Jong energiek paard bitloos rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Jong energiek paard bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 19:55

Ik zal mijn vraag even toelichten, want een jong paard bitloos inrijden kan natuurlijk prima. Dit heb ik ook gedaan toen mijn paardje 3,5 jaar was. Eerst heb ik hem beleerd via de freestyle-methode en langzaam ben ik er op gaan zitten. Dit ging goed Pling

Helaas heb ik hem maar een maand kunnen rijden. Nou ja 'rijden' we hebben alleen nog maar een paar rondjes gestapt en gedraafd aan een half lang teugeltje. Na een maand werd hij door een ongelukkig nacht op stal kreupel. En nu heeft hij acute spat onwikkeld en wordt hij al een half jaar niet meer bereden en gefreestyled. Hij is nu bijna 4 jaar.

Het probleem is dat hij (voorlopig?) niet meer gelongeerd mag worden, maar ook niet gefreestyled. Omdat hij met freestylen ook rondjes loopt. En aangezien hij veel energie heeft (het is een 3/4 arabier en erg eigenwijs Clown ) draait hij zich ook nog wel eens abrupt om en stuift er vandoor. Dit mag dus allemaal niet.

Over een week mag ik het rijden weer op gaan bouwen. Hij mag dan het liefst alleen maar rechtuit en veel stappen en evt een kort drafje (na opbouwen). Nu is mijn vraag of het verantwoord is om dat bitloos te doen? Aangezien hij dus veeeeel energie heeft en hij mag de komende 2,5 maand alleen maar op stal staan en niet op de wei of losgegooid. Bovendien steigert hij graag. En ik kan hem dus niet freestylen om hem weer zo onder controle te krijgen als toen hij 3,5 jaar was...

Wat zouden jullie doen? Hij heeft nog nooit een bit ingehad...

Anoniem

Re: Jong energiek paard bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:23

Als hij nog nooit een bit in heeft gehad, dan zou ik dat nu ook (vooral) niet doen. Hij zou daar nogal heftig op kunnen reageren.

Wat naar trouwens dat hij op stal moet blijven. Zelf ben ik niet bekend met spat, maar heb je jezelf goed geïnformeerd (en evt. second opinion) of absolute stalrust echt noodzakelijk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:04

Als je het zelf niet veilig vindt, zou ik er allereerst nog niet op klimmen. alleen maar rechtuit en veel stappen kun je ook aan de hand (eventueel zelfs met het bitloos hoofdstel om zodat hij daar weer aan went). Ik zou daarom zo beginnen, met eventueel tussendoor oefeningen aan de hand om zijn concentratie beter bij je te krijgen. Ontploffen met jou op zijn rug lijkt me kwalijker voor zijn been dan ontploffen met jou naast hem om hem weer te kalmeren.

Ik zou trouwens absoluut ook kijken of stalrust echt verplicht is. Het lijkt mij behoorlijk zwaar voor een jong en energiek paard, vooral omdat hij dan iedere keer dat hij weer uit stal mag dus zal ontploffen en zijn been alleen maar zwaarder zal belasten. In de wei zetten, een keer uit laten rennen en vervolgens wekenlang in vrijheid daar rustig rond te laten wandelen en grazen lijkt me dan beter, maar ik ben geen expert in spatproblemen.In elk geval: sterkte!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 20:27

Stalrust ik denk ik toch beter. Voordat hij aan zijn spat behandeld is, stond hij namelijk al 3 maanden op de wei. En hij ging daar niet beter van lopen.. Elke keer als hij wild deed op de wei, werd zijn kreupelheid weer erger.

Aan de hand doe ik nu inderdaad al wat oefeningen. Soms heeft hij echter zo veel energie dat hij niet 'kan' luisteren, maar vaak gelukkig ook wel.

Misschien moet ik ook maar de komende 2 maanden alleen naast hem gaan lopen en rennen.. (al heb ik niet zo'n goede conditie Haha! ) In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:02

stalrust is het allerergst wat je kan doen bij spat...(toch geven de meeste reguliere dierenartsen dit advies wat ik zeer verontrustend vind) lopen doet pijn ja maar zorg dat je buiten een plek heeft waar hij kan staan. desnoods zo groot als zijn stal.. ( maar goed dat was even offtopic.)heeft iemand er wel eens over nagedacht dat de meeste bitless bridles net zo sterk inwerken als het bit alleen dan op de neus.. ik zou als ik jou was lekker bitloos naar buiten gaan.. kijk even op http://www.paardnatuurlijk.nl daar hebben ze een speciale one rein ( of zoiets ) stop dat jeje paard kunt aanleren.
veel succes!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 16:20

Navanja schreef:
stalrust is het allerergst wat je kan doen bij spat...(toch geven de meeste reguliere dierenartsen dit advies wat ik zeer verontrustend vind) lopen doet pijn ja maar zorg dat je buiten een plek heeft waar hij kan staan. desnoods zo groot als zijn stal.. ( maar goed dat was even offtopic.)heeft iemand er wel eens over nagedacht dat de meeste bitless bridles net zo sterk inwerken als het bit alleen dan op de neus.. ik zou als ik jou was lekker bitloos naar buiten gaan.. kijk even op http://www.paardnatuurlijk.nl daar hebben ze een speciale one rein ( of zoiets ) stop dat jeje paard kunt aanleren.
veel succes!

Hoi, thanks voor je antwoord. Ik was inderdaad op zoek naar het antwoord op de vraag of een bitloos hoofdstel net zo sterk kan inwerken cq net zo veel controle geeft als een bit. Met andere woorden; of een bitloos hoofdstel niet alleen voor paarden is die goed (via bv freestyle) zijn afgericht. Ik heb een cross link. Misschien dat ik het daar toch maar mee ga proberen.
Afbeelding

Over de wei.. hij werd steeds op nieuw weer erger kreupel op de wei. En dan maakt hij bot aan dat gaat irriteren. Dus dat moet te aller tijden verkomen worden. Maar hij gaat inderdaad een stukje afgezette wei krijgen. Het wordt 5 bij 5 tussen twee weilanden met zijn vriendjes in. Helaas heeft hij geen gras, maar natuurlijk krijgt hij wel hooi. Hopelijk houdt hij zich daar een beetje rustig. Met wandelen cq rijden zal het denk ik niet zo veel schelen. Aangezien hij ook in de paddock zijn energie niet voldoende kwijt zal kunnen Verdrietig

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:17

Jennyxx schreef:
Stalrust ik denk ik toch beter. Voordat hij aan zijn spat behandeld is, stond hij namelijk al 3 maanden op de wei. En hij ging daar niet beter van lopen.. Elke keer als hij wild deed op de wei, werd zijn kreupelheid weer erger.

Aan de hand doe ik nu inderdaad al wat oefeningen. Soms heeft hij echter zo veel energie dat hij niet 'kan' luisteren, maar vaak gelukkig ook wel.

Misschien moet ik ook maar de komende 2 maanden alleen naast hem gaan lopen en rennen.. (al heb ik niet zo'n goede conditie Haha! ) In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Leer hem naast de fiets mee te lopen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 19:19

Waratje schreef:
Leer hem naast de fiets mee te lopen.

Daar heb ik ook aan gedacht. Maar ik ben bang dat meneer daar te temperamentvol voor is (nu hij op stal staat). Ook steigert hij graag en springt erna weg. Ik durf het niet aan..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:57

Wat voer je hem? Krijgt hij nog krachtvoer en zo ja wat en hoeveel? Krijgt hij hooi of voordroog?

Bedenk dat een paard met stalrust bijna niets verbrand, dus ook bijna niets nodig heeft. Hij heeft zijn belangrijkste groeiperiode ook achter de rug, dus ook daar gaat niet veel energie naartoe. Mijn idee zou zijn om hem liefst overjarig hooi te voeren (zeer zeker geen voordroog kuil) en dat aan te vullen met liksteen en vitaminebrokjes, dus geen krachtvoer.

Verder zul je hem toch op moeten voeden dat er aan de hand niet gesteigerd wordt en ook niet weggesprongen. Dat betekent dat jij op je timing moet letten als je hem aan de hand hebt en op tijd moet ingrijpen nog voordat hij omhoog komt of wegspringt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:20

Waratje schreef:
Wat voer je hem? Krijgt hij nog krachtvoer en zo ja wat en hoeveel? Krijgt hij hooi of voordroog?

Bedenk dat een paard met stalrust bijna niets verbrand, dus ook bijna niets nodig heeft. Hij heeft zijn belangrijkste groeiperiode ook achter de rug, dus ook daar gaat niet veel energie naartoe. Mijn idee zou zijn om hem liefst overjarig hooi te voeren (zeer zeker geen voordroog kuil) en dat aan te vullen met liksteen en vitaminebrokjes, dus geen krachtvoer.

Verder zul je hem toch op moeten voeden dat er aan de hand niet gesteigerd wordt en ook niet weggesprongen. Dat betekent dat jij op je timing moet letten als je hem aan de hand hebt en op tijd moet ingrijpen nog voordat hij omhoog komt of wegspringt.

Bedankt voor de tip. Hij krijgt inderdaad 'oud' hooi en maar een halve schep muesli per dag om de medicijnen door te doen. Dus hij staat al laag in het voer. De energie heeft hij van zichzelf, zeg maar Clown En die wil hij toch kwijt. Hij probeert vaak wel goed te luisteren, maar soms explodeert hij even (dan corrigeer ik hem evengoed hoor!).

Mijn vraag is dan ook; als je door omstandigheden tijdelijk een wild paard hebt, kan je dan beter met bit gaan rijden omdat je dan meer controle hebt of geeft een bitlooshoofdstel net zo veel controle?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:28

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat een bit op dit moment veel nuttigs zal toevoegen. Je hebt zomaar risico dat hij er in huidige omstandigheden mee gaat vechten en dat is zeker niet gewenst. Ik heb zelf geen ervaring met het bitloze hoofdstel dat hij om heeft op de foto, maar ik verwacht dat je daar duidelijk genoeg mee kunt zijn.
Waar je nu goed op moet letten is dat je niet te zacht bent, wees duidelijk in wat je wel en vooral wat je niet wilt. Hij mag niet steigeren en hij mag niet wegschieten als hij aan de hand is, als dat betekend dat je een keer met je volle gewicht een ruk opzij moet geven, dan doe je dat. Denk eraan dat je er geen trekspelletje van maakt, korte ruk en weer los, is het niet genoeg, nog een keer, etc.
Bij paarden ga je uit van het principe "zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig", waarbij je zacht neerkomt op de gedachte om iets te doen en hard wellicht een bezemsteel kapotslaan is. Zo breed moet je skala zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:42

Wat vervelend dat je paardje last heeft van spat en nu binnen staat.
Ik kan me voorstellen dat zo'n jong dier daar erg fris van wordt.

Ik heb zelf een jonkie, die waarschijnlijk superwild zal worden, als ik hem op stal zou moeten zetten. Ik zou er zelf niet voor kiezen met een bit te gaan werken. Maar bijvoorbeeld heel veel met hem gaan wandelen e.d. Ik weet zelf ook niet zoveel van spat, maar waarom mag hij niet op het land, maar wel bereden worden? Dat lijkt me toch ook erg belastend? Of zie ik dat verkeerd?

Hoe dan ook, het lijkt me geen gemakkelijke tijd voor jullie. Maar alsnog met bit gaan werken, lijkt me niet de meest geweldige oplossing. Hij is het niet gewend en als hij al wilder is, is de verleiding groot veel te gaan trekken. Lijkt me niet zo bevorderlijk. Sterkte!! Ook voor je paardje (leuk beestje trouwens!) Haha!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:48

wat erg voor je,
echt wel spat is echt erg,
gaat ook niet meer weg,
ik heb zelf ook een pony gehad die had spat en was 6 jaar,
ik heb die door moeten rijden,want stilstaan doet het proces versnellen,hebben ze mij toen gezegd,
en met dat bit is nu zin loos,
veel sterkte met je paardje

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 15:35

Bedankt voor jullie berichtjes. Mijn spatpaardje moet helaas wel stil staan, omdat hij nog in het begin stadium van spat zit en ze hopen het proces nog te stoppen. Als het stadium wat verder is, dan raden ze inderdaad veel beweging aan zodat de gewrichtsspleet dicht kan groeien en ze vaak geen pijn meer hebben (zie ook het centrale spat topic viewtopic.php?f=111&t=703031&hilit= ).

Ben tot nu toe inderdaad maar niet met bit gaan werken. Voornamelijk omdat ik bang ben dat hij er vandoor gaat en ik dan in zijn mond moet hangen. Ik 'hang' dan liever aan een bitloos hoofdstel. Ben momenteel met dubbele lange lijnen bezig, zodat ik hem in de hoefslag kan laten lopen ipv op de volte. En hij begint wat rustiger te worden. Overigens als hij wilde gaan rennen, kon ik hem toch stoppen met het bitloze hoofdstel! Pling Hopelijk blijft dat zo!

simy_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:39

Als je het zelf niet veilig vindt, zou ik er allereerst nog niet op klimmen. alleen maar rechtuit en veel stappen kun je ook aan de hand (eventueel zelfs met het bitloos hoofdstel om zodat hij daar weer aan went). Ik zou daarom zo beginnen, met eventueel tussendoor oefeningen aan de hand om zijn concentratie beter bij je te krijgen. Ontploffen met jou op zijn rug lijkt me kwalijker voor zijn been dan ontploffen met jou naast hem om hem weer te kalmeren.

Ik zou trouwens absoluut ook kijken of stalrust echt verplicht is. Het lijkt mij behoorlijk zwaar voor een jong en energiek paard, vooral omdat hij dan iedere keer dat hij weer uit stal mag dus zal ontploffen en zijn been alleen maar zwaarder zal belasten. In de wei zetten, een keer uit laten rennen en vervolgens wekenlang in vrijheid daar rustig rond te laten wandelen en grazen lijkt me dan beter, maar ik ben geen expert in spatproblemen.In elk geval: sterkte!

ik pas me hier helemaal bij aan!!!