Boomloos & springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Boomloos & springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 00:01

Ik heb sinds een tijdje een boomlooszadel, bevalt echt super. Alleen vind ik springen erg leuk, zou dat kunnen met een boomloos zadel.

Het gaat hier om een Trekker Dressage endurance. Dus geen barefoot. Dit zadel werkt met een kussen systeem en geeft veel ruggengraatsvrijheid en schoftvrijheid. Er zit wel een "hendeltje" voor op het zadel, maar die kun je naar voren schuiven zodat je bij de verlichte zit er geen last van hebt.

Ik spring er wel af en toe een sprongetje mee, maar dat gaat om kleine boomstammetjes die ik per toeval tegen kom. Ik hoef geen meter met hem te springen, maar toch wel een behoorlijk sprongetje.

Ik heb hier ook wel een springzadel met boom liggen, dus als het echt niet kan dan kan het opzich wel met boom, alleen gaat mijn persoonlijke voorkeur echt uit naar boomloos. (niet zulke goede ervaringen met boomzadels Nagelbijten / Gniffelen )

Voor foto's van het zadel: zie profiel

8nnemiek

Re: Boomloos & springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:36

Lijkt me geen probleem hoor Lachen

Ik heb ook regelmatig gesprongen, met een barefoot dan wel. Dat ging prima, hoogste was ongeveer 70 cm.

Ik zou gewoon in het begin in de gaten houden hoe je paard erop reageert, als hij het niet fijn vind dan zal je het wel merken Lachen
Maar ik denk dat boomloze zadels juist wat meer vrijheid geven bij de schouder enzo, dat lijkt me juist erg fijn met het springen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 08:29

Ja mijn ook, en mijn paard loopt er veel ontspanneder onder, misschien ook wel een voordeel.

Maar ik ben bang dat ik niet helemaal goed mee kan komen. Springzadels hebben de bladen altijd zo naar voren steken, maar mijn zadel heeft een beetje het tegenovergestelde. Daardoor laat hij de schouders erg mooi vrij, maar of dat voor de ruiter handig is weet ik niet Nagelbijten / Gniffelen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:29

Daar kom je dan maar op 1 manier achter vis...
Gewoon een keer proberen! Haha!

(en dan wel iemand meenemen die foto's maakt) Cool

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:50

*heeft zadel gezien*
Mmm denk dat het wel moet gaan hoor, maar er is maar één manier.. Duivel
Springen met die hap!
Ik heb dan wel de BF, maar die heeft dus ook geen kniewrongen waar je je benen tegen aanlegt o.i.d. en daar gaat het springen best heel aardig mee.
Gewoon proberen dus, en inderdaad.. laat je foto's maken? Vork

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:56

Uiteraard kán het. Lees maar eens wat over Chiron-springen. Goed voor de rug van het paard is het echter niet.

Boomloos is een concept wat zich niet leent voor belasting, helemaal het torsion-concept (wat Barefoot heeft nagemaakt) niet.

'Vindt' wat je wil, maar gebruik alsjeblieft je hersens (of neem het van een ander aan als dat niet je sterkste punt is) en doe niet eigenwijs over de letterlijk de rug van je paard.

HC

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:20

Ik zal je wat foto's sturen Vis. Ik spring af en toe met mijn BF.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:43

Dit was met mijn oude barefoot:
Afbeelding
Geen probleem Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 01:08

Ik heb wel eens met een Barefoot gesprongen. Het gaat maar het is niet ideaal. Je zithouding is niet genoeg voorwaarts om goed mee te komen in de sprong (teveel stoelzit), en als je wat hoger springt zit het voorboompje in de weg. Verder hoor je eigenlijk ook niet in je beugels te gaan staan met een boomloos zadel.
Maar goed, kan best dat je met jouw zadel een betere zithouding voor springen kan aannemen, ik heb nog nooit een 'Trekker Dressage endurance' van dichtbij gezien. Als je echt volledige parcours of wedstrijden wil gaan springen denk ik dat je best een goed springzadel oplegt Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:28

Bandida schreef:
Ik heb wel eens met een Barefoot gesprongen.

..en ik ook, meer dan 'eens'. Zwaar terrein, natuurlijke hindernissen met drie verschillende paarden. Tot zeg een meter hoog, twee meter breed.

Citaat:
Het gaat maar het is niet ideaal. Je zithouding is niet genoeg voorwaarts om goed mee te komen in de sprong (teveel stoelzit), en als je wat hoger springt zit het voorboompje in de weg.

Juist, de geometrie (van nagenoeg alle boomloze zadels en deze in het bijzonder) is verkeerd (voor springen). Geprobeerd met 'officiële' ondeleggen, met extra inlagen, met extra lamsvacht, met normaal pad, met verende beugels, zonder beugels...
Verdrietig

Citaat:
Verder hoor je eigenlijk ook niet in je beugels te gaan staan met een boomloos zadel.

...en dat is de beperking van het concept want zich nu eenmaal niet leent voor belasting omdat het de krachten vrijwel onverdeeld doorgeeft aan de paardenrug.

Citaat:
Als je echt volledige parcours of wedstrijden wil gaan springen denk ik dat je best een goed springzadel oplegt Knipoog

..en dat dit op een andere manier niet ideaal is, is helder. De geometrie voor spríngen is op zichzelf weer niet correct voor rijden en de plaats van het zadel niet voor het paard.

HC

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:42

Dus HC jij probeert duidelijk te maken dat het springen opzich 'niks is'?

zo niet, dan begrijp ik je posts verkeerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:53

Ik bedoel wat ik schrijf.
- dat een boomloos zadel niet geschikt is voor meer dan een incidenteel hupsje van 60 cm. of zo
- dat voor een heel parcours serieus springen, zeg >120 cm. een geometrie nodig is welke weer niet fijn is voor ríjden

HC