Waarom is NH raar in de ogen van onbekenden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sliertje

Waarom is NH raar in de ogen van onbekenden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 17:26

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een enquete geplaatst en daar heb ik veel reacties op gehad. Inmiddels ben ik een eind verder met mijn onderzoek en ik zou graag van veel mensen willen weten hoe zij kijken op onderstaande vraag.

Dus bij deze mijn vraag aan jou:
Hoe komt het volgens jou dat Natural Horsemanship vaak als vaag en onduidelijk wordt bestempeld?
Komt dit door de media, wat zij vertellen of juist niet vertellen?
Heeft het te maken met een groep fanatieke mensen die hun manier van omgaan met paarden tot in het extreme promoten? (Daarmee bedoel ik dat er een groep mensen is die in de ogen van velen doorslaan in de natuurlijke manier van omgaan met paarden.)
Of is er gewoon weinig te vinden over de basis van het Natural Horsemanship waardoor "leken" er geen duidelijkheid in kunnen vinden.

Ik wil hiermee geen discussie uitlokken, ik wil alleen graag een antwoord vinden op mijn vraag.

Alvast bedankt voor het beantwoorden.

Marijke.

LadyMadonna

Re: Waarom is NH raar in de ogen van onbekenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:29

vind dat er juist veel te makkelijk over gedacht wordt, penny's doen dagelijks een join up met hun shetje, kopen een touwhalster en zijn ineens parelli....
Ik vind trouwens de NH trainingsmethodes niet veel met het natuurlijk houden van paarden te maken hebben

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 17:38

Zoals ik al in mijn topic beschrijf, vraag ik enkel en alleen antwoord op de vraag. Ik wil geen discussie uitlokken, ik wil de uitkomsten graag gebruiken in mijn onderzoek. Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn alleen op de vraag te antwoorden en geen discussie uit te lokken?

Bedankt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:12

sorry voor mijn imput....

laat ik het dan uitgebreider stellen, heb je er misschien toch nog wat aan...
Het gebrek aan info en interesse. Op zich is er denk ik info zat te vinden op internet, wat allemaal gebracht op een manier van: Als je dit leest en uitvoert heb je nooit meer een probleem met je paard, mensen vergeten op dat moment dat er een hele materie achter zit met veel "don't try this at home" dingen. Kids zien in de film the horsewhisperer een man een join up doen, kijken niet verder dan hun neus lang is (mag je dat verwachten van een kind?) en hun pony is vervolgens slachtoffer.
De info is er dus wel naar mijn idee, maar of het op de juiste manier gebracht wordt....

BTW, het ene kan het ander opleveren, dus het kan best dat er nav jou vraagstelling een discussie ontstaat, omdat mensen hier het bijvoorbeeld niet met mij of met de volgende reactie eens zijn. Dat heb je nou eenmaal met een forum. In mijn beleving gáf ik antwoord op je vraag

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 18:14

oke, bedankt voor je verduidelijking! Je tweede antwoord zegt me veel meer dan je eerste.
Ik kan er zeker wat mee!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:14

Volgens mij hebben al je stellingen wel een kern van waarheid; denk inderdaad aan een combinatie van die factoren Haha!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:20

Hoe komt het volgens jou dat Natural Horsemanship vaak als vaag en onduidelijk wordt bestempeld?
Veel mensen zijn bekrompen en/of hebben zichzelf nooit verdiept in het paard zelf. Het karakter, waarom gedraagd het zich zoals het zicht gedraagd, waar komt dit vandaan, hoe communiceren paarden onderling en wat heeft het paard van mij nodig? Dit leid (zou het bijna met lange ij typen) tot kortzichtigheid bij mensen waar de paarden uiteindelijk onder lijden. Als mensen meer inzicht krijgen in paarden, hun gedrag, behoeftes en communucatie dan zou er een boel in positieve zin veranderen!
Media heeft er wel een aandeel in gehad ja, bijvoorbeeld met het hele paardenfluisteraar gebeuren. Monty bijvoorbeeld, wílt helemaal geen paardenfluisteraar genoemnd worden. Hij lúísterd naar de paarden. Het gaat om paarden begrijpen en daar is niks raars of zweverigs aan. Verder zijn er ook mensen die naar mijn mening een beetje kunnen overdrijven in hun NH overtuiging en andere mensen proberen te bekeren. Dat vind ik ook niet bepaald een positieve manier van uitdragen. Het drijft mensen er tegen in het harnas.
Heeft het te maken met een groep fanatieke mensen die hun manier van omgaan met paarden tot in het extreme promoten? (Daarmee bedoel ik dat er een groep mensen is die in de ogen van velen doorslaan in de natuurlijke manier van omgaan met paarden.) Ja dat zei ik al Lachen
Of is er gewoon weinig te vinden over de basis van het Natural Horsemanship waardoor "leken" er geen duidelijkheid in kunnen vinden. Ik denk wel dat er meer aandacht aan besteed zou mogen worden, ik vind dat NH een onderdeel van ieder paarden mens moet zijn, of je nou een fanatieke wedstrijdruiterbent of een recreatie ruiter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:34

sliertje schreef:

Omdat mensen die het uitdragen vaak vaag en onduidelijk zijn in hun uitleg, teveel beginner om het uit te kunnen leggen en dan heb je ook nog een allerlei verschillende stromingen, die vinden dat alleen die stroming goed is en andere stromingen niet (of minder).

sliertje schreef:

Deels, maar vooral ook door degenen die het, vaak als bekeerling, willen uitdragen terwijl ze het zelf feitelijk (nog?) niet begrijpen.

sliertje schreef:
Heeft het te maken met een groep fanatieke mensen die hun manier van omgaan met paarden tot in het extreme promoten? (Daarmee bedoel ik dat er een groep mensen is die in de ogen van velen doorslaan in de natuurlijke manier van omgaan met paarden.)

Bij de mensen die fanatiek omgaan met "NH" schieten vaak door en zijn niet meer paardvriendelijk bezig, maar doen aan kadaverdiscipline. Dat heeft weinig te maken met mensen die hun paard tot in het extreme "natuurlijk" willen houden.

sliertje schreef:
Of is er gewoon weinig te vinden over de basis van het Natural Horsemanship waardoor "leken" er geen duidelijkheid in kunnen vinden.

Er is op zich heel veel te vinden, maar wat moet je lezen als leek zijnde? Dat is dus niet duidelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:46

sliertje schreef:
Hallo,

Dus bij deze mijn vraag aan jou:

Degenen die de NH-vlag uitdragen zijn ook vaag en onduidelijk. Het gros heeft domweg niet begrepen waar het over gaat. Men blaat deze of gene goeroe na, zonder begrepen te hebben wat die WERKELIJK wil uitdragen. Het aantal volgelingen wat probeert de meest onzinnige onzin aan de man te brengen in naam van "de meester" neemt nog steeds toe en zolang die flauwekul aanhoudt is er weinig ruimte voor de werkelijke boodschap.
sliertje schreef:

Absoluut. En door hun extremistische opstelling maken ze het "probleem" eerder groter dan kleiner. Zolang zij in aanbidding aan de voeten van hun meester blijven liggen zal het ook niet beter worden.
sliertje schreef:

Er is genoeg te vinden, maar het valt niet mee om tussen die enorme berg kaf nog goed koren te vinden. DAT is wat de meesten afschrikt.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:01

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:20

Ik zie zelf teveel mensen die denken dat NH alleen maar soft is, die het wel proberen in praktijk te brengen maar niet durven door te gaan tot de fase die het paard echt nodig heeft om tot resultaten te komen, want dat "is sielugg".

NH is niet altijd soft. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Maar dat ziet niet iedereen die aan NH doet, en de resultaten zijn vaak desastreus voor het paard....