Beslissing genomen; Maar waar te beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beslissing genomen; Maar waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:11

Misschien is dit het zoveelste topic over dit onderwerp. Maar de zoekfunctie doet het niet en ik wil graag wat vertellen en heb een aantal vragen.

Ik heb sinds een paar maand een bijrijdpaard. Na ongeveer anderhalf jaar niet te hebben gereden door verschillende omstandigheden vond ik het geweldig om weer te kunnen beginnen met rijden. Toen ik voor het eerst weer op een paard zat besefte ik pas hoe ik het gemist had.

Ik ben geen natural. En de bedoeling was om dressuur te gaan rijden met dit paard.
Maar nu ik dat doe, denk ik eigenlijk, waar ben ik in godsnaam mee bezig?! Verward Dit is helemaal niet wat ik wil.
Ik heb niet eens een band met het paard. Het paard luistert naar mij, maar is bovenal een enorme kluns en loopt je zo omver als je er niet verdacht op bent. Ze let totaal niet op je. Ze denkt dus dat zij de leider is. Even een voorbeeldje, bepaalde mensen kunnen haar niet meenemen naar de bak, want dan gaat ze heel hoog steigeren. Ze weet precies bij wie ze dit wel en niet kan doen. Bij mij doet ze het niet (één keer heeft ze het wel gedaan, ze had toen 's nachts in de stal gestaan en ik wilde haar vanuit de stal direct meenemen naar de bak. Ze had toen dus wat energie te veel. Maar dan nog is het natuurlijk niet goed dat ze dat flikt).

Ik heb ook het gevoel dat ze het dressuurrijden helemaal niks aan vindt. Ze is zowieso liever lui dan moe. Behalve op bepaalde dagen, vooral als het bijvoorbeeld slecht weer is, dan is ze net een kanon (zoals ik hier boven dus zei). Oja en op buitenrit hoeft ze maar één eng dingetje te zien en het is direct wegracen, en er is geen houden meer aan, vooral natuurlijk richting huis.

Mijn gevoel zegt nu dus dat ik moet stoppen met dressuurrijden. Ik doe er zowel mezelf als het paard geen plezier mee.

Ik wil dolgraag bezig met NH, parelli, whatever. Iets in die richtingen!
Als ik goed nadenk is dat eigenlijk ook wat ik altijd al wou. Vroeger, bij mijn verzorgpony's speelde ik al na wat ik Monty Roberts op de videobanden zag doen, en het werkte. Lachen

Maar nu weet ik dus gewoonweg niet waar ik moet beginnen. Ik weet alleen, dat hoe stom het ook klinkt, vanaf vandaag alles anders zal gaan worden. Haha!
Moet ik een boek kopen, of moet ik op internet lezen, hoe zit het met die parelli paketten, kan ik ergens lessen volgen met dit paard en zo ja wáár kan dat?

Ik wil gewoon alles weten. Zou het echt mogelijk zijn, dat ik, met dít paard, ver kan komen? Dat we echt en band zullen krijgen, en, dat wij ooit op een dag, rustig met een touwhalstertje door het bos rijden? Knipoog Haha!

marbel

Re: Beslissing genomen; Maar waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:15

Goed zeg,... Dat je het inziet en iets anders wil proberen. Zo is het bij mij ook gegaan, ik had dan wel een freestyle cursus achter de rug toen ik mijn eigen paard kocht, maar vond en "join up" niet meteen iets voor elk paard, maar meer voor de moeilijkere gevallen. Ik heb wel heel veel gehad aan grondwerk op een moment dat het niet zo goed ging in onze relatie Knipoog toen hij ongeveer een half jaar van mij was en hij zich zo op zn gemak voelde dat zijn trucendoos openging, ben ik ook tot het inzicht gekomen dat het anders moest en ben begonnen met grondwerk, waar ik echt super veel aan heb gehad. Het vetrouwen is sindsdien echt gegroeid tussen ons en het volgende wat we gaan proberen is bitloos rijden. Haha! Ik ga niet mee met een bepaalde stroming, maar haal eruit wat me het meest aanspreekt. Op internet vindt je alle informatie die je zoekt en het lezen van boeken kan daarbij helpen, maar ook het bezoeken van verschillende demonstratie's, zodat je kan vergelijken en beslissen wat jou en je paard het meeste aanspreekt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:57

Wat goed van je!! Ik ben er ook zo ingerold, was anders dan anderen enzo en ging anders met mijn bijrijdpaardje om dan de meesten met hun paard omgaan. Had nog nooit van de term NH gehoord maar blijkt dus dat dit prima bij mijn principes past!

Je kan een aantal boeken aanschaffen:
Grondwerk met paarden van Inge Teblick is super!!
Freestyle Fase 1 van Emiel Voest is ook super!!
En Emiel Voest heeft ook 2 DVD's waarin je het dus echt kan zien (want uit een boek is het toch best lastig om zelf te beginnen).

Verder staat er een lijst op het Natural topic met instructrices in NH.

Heel veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:37

Bedankt, ik ga op zoek naar de DVD's.

Ook ben ik nog op zoek naar een zomerstage en ga ik kijken of ik misschien op een NH stal kan stagelopen. Misschien dat ik mijn bijrijdpaard dan zelfs mee kan nemen, dat zou wel super zijn natuurlijk. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:56

Ik kan je adviseren om een keertje bij een snuffelavond van Parelli te gaan kijken, verder is er ook een video over de 7 games van hem. Schaf het boek aan van Parelli (Natural-Horse-Manship), en vooral, gun jezelf de tijd om het allemaal te laten bezinken.

Ik kan je deze websites aanbevelen:

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... /index.htm

http://www.todayshorse.com/Articles/Lan ... Horses.htm

Ik volg zelf meer de methode van Clinton Anderson, omdat hij toch wat meer tips heeft voor de westernruiter:

http://www.downunderhorsemanship.com/

http://www.downunderhorsemanship.com/articles.html

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:59

Ik heb een aantal keer het boek van Inge Teblick voorbij zien komen op bokt en dat is een erg goede tip. Het heet Grondwerk met paarden. Ik heb het zelf ook en dat is een boek waarmee je ook gelijk in de praktijk wat dingen kunt gaan doen met je paard op een betrekkelijk eenvoudige manier, zonder dat je gelijk dure pakketten aanschaft. Ik rijd nog steeds dressuur, maar de omgang met mijn paard is nu anders, zowel op de grond als in het zadel (of zonder zadel). Voor mij is dit de combinatie die ik zocht en waar ik me prettig bij voel. En mijn paard ook volgensmij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:41

Wuis schreef:
Zou het echt mogelijk zijn, dat ik, met dít paard, ver kan komen? Dat we echt en band zullen krijgen, en, dat wij ooit op een dag, rustig met een touwhalstertje door het bos rijden? Knipoog Haha!

Alles is mogelijk wanneer je het echt graag wilt en er in blijft geloven. Knipoog
Kijk de komende dagen/weken wat en wie er op je pad komt. De weg wijst zich dan vanzelf!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:50

Ik zou je meteen www.nhforum.nl aanraden. Daar kan je met al je vragen over Parelli of andere methodes terecht. En het is ook nog een gezellig forum, er zitten bijna alleen maar naturals, van beginnend om zo'n reden als jij, tot mensen die al jaren zo bezig zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:51

Wuis schreef:
Ik heb sinds een paar maand een bijrijdpaard.

'Bíjrijdpaard'......

Hoe denkt de ander er over?

Je zit op het goed spoor met 'vertrouwensband'. Dat berust vooral op voorspelbaarheid, zekerheid, niet op uitslutend NH en al helemaal niet op part-time NH....

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:27

Tja, hoe moet ik het anders noemen. Ze hebben mij gevraagd of ik het paard wilde rijden, dus officieel is het een 'bijrijdpaard'..
Alleen wil ik nu dus van dat principe af. Knipoog

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:01

Lekker doen hoor! Wat wel verstandig is om les te nemen, alleen uit boekjes leer je het nl. niet (zo ervaar ik het).

Er is een lijst met alle instructeurs hier op bokt (op Nature of NH). Er is er vast wel 1 in jouw regio. En als je het vraagt aan de eigenaar dan lijkt het me geen probleem...

Maar wel even vragen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:56

Wuis schreef:
Ik heb ook het gevoel dat ze het dressuurrijden helemaal niks aan vindt. Ze is zowieso liever lui dan moe. Behalve op bepaalde dagen, vooral als het bijvoorbeeld slecht weer is, dan is ze net een kanon (zoals ik hier boven dus zei). Oja en op buitenrit hoeft ze maar één eng dingetje te zien en het is direct wegracen, en er is geen houden meer aan, vooral natuurlijk richting huis.

Mijn gevoel zegt nu dus dat ik moet stoppen met dressuurrijden. Ik doe er zowel mezelf als het paard geen plezier mee.

Nee, je moet stoppen met dressuurrijden zoals je dat met het paard deed. Maar zeker niet stoppen met dressuurrijden, want dat is de basis van een gezond paard. Zoek een lesgeefmens dat de lessen weer leuk maakt door dezelfde oefeningen op een speelsere manier te doen, iemand die zorgt dat jullie er weer lol in kunnen krijgen, want dressuur is leuk bezig zijn.

Wuis schreef:
Ik wil gewoon alles weten. Zou het echt mogelijk zijn, dat ik, met dít paard, ver kan komen? Dat we echt en band zullen krijgen, en, dat wij ooit op een dag, rustig met een touwhalstertje door het bos rijden? Knipoog Haha!

Of je ver kunt komen met dit paard hangt van jullie beiden af en hoe goed jullie samen willen en kunnen werken. Enne, met een touwhalstertje door het bos is niet per definitie rustig of ontspannen Haha! (bedenk ook dat een touwhalstertje niet per definitie paardvriendelijk is, het werkt behoorlijk scherp in)
Hoe dan ook, zoek in ieder geval een lesgeefmens die jou en je paard kan stimuleren, waarbij je lol hebt aan de lessen en daarbij ook het nodige leert. Wie dat lesgeefmens is, zul je zelf uit moeten maken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:07

Het feit dat je bereid bent te veranderen is al een heel goed begin Ja

Verstandig lijkt het me om vooral veel te lezen, zo veel mogelijk methodes onderzoeken en kijken wat het beste bij jouw en je paard past.

NH hoeft niet per definitie uit een boek te komen, er zijn zat mensen die onbewust gebruik maken van natural horsemanship. NH is een andere manier van denken, denken vanuit het paard. Je menselijke instinkenten opzij zetten en je zoveel mogelijk in het paard te proberen te verplaats. Waarom reageerd je paard zo ? Waarom vind ze het werk niet leuk? Waarom schrikt je paard?

Ik heb erg veel uitgeprobeerd om er achter te komen waarom mijn paard bepaalde dingen niet leuk vind, zo ben ik uiteindelijk bij bitloos terrecht gekomen, en later ook bij boomloos. Een paar maanden later ben ik pas begonnen met NH maar voordat ik deze boeken aan het lezen was, was ik er al lang mee bezig.

Wat vind de eigenaar van het paard ervan? Staat ze er voor open of ziet ze liever dat je haar paardje naar de Z rijd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 01:25

Mijn advies is: aanpassen aan de eigenaar van het paard, anders is de kans erg groot dat je heel snel je bijrijdpaard kwijt bent.
Het is overingens ook niet echt eerlijk t.o.v. het paard als jij er op NH manier mee omgaat en de eigenaar niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:47

Hij doet verder zelf niet echt wat met het paard. Maar ik heb het nog niet overlegd, dat ga ik zo snel mogelijk doen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:36

Ik heb er een tijdje over nagedacht maar ik weet eigenlijk niet hoe ik moet beginnen, hoe ik het moet vertellen wat ik graag zou willen.
De eigenaar is nogal een nuchter persoon. En nu weet ik dat er aan NH niks zweverigs is, maar misschien vindt hij dat wel.

Dilemma...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:56

Wuis schreef:
Ik heb er een tijdje over nagedacht maar ik weet eigenlijk niet hoe ik moet beginnen, hoe ik het moet vertellen wat ik graag zou willen.
De eigenaar is nogal een nuchter persoon. En nu weet ik dat er aan NH niks zweverigs is, maar misschien vindt hij dat wel.

Dilemma...

Als hij zelf verder niks met het paard doet, dan zou ik gewoon lekker met het paard aan de gang gaan en er verder niet teveel over zeggen tegen hem. Hij zal vanzelf gaan zien dat zijn paard verandert, en als hij dan vraagt hoe je dat voor elkaar gekregen hebt dan zeg je Cool Pling Door op een respectvolle manier, met vertrouwen en gevoel met hem om te gaan. Dat dan dan Parelli, Emiel Voest of NH heet, dat maakt niet uit. Het komt er op neer dat je vanuit je gevoel gaat werken en nader tot elkaar komt.

Heel goed van je dat je het anders wil gaan doen, je zult al snel verschil merken!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:23

Wuis schreef:

Dilemma...

Begin met het halen van het boek Grondwerk van Inge Teblick, ga er mee naar de eigenaar van het paard en vraag of je dit soort dingen met het paard mag "uitproberen". Is niets zweverigs aan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:46

@Waratje: Ik heb het boek vanmiddag online besteld. Het lijkt mij een goed idee om hem dat dan te laten zien, dat ga ik zeker doen. Lachen

Ik hoop dat het allemaal in goede aarde valt. Lachen