens dat het belangrijk is dat ze in conditie blijft, ze gaat in ieder geval iedere dag de weide op en daarnaast komt ze ook iedere dag nog eens in de hand.
De DA had haar deze week eens bekeken en stuit op wat stress, hierdoor had ze ook een blokkade in haar hals. Hij vond dat wanneer ze zelf aangaf niet meer te willen werken ik hier rekening mee moet houden en dit niet meer van haar moet vragen. Hij zegt dat ze hierdoor meer stress krijgt en dit is ook niet goed voor het veulen. Nou is ze nogal een snel gestresst en daarnaast is het een vrij kleine merrie en de hengst (Vivaldi) is vrij groot. Ze heeft dus echt een aardige buik, terwijl ze niet overmatig vet is.
Ik probeer haar wel iedere dag iets te laten doen maar werken probeer ik te vermijden.