Naturals krijgen meer commentaar dan reguliere paardenhouder

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Naturals krijgen meer commentaar dan reguliere paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 02:05

Ik ben erg benieuwd of jullie dat ook hebben? Ik wil mijn pas gekochtje hengst zo natuurlijk mogelijk te gaan houden. Maar morgen wordt hij gacastreerd en na herstel gaat hij 24/7 buiten.
Ik ben gewoon moe van al het commentaar dat ik krijg. Het is helemaal niet goed voor paarden om vrij te staan. We zijn hier niet in nederland. En nog eentje zo krijgt hij sneller koliek.
Hij is ook pas 28 maanden en ze wilden hem al gaan inrijden, want ja daar is hij oud genoeg voor. Nou over mijn lijk, hij gaat eerst lekker groeien dat inrijden kan over een/twee jaartjes ook nog.
De meeste mensen denken niet aan de paarden, maar doen maar lekker wat. Ik toon wel respect voor andere mensen hun mening, maar wordt zelf afgedaan als mishandelaar.
Hebben jullie dat nou ook?

Alane

Re: Naturals krijgen meer commentaar dan reguliere paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:41

Geen idee of dit specifiek natural is.. denk eerder algemeen, voortvleoiend uit een stukje landscultuur, ervaring, denkwijze, zienswijze en/of onwetendheid... (in willekeurige volgorde)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:15

Ik denk niet dat je meer of minder commentaar krijgt dan een ander. Iedereen in de paardensport krijgt namelijk zo ongeveer bakken met kritiek over zich heen.
Om maar eens een dooddoener te gebruiken: dat is nou typisch het paardenvolk...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:48

Voorbeeldje : Iemand rijdt bitloos door het bos, paard slaagt om één of andere duistere reden op hol en gaat ervanoor met alle gevolgen vandien. Eerste reactie van anderen = tja, dat komt ervan als je bitloos rijdt.
Exact dezelfde situatie maar nu heeft het paard wel een bit in. Eerste reactie = tja, dit kan iedereen wel eens overkomen, je weet nooit waar die paarden allemaal van kunnen schrikken.

De eerste krijgt simpelweg bakken kritiek op haar werkwijze omdat ze niet hetzelfde als iedereen doet en de tweede kan er niet aan doen?
Dit is niet alleen bij naturals zo, maar bij iedereen die een beetje anders werkt dan de aloude 'wijsheden' omtrent het paardhouden/paardrijden! Spijtig maar waar. Bloos

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:50

Helemaal met Mandyke eens.. is inderdaad echt zo

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:05

Andersdenkenden zijn eng. Dat blijkt nu, maar hebben we ook allemaal heel goed uit het verleden kunnen leren. Geschiedenis herhaalt zich, nietwaar?

Buiten dat zijn mensen (niet enkel paardenmensen) zo koppig als wat; vaak is er maar 1 manier, die van hun, de juiste. Dit omdat ze het nu eenmaal altijd zo hebben gedaan en het voor hen werkt.
Een stukje blindheid sluit ik ook niet uit; normen en waarden vervagen. Respect voor alles wat ademt is sommigen ook vreemd; "een knol is gemaakt om op te rijden en daarmee basta!", laat staan dat een paard zelf na kan denken of zelfs maar gevoelens heeft. Grondwerk zou onzin zijn, je paard van rechts bestijgen levert ook een verhoogde hartslag op, VD is enig als je niets anders meer met je paard kunt en hoe durf ik mijn paard zonder deken de winter in te sturen! Maak er een sport van commentaar om te bouwen naar, waar nodig, terugkaatsende opbouwende kritiek Tong uitsteken

Wees blij dat je niet op de brandstapel wordt gegooid omdat je bitloos naar buiten gaat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:08

TS ik zie dat jij in Aruba zit, is het daar wellicht wat anders met paarden, dieren over het algemeen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:42

Ach, ga eens aan draf- en rensport doen, en kijk dan eens wat voor commentaar je krijgt Clown. Alles wat buiten het "normale" valt krijgt commentaar, en vast niet alleen in de paardensport Knipoog

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:49

Jamezy schreef:
Buiten dat zijn mensen (niet enkel paardenmensen) zo koppig als wat; vaak is er maar 1 manier, die van hun, de juiste. Dit omdat ze het nu eenmaal altijd zo hebben gedaan en het voor hen werkt.
Een stukje blindheid sluit ik ook niet uit; normen en waarden vervagen. Respect voor alles wat ademt is sommigen ook vreemd; "een knol is gemaakt om op te rijden en daarmee basta!", laat staan dat een paard zelf na kan denken of zelfs maar gevoelens heeft. Grondwerk zou onzin zijn, je paard van rechts bestijgen levert ook een verhoogde hartslag op, VD is enig als je niets anders meer met je paard kunt en hoe durf ik mijn paard zonder deken de winter in te sturen! Maak er een sport van commentaar om te bouwen naar, waar nodig, terugkaatsende opbouwende kritiek Tong uitsteken

Wees blij dat je niet op de brandstapel wordt gegooid omdat je bitloos naar buiten gaat Knipoog

Wat fijn dat jij alle niet naturals over 1 kam scheert. Ik ben geen natural. Mijn paard staat dus geschoren en met deken op stal. Komt er overdag wel uit en ik ga rustig een weekend niet rijden, zodat hij lekker buiten kan staan. Ik doe grondwerk en ben net begonnen met de beginselen van VD.

Maar omdat ik geen natural ben denk ik alleen maar dat mijn paard er is om op te rijden?? Kom op zeg. Ik dacht dat we deze discussie nou al voorbij waren, maar blijkbaar dus niet. Erg jammer.

Ontopic: Ik heb geen idee hoe de paardenwereld is in Aruba. Is de Natural wijze bij jullie al meer bekend, of bij jij een van de weinige?
Doe verder je eigen ding, misschien leren ze er nog wat van en trekt hun mening nog wel bij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:02

Mistic: Dat is inmiddels bekend, er zijn een paar naturals die niet naturals het licht in de ogen niet gunnen, en andersom net zo....
Denk idd dat de mensen hier niet zien dat TS uit Aruba komt, waar zowiezo een hele andere cultuur/mentaliteit hangt....
Moet je in egypte eens aankomen met het paard natural houden... Dat komt uberhaubt niet in die mensen op, hun paard betekend hun brood, dus werken moet ie, en hoe... dat is vaak minder belangrijk (en dan puur omdat de meeste van die mensen niet beter weten/kunnen)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:11

ik krijg als natural ook wel eens commetaar, maar dat kreeg ik ook toen ik nog normal was. Het commetaar dat ik krijg is lang niet altijd negatief, vooral mensen die niet echt in de paardenwereld zitten vinden het vaak wel leuk om te zien dat een machtig beest ook te temmen valt zonder bit *LOL*

Ik trek me er weinig van aan, ik heb mijn eigen mening gevormd op paarden gebied en dat die nou eenmaal afwijkend is van "de grote massa" interesseerd mij weinig. Er is slechts één iemand die onbeperkt commetaar mag geven en overal zijn mening over mag uiten en dat is mijn paard zelf, naar hem ben ik bereid te luisteren.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:19

Visconti schreef:
Er is slechts één iemand die onbeperkt commetaar mag geven en overal zijn mening over mag uiten en dat is mijn paard zelf, naar hem ben ik bereid te luisteren.

Afbeelding

Mischien krijg ik wel commentaar achter mijn rug maar nooit ongevraagd aanvallend commentaar gehad....gek, maar ik heb eigenlijk enkel leuke reacties op mijn bitloze modderbaal als ik buiten kom.
En al zou ik dat krijgen kan ik alles weerrleggen omdat ik weet dat ik goed bezig ben op deze manier Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:23

Door iedere keer de topics over en van "naturals over niet-naturals" en vice-versa hou je toch de hokjesgeest in stand?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:28

Het lijkt mij op Aruba een stuk gemakkelijker dan in het natte Nederland om een paard helemaal "natural" te houden.............. een afdakje tegen de zon en voldoende vers water is misschien handig maar hij zal niet gauw in een drekkig stukje blub staat neem ik aan................. Haha!
En wanneer je hem inrijdt? 't Is JOUW paard toch? Niemand weet beter dan JIJ wanneer je paard er aan toe is!
Laat je niet gek praten, volg je gevoel en kijk goed hoe hij zich voelt dan komt het vast wel goed!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:42

Mistic schreef:
Wat fijn dat jij alle niet naturals over 1 kam scheert. Ik ben geen natural. Mijn paard staat dus geschoren en met deken op stal. Komt er overdag wel uit en ik ga rustig een weekend niet rijden, zodat hij lekker buiten kan staan. Ik doe grondwerk en ben net begonnen met de beginselen van VD.

Maar omdat ik geen natural ben denk ik alleen maar dat mijn paard er is om op te rijden?? Kom op zeg. Ik dacht dat we deze discussie nou al voorbij waren, maar blijkbaar dus niet. Erg jammer.

Ontopic: Ik heb geen idee hoe de paardenwereld is in Aruba. Is de Natural wijze bij jullie al meer bekend, of bij jij een van de weinige?
Doe verder je eigen ding, misschien leren ze er nog wat van en trekt hun mening nog wel bij.

Nee, dat zeg ik niet, laat staan dat ik jou persoonlijk afval. Jammer als je het zo opvat; ik had het over mijn eigen omgeving en bijbehorende mensen. Zet niet meteen je stekels overeind zeg!

Ben overigens ook geen 'natural'... ik dacht dat we de etiketjes-discussie al voorbij waren, maar blijkbaar dus niet. Erg jammer Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 01:22

Dat je paard sneller kans heeft op koliek als hij hele dagen buiten loopt is complete BULLSHIT. Door de beweging die het paard de hele dag buiten heeft komen er juist minder problemen met kolieken, omdat hij in beweging is en (is dat echt mogelijk in Aruba?) zijn eten mondjesmaat binnenkrijgt ipv in een paar porties per dag.

Alleen zal je nu zelf ervaren dat het moeilijk is om tegen de stroom in te zwemmen, om anderen te overtuigen dat jij een andere visie hebt mbt het houden van paarden. Zorg ervoor dat je theoretisch goed bent onderlegd, en ga de strijd aan....

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 01:25

Ik ben zelf niet kapot van de term natural maar weet geen ander woord om aan het aan te duiden.
Mistic ook al denk je anders toch zal ik je mening respecteren, want ik denk dat de meeste toch op hun manier het beste voor hun paard willen. Maar het is gewoon zwaar fustrerend als er hele gesprekken over mij en mijn paardje gaan terwijl het andere mensen niks aan gaat wat ik doe. Dan probeer ik toch met hun te praten in de hoop toch mensen aan het denken te zetten. Ik wordt zelf opgebeld door mensen die ik niet goed ken of ik wel weet waar ik mee bezig ben.
Hier heerst de mentaliteit, werken en vooral geen eigen mening hebben voor de paarden dan. Weining uit de stal komen enkele paarden hebben de luxe van vrij te staan, maar die zijn op een hand te tellen.
Die meneer waarvan ik de drie merries verzorg heeft me eigenlijk het verschil laten zien en toen voelde het heel goed. Dit wil ik ook voor mijn paarden ze staan de hele dag buiten en hebben vers water en krijgen eten van mij en die meneer. Als ze het warm hebben gaan ze onder een boom staan. Als ze zin hebben , lopen ze , rollen ze , rennen ze wat ze maar willen. Als we buiten bitloos rijden zijn harstikke rustig. Dat komt volgens mij omdat ze niet op stal staan en geen getrek in hun mond hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 01:27

Als jij je goed voelt bij de methode van je stalhouder, dan zou ik dat gewoon volgen.

Heel veel mensen durven niet meer op hun intuitie te vertrouwen. Durf naar jezelf te luisteren. Als je gevoel zegt dat het goed is, dan is het goed, en zet je verstand even in de hoek....

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 01:37

Dat heb ik ook gedaan. En doe ik nog steeds. ik vertrouw altijd op mijn intuitie ik heb het niet voor niks. Goed voorbeeld is het paardje wat ik nu heb gekocht hij is pas 2 jaar en 4 maanden en ik weet niks van jonge paarden. Alleen dat hij snel bang is.
Op gevoel kan ik nu een halster omdoen en mag ik hem aaien. Hij komt zelf zijn stal uit en volgt me. Ik heb wel hulp maar die staat er niet altijd bij en dan volg ik mijn gevoel. En dan zie je dat je gevoel het meestal toch goed. Ik wacht nu op mijn paralelli set die volgende week komt om verder te gaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 02:07

Cars schreef:
Visconti schreef:
Er is slechts één iemand die onbeperkt commetaar mag geven en overal zijn mening over mag uiten en dat is mijn paard zelf, naar hem ben ik bereid te luisteren.

Afbeelding

Mischien krijg ik wel commentaar achter mijn rug maar nooit ongevraagd aanvallend commentaar gehad....gek, maar ik heb eigenlijk enkel leuke reacties op mijn bitloze modderbaal als ik buiten kom.
En al zou ik dat krijgen kan ik alles weerrleggen omdat ik weet dat ik goed bezig ben op deze manier Knipoog

Het bovenste gedeelte: Ik ben er 100% mee eens..
Onderste gedeelte, ik ben geen naturale, maar ik weet dat iedereen een eigen visie heeft op het houden van paarden.
En omdat ik dat misschien anders doe, betekend nog niet dat jij of een andere naturale het fout doet, het betekend ook niet dat ik het fout doe!
Je doet naar je vermogen en wat het beste voor je paard is!
Ik denk dat het grootste gros naturale en reguliere paardenliefhebber dat doet!
En er kunnen meer methode's goed zijn!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 03:05

och man ..breek me de bek niet open

werk al meer dan 20 jaar op de vinger zoals ik dat noem
geleerd van een oude boer

ben letterlijk voor gek verklaard
en kind is gek , levens gevaarlijk , het is een paard geen hond en noem nog maar tig dingen

ongeveer 7 jr geleden komt er ineens iemand op me af
he wat leuk doe jij aan NH
ik"???????????" wat is in.g.naam NH ??
volg jij hemphing of (en toen volgde er nog een voor mij kompleet onbekende naam..)

had echt geen flauw benul waar ze het over hadden
ik was ineens niet gek , bleek de mode te volgen Gestoord
nu werd dat NH ineens een hit en ikje noem het nogsteeds boeren verstand
en volg nog steeds niks meer dan eigen gevoel en zelfs dat niet al zaligmakend (leren van anderen doen we elke dag weer )

wat ik probeer te zeggen is volg je gevoel en kijk naar je paard
die geeft in de regel duidelijk genoeg aan wanneer het nog geen tijd is om iets te gaan doen en wanneer wel
pik van de raad en daad van anderen op wat volgens je gevoel goed zit
en doe daar iets of niets mee

sommige "wijzen"zullen zeggen hoe eerder een paard gewend is aan eensame opsluiting des te makkelijker zal die te hanteren zijn
maar of je paard daar nu zo gelukkig van word??
of lekker lang , gezond leven in het vooruit zicht heeft ..??

(ligt er ook aan of die alleen in een kleine groep of grote groep staat..in grote groep en met de bijbehorende ruimte , hebben ze niet zoveel behoefte aan "iets anders"maar de nu nog niet word dan meestal na paar kleine dingen vrj snel duidelijk gemaakt , op jonge leeftijd zijn ze wel ondeugend maar nog niet echt fout , kijk of die lichamelijk en geestelijk dat wat jij wilt an kan en of die "stout" doet uit joligheid / jongheid of net ff te veel gevraagd hebbend is , is die "stout omdat je te veel vraagt of is die stout omdat je het verkeerd vraagt of is die stout omdat die geen zin heeft om naar jou te luisteren (in dat laatste geval moet je weer aan je zelf vragen waar je de fout in gegaan bent ) )

vermenselijken is zelden gewenst bij dieren
maar toch ..soms.. vergelijk het maar met een begin tiener
aan de arbeid , lichamelijk en geestelijk zal dat uiteindelijk
weinig goed doen..

laat je veulen nog maar lekker veulen zijn
en beweging en ruimte kan voor niemand kwaad
zeker niet voor een jong paard Knipoog

volg je gevoel Vork

(zal hier ook wel commentaar op krijgen .. so be it .. ben alles behalve alles wetend , we leren met de dag , elke dag ..en ieder paard is anders ..gelukkig)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:56

Jamezy schreef:
Andersdenkenden zijn eng.

en voor 'naturals' komen daar hun vermeend Hogere Moraal en gehechtheid aan het feelgood nog bij.

HC

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:34

Oh, welke 'naturals' hebben dan een vermeend Hogere Moraal en gehechtheid aan het feelgood? Allemaal?
Of is het iets dat alleen jij ziet?

Trouwens, iedereen heeft een 'vermeend Hogere Moraal', als ik het goed vertaal (laat het anders even weten) is een vermeend Hogere Moraal: Denken dat jouw instelling beter is dan die van mensen die een andere instelling hebben.

Ik kan je verklappen: Ik denk over het algemeen ook dat mijn instelling beter is dan die van mensen met een andere instelling.

Maar soms kom ik iemand tegen waarvan ik denk: "Hee, die doet het misschien wel beter dan ik."

Dan probeer ik dat te kopieren. Wanneer dat gelukt is, heb ik (of dat denk ik dan) weer de betere instelling dan de rest. Totdat ik weer iemand tegen kom die iets toch nog net iets beter doet.

Er moet wel iets heel erg raars aan de hand zijn als je je eigen instelling SLECHTER vindt dan de instelling van anderen en je doet er niets aan. Dan zou je dus denken: Iedereen doet het beter, ik doe het slechter, maar ach... boeien.

Oftewel: iedereen heeft een vermeend Hogere Moraal. Je doet iets, omdat je denkt dat je het zo goed doet. En beter dus dan mensen die het niet zo doen, want als je zou denken dat hun manier beter is, zou jij het ook zo doen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:16

daantjuhhh schreef:
Cars schreef:

Het bovenste gedeelte: Ik ben er 100% mee eens..
Onderste gedeelte, ik ben geen naturale, maar ik weet dat iedereen een eigen visie heeft op het houden van paarden.
En omdat ik dat misschien anders doe, betekend nog niet dat jij of een andere naturale het fout doet, het betekend ook niet dat ik het fout doe!
Je doet naar je vermogen en wat het beste voor je paard is!
Ik denk dat het grootste gros naturale en reguliere paardenliefhebber dat doet!
En er kunnen meer methode's goed zijn!

Reageer hier even op....omdat ik denk dat je het verkeerd opvat.
Ik noem mezelf geen natural maar toevallig schijnt mijn manier van omgang nu ineens Natural te zijn.
Sterker nog....vind het een vreselijk woord.

Dat ik alles kan weerleggen omdat ik vind dat ik goed bezig ben is niet omdat ik vind dat iedereen zijn paard zo moet houden/omgaan....nee absoluut niet.
Voor mij(en paard) is het de juiste weg..en dat is goed voor ons.
Wat een ander doet...is hun feestje.

Mischien dat ik daarom zelden afgezeken word op mijn manier van omgaan met paarden...ik laat iedereen in zijn waarde....het zou mijn manier soms niet zijn maar als het paard zich er goed bij voelt????
En ga net zo makkelijk aan de klets met de reguliere wedstrijd ruiter in het bos als diegene die langskomt met enkel een barebackpad en halsring...

Natuurlijk ga ik weleens in discussie over DE onderwerpen(ijzers,bitloos,weidegang enz.) maar in tegenstelling tot wat ik hier vaak hoor op Bokt kan dat ook "gezellie" zonder direct aanvallend te worden of een aanvallende antwoord te krijgen.
En zeker is het harstikke leuk als je elkaar dan later weer eens tegenkomt en je merkt dat er verder over nagedacht is....dat is toch mooi of men nu wel of niet er mee eens is...enkel dat er dus blijkbaar over nagedacht is dan ben ik al blij Haha!

Leven en laten leven we willen allemaal het beste voor ons paard(de meeste van ons dan toch Knipoog )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:08

Cars schreef:
Ik noem mezelf geen natural maar toevallig schijnt mijn manier van omgang nu ineens Natural te zijn.
Sterker nog....vind het een vreselijk woord.

Het is een erg nare uiting ja Cars en geeft goed weer wat ik bedoel met Hogere Moraal en FeelGood. Waarom zou iemand zich in vredesnaam met hand en tand onder die vlag willen verschuilen?
P+ met een touwhalster is ineens 'beter' dan aan een bit en op een boomloos bonken beter dan op een boomzadel. Of dat blootsvoets een paard dat een levenlang beslagen op stal heeft gestaan gelukkig maakt.
Dit alles maakt de ruíter gelukkig. De vlag alléén is blijkbaar de toegevoegde waarde.

Waar het wérkelijk om zou moeten draaien is paardgericht denken. Denken over een manier van met je paard omgaan die het welzijn van jouw paard garandeert.
Paardrijden is per definitie een egoïstische aangelegenheid die niet in het belang is van het paard. Afhankelijk van de omstandigheden en het gebruik is een aantal management maatregelen nodig om het verschil tussen die werkelijkheid en de ethologie van het paard te overbruggen.
Lees de TS bijvoorbeeld nog eens door.

Onder het mom van 'natuurlijk' zien veel ruiters de noodzaak van sommige compenserende maatregelen niet meer en hebben geen benul van wat ze nu eigelijk aan het doen zijn. Maar ja, het is wel 'natuurlijk'.... Mensennatuur inderdaad. Om ergens bij te horen, om zich ergens goed over te voelen.

Het begrip 'natural' ís een naar begrip. Het is ten eerste onzin en impliceert ten tweede onterecht 'iets beters'. Ja Cars, het is een vreselijk woord, gewoon náár en het leidt daarbij ook nog eens tot polarisatie terwijl onder de streep alle ruiters gewoon op hun paard gaan zitten wat ze daartoe in gevangenschap houden..

Iemand die met begríp van het grotere plaatje uit welzijnsoverwegingen besluit diens paard beslagen te rijden heb ik alle respect voor Cars, meer dan voor ruiters die zichzelf 'natural' noemen omdat hun paard met een touwhalster maar nog ondertussen steeds P+ gereden wordt.

Het gaat er niet om of je geitenwollensokken aan hebt, het gaat om begrip. Niet om het etiket, maar om de inhoud. Helaas....

HC