als je zonder zadel wegglijdt in de bochten, gebeurt dat ook met een bareback pad, of je moet de singel finaal aansnoeren, wat ten eerste niet zal lukken en ten tweede pijnlijk is voor je paard. het is een leuk dingetje voor erbij, maar als je stabiliteit wilt moet je een 'gewoon' zadel nemen. een barebackpad is géén vervanger voor het zadel. het geeft geen drukverdeling, en schuift gewoon met je mee. zitles is denk ik een betere oplossing. ik gleed toen ik net begon ook vaak weg, maar rij tegenwoordig ook bochten in rengalop zonder zadel. oefening baart kunst, gewoon heel veel oefenen! en eerst met de bareback beginnen zonder beugels, de aanwezigheid van beugels maakt het verleidelijk om erin te steunen, en dat kan niet als je evenwicht niet voldoende is om zonder zadel recht te blijven zitten.
verder is de druk van de beugels dus niet echt fijn voor de rug van je paard, dus áls je de beugels aan hebt, is het beter er niet in te steunen, zoals gezegd. wat een goed alternatief is voor wegglijden is een dikke pad (western- of voltigepad) met een singel met kussentjes (platte longeersingel). door de kussentjes hou je de ruggegraat vrij, en zal de boel minder snel schuiven. ook geeft bijv. een voltigepad veel betere drukverdeling en schokabsorptie dan een gewone barebackpad.