paard op trailer dmv Nh

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

paard op trailer dmv Nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 01:40

Ik was nooit zo overtuigd van het hele Nh-gebeuren. Leven en laten leven, respect voor de mensen die zich er mee bezig houden, maar zelf was ik er nooit zo door geboeit. Tot mijn merrie kwam die onder geen enkele voorwaarde op de trailer wilde. Nu hebben we wel veel geduld met paarden, maar telkens weer 2 uur lang staan sukkelen? Geen middel om haar er sneller op te laten gaan?

We kregen de tip van iemand om een Nh-er te bellen. Dat hebben we dus gedaan en vandaag kwam de heer in kwestie bij ons langs.

Hij wilde meteen door naar het paard en dus liep ik met hem mee naar haar, ik besloot hem even bezig te laten. Mijn merrie heeft het niet zo op vreemde en al helemaal niet op vreemde mannen, ze hapt dan nogal vlot, maar bij hem ging ze helemaal tegen hem leunen! Hij bekeek haar en ging zijn 'materiaal' halen, wat zoveel betekende als een touwhalster en een lang touw.

Hij deed het haar om en nam haar mee naar buiten, hielt zich een 20-tal minuutjes met haar bezig en wandelde vervolgens met haar richting de trailer. Liet haar even kijken en zwaaide vervolgens met zijn 'staart' en huppa...Pretty stond erop...
Hij haalde haar er weer rustig af en zo ging het even voort, zette haar er weer op, laad klep toe, rondje rijden, laadklep open, even rondwandelen, weer op de trailer, laadklep weer toe en weer rijden (kwestie van het 'op wedstrijd gaan' wat na te bootsen). Pretty ging het eerste half uur nog wat tegen hem in, (lees; steigeren als hij haar vooruit wilde laten gaan enz) maar geleidelijk aan zag je haar hele houding veranderen...
Ik heb echt een uur staan genieten, ze werd geleidelijk aan helemaal ontspannen, totaal niet meer dominant, heel attent, heel megaand...En toen was het mijn beurt.

Hij legde me uit wat ik moest doen, de eerste keer ging het nog een beetje mis, ik vond het moeilijk om de timing goed aan te voelen, maar toen ik de 2de keer probeerde ging ze ook bij mij makkelijk de trailer op! Geen gezeur, niet moeilijk doen, gewoon erop, en ook weer heel rustig er af. Ik moest haar weer wat afstand laten nemen door haar achterwaarts te laten gaan en weer proberen en huppa opnieuw er zo op!
Zo ben ik ook een half uurtje met haar bezig geweest onder begeleiding van hem. Hij corrigeerde hier en daar een beetje, legde nog een aantal dingen uit en uiteindelijk ging het gewoon probleemloos.

Pretty was ook bij mij heel volgzaam, heel gehoorzaam, alles wat Pretty eigenlijk zelden is. Clown

We hebben Pret op stal gezet en hem uitgenodigd voor wat te drinken, afgerekent en ook het touwhalster en het touw afgerekent. Hij doet ook aan natuurlijk bekappen en de 14de februari gaan we daar heen! Gezien we nog geen smid zijn tegen gekomen die het langer dan 5 minuten wil proberen met Pretty hopen we dat hij haar wel bekapt krijgt! Lachen Ik ben heel erg benieuwt en ook zeker van plan om hem te vragen of hij me niet een aantal 'grondlessen' wil geven hierin. Ik was onder de indruk, hoe Pretty reageerde op hem, en hij op haar.

Wat ze op een avond met 5 mannen niet eens klaar kregen na 2 uur, kreeg hij helemaal alleen in een 20tal minuten klaar. (eigenlijk een halve minuut want de trailer op gaan deed ze niet moeilijk over.) Geen kracht, geen geweld...Gewoon luisteren en reageren...

Dus vanaf vandaag lees ik een beetje mee hier Haha!

Cassidy

Re: paard op trailer dmv Nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:44

Indrukwekkend is dat he, als je het voor de eerste keer ziet. Zonder slag of stoot, zonder geschreeuw en hysterisch gespring, zonder welgemeende hulp van mensen die je paard uiteindelijk toch met geweld die trailer in hijsen.
Ik ben blij dat je open staan voor deze manier van omgang met paarden. En ik ben nu toch wel heel benieuwd naar de naam van de man, mag ook per PB.

Oh, en welkom aan boord Haha!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 00:11

Aan het verhaal te horen denk ik dat je het over Jossy hebt Haha! Klopt dat? Kan echt geweldig omgaan met paarden. Ik heb ook nog een jaar les gehad van hem. Bij hem ben ik ook begonnen met nh.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 00:38

Idd leuk dat het zo goed ging!

Waar ik rijd zijn we niet NH, maar hebben we iig wel door dat met 5 man rond een bang of dwars paard gaan staan niet zal helpen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 01:15

poes; jup ik begreep dat ook, maar alsk dat zei werden ze boos en nog 'agresiever' dus nja...

quinzy; helemaal goed Haha! Hij kan idd goed met paarden om. Weet je ook hoeveel hij vraagt voor lessen? Ik wil dus ook met hem 'beginnen'. Maar gewoon het grondwerk Knipoog

Cassidy; heb je eig al via pb geantwoord maar ga het hier nog eens bevestigen; zeker indrukwekkend! Haha!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:33

Hij vroeg 2 jaar geleden dacht ik 38 euro per uur les aan huis. Maar ik veronderstel dat hij nog wel omhoog gegaan zal zijn.
Voor mij werd het toen te duur en hij stelde me toen zelf voor om over te gaan naar Cinthe van haar neem ik nu geregeld les ze is zeker even goed als Jossy en toch wel goedkoper.
Maar het is echt prachtig he om te zien hoe ze met paarden omgaan.
Ik rijd nu al geruime tijd bitloos met sweety en grondwerk owjee wacht maar tot je daamee begint dan gaat er een wereld voor je open.
Er is nu bij Cinthe een jumping ruiter met zijn paard op logé omdat het paard gewoon niet de trailer op wilde, erop panikeerde en ging zitten.
Toen is cinthe er grondwerk mee gaan doen. De ruiter vond grondwerk altijd maar een hoop hokus pokus. Maar toen cinthe het paard zonder problemen de trailer in liet lopen en hij nog steeds niet tja toen ging hij twijfelen.
Nu doet hij sinds enkele weken grondwerk en hij kan gewoon niet geloven wat een verschil het is en zijn paardje loopt nu zo mee de trailer in. Hij is echt helemaal happy Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:20

Fijn Phara dat het zo goed hielp Lachen. Mijn eigen merrie was vroeger ook doodsbang voor veewagens en trailers, ik ben met Parelli aan de slag gegaan. Tegenwoordig moet ik, als ik langs een openstaande trailer loop, uit kijken dat ze er niet ineens in loopt Knipoog. Vertrouwen en inzicht doen meer voor een paard dan schreeuwen en intimideren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:39

join the club! Knipoog
het is zeker indrukwekkend om te zien hoe een paard in een paar tellen veranderd als er iemand aan het touwtje hangt die consequent is, vertrouwen uitstraalt en 'gevoel' voor paarden heeft.
Het werkt wel verslavend hoor dus je zult hier zeker vaker meelezen Lachen

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:51

Echt een super verhaal.
Ik ben zelf ook een keer bij een paardenfluisteraar geweest.
ik was daar zo onder de indruk van, ik ben na mijn paard toe daardoor echt veranderd.
Mijn paard wou de trailer ook nooit op. Maar doordat hij en ik steeds meer vertrouwen in elkaar kregen gaat het nu super... geen geweld geen getrek gewoon rustig relaxd
ik heb er echt super veel aan gehad.
Vooral in de omgang.
Heeft die man een website ofzo waar je op kan kijken ik vind he tnamelijk erg leuk Lachen
groetjes en suc6 met laden Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:54

Mooi verhaal Phara Lachen.

Met trailerladen werkt dat toch eigenlijk altijd het beste heb ik ook ervaren Lachen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:56

Leuk verhaal Lachen
Fijn dat het zo opgelost kon worden met je merrie!