zonder zadel rijden wil paard niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BiBaMi

zonder zadel rijden wil paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:03

Hoi,

Ik heb een probleempje..
Ik wil graag eens zonder zadel rijden in de bak bijvoorbeeld..
Maar mijn haf geeft dan een hap naar achter.. niet raak maar ze `dreigt`wel.
Wat moet ik hier mee aan? en waarom zou ze het doen?
Ze is het niet gewend dat iemand zonder zadel op dr rijdt, maar ik wil dat juist wel eens doen...

Hoe moet ik dat happen afleren, want het gaat heel snel, en je heb geen houvast voor een tik uitdelen met bijv. de zweep, want ze bokt altijd naar de zweep. Ik ben al bezig met dat afleren.
Het gaat de laatste tijd gewoon niet zo super met mijn haf en mij, maar daar werken we aan...

Hoe moet ik dit oplossen?

Sorry als ik niet duidelijk genoeg ben, hopelijk hoor ik het dan Lachen

( weet niet of het hier goed staat )

groeten, antoinette

fjordnina

Re: zonder zadel rijden wil paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:05

Probeer eens of je wel kan rijden met een barebackpad. Dat is al een stapje dichter richting zonder zadel. Het happen zul je toch moeten bestraffen denk ik. Althans, als je zeker weet dat er geen medische oorzaak voor is.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:07

Je pony vind het duidelijk niet fijn dat je zo'n direct contact hebt met de rug. Misschien doet het 'm zeer. Bijt jouw haf ook in stap of alleen in andere gangen? kan ook zijn dat je zelf te gespannen op de rug zit en dat dat irriterend werkt voor je pony.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:08

Tja, daar dacht ik ook al aan! Misschien kun je iemand vragen of die jou hafje wil vast houden als je er even op klimt en er ook naast wil lopen. Die kan dan voorkomen dat je haf gaat happen. Als ze gewend is dat je zonder zadel er op zit dan kun je misschien zonder persoon ernaast proberen. Misschien is aan de longe ook een idee. Dan hapt ze minder snel omdat ze vast zit. En idd. goed bestraffen, want happen is verboden!! Veel succes ermee!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:13

alleen, paarden happen niet omdat ze t leuk vinden om jou te klieren, maar omdat ze iets aan willen geven.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:19

Hapt ze ook wel eens 'met'zadel ?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:23

Klinkt alsof je haar pijn doet. Misschien door te klemmen met je been ofzo wat ze vervelend zit?
Zoek je steun aan de teugels, zodat ze ineens meer dan normale druk in de mond voelt?

En als laatste zit je niet te ver naar achteren? Dat voelt namelijk niet zo prettig voor een paard...

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:24

dit moet je haf gewoon leren, net als dat ze aan het zadel heeft moeten wennen. bedenk wel dat de drukverdeling over haar rug heel anders is met dan zonder zadel! zorg dat je op de goede plek zit, niet te dicht op schoft, maar ook niet bij de lendenen.
dus de tijd geven, goed oefenen en niet meteen een uur zonder zadel willen rijden.

misschien vind je haf het al een ander idee als je gewoon op een chabrak met dekensingel zit(al wordt het voor jou dan lastiger om te blijven zitten misschien omdat chabrakje kan schuiven met jou)
edit*dan is een barebackpad wel prettiger Haha!
Laatst bijgewerkt door whissie op 11-01-07 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:24

Ben je misschien heel slank? Dan kunnen de zitbeenknobbels behoorlijk hard aankomen op een gevoelige rug. Ik dat geval is een bareback pad een goede oplossing.

williester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:27

hee ik leef mee
ik herken dat probleem
vriedin van mij heeft dat ook

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:34

nee ik heb misschien wel foto in mijn profiel maar ik heb nog niet meer gedaan dan er alleen relax opzitten..
juist rijden begin ik niet aan omdat ik eerst wil dat ze bijv. tijdens stil staan in dr wei niet hapt.
Ook heb ik mijn broertje van 4 er wel eens opgezet * met pamper, dus wel zacht Knipoog * maar toen ging ze heel gek doen op de weg, het leek alsof ze wou dat mijn broertje eraf ging...
Mijn vader had mijn broertje uiteraard beet en haalde hem er snel vanaf want onze haf begon allemaal te draven enzo..
heel apart. wil wel met singel en dekje proberen Lachen
Tijdens zadel rijden doet ze zoiets nooit...
Laatste tijd is het wel zo dat als ik tusse dr voorbenen aai dat ze gaat hinneken en wil happen...
Of dat dat pijn is? daar ben ik nog niet achter.

( en ik ben wel slank ja Quim, maar ik heb nog niet gestapt ofzo en zat heel relax... )

Bedankt allemaal voor de snelle reacties!!!

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:46

Mischien toch eens gewoon met je handen ook over dr rug gaan en een beetje druk uitoefenen om te kijken of ze ergens misschien naar op reageert , het kan zijn dat ze toch ergens last heeft en het daarom niet fijn vind dat kan t happen verklaren. mocht het op bepaalde drukpunten lijken of ze hier op reageert , neem dan toch contact op met je da , of masseer je pony

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 18:18

bedankt!!

Ik heb nooit wat kunnen ontdekken van rugproblemen maar ik ga toch nog maar eens checken!!

Ik ga binnenkort een longeersingel kopen en dan kijken hoe het gaat!!!

heel erg bedankt allemaal voor de fijne en snelle reacties!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:16

Wellicht is het goed om haar rug eens na te laten kijken, bijv. door een fysio of osteopaat.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:18

Heeft ze geen pijn aan haar rug of zit jij niet verkeerd ? Als het geen van deze 2 dingen is zou je eerst met je shabrak en een dekensingel kunnen gaan rijden, dit heeft bij mijn pony ook geholpen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:36

Marijkjuh schreef:
Heeft ze geen pijn aan haar rug of zit jij niet verkeerd ? Als het geen van deze 2 dingen is zou je eerst met je shabrak en een dekensingel kunnen gaan rijden, dit heeft bij mijn pony ook geholpen.

Grappig dat er op topics zo vaak de voorgaande reacties zo goed worden doorgelezen voordat er wordt gereageerd. Clown

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:55

Als rugproblemen e.d. uitgesloten zijn kun je van licht naar zwaarder opbouwen, dus zet eerst je broertje er nog eens op (iemand houdt hem wel vast) en als ze daar normaal op reageert kun je zelf weer keertje proberen. Zonder zadel vindt ze dan dus raar, dus kun je beter met lichter iemand beginnen. Zo heb ik het ook mijn draver ook geleerd, toen ik eerste keer zonder zadel op hem ging zitten vond hij het ook maar niks, en nu bevalt het ons allebei erg goed Lachen

off-topic; erg leuke haf!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:01

Op welk moment hapt ze precies? Op het moment dat jij erop springt of als je al zit?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:44

antitoilet schreef:
Hoi,

Ik heb een probleempje..
Ik wil graag eens zonder zadel rijden in de bak bijvoorbeeld..
Maar mijn haf geeft dan een hap naar achter.. niet raak maar ze `dreigt`wel.
Wat moet ik hier mee aan? en waarom zou ze het doen?
Ze is het niet gewend dat iemand zonder zadel op dr rijdt, maar ik wil dat juist wel eens doen...

Je haf geeft heel duidelijk aan dat zij deze actie niet waardeert en kennelijk is die boodschap ook doorgekomen bij jou. Mooi, jullie begrijpen elkaar Knipoog
Maar nu het volgende punt: jij wilt het toch en zij wil het niet, dus dan moet jij je af gaan vragen hoeveel je er voor over hebt om toch op die blote rug te zitten. Je paard doe je er dus duidelijk geen plezier mee, dus lol-met-je-knol is dan niet aan de orde. Denk eens rustig na over wat het je oplevert om zonder zadel op haar te rijden en zet daar de nadelen tegenover.

antitoilet schreef:
Hoe moet ik dat happen afleren, want het gaat heel snel, en je heb geen houvast voor een tik uitdelen met bijv. de zweep, want ze bokt altijd naar de zweep. Ik ben al bezig met dat afleren.
Het gaat de laatste tijd gewoon niet zo super met mijn haf en mij, maar daar werken we aan...

Beste methode is natuurlijk te voorkomen dat ze kan "happen", dat kan natuurlijk door niet op de blote rug te gaan zitten Tong uitsteken maar ook door te zorgen dat je haar met de teugels begrenst.
Persoonlijk denk ik dat je eerst maar eens een wat betere relatie met je haf moet opbouwen voordat je een punt gaat maken van dat zonder zadel rijden. Bedenk wel dat de rug van een paard en de kont van een mens niet zijn ontworpen met het idee dat dat zou moeten passen, daarvoor hebben we ook zadels uitgevonden. Het zadel is bedoeld om een goed passende verbinding te maken tussen mens en paard en wil je de rug van je paard goed houden, dan rijdt je ook bij voorkeur met een (uiteraard goed passend) zadel.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:17

Met de teugels begrenzen? Krijg je een klein beetje het sperriem idee. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar lijkt mij dat het paard niet voor niks dreigt. Ik denk dat je (misschien onbewust) je paard hindert. Of met je benen, of op zijn rug..

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:28

waarom moet het nou perse zonder zadel? als je paard het nou niet leuk vind, doe het dan niet. mijn paarden vinden er ook niks aan als ik zonder zadel mijn zitbeenknobbels in hun rug por.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:47

Als jij zonder zadel met je zitbenknobbels in je paard zijn rug port, lijkt me het voor je paard ook niet fijn als jij met zadel op ze rijdt. Verdraagt een paard je niet zonder zadel, dan lijkt me dat er wat aan je zit mankeert. Zonder goede zit kun je ook nooit een paard ontspannen en verzameld laten lopen. Dus een keer zonder zadel rijden is dan een flinke eye-opener

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:33

@cindysponys:een zadel met daaronder een pad tussen mijn zitbeenknobbels en de poezelige ruggetjes van mijn paarden doet wonderen. ik hoef niet perse zonder zadel te rijden. is ook beter voor míjn rug. je hebt me nog nooit zien rijden. oordeel dan ook niet.

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:37

zoals eerder gezegd, een barebackpad liefst eentje met een bondje en dan eentje aan de hand en een erop.
het bijten jah dat kan vanalles zijn als ze het alleen maar doet bij het zonder zadel zou ik denken aan pijnlijke plekken drukpunt verhaal etc.
maargoed zorg wel dat je in controle blijft en niet dat je zo een paard heb dat bij elke keer dat je zonder zadel staat een hap krijgt..
groet

Jos

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 15:13

Ik heb een longeersingel gekocht, daar doe ik touwtje om de ringen zodat ik me kan vasthouden als ze gaat bokken.
Ik ga met dik dekje rijden enzo.
Het is mijn bedoeling ook niet om altijd zonder zadel te rijden. Mijn zit: ik heb er aleen nog maar op gezeten.. nog niet gestapt, en zit relax..
Ik kan haar dan nog wel pijndoen, maar dan zou hard borstelen of masseren toch ook pijn doen?
Ze geeft verder nl geen tekenen van pijn op dr rug.
Ik ga nu dus met longeersingel en dekje proberen Lachen

Groeten, en allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!