Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 18:05

Ik wist geen 'onderwerp-naam' te bedenken, maar ik moest even mijn frustratie kwijt..

Waarom denken mensen dat het normaal is om je paard 23uur per dag in een stal te proppen??
En waarom denken ze dat paarden zonder deken ziek worden??
Waarom zien zoveel mensen hun paard als 'ding' als gebruiksvoorwerp..? Terwijl het wel een dier is!!
(bijv. 'Ik heb mijn paard voor wedstrijden, hij is op stal veel gelukkiger dan buiten in de regen en zo hoef ik minder te poetsen')

Verward

Marigold

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:07

laat ook maar
Laatst bijgewerkt door Marigold op 12-02-07 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:08

misschien omdat iedereen zijn eigen mening heeft ?

hier zijn al honderdduizend topic's over. gebruik de zoek functie is.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 18:11

@ Eline, ja sorry hoor.
Maar aan die topics heb ik niets.
Ik snap het gewoon niet. En momenteel erger ik me er dood aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:11

Of alles is goed, of alles is verkeerd, dat hangt er van af hoe u het bekijkt. Wat de ene persoon nastreeft, vermijdt de andere. Wie alle dingen afmeet aan zijn eigen mening, is een onuitstaanbare dwaas. Volmaaktheid betekent niet het slechts één persoon naar de zin maken: er zijn net zo veel voorkeuren als gezichten en allemaal zijn ze anders. Er is geen gebrek waar niet iemand waarde aan hecht en u hoeft uw mening niet te verlagen omdat iets niet iedereen aanstaat: er zullen anderen zijn, die het waarderen en hun toejuichingen zullen, op hun beurt, veroordeeld worden. De norm van ware tevredenheid is de waardering van vermaarde mensen, die weten hoe ze dingen van elke klasse moeten beoordelen. Men leeft niet door het volgen van één mening, één gewoonte, of één eeuw.

probeer eens in het topic waaruit deze frustratie duidelijk komt te zien dat veel mensen hun paard niet zo zien. Dat de meesten zielsveel van hun paard houden en denken dat doen wat het beste is of wat ik zei proberen te roeien met de riemen die zij hebben.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:11

inderdaad, iedereen heeft zijn eigen menig. Ik erger me aan dit soort topics

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:12

MissEvil schreef:

Misschien omdat ze het hebben uitgeprobeerd en twee keer longontsteking voldoende is?
Laatst bijgewerkt door Waratje op 12-02-07 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:12

Of alles is goed, of alles is verkeerd, dat hangt er van af hoe u het bekijkt. Wat de ene persoon nastreeft, vermijdt de andere. Wie alle dingen afmeet aan zijn eigen mening, is een onuitstaanbare dwaas. Volmaaktheid betekent niet het slechts één persoon naar de zin maken: er zijn net zo veel voorkeuren als gezichten en allemaal zijn ze anders. Er is geen gebrek waar niet iemand waarde aan hecht en u hoeft uw mening niet te verlagen omdat iets niet iedereen aanstaat: er zullen anderen zijn, die het waarderen en hun toejuichingen zullen, op hun beurt, veroordeeld worden. De norm van ware tevredenheid is de waardering van vermaarde mensen, die weten hoe ze dingen van elke klasse moeten beoordelen. Men leeft niet door het volgen van één mening, één gewoonte, of één eeuw.

probeer eens in het topic waaruit deze frustratie duidelijk komt te zien dat veel mensen hun paard niet zo zien. Dat de meesten zielsveel van hun paard houden en denken dat te doen wat het beste is of wat ik zei proberen te roeien met de riemen die zij hebben.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:14

weetje, de een houd zijn paard op de ene manier, en de ander op de andere manier.
van beide manieren (of zelfs een manier er tussenin) kun je niet zeggen of het goed of fout is.
(bijna) elk mens met paarden, verzorgt ze met liefde, en doet wat hij denkt dat het beste is.
zo ben jij niet voor 24/7 op stal, en ik niet voor 24/7 in de wei.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:14

Denk je dat het goed is om je paard 24/7 buiten te zetten?
"jaa in het wild leven ze ook zo" Maar ze leven al 100den jaren niet meer in het wild,, dit zijn ze ook niet meer gewent...
En 23 uur per dag met altijd een deken op is wel overdreven hoor Rolleyes

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:15

een tussenweg dus Knipoog

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:17

wat moirsa zegt klopt inderdaad wel.
vroeger leefden paarden zo in de natuur ja, maar de laatste honderd jaar leven ze steeds minder op die manier. ze zijn steeds verder naar ons toe ''gegroeid'' en veel paarden zijn nu dus afhankelijk van een warme stal en een deken. ik wil niet weten hoe mijn paard reageerd als ik hem ineens 24/7 buiten in de regen zet, zonder deken.

crazylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:18

MissEvil schreef:
@ Eline, ja sorry hoor.

Ga je frustratie ergens anders op bot vieren dan Vork

Hopeloze disscusie...

Of anders verbeter de wereld. Slapen

Iedereen zn mening en zn ding...
Er zijn paarden die het veel slechter hebben!!!!!!!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 18:20

Vjellko schreef:

probeer eens in het topic waaruit deze frustratie duidelijk komt te zien dat veel mensen hun paard niet zo zien. Dat de meesten zielsveel van hun paard houden en denken dat doen wat het beste is of wat ik zei proberen te roeien met de riemen die zij hebben.

Laat maar zitten.
het gaat nieteens om dat topic.. Maar goed.

*zucht*

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:21

je wilt dus geen discussie?
alles wat niet naar jou mening is, is direct *ZUCHT* ?

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:21

tja paardrijden is wel mijn eerste passie
maar een weiland heb ik niet.. en ik stal haar dus op een manege. waar ze 's ochtends 4 uur in de wei gaat..
de rest van de dag staat ze op stal met een deken op en ze word vrijwel elke dag een uur a 2 uur gereden.
zielig?
nee ik vind van niet.. (ze ziet er teminste niet zielig uit. maar begroet me elke dag met de oortjes naar voren en hinnikend)
maar anders dan dit kan niet.
mijn ouders hebben hier domweg niet het geld voor..
en ik heb er de tijd niet voor (school)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:22

MissEvil schreef:

Dat jij er erover ergert is nog steeds jouw eigen probleem èn je eigen keuze, niet van degenen die hun paard anders houden dan jij goed vindt. Zennnnn Knipoog

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:24

crazylady schreef:
MissEvil schreef:
@ Eline, ja sorry hoor.

Ga je frustratie ergens anders op bot vieren dan Vork

Hopeloze disscusie...

Of anders verbeter de wereld. Slapen

Iedereen zn mening en zn ding...
Er zijn paarden die het veel slechter hebben!!!!!!!

nou, die frustratie liever niet op bokt, word het zo ongezellig Vork

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:28

MissEvil schreef:
Waarom denken mensen dat het normaal is om je paard 23uur per dag in een stal te proppen??

NL is helemaal niet groot genoeg om alle paarden los te laten in een wei.

De basisvraag is eigenlijk of het wel verantwoord is dat iedereen een paard kan besluiten te kopen.
Dan nóg zit je met de paarden die er al zíjn...

Verder is het een gouden business die paardenhandel. Dat heet 'economisch belang' en daar is ook politiek geen kruid tegen gewassen.

Niet zo simpel en zeker niet zwart-wit.

HC

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 18:32

Nee, jullie trekken gelijk conclusies over wat ik zeg.

Ik vraag me af waarom mensen dat doen.
Hoe ze bij het idee zijn gekomen dat het goed is voor het PAARD.
Ik heb het idee, dat het die mensen meer draait om de SPORT, of henzelf.. Niet om het paard.

@darkmoona, ik bedoel toch ook mensen die hun paard maar 1 uur per dag rijden, en verder die de box niet uit mag.
Hoe komen hen bij het idee dat dat goed is?? Het is toch ook niet bevordelijk voor de spieren,pezen etc. als het paard heel de dag stilstaat (of ligt, meestal kunnen ze hoogstens een beetje ronddraaien) en er maar een uur uitkomt, voor soms nog zeer zware arbeid ook?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:32

Helemaal mee eens, HC!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:37

Ik ben trouwens best nieuwschierig over de rest van de meningen,, Clown maar de meeste topics gaan op slot dus wel netjes houden Schijnheilig

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:55

MissEvil schreef:
Ik vraag me af waarom mensen dat doen.
Hoe ze bij het idee zijn gekomen dat het goed is voor het PAARD.
Ik heb het idee, dat het die mensen meer draait om de SPORT, of henzelf.. Niet om het paard.

Voor een groot deel onkunde, gewoon niet weten. En dan is het niet vreemd dat ze het paard zien als een middel om een sport te bedrijven, zoals je ook een voetbal of een motor hebt als middel om sport te bedrijven.
Heel veel mensen hebben absoluut geen idee van hoe dieren in elkaar zitten, ze nemen gewoon een kat, hond, cavia, paard, etc. zonder te weten wat de oorsprong van het dier is en verdiepen zich er dus ook niet in hoe je er mee om moet gaan. Resultaat veel dieren in een asiel die "onhandelbaar" zijn of dieren die in een klein kooitje zitten en aandacht krijgen op een moment dat ze eigenlijk willen slapen (bv hamsters) en waarschijnlijk voortijdig dood gaan.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:11

omdat ze wijs word gemaakt dat dat lekker knus en warm is voor een paard, en mensen die niet zo veel verstand van hebben van het gedrag van een paard zullen ook niet zo snel een andere mening krijgen. Want hun paard is altijd vrolijk en hinnikt als ze op stal komen. Dat het paard vaak vrolijk is als er mensen zijn is omdat het arme beest eindelijk wat afleiding heeft, maar zo ver komen de meeste mensen helaas niet.

omdat met name deken fabrikanten mensen al tijden lang wijs proberen te maken dat dekens lekker warm voor je paard zijn, en als je er geen hebt krijgt je paard het koud en is je paard zielig. 50 jaar geleden was hier absoluut nog geen sprake van, toen stonden paarden nog gewoon 24/7 buiten zonder deken, niet omdat het natural was maar omdat mensen zich toen nog meer bewust waren van de natuur en de daarbij horende dieren. Mensen gaan steeds verder van de natuur staan en kunnen zich daardoor steeds minder goed in andere wezens verplaatsen. Daarom zijn er tegenwoordig goeroes nodig die de menigte verteld hoe het nou precies zit, en krijg je termen als "naturals"

Waarom zien zoveel mensen hun paard als 'ding' als gebruiksvoorwerp..? Terwijl het wel een dier is!!
(bijv. 'Ik heb mijn paard voor wedstrijden, hij is op stal veel gelukkiger dan buiten in de regen en zo hoef ik minder te poetsen')

omdat "vroeger" paarden gebruiksvoorwerpen waren, ze moesten ploegen, kar trekken. Veel mensen vonden in die tijd ook dat paarden er waren om de mens te dienen, en helaas zijn er nog steeds zulke mensen die deze mening verkondigen.

Ik denk dat het grootste probleem word veroorzaakt door onwetendheid, de bladen geven zeer eentonige informatie van deskundige waar ik zeer mijn vraagtekens bij zet of het uberhaut wel deskundige zijn. Ze schrijven wat mensen willen horen, en wat willen mensen horen? Dat ze alles goed doen, dus schrijven ze wat de grote massa graag wil horen.

en dan heb je nog de sociale aspect, want mensen zijn nou eenmaal ook kudde dieren (goh hebben we nog iets gemeen met paarden Bloos ) en lopen graag met de kudde mee, tegen de stroom in is altijd wat lastiger en daar gaat je "aanzien"

Ik snap de frustratie van de TS heel goed, maar ik heb hoop. Ja

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 19:19

@ visconti: dankjewel!
Ben ik tenminste niet alleen.
Ik snap ook wel dat ik er niets aan kan doen. Maar soms..
Ach ik zal ook maar hoop houden! Ja