'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 02:39

Normal paarden zien er zielig uit in de winter, ze staan vaak uren op stal. Wat is slecht, misschien niet slecht maar droevig, maar lang niet altijd. Onder normal versta ik paarden die langer dan 8 uur per etmaal op stal staan.

Ze staan op stal, kunnen amper bewegen en hebben weinig contact met soortgenoten. Ik heb het idee dat ze dat niet fijn vinden, mijn paarden igg niet. Dat is ook de reden dat ik ze buiten heb staan. Hoe denken jullie erover of paarden het fijn vinden om op stal te staan?

daantjuhhh

Re: 'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 02:45

Tja,..
Het ligt behoorlijk aan je stal en werkwijze.
Ik ben absoluut geen natural, maar mijn paardje komt snachts wel lekker op stal.

Ze staan ook echt te bedelen om naar binnen te mogen.
Ze staan van smorgens vroeg tot s avonds laat wel buiten!

Maar we hebben hier ruime boxen, met een lage wand zodat er veel sociaal contact is tussen de paarden.
Ze hebben op stal ook veel bewegings mogelijkheid, daarbij onbeperkt hooi. dus altijd wat te knabbelen..

Ook op een niet natural manier kan je je paarden heel happy houden hoor!

En NEE, zielig zien ze er absoluut niet uit! En dat zijn ze ook niet!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 02:49

Machteld van Dierendonck zei er laatst nog iets interessants over in Bit: iemand geeft haar de stelling: Maar als ik op stal kom, reageert mijn paard heel blij.

Van Dierendonck: "Vind je dat gek? Hij heeft net een etmaal helemaal eenzaam tegen een muur aan staan kijken, heeft te weinig beweging gehad en heeft honger, omdat hij maar twee keer per dag eten gehad heeft en nauwelijks kan foerageren in zijn zaagsel in plaats van dat hij zoals in de natuur de gehele dag kan knabbelen. Nu kom jij met een appel, een knuffelpartij met een borstel en misschien nog wel met een zadel voor beweging. Hij is inderdaad een half uur 'gelukkiger' dan hij was, maar dat is een vertekend beeld. Jij bent zijn lichtpuntje in een hele dag. Bij andere diersoorten is aangetoond dat anticipatie op iets leuks - jij dus - sterker is naarmate de huisvesting meer (chronische) stress oplevert voor een dier. Dus vooral als hij heel erg opgewonden raakt als je komt, is dat waarschijnlijk omdat hij problemen heeft met de huisvesting en/of het management. Als alles in orde is, anticiperen dieren veel minder opgewonden op iets leuks."

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 02:51

daantjuhhh schreef:
Tja,..
Ik ben absoluut geen natural, maar mijn paardje komt snachts wel lekker op stal.

Maar we hebben hier ruime boxen, met een lage wand zodat er veel sociaal contact is tussen de paarden.
Ze hebben op stal ook veel bewegings mogelijkheid, daarbij onbeperkt hooi. dus altijd wat te knabbelen..

Men hale het volgende experiment uit: laat de stal open staan, geef buiten EN binnen onbeperkt hooi en turf een week lang het aantal uren dat je paard binnen staat en het aantal uren dat je paard buiten staat.

Het argument: "mijn paard staat te dringen om op stal te mogen" gaat niet op. Ieder paard loopt zijn stal uit als je de deur open doet. Behalve als het paard weet dat hij een enorme dreun op zijn neus krijgt bij een ontsnappingspoging. En zelfs dan zijn er paarden die de dreun maar al te graag riskeren.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 02:53

mijn paarden staan gewoon in hun paddock en kunnen in hun stal als ze willen
lekker diervriendelijk volgens mij dus Lachen

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 02:57

Ieder moet zijn paarden maar houden zoals hij dat wil. en ja, af en toe is dat jammer voor de paarden...
Allen vind ik het weeral zo'n welles-nietes topic!
Normal paarden zouden verdrietig zijn?
Komaan, alsof enkel "Normal"paarden zo zijn...
Ik zie liever een Normal veel liefde geven aan zijn paard en op stal, dan een persoon die het paard laat verkommeren op een weitje en er niet meer naar om kijkt...
Laatst bijgewerkt door whisperramse op 04-01-07 03:08, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:03

Dit is niet een "hoe staan jouw paarden?" topic. Dit topic gaat over de vraag:

Citaat:
Hoe denken jullie erover of paarden het fijn vinden om op stal te staan?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:07

ik weet niet of een paard dat fijn vind
ik ben namelijk geen paard Knipoog

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:08

haha tessyke Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:11

gelukkig kan een mens ondanks het geen-paard-zijn logische inschattingen maken.

Probeer maar eens;
Zou een ijsbeer het naar zijn zin hebben midden in de sahara?

Zou een woestijnrat het prettig vinden op de noordpool?

Zou een kuddedier dat zo'n 20 kilometer per dag loopt, het naar zijn zin hebben in een isoleercel van 3 bij 3 meter?
Laatst bijgewerkt door arno8 op 04-01-07 03:12, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:12

arno8 schreef:
daantjuhhh schreef:
Tja,..

Men hale het volgende experiment uit: laat de stal open staan, geef buiten EN binnen onbeperkt hooi en turf een week lang het aantal uren dat je paard binnen staat en het aantal uren dat je paard buiten staat.

Het argument: "mijn paard staat te dringen om op stal te mogen" gaat niet op. Ieder paard loopt zijn stal uit als je de deur open doet. Behalve als het paard weet dat hij een enorme dreun op zijn neus krijgt bij een ontsnappingspoging. En zelfs dan zijn er paarden die de dreun maar al te graag riskeren.

Ze heeft een inloop stal gehad, maar ging altijd s avonds naar binnen terwijl er buiten en binnen onbeperkt hooi ligt.

In de zomer bleef ze vaak meer buiten staan.

Mijn paarden staan overdag in een weide en krijgen op de wei en in de stal onbeperkt hooi.
(omdat er nu geen gras staat.)

Maar elke avond rond een uur of 8 a 9 begint mijn paard te drentelen voor het hek.
het is een kou kleumpje die gewoon graag snachts in een warme stro stal staat..
is dat iets onmogelijks ofzo?

Mijn andere merrie zou inderdaad liever 24 uur buiten staan, maar die merrie is heel onderdanig en echt een volger, dus gaat olly naar binnen, dan volgt Omber altijd.
Olly is de leider en tevens de kouwkleum.

Ik ben het met je eens dat er veel paarden liever buiten dan binnen staan, maar dat gaat niet voor elk paard op!

In dit geval klopt het argument wel dat ze staat te dringen om naar binnen te mogen..
het enigste wat binnen anders is dan buiten in haar geval is warmte..
Hooi is zowel buiten als binnen, brok geef ik ook op de wei!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 04-01-07 03:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:14

Hier lopen ze ook dag en nacht in een inloop stal. Hek naar de wei gaat open als het weer het toelaat. Niks zieligs aan in mijn ogen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:17

Maris89 schreef:
Hier lopen ze ook dag en nacht in een inloop stal. Hek naar de wei gaat open als het weer het toelaat. Niks zieligs aan in mijn ogen.

Die van mij nu dus niet meer..

Maar ze zijn echt niet zielig hoor.
Ze stralen de vrede en welzijn gewoon uit hun ogen..
Ze gaan met plezier naar binnen 's avonds en met plezier smorgens weer naar buiten!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:20

een paard ops tal is helemaal niet zielig als ze dagelijks og toch een paar keer in de week eruit kunnen(en dan niet alleen om te rijden)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:20

daantjuhhh schreef:
Maris89 schreef:

Die van mij nu dus niet meer..

Maar ze zijn echt niet zielig hoor.
Ze stralen de vrede en welzijn gewoon uit hun ogen..
Ze gaan met plezier naar binnen 's avonds en met plezier smorgens weer naar buiten!

Ik zie er ook niks verkeerds aan hoor. Waarom zouden zulke paarden dan nog hoge prestaties leveren als ze het zo "zielig" hebben?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:27

Maris89 schreef:
Ik zie er ook niks verkeerds aan hoor. Waarom zouden zulke paarden dan nog hoge prestaties leveren als ze het zo "zielig" hebben?

Juist

Waarom zijn die van mij zo happy?
Waarom glimmen ze zo?
Waarom zijn ze altijd vriendelijk?
Waarom zijn ze veranderd van een paard waar niks in zat nooit uitspattingen had en nooit rolde en nooit hengstig was in een paard die zich gedraagd als een paard?
Waarom heb ik ooit een pony gehad die mega veel weefde na een paar maand hier amper weefde?

Echt niet omdat het hier zo paard onvriendelijk is hoor! of omdat ze zo zielig zijn hoor!

Als je mijn paarden ziet, kan je de glimlach op hun hoofd bijna echt zien!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:32

is dit een wraak actie op het andere topic oid?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:33

pharagirlke schreef:
is dit een wraak actie op het andere topic oid?

Ziet er wel naar uit Ja .

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:36

haha Haha!
je kan gewoon beide manieren als zielig bekijken maar uiteindelijk doe je als eigenaar met je paarden wat je zelf wil en wat je het beste lijkt Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:37

Ik heb het andere topic niet gezien.. (ja alleen de titel)
Maar ik denk inderdaad dat het wel met elkaar in verband is..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:38

tessyke schreef:
haha Haha!
je kan gewoon beide manieren als zielig bekijken maar uiteindelijk doe je als eigenaar met je paarden wat je zelf wil en wat je het beste lijkt Lachen

Absoluut.. (mischien wel het meest verstandige antwoord van vanavond)

Maar ben en blijf wel van mening dat geen enkel paard het zelfde is en dat je sommige paarden anders moet behandelen dan een ander!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:39

dat is ook waar Ja
daar bedoel ik dus ook mee "wat de eigenaar het beste lijkt voor het paard"

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:56

Ik denk dat het verschilt per paard.

Wij hebben meerdere paarden en fokken ze ook door de regel zelf uit onze merries.
We hebben door omstandigheden afgelopen augustus onze 2-jarige merries al op stal moeten zetten, deze merries stonden tot dan toe dag en nacht buiten.
De ene merrie heeft het super naar haar zin en voor haar is het voldoende om een paar uur per dag buiten te staan en dan lekker naar binnen naar haar natje en droogje en niet te vergeten de bewegingen op stal die ze super vindt, de andere merrie heeft meer weidegang nodig en nu komt het probleem het betreft een koppel merries die altijd bij elkaar stonden, met wat nu blijkt verschillende behoeftes.
Het is nu natuurlijk lastig om beide paarden dat te geven wat ze willen/nodig hebben en dat wordt zoeken naar een oplossing en waarschijnlijk zal het zijn dat we 1 van de 2 zullen verkopen ( niet leuk en zeker niet omdat het beide onze fokprodukten zijn)

Dan het volgende, halverwege december hebben we onze 2.5-jarige hengst op stal gehaald ( lekker lang in de wei want dat is zo goed voor hem) en wat blijkt hij is helemaal terug gevallen, tandarts bijgehaald, hoefsmid bijgehaald en volgende week de dierenarts erbij, mijn conclusie is nu al dat dit paard geen weidepaard is en niet zal tieren als hij zoveel uur naar buiten zal moeten.

Het blijft de kunst om te kijken naar je paard en indien nodig op stal te durven zetten als het paard aangeeft dat dat het beste voor hem/haar is maar zogauw er een paard tussen zit die het nodig heeft om meer buiten te zijn daar ook op te anticiperen.

Ik denk dat ik deels een Natural ben want indien nodig zal ik het paard dat geven maar ook ben ik dus deels een Normal want ook dat is iets wat ik kan geven.

Bij bovenstaande wil ik nog meegeven dat wij dus de paarden voor een groot deel zelf fokken uit onze merries en de dieren dus echt kennen dus het betreft een analyse gebasseerd op ervaring en kennis van de paarden en hun karakters plus bloedvoeringen.

Ik houdt het erop dat er naar het dier gekeken moet worden en daar vanuit moet de juiste weg ingeslagen worden, wel blijkt dus dat paarden een eigen karakter laten zien en dus niet altijd onder de noemer Natural of Normal gehouden kunnen worden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 04:11

Ikzelf voel me er het prettigst bij als ze zelf de keuze hebben om binnen te schuilen en buiten te lopen.
Helaas heb ik niet zelf de keuze (hoewel ik imo nog wat dit betreft de beste stal van de regio heb uitgezocht) maar ik heb het op stal staan weten te rekken tot afgelopen week, maar de boer wil ze nu echt niet meer op het land hebben..

Mijn ene paard is een echt buitenpaard, maar mijn andere paard is dus (ondanks mijn opvatting dat ik denk dat ze liever buiten lopen) een echt binnenpaard, in ieder geval wel in de winter of met moeilijke weersomstandigheden. In de zomer voelt hij zich daarentegen heerlijk op het land, energie teveel, rennen, spelen. enz.
Die knapt nu zienderogen op van het op stal staan, al is het liefst alleen 'snachts, beetje net zoiets als het verhaal van Krackertje's hengst.

Echt heel raar, vorig jaar precies hetzelfde, zodra hij op stal werd gehaald zat hij duidelijk beter in zijn vel, hoewel ik gewone stallen (met die tralies, klein, etc) echt vreselijke gevangenissen vind.
Ik ben dus met de boer aan het overleggen om volgend jaar iets van een loopstal te gaan proberen.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 04:21

arno8 schreef:
gelukkig kan een mens ondanks het geen-paard-zijn logische inschattingen maken.

Probeer maar eens;
Zou een ijsbeer het naar zijn zin hebben midden in de sahara?

Zou een woestijnrat het prettig vinden op de noordpool?

Zou een kuddedier dat zo'n 20 kilometer per dag loopt, het naar zijn zin hebben in een isoleercel van 3 bij 3 meter?

Wat jij nu opsomt vind ik typische drogredenen. Natuurlijk zal een ijsbeer het niet naar zijn zin hebben midden in de sahara, omdat hij daar niet kan overleven. En evenmin een woestijnrat op de noordpool. En inderdaad, als je je paard 24/7 zou opsluiten in een stal zou hij ook niet gelukkig zijn. Maar ik denk niet dat dit de insteek is van het topic. Paarden kunnen zich wel degelijk fijn voelen in hun stal en kunnen dit ook zien als hun vertrouwde plek. En natuurlijk hoort een paard sowieso buiten te kunnen eventueel met soortgenootjes, maar dit alles hangt samen met hoe jij er bent voor jouw paard. En ik denk dat de meeste mensen die geven om hun paard echt wel kunnen zien of een paard gelukkig is of niet.