Je bent overgestapt op nh en dan...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Je bent overgestapt op nh en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 00:31

Ik zie vaak topics voorbij komen " Overstappen op NH hoe beginnen".

Ik vraag me dan af hoe het mensen bevalt als ze er een tijdje mee bezig zijn. Ik bedoel, als ik zo'n titel lees dan denk ik dat mensen er hele hoge verwachtingen van hebben. Zo van "nu doe ik NH en gaat alles beter". Ik weet het niet hoor, daarom open ik dit topic: om een 'follow up' te krijgen.

Wat denk je na een paar maanden. Hoe is de overstap gegaan en voldoet "NH" aan je verwachtingen?

carola1

Re: Je bent overgestapt op nh en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 01:13

okeej, ik zal beginnen.

ik ben een maand of 4 begonnen met parelli, maar heb helaas erg weinig tijd gehad om te oefenen. (verbouwing, verhuizing, werk en eigen zaak naast mijn eigen werk)
ik heb het deze week weer opgepakt, het gaat best aardig moet ik zeggen.
en, nee, ik merk aan mijn paardje nog niet zo veel verandering, maar wel aan hoe ik zelf denk en wat ik zelf doe.
ik kijk nu ook anders naar hoe andere mensen met hun paarden omgaan (klinkt stom), denk anders over het omgaan en rijden met paarden.
en dan bedoel ik niet dat dat beter is dan wat ik eerst deed, maar ik snap mijn paard nu beter dan voordat ik eraan begon.

dus, conclusie,

ik vindt het nog steeds een goed iets en ik ga er zeker mee door.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 08:42

Het is niet iets waarvan je na een paar maanden kan zeggen: zo,en nu merk ik het verschil.
Nee,het heeft tijd nodig.
Je manier van omgang met paarden veranderd,de manier waarop je over paarden denkt,de manier waarop je met paarden werkt,en ook de manier waarop je in het leven staat.
Dit alles gaat niet in een paar maanden,maar veranderd langzaam tijdens je leerproces met NH.

Ik kan niet zeggen wanneer ik presies begonnen ben met NH,maar ik ben nu iig. als een blad aan een boom omgeslagen,dat wel.
Ik reed altijd met bit,zweep sporen strak teugeltje(anders was ze niet te houden en heel druk buiten)
en met western boomzadel waar ik trouwens heerlijk op reed.

Toen ik op een gegeven moment een stal genoot zag (ja,toen stond mijn paard nog op stal ja)
met een mooi zadel,en ik wilde meer weten daarover.
Toen bleek dat een boomloos zadel te zijn,ik mocht er wel even op,en ik vond het wel lekker zitten.
Een test zadel besteld,en echt..het was een wereld van verschil!!
Mijn paard liep beter,ruimer,vrijer,meer ontspannen.

Ik heb in de tijd dat ik moest wachten op mijn testzadel vaak op die site gekeken (van dat boomloze zadel) en reacties van andere testers gelezen,en op de foto's die ze erbij hadden gedaan stond 90 procent van de paarden erop met een touwhalstertje.
(ik reed toen nog met dubbele neusriem en pessoabit)
Ik vond dat zo mooi om te zien,en ik was stiekem heel jaloers op die mensen,die hun paard in het bos reden op een touwtje!!(want dat kon echt niet met mijn paard..)

Na een poosje kon ik het toch niet laten,en heb ik eerst met stalhalster geoefend,en daarna met halsterhoofdstel,met dubbele teugels.
Eerste paar keer had ik dus teugels aan het bit,en teugels aan het hoofdstel(neusriem),dus ik kon als het nodig was het bit oppakken.
Dat is nooit nodig geweest raar genoeg,(vond ik toen raar,nu niet meer) Knipoog
en al snel liet ik het bit helemaal weg.
(het bit ging nog wel een tijdje in mijn tas mee voor als ze onderweg opeens de kolder zou krijgen,want je weet maar nooit...)
Toen ik eenmaal in mijn eigen hoofd gewent was aan het bitloos rijden,heb ik een touwhalster besteld,en daar rij ik nu nog mee.

Ik ben ook naar een andere stal verhuisd waar de paarden 24/7 op de wei konden,en ik ben Parelli gaan doen.
Als je je verdiept in NH kom je erachter hoe je paard denkt,waarom hij/zij iets doet,en je leert je aan te passen aan hewt paard,ipv. dat het paard zich moet aanpassen aan jou.

Ik zeg niet dat mensen die het niet zo doen als ik dat dat verkeerd is,maar ik ben gewoon tevreden met hoe IK het nu doe,en ik merk zoveel verschil in mijn paard qua omgang en rijden,het is een hele vooruitgang.
Het is niet iets wat in een korte tijd veranderd,maar je gaat het langzaam maar zeker merken in kleine dingen,en nu terug kijkend op hoe ik eerst was,en hoe ik nu ben,is dat een wereld aan verschil.
(dan heb ik het over zeg ongeveer 3 á 4 jaar geleden en nu)

Mijn grootste verschil in denken van toen en nu is denk ik:
Vroeger wilde ik controle,en mijn paard moest doen wat ik wilde,op de momenten die ik wilde,en ook nog zonder mopperen en tegenwerking.

Gevolg: gestrest paard wat vaak wilde rennen buiten,en ik de teugels steeds strakker had om haar maar te kunnen houden.
Als ik dan in een 'enge' situatie kwam overleefden we dat wel,maar dan dribbelde ze,en wilde soms omhoog komen,en ik werd dan weer boos,en zo was het vaak heel gezellig onderweg. Vork

Nu ben ik meer één met mijn paard,en alles gaat gemoedelijker.
Wel heb ik de leiding,maar op een andere manier,meer zonder dwang,en met respect van haar.
Ik rijd met een losse teugel,en ik kan rijden waar ik wil.
Als ze iets eng vind stap ik af,en dan lopen we er samen langs.
Ze dribbeld eigenlijk niet meer,en ze dramt ook niet meer,ze is zelf ook veel rustiger geworden.(net als ik)

Zo,een heel verhaal,sorry daarvoor,ik was op dreef.
ps: nogmaals,ik wil met mijn verhaal alleen maar vertellen hoe het met MIJ is gegaan,en ik veroordeel niet de mensen die het anders doen of zich niet in NH verdiept hebben.
(voordat ik weer wat verkeerd zeg) Cool

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:22

in het kort kan ik mee aansluiten bij tinkerloos
ik kom later nog wel met een uitgebreider antwoord

Vooral het natuurlijk bekappen bevalt me erg goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:38

Ik denk dat je meer reacties krijgt op Natural Horsemanship dan op Naturals.

Natural Horsemanship begint in je eigen hoofd, je eigen instelling t.o.v paarden, en niet perse met het feit dat je nu ineens bedenkt dat je helemaal om gaat, paard 365 dagen het land op gooit, ijzer, bitloos, boomloos en dekenloos het leven door laat gaan, en wel of niet natuurlijk gaat bekappen.

De transitie gaat geleidelijk, en gaat heel subtiel, en de een gaat er verder in door dat de ander.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:46

Ik heb bij een paar dingen waar ik echt meteen verschil ondervond. Ik heb zelf nooit echt besloten van "zo nu word ik natural". Het was (vooral in het begin) gewoon de omstandigheden waar ik in verkeerde. Ik heb een paard dat altijd heel over gevoelig op het bit reageerde, hij vond het echt niet prettig. Bitloos was voor ons dus echt een verademing (een half jaar later ben ik er achter gekomen dat hij botsplinters op zijn kaken heeft)

Ook reageerde hij altijd over gevoelig op het zadel, heb meerdere boomzadels geprobeerd maar omdat hij jong is en nog volop in de groei was het gewoon geen doen. Dus over gestapt naar boomloos.

Mijn paard werd al lange tijd natuurlijk bekapt, hij heeft zwakke hoeven en ik ben geen voorstander voor ijzers, dat beviel/bevalt heel goed.

En dan nog het dekenloos, dat was meer gewoon een logisch iets, ik was al behoorlijk natural en ik vond het eigenlijk gewoon overbodig. Hij kan zich prima warm houden zonder deken.

En NH vind ik gewoon erg leuk om te doen, niet echt dat ik zeg dat er acuut verbetering van kwam, maar ik heb geleerd hoe paarden denken en reageren. Ik was altijd van mening dat mijn paard niet wou, dat hij aan het etteren was. Nu ben ik er achter dat ik de eigenaar ben van het liefste en meest werklustige beest ter wereld alleen dat hij mij niet begreep en werd gehinderd door zijn pijnlijk mond en rug.

Het bevalt nog altijd super en ik kan me echt niet voorstellen dat ik ooit weer "normal" zal worden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:25

Vraag voor TS:
Wil je weten hoe het 'natural' gebeuren de mensen bevalt, of hoe het 'Natural Horsemanship' de mensen bevalt?

(even om in te schatten of dit topic juist geplaatst staat)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:48

NH valt eigenlijk wel onder 'natural'. Veel NH-ers zijn ook natural, maar niet elke natural is trouwens NH-er Knipoog

Volg je het nog Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:44

Maar ik ken ook zat NH-ers die absoluut geen naturals zijn Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:55

Daarom staat beiden onder VNA Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:27

Ik heb een hele tijd natural en NH gedaan, maar ga nu toch weer terug. Ik rij weer met een boomzadel, Anouar heeft weer dekens op en ik denk sirieus over kunststof beslag (alleen voor de wedstrijden)
NH heb ik nooit echt een methode in gevolgd, ik deed altijd wat me goed leek en dat blijf ik zeker doen.
Ik heb er wel veel van geleerd en kan zeggen dat dingen minder goed werken bij ons doordat ik het geprobeerd heb. Ik doe iig niet meer dingen omdat 'het zo hoort' en iedereen het zo doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:00

Lenneke_ schreef:
Ik heb een hele tijd natural en NH gedaan, maar ga nu toch weer terug. Ik rij weer met een boomzadel, Anouar heeft weer dekens op en ik denk sirieus over kunststof beslag (alleen voor de wedstrijden).

Erg grappig hoe ´dingen´met hokjes geassocieerd worden.
Boomloos = natuurlijk Gestoord Het hele ríjden is dat niet Pling

PNH staat als de ruiter bekwaam in ´het´ is gebruik van bit en sporen toe. Dat is eigenlijk een goede illustratie van de crux.

Sinds ´NH´ populair is, wordt de waarde van het ´feel good´ van de ruiter steeds belangrijker en schuift de paardgerichte inhoud naar de achtergrond.
Om maar weer naar PNH te grijpen is het opvallend hoe plat de ontwikklings´piramide´is. Investeren in jezélf kost snel meer dan het aan feel good oplevert.

Cassidy merkt terecht op dat het tussen je oren zit. Het gaat om een ethische invulling.
Ik ben géén ´natural´terwijl wij verder gaan met paardgericht managen dan gebruikelijk.
Namelijk, de stap dat je besluit om paard te gaan rijden is een ménsgerichte.
Paardrijden is een onnatuurlijke belasting gecombineerd met onnatuurlijk gedrag in een onnatuurlijke wereld, gevoed met onnatuurlijk voer.
Om nu toch aan het wezen van het paard recht te doen zal de ruiter aan aantal dingen moeten compenseren. Dát, díe bereidheid, is eigenlijk de kern van paardgericht denken.

HC

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:05

Ik ben enthousiast NH'er en absoluut geen natural. Ben dan ook benieuwd hoe de TS de vraag bedoeld heeft. Wat mij betreft: NH gaat niet meer uit mijn systeem, het heeft mijn hele kijken naar en omgang met paarden (positief) veranderd, er is geen weg terug meer Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:52

promptertje schreef:
Ik ben enthousiast NH'er en absoluut geen natural. Ben dan ook benieuwd hoe de TS de vraag bedoeld heeft. Wat mij betreft: NH gaat niet meer uit mijn systeem, het heeft mijn hele kijken naar en omgang met paarden (positief) veranderd, er is geen weg terug meer Knipoog

'NH' is op zich al niet definieerbaar Promptertje, laat staan het onderscheid tussen de N en de H, en over 'natuurlijk' kan je geen niet-verwarrend woord wisselen.

Onze paarden staan 24-7 in een familiegroep met twee kuubkratten vol gedeeltelijk door ons zelf ecologisch verbouwd ruwvoer. Ze spelen, rennen en neuken zich in prima conditie.
Als ik wil rijden staan ze al te dringen bij het hek voor ik daar ben. Ze hebben verdorie al gepoept en gepiest in de hoop dat ze mee mogen!
De 'uitverkorene' loopt vrolijk mee naar de zadelkamer en blijft daar los staan bij het modder afbikken en opzadelen.
Zadel erop,omkleden en
Afbeelding
de campo in voor een terreinrit.

Optomingsloze academische rijkunst van punt naar punt crossend door de campo van de andalusische bergen ofzoiets Go jij! Go jij! L'art pour l'art.

Paardgericht gehouden, NietBeslagen, niet geënt, ultiem gegymnastiseerd, perfect gedresseerd, Kikkuli-getraind, paardgericht opgevoed, bomzeker.
Is it a bird, is a plane, is it N, NH of dressuur? VAN GEEN KÁNT! Ik noem het liever paardrijden voor de 21ste eeuw ;) Het is LEUK voor ruiter én paard.

HC, Homo Caballus, paardmens Pling

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 02:39

Cer schreef:
Vraag voor TS:
Wil je weten hoe het 'natural' gebeuren de mensen bevalt, of hoe het 'Natural Horsemanship' de mensen bevalt?

(even om in te schatten of dit topic juist geplaatst staat)

Wat is het verschil dan?

Uit de sticky:
Citaat:
Naturals [NA] is bedoeld voor alles wat te maken heeft met het zo natuurlijk mogelijk zorgen voor je paard. Op Natural Horsemanship [NH] kun je al je vragen over Parelli, Voest en andere ‘alternatieve’ benaderingen stellen.

Ik bedoel: je gaat aan NH 'doen' omdat je het paard op een natuurlijke wijze benadert/traint (je denkt vanuit het paard en traint het paard op dusdanige manier dat het voor een paard begrijpelijk is).
Dat er verschillende stromingen zijn maakt voor het paard niet uit, bovendien hebben alle stromingen de overeenkomst om vanuit het paard te denken en begrijpelijk te zijn voor het paard, toch?

Arabesk schreef:
NH valt eigenlijk wel onder 'natural'. Veel NH-ers zijn ook natural, maar niet elke natural is trouwens NH-er Knipoog

Volg je het nog Haha!

Nee, sorry. Leg uit?

promptertje schreef:

Wat is voor jou dan het verschil tussen NH en 'natural'? Ik bedoel, alle NH methoden gaan uit vanuit de natuurlijke behoeften van het paard. Hoe kun je dan geen natural zijn? Waar ligt de grens voor je?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 09:21

Natural Horsemanship is volgens mij een methode waar je mee werkt b.v Voest, Parelli, Roberts, Hempfling, e.a. dat kan je ook toepassen als je je paard onder dekens op ijzers op stal houdt en hem kilo's biks voert, scheert enz.

Natural zijn houdt in mijn ogen in dat je je paard op zo natuurlijk mogelijke manier als in NL mogelijk is, probeert te houden, dus 24/7 buiten, zonder dekens, niet scheren, geen biks (of ander fastfood), geen ijzers enz.

Maar goed, ik sta als nogal extreem te boek, dus wellicht hebben anderen daar hele andere ideeën over

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:44

ben het met morrie eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:03

Morrie schreef:
Natural Horsemanship is volgens mij een methode waar je mee werkt b.v Voest, Parelli, Roberts, Hempfling, e.a. dat kan je ook toepassen als je je paard onder dekens op ijzers op stal houdt en hem kilo's biks voert, scheert enz.

Natural zijn houdt in mijn ogen in dat je je paard op zo natuurlijk mogelijke manier als in NL mogelijk is, probeert te houden, dus 24/7 buiten, zonder dekens, niet scheren, geen biks (of ander fastfood), geen ijzers enz.

Ik denk dat je het goed omschrijft, morrie.

Hoewel voor mij persoonlijk deze twee dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Zoals PeruaansePas ook enigszins schreef, bij NH ga je uit van en verdiep je je in het wezen paard; zijn taal, behoeften en belevingswereld, denk je vanuit het paard en train je c.q. ga je met het paard om op dusdanige manier dat het voor het paard begrijpelijk is.
Wanneer je deze weg ingeslagen bent, ga je ook zien wat de natuurlijke behoeften van het paard zijn. Voor mij hield dat in dat ik ook daar aan tegemoet wilde komen. Dus o.a. geen stalopsluiting meer, geen winterdekens meer, geen kilo's krachtvoer meer, geen bit meer in, etc.

Nog een kleine toevoeging: zelf volg ik geen methode. Van diverse "stromingen" heb ik e.e.a. geleerd (en leer nog steeds), en met een groot stuk van mezelf erbij, noem ik het "zo (paard-) natuurlijk mogelijk omgaan met en houden en verzorgen van mijn paarden".

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:11

Morrie omschrijft precies zoals deze begrippen op bokt gehanteerd worden, en vanuit die optiek heb ik ook geantwoord. Of dat nou sluitende omschrijvingen (laat staan definities) zijn laat ik graag in het midden, maar hier op bokt worden ze zo gebruikt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:16

Morrie en JoviBan hebben idd. wat mij betreft gelijk.

Het verder gaan dan alleen een methode uitoefenen,dus ook het natural zijn is voor MIJ iets wat ik niet los kan zien.
Ik weet heus dat er mensen zijn die hun paard wel op stal hebben,geschoren en ijzers onder en toch aan Natural Horsemanship doen,helemaal leuk voor ze,(en dat bedoel ik in een goede zin,niet sarcastisch voordat dat verkeerd opgevat wordt) maar voor mij persoonlijk was het duidelijk dat het paard er bij gebaat was om het op de natural manier te doen.
Dus zonder dekens,stal,enz.. wat JoviBan net opnoemde.
(ik ben eigenlijk eerst de natural kant opgegaan,en toen met NH begonnen,om meer inzicht in het paard zelf te krijgen)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:26

JoviBan schreef:
deze twee dingen

Waarom slechts twee en waarom hokjes?

Ik ben nog een paar forse slagen extremerderder dan Morrie doch van 'natuurlijk' krijg ik uitslag Haha!

Blijkbaar geeft het sommige ruiters een goed gevoel om zichzelf met 'natural' een vermeend paardvriendelijke etiket op te plakken.
Slechts weinigen echter begrijpen
- dat de H nu net het fijne voor het paard is.
- at een touwhalster of boomloos zadel 'het' níet zijn doch 'naar-wijken' op basis van 'je-krijgt-wat-je -belóónt' wel en dat kan ook met een beenvinger (ander woord voor spoor).
- at voor het kunstmatige van rijpaard-houden nu eenmaal onnatuurlijke compensatie MOET voor het welzijn van het paard.
Verder is er meer, véél meer.

Onder de streep in het N, H, NH, PNH, FZR, PG of wat ook voor het paard ALLEMÁÁL een goede ontwikkeling mits de ruiter zich niet in het zelfbenoemde hokje opsluit maar investeert in zichzelf, in kennis. Er is altijd meer, altijd.

Kijk naar het werk van Dr.Nancy Nicholson. Geen N, geen NH, wel héél paardgericht ríjden en wat het welzijn van een paard betreft onder het zadel een lichtjaar voor op zeg PNH.
Erg inzichtelijk en leerzaam is denk ik het boekje van Sabine Kells http://www.amazon.com/Secret-Happy-Hors ... F8&s=books
Dit boekje is waar het eígenlijk om gaat Pling

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:31

Huertecilla schreef:

Als je het topic leest, zie je waarom "twee".
En imo zijn dat geen hokjes, maar even twee benamingen waarbij we allemaal zo'n beetje wel weten wat we bedoelen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:53

Citaat:
Hoewel voor mij persoonlijk deze twee dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

voor mij ook, ik kan het 1 niet van het ander los zien, maar daar denken andere mensen weer héél anders over natuurlijk.
Voorlopig ben ik in de buurt waar ik nu woon nog de freak die alles zo nodig anders moet doen dan een ander......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:39

JoviBan schreef:
Huertecilla schreef:

Als je het topic leest, zie je waarom "twee".
En imo zijn dat geen hokjes, maar even twee benamingen waarbij we allemaal zo'n beetje wel weten wat we bedoelen.

Ik heb het gelezen en lees dat het blijbaar níet duidelijk is. Het gaat daarbij niet om twee maar om dríe begrippen. N, H en NH Pling en PNH een specifieke versie van NH.
Ik vind de N 'feelgood'-ménsengeneuzel. Paardgericht rijden & beheer, horse wise riding & management is waar ík me mee bezig hou Knipoog

Jullie veel paardplezier vandaag. Ik heb gelijk vanmorgen vroég in de vrieskou even met alle paarden apart buiten gespeeld want kom er niet aan toe verder helaas. Kinderpartijtje hier op de boerderij en daarna een artikel schrijven voor het White Horse Project.
Mórgen weer meer paardgerichte tijd. Bor en ik gaan eerst Sancha onnatuurlijk afbikken om haar te schilderen met vingerverf. Terwijl de verfcreatie droogt maken we de hoeven schoon, eventueel wat onnatuurlijk vijlwerk en haar de onnatuurlijke hoefschoenen aan.
Daarna gaan we met Bor als ruiter en Sancha 'natuurlijk' zonder optoming maar met archetype boomzadel, gericht in de campo 'dresseren' op basis van belonen mbv een brug. 'Si' en wortelschijfjes Haha!

Nog suggesties voor een 'natural' schildermotief?
Bor wil op de linkerbil een stralende zon en een maansikkel. Rechts een hand en bloem. We hebben nog twee schouders over Haha!
Sancha vindt de aandacht práchtig en het is ultiem 'friendly game'. We laten de verf er ook op want ze maakt er in de groep helemaal de blits mee.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:47

Morrie schreef:
Voorlopig ben ik in de buurt waar ik nu woon nog de freak die alles zo nodig anders moet doen dan een ander......

en dat vind je vreemd Verward
Denk even terug hoe je er een paar jaar geleden naar keek toen ik je 'mijn' benadering met Herr Moritz liet zíen?! Gewoon met een improvisatie-BB in draf langs een trekker Knipoog
Ik zie je nog fietsen OK dan!
Driedubbel Afgod voor jouw omschakeling trouwens, want je bent in relatief korte tijd HEEL ingrijpend veranderd.
Ik heb makkelijk praten want heb nooit hoeven veranderen in mijn diergerichte benadering, maar jij en de meeste ruiters moeten eerst óntleren 'achteruit te fietsen'. Dat vaargt een persóónlijke investering en maar weinig mensen zijn daartoe bereid. Die willen gewoon ríjden. Punt.

HC