boomloze springzadels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

boomloze springzadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 02:20

Ik vroeg me af, zijn er ook boomloze zadels om mee te gaan springen?

geluksvogel

Re: boomloze springzadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:53

Volgens mij nog geen 'echte' springzadels. Maar met mijn barefoot Cheyenne spring ik ook weleens. Dat is geen probleem. Ik zou het niet weten of er al springzadels zijn.

Citaat:
Een sprongetje kun je er ook gerust mee maken, het zadel biedt minder steun dan een springzadel vanwege het ontbreken van de kniewrongen, en daardoor is dat wel wat minder veilig. In een springzadel kun je je meer balansfouten veroorloven, kun je veel meer in het zadel hangen, oncharmant gezegd. Spring je met een boomloszadel, dan zijn de eerste sprongen vaak erg spectaculair voor je gevoel.
Het paard kan ineens veel ruimer en flitsender gaan springen en daarbij minder steun dan je gewend bent, dan merk je ineens hoe de balans van het paard is en leer je bijvoorbeeld dat je voorheen erg naar voren zat tijdens de landing. Nu kun je je dat niet veroorloven anders val je eraf; je gaat je dus vanzelf aanpassen aan de balans van het paard, en zit het bij voorbeeld tijdens die landing dus niet meer in de weg door teveel gewicht op die voorbenen te gooien.
Het is natuurlijk niet bedoeld als springzadel, maar het kan wel gewoon en is erg leerzaam en goed voor het krijgen van een mooie onafhankelijke zit en supergoede balans, je voelt het zwaartepunt veel beter aan.

dit vond ik via internet of boomloos springen met een barefoot of look a like Lachen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 22:01

Ik rijd momenteel al met een Cheyenne, daar spring ik ook mee (doe er alles mee eigenlijk) Op zich gaat dat wel goed, maar ik vroeg me af of er geen modellen waren die meer kniewrong en steun geven zoals springzadels dat doen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:50

De Freeform is wel geen echt springzadel, maar wel een typisch veelzijdigheidszadel waarmee je zee prima kan springen en dressuuren!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 00:51

ja goeie jeddah, bedankt!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:02

Graag gedaan! Ik geniet bijna dagelijks van mijn FreeForm dus wat mij betreft raad ik hem graag aan! Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:53

Ik vind geen één boomloos zadel geschikt om mee te springen Voor een keer kan het geen kwaad maar omdat de druk toch minder verdeeld word is het toch schadelijk voor de rug. Dus als je echt fanatiek wil gaan springen zou ik gewoon een boomzadel kopen.

Ik spring zelf heel af en toe een boomstammetje met mijn boomloze zadel, maar daar hou ik het maar bij.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:05

Toch zijn er zat mensen die serieus springen met de FreeForm en totaal geen problemen hebben. Hoe weet jij dat het kwaad kan? Heb je daar ervaring mee?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:05

Nee ik heb er geen ervaring mee, maar dat is meer een kwestie van logisch na denken. Mijn ervaring met boomloze zadel is dat je veel vrijer zit dan een boomzadel, daardoor raak je sneller uit balans boven de sprong en heb je dus meer kans dat je terug in het zadel klapt of wat dan ook. En dat lijkt mij niet prettig voor het paard, daarnaast word de druk minder verdeeld en komt de klap dus harder aan dan met een boomzadel.

Maar af en toe een sprongetje kan best, maar als je echt een parcours wil gaan springen lijkt me prettiger (zowel voor het paard als de ruiter) om gewoon een goed passend boomzadel te hebben.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:43

Maar heb je ook de FreeForm geprobeerd? Dat is echt een heel ander gevoel dan de Barefoor of Torsions of Randolls ofzo.

Juist omdat er geen boom inzit komt vind ik de "klap" minder hard aan. Ik geef mee, een boom niet.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:15

Visconti schreef:
daardoor raak je sneller uit balans boven de sprong en heb je dus meer kans dat je terug in het zadel klapt of wat dan ook.

Dat lijkt me meer een rijtechnisch probleem wat je niet aan een boomloos kan wijten.
Ik zou juist meer aan eventuele drukpunten denken bij de beugelophanging.
Je belast je beugels( en daardoor de ophanging) tijdens een sprong toch meer als bij de dressuurmatige oefeningen.

Ik heb overigens geen ervaring met de freeform qua rijden,weleens vastgehad maar heb toch voor een barefoot gekozen....
Maar spring er niet mee(soms een klein stammetje in het bos maar dat valt bij mij niet onder springen..dat is een hobbel Haha! )

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 12:46

Visconti schreef:
Nee ik heb er geen ervaring mee, maar dat is meer een kwestie van logisch na denken. Mijn ervaring met boomloze zadel is dat je veel vrijer zit dan een boomzadel, daardoor raak je sneller uit balans boven de sprong en heb je dus meer kans dat je terug in het zadel klapt of wat dan ook. En dat lijkt mij niet prettig voor het paard, daarnaast word de druk minder verdeeld en komt de klap dus harder aan dan met een boomzadel.

Vandaar ook dit topic, of er boomloze zadels zijn die meer steun (door wrong) hebben dan een pakweg Cheyenne of iets. Want ik heb het idee dat je daar op doelt, er zijn namelijk ook andere boomloze zadels die wel meer dat "gesloten" gevoel geven. Knipoog Het lijkt mij niet omdat er geen boom in zit dat het zadel dan per definitie gewoon niet genoeg houvast geeft, daar zijn de wrongen immers voor en niet zozeer de boom.

Maar goed, jeddah, die ruiters waar jij het over hebt die serieus springen met hun Freeform, rijden die er ook wedstrijden mee of iets? En wat bedoel jij onder "serieus" springen? Haha!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 12:49

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:10

@Loolapelooza ik ben lid van een Yahoo email lijst over boomloze zadels en daar zitten veel mensen bij die springen, ook wedstrijden. Veel in de VS natuurlijk, daar is de FreeForm razend populair, ook bij Endurance ruiters die zelfs 160 km rijden enzo. Als je de link wilt, geef maar een gil!

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:32

lijkt mij wel leuk om een keer te proberen, is vast heel anders dan een gewoon zadel. Alleen op een ponnyclub heb je zoiets niet, helaas