hoofdstelloos en zadelloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

hoofdstelloos en zadelloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 11:54

Hoi
Ik weet niet of die hier hoort. Ik ben op het moment bezig met mijn pony aan het leren dat ze op been en zit reageert en niet met teugels enzo. Het lukt me nu al aardig, het sturen gaat ook steeds beter en het stilstaan perfect! Ik vroeg zijn er meer mensen die hun paard op deze manier laten luisteren? Zoja, hebben jullie dan ook tips??
xx [naam]

Oamaru

Re: hoofdstelloos en zadelloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:56

Een 'normaal' gereden paard hoor je eigenlijk ook alleen maar op je zit en benen te rijden. Niet alles, maar wel grotendeels.

Ik rij mijn paard ook regelmatig hoofdstel/zadelloos, wat helpt is veel stemcommando's te gebruiken. Dan reageren ze nog wat sneller en vaker.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 12:00

ijslanderfan schreef:
Een 'normaal' gereden paard hoor je eigenlijk ook alleen maar op je zit en benen te rijden. Niet alles, maar wel grotendeels.

Ik rij mijn paard ook regelmatig hoofdstel/zadelloos, wat helpt is veel stemcommando's te gebruiken. Dan reageren ze nog wat sneller en vaker.

oke bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:55

Je paard kunnen besturen op gewichtshulpen is de ultieme perfectie. Als je stemhulpen nodig hebt schort er nog een heleboel aan jullie samenwerking...

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 01:16

Mijn paard doet eigenlijk alles op gewicht, en beenligging.
Zelfs zonder teugels gaat het super.

Na al die jaren engels rijden, is hij omgeschoold naar het western. Van daaruit echt op gewicht en touwtje om z'n nek.

Sommmige paarden hebben er enorm veel talent voor. Bij mijn paard, ben ik op een gegeven moment eropgestapt, met alleen een touwtje om zijn hals. Het ging voorbeeldig..!!

Zelf halthouden ging in een fraktie van een seconde.

Veel oefenen, en heel veel geduld.. Cool

Veel plezier emee..!! Het geeft echt een kick, vooral als je dan andere mense ziet martelen, met vanalles en nog wat aan zo'n dier..! Knipoog

Greeets

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 01:30

@ Jesterlover, het is niet het paard dat datar gevoel voor heeft, maar dat ben jezelf. En op grond van jouw lichaamsbeheersing kan je paard groeien en zo reageren als hij dat bij jouw doet...

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 13:13

Bedankt voor jullie reactie. Hij gaat steeds beter begrijpen wat ik bedoel.
Ik leer er zelf ook heel veel van, daar ben ik heel blij om.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:36

ik rij zelf ook met minder meer

ik gebruik ook een neck-rope, maar ook honza blaha stijl (als ik het zo mag noemen) vind ik ook wel leuk om te doen

ik gebruik vooral de stem , benen en gewicht ....

honza stijl
Afbeelding
neck-rope
Afbeelding

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:50

hey leuk toppic!
ik doe het wel eens voor de lol (met je knol)
maar het gaat super..! vindt het leuk om zo een te zijn met je paard/pony..! super Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:14

Ik denk dat het wel verschilt per paard, maar ook de scholing, zo hebben wij pony's die makkelijk bitloos te rijden zijn, maar ook pony's die dat niet begrijpen dan het dan ook niet willen leren en die het niet begrijpen maar hun best doen het te leren en het gelijk na 1 keer erg fijn vinden geen bit meer in te moeten.

dat verschilt dus echt per pony, en dus ook de manier hoe je het moet aanpakken om te leren, sommige moet je echt eerst met dubbele optoming rijden en veel grondwerk, andere doen het zo. Daarom leer ik het de pony's vanaf begin af aan beide, tenzij ik weet dat ze niet verkocht zullen worden dan probeer ik alleen bitloos.
veel suc6 met de juiste manier te vinden voor jou pony's

oja ik heb het hier over bitloos maar bij mij volt na bitloos hoofdstelloos vandaar.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 11:10

Oke heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb hier veel aan mijn pony is altijd gewend met bit maar ik rijd steeds meer zonder en je merkt helemaal geen verschil hierin.

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:22

Ik reed met mijn verzorgpony altijd bit en zadelloos. Is veel fijner, vind ik.
Je krijgt dan ook een betere band met je pony..
Op een keer deed ik het halster af, en ging erop zitten zonder iets en ze reageerde heel goed op mijn stem. (heb dat nooit geoefend, maar omdat ik haar zo goed vertrouw en zij mij, ging het echt super)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:43

Wij rijden onze westernmerrie nu ook al weer bijna 2 maanden bitloos (met Emiel Voesthoofdstel) en dat gaat super. Ze luistert haast nog beter, kan prima nageven. Je moet je hulpen wel fijner afstemmen, maar daardoor verbetert wel je rijtechniek! Met los- en uitstappen hang ik de teugels over de zadelknop (ik rijd western) en dan wordt ze dus ook geheel alleen op benen en zit gereden, door mijn man zelfs ook in draf. Super! En een te gek gevoel dat dan blijkt dat een goed opgeleid paard daar heel goed op reageert en te sturen is. Moet wel eerlijk zeggen dat ze door het westernrijden al wel gewend was aan rijden met een losse teugel, dat zal wel een voordeel zijn. En ze is superbraaf en rustig, dus dat geeft ook alle gelegenheid om dit op deze manier te doen! Je voelt je dan echt 1 met je paard ... Haha!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 11:33

klinkt gaaf Haha!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:43

Cassidy schreef:
@ Jesterlover, het is niet het paard dat datar gevoel voor heeft, maar dat ben jezelf. En op grond van jouw lichaamsbeheersing kan je paard groeien en zo reageren als hij dat bij jouw doet...

Meestal als jij met de instelling van 'dit is zo leuk, het gaat echt gewelig' dan breng je dat over op je paard. En dan gaat het al een stuk beter. Omdat jij zo denkt luistert hij meestal ook naar de kleinste hulpen, en je let dan veel meer op jezelf Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:46

Hoofdstelloos heb ik wel eens gedaan maar dat ging nog niet geweldig, daarvoor moet mn pony eerst nog goed leren beter te reageren op gewichtshulpen.. Ik rij wel altijd bitloos.

Zadelloos rij ik niet zo vaak, alleen als ik ga stappen. Draf en galop is namelijk niet mogelijk zonder zadel op mijn Draver.