probleem bitloos dressuur verder opleiden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Boutje

probleem bitloos dressuur verder opleiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 23:25

Mijn viereneenhalfjarige arabier is bitloos ingereden op zijn vierde, ook op buitenritten doet hij het bitloos prima.
Nu heeft hij door oorzaken in het verleden een zwakker rechter achterbeen en is erg scheef. Osteopaat is geweest ed en nu mag hij terug aan het werk maar moet hij correct gegymnastiseerd lopen. Nu hebben we het volgende "probleem":
met een bitloze optoming valt hij dus prima te rijden maar hij is wat aan de luie kant en moeilijk actief te krijgen achter. Meer been geven resulteerd wel in sneller lopen, kan ik dan bijhouden met zit maar dan heeft hij erg de neiging zijn rug te verstrakken. Met soepele rug en lager hoofd sloft hij dan weer achter.
Nu heb ik hem toch maar eens een dubbel gebroken bit ingedaan en na enkele keren rijden is hij er fijn nageeflijk op en kan ik hem achteraan ook laten werken met goed ruggebruik, meer dragend, beter doortredend,...
Als ik terug bitloos ga haal ik niet het zelfde resultaat en zet hij zich vooral rechts erg vast.

Ik heb een vijftal paarden en ponies die met bit opgeleid waren zonder veel problemen bitloos gereden, compleet nageeflijk en al. Nu is het dus wel zo dat die paarden "wisten" hoe ze nageeflijk konden lopen en zo het makkelijker hadden om een ruiter goed te dragen.

De volledig bitloos opgeleide paarden die ik ken lopen geen dressuur en hebben in veel gevallen een foute bespiering, met onderhals, en een minder goed ruggebruik.

Heb je dan toch een bit nodig om tot een correct dressuurmatig gymnastiserend resultaat te komen met een jong paard? Ligt het aan het paard, aan mijn (gebrek aan?) rijkunst?
Ik heb noch het talent noch het geduld van een Nezvorov of zo maar ben in principe wel voorstander van bitloos rijden.
maar op dit moment lukt het me niet mijn paardje correct te laten lopen zonder bit.
Ik heb met bit een heel licht en verend contact, wat me bitloos niet lukt is het laten nageven met behoud van het ruggebruik, hij loopt dan ofwel laag en op de voorhand (wel wat logisch met zo'n jonkie) ofwel achter niet actief en rechtsom vasthoudend. Bitloos geeft hij wel zijwaarts na en gaat vlot achterwaarts, wat dan met bit weer niet lukt.

Iemand tips, ideeen hierrond? Iemand voorbeelden van een dressuurmatig correct gereden paard wat niet met bit opgeleid is (behalve Nevzorov dan)?

Antheman

Re: probleem bitloos dressuur verder opleiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:37

Mij lukt het niet om bitloos zo te gymnastiseren dat ze ook echt RECHT lopen.

Ik gebruik hiervoor een bit, een Myler.

Overig werk gaat wel zonder bit, gewoon op een touwhalster, of de biothane versie van Voest.

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 23:46

Ha, ik ben dan toch niet de enige.
En het is juist voor hem zo belangrijk dat hij nu leert correct lopen (verleden van OCD en vastzitten door vallen en zo), volgens de da en osteopaat moet het kunnen, geen letsels of pijntjes meer, alleen erg scheef dus uit gewoonte.
Wandelen doe ik trouwens of aan de hand (pezen harden en lekker veel onbelast bewegen nu de weide meer modder dan weide is en hij dus minder speelt) of met touwhalster, de stap krijg ik wel actief. maar het echte gymnastiseren lukt me gewoon nog niet zonder bit...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:57

Boutje schreef:
Ha, ik ben dan toch niet de enige.
En het is juist voor hem zo belangrijk dat hij nu leert correct lopen (verleden van OCD en vastzitten door vallen en zo), volgens de da en osteopaat moet het kunnen, geen letsels of pijntjes meer, alleen erg scheef dus uit gewoonte.
Wandelen doe ik trouwens of aan de hand (pezen harden en lekker veel onbelast bewegen nu de weide meer modder dan weide is en hij dus minder speelt) of met touwhalster, de stap krijg ik wel actief. maar het echte gymnastiseren lukt me gewoon nog niet zonder bit...

Ik streef het ook niet na. Ik heb mijn paarden onder controle, er is vertrouwen.
Maar er moet ook gewerkt worden, en dat doe ik mét bit. Waarom ook niet, als daardoor de communicatie zoveel makkelijker verloopt? Er is veel ruis bij bitlose optomingen.
Volgens mij heel goed geschikt voor rechtuit en links/rechtsaf. Maar als je wat meer vraagt ,zijgangen ed, ik krijg het wel voor elkaar bitloos, maar het kost me meer moeite. Dan liever met bit. Heb ik helemaal geen probleem mee.
Het is de hand die het bit bediend hoor Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:12

Inderdaad, het is de hand die het bit bediend, maar ook die de bitloze optoming bedient. Ik train western met mijn paard, daar worden ook zijgangen in gevraagd (mijn paard gaat compleet "horizontaal" zijwaarts, zonder voorwaartse beweging). Nageeflijkheid, kleine cirkels, rollbacks, alles lukt me prima op een bitloze optoming, de indiaanse bosal.
Met een bitloze optoming is het van het grootste belang dat je werkt met druk, en dus ook met "geen druk". Daar moet je heel zwart wit zijn zijn, en dan kan je op de lichtste aanwijzingen je paard rijden. Ik merkte zelf dat toen ik met de marylot crosslink reed, ik daar niet zwart-wit genoeg in kon zijn. Er was te veel ruis. Nu rijd ik met een indiaanse bosal, en daar kan ik heel zwart-wit in zijn. Er zit weinig ruis in, wat resulteert in een paard wat super reageert, en de gevraagde oefening ook uitoefent.

Ik ben dus niet van mening dat je een bit nodig hebt om te gymnastiseren. Ik rek mijn paard altijd op voor ik hem aan het werk zet, dit gaat ook prima zonder bit. Echter wel zwart-wit, druk/geen druk.

Ik weet niet met wat voor optoming jij gereden hebt? Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 08:46

Boutje schreef:
De volledig bitloos opgeleide paarden die ik ken lopen geen dressuur en hebben in veel gevallen een foute bespiering, met onderhals, en een minder goed ruggebruik.

Die paarden worden dan allemaal gereden door iemand die niet met een bitloos hoofdstel om kan gaan. De paarden in jouw voorbeeld zie ik helaas ook vaak genoeg bij de bitgebruikers.

Het ondertreden van het achterbeen heeft niks te maken met wel/geen bit in de mond maar alles met het ruitergevoel van de ruiter en het kunnen/durven rijden. Wellicht rij je met bit wat brutaler en zonder wat voorzichtiger, dat is moeilijk te beoordelen vanachter een beeldscherm. Maar je zal toch iets anders doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:04

Mijn eigen ervaring is dat je geen bit nodig hebt om tot een correct dressuurmatig gymnastiserend resultaat te komen.
Ook vind ik niet dat de communicatie met bit gemakkelijker verloopt; integendeel zelfs.

Waarschijnlijk heeft dit paard een andere benadering nodig dan de andere paarden die je gereden hebt.

Het bit is imo geen oplossing en is het juist een uitdaging om het ook met dit paard bitloos voor elkaar te krijgen.
Wellicht kun je les nemen in bitloos dressuur. Kijk bijv. eens op www.sincerita.nl en www.thenaturalhorse.nl

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 23:46

Ik wil liefst bitloos rijden omdat dat volgens mij gewoon beter is voor het paard (slikfunctie wordt niet gestoord, betere ademhaling, beter voor de tanden,... onafhankelijk wat de ruiterhand doet heeft een bit volgens mij nadelen).

Ik heb geprobeerd: touwhalster (mee ingereden), libra (schuift te veel voor een jong paard waar ik nu en dan toch nog eenzijdige teugelhulpen mee moet geven), side-pull (weinig precies) en cross-rope bridle Viel wel mee behalve voor het rechtstellen dus).

Ik kan bitloos dressuur rijden en geef er zelfs les in (centered riding) Knipoog. Maar de meeste paarden die ik te rijden of bij lesklanten krijg zijn oorspronkelijk met bit ingereden en kennen dus al een zekere basis.
Voor hem heb ik een haflinger bitloos ingereden en doorgereden, dat was geen enkel probleem.

Waar ik nu dus mee vast loop is dat zwakke rechterachterbeen en de grotere scheefheid die daaruit voortvloeit, plus het feit dat hij zo snel mogelijk rechtgericht moet leren lopen ivm wervelklachten na val die terugkomen door zijn foute houding.
In draf zet hij zijn rechterbeen buitenlangs het voorbeen, het linkerbeen recht onder de massa. Hij gaat vooruit, dat wel (vandaag voor het eerst langer dan een rondje rechtergalop en pas voor de derde keer rechtergalop aangesprongen onder het zadel), maar het gaat erug traag en moeizaam.

Als ik met touwhalster (daar rijd ik nog het meeste mee en daar is hij ook mee ingereden) de zelfde dingen doe die ik met bit doe, verstrakt hij, als ik hem dan met zit terugneem en omhoog vraag gaat hij sloffen.
Wat ik zou moeten kunnen doen is met zit in tempo terugnemen maar met benen de achterhand actief houden, met bit er in lukt dat dus (waarbij ik enkel en alleen vraag dat hij zijn hoofd ietsje laat vallen), met touwhalster steekt hij dan zijn neus naar voor en verstrakt.
Ik mis zonder bit een soepel begrenzing aan de voorkant denk ik.
Als ik nu zonder bit rijd oefen ik tempowisselingen op zit, dat lukt goed, en actiever lopen op been, dat lukt een pak minder, zeker als ik met zit dan niet toesta dat het tempo hoger wordt, dan begint hij nog schever te lopen en vindt het duidelijk niet fijn (onrustige oren en hoofdhouding en nu en dan een staartzwiep), terwijl hij met bit in een swingende staart heeft en attente oortjes.

't Is inderdaad een uitdaging, maar omwille van zijn gezondheid moet het goed gaan.
Ben ik dan overtuigd van bitloos rijden en niet van plan nog anders te rijden, komt dit paard op mijn weg...

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:51

Antheman schreef:
Ik streef het ook niet na. Ik heb mijn paarden onder controle, er is vertrouwen.
Maar er moet ook gewerkt worden, en dat doe ik mét bit. Waarom ook niet, als daardoor de communicatie zoveel makkelijker verloopt? Er is veel ruis bij bitlose optomingen.
Volgens mij heel goed geschikt voor rechtuit en links/rechtsaf. Maar als je wat meer vraagt ,zijgangen ed, ik krijg het wel voor elkaar bitloos, maar het kost me meer moeite. Dan liever met bit. Heb ik helemaal geen probleem mee.
Het is de hand die het bit bediend hoor Knipoog

mee eens. ik rijd afgewisselt zonder en met bit. het liefst natuurlijk zonder maar als ik mijn paarden eens flink moet laten werken, dan doe ik toch het leren bitje in. het kost gewoon heel veel moeite en het lukt niet altijd om mijn beestjes perfect in een dressuurhouding allerlei oefeningen te laten doen. dan toch liever met bit. en een leren bit is ook natuurlijker dan een ijzeren geval. het leren bit is van Emiel voest en mijn bitloze hoofdstel een immitatie van het bitloze van Emiel. ook heb ik een trainingshalster van Emiel waarmee ik ook rij. een soort van touwhalster maar dan heel netjes afgewerkt en precies goed op maat. ook zit er op de neus een leren deel zodat het niet kan snijden. vind ik allemaal stukken mooier dan die zelfgemaakte touwhalsters Bloos

ik denk dat je het best kan afwisselen.je kan ook het tegelijk proberen. over elkaar heen zegmaar. dus onder je hoofdstel je bitloze halster of iets dergelijks. dan rijd je met 2 soorten teugels. bit en bitloos en dan kan je zodra hij goed loopt, de teugels van het bit laten vieren en veder rijden met je bitloze en als hij dan weer terugvalt, kan je de teugels van je bit weer wat oppakken. succes Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:44

geluksvogel schreef:
en een leren bit is ook natuurlijker dan een ijzeren geval.

Waarom? IJzer is net zo goed een "natuurprodukt" als leer dat is, voordat je het in de paardenmond stopt gaat er in beide gevallen het één en ander aan vooraf aan bewerking. Ik vind het eerlijk gezegd lood om oud ijzer, je stopt iets in de mond of je bindt iets om het hoofd en daarmee maak je het paard duidelijk wat jij wilt (of niet, als je het niet goed doet Tong uitsteken )
Bij sommige paarden is bitloos beter, bij anderen een bitje (in welke vorm dan ook), kijk naar wat werkt voor de individuele combi ruiter en paard. Als dat in het geval van dit paardje een bit is, dan rij je toch gewoon met bit?
Ik heb niet veel bitloze optomingen uitgeprobeerd, dus kan van de meeste niet heel veel zeggen over hoe goed ze (kunnen) werken. Mijn paard kan goed buiten lopen zonder bit (beter dan met), maar dressuur doen we echt wel met bit, dat geeft veel meer precisie.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:18

nouja ik doe voor geen miljoen meer een ijzeren bit in de mond van mijn beestjes Lachen een leren bit vind ik natuurlijker omdat ik er ook heb mee leren rijden en het ook bij Emiel Voest vandaan komt. niet daarmee te zeggen dat alle ijzeren dingen slecht zijn maar enkel gebroken ben ik zowiezo tegen. wanneer je wat harder trekt, gaat dat bit dubbel tegen het geheemelte. een mens zou dat ook niet fijn vinden. dus nog altijd beter een dubbel gebroken of stang dan een engelgebroken ijzeren geval. maar geen van dat alles komt nog in de mond van mijn lieverds Lovers

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:25

geluksvogel schreef:
nouja ik doe voor geen miljoen meer een ijzeren bit in de mond van mijn beestjes Lachen een leren bit vind ik natuurlijker omdat ik er ook heb mee leren rijden en het ook bij Emiel Voest vandaan komt. niet daarmee te zeggen dat alle ijzeren dingen slecht zijn maar enkel gebroken ben ik zowiezo tegen. wanneer je wat harder trekt, gaat dat bit dubbel tegen het geheemelte. een mens zou dat ook niet fijn vinden. dus nog altijd beter een dubbel gebroken of stang dan een engelgebroken ijzeren geval. maar geen van dat alles komt nog in de mond van mijn lieverds Lovers

Je paard is een overtuigd vegetariër en die stop jij een LEREN!!!! bit in de mond?? Een dood dier dus??? En hoe is het gelooid???

Overigens is het beste bitje voor je paard onbetaalbaar, maar wel steengoed: de Myler!!!

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 11:44

Leren bit vinden de meeste paarden die ik er mee gereden heb neit fijn. Als ze niet echt makkelijk speekselen is het echt stroef, ik heb zelfs eens iemand zien afstappen die met een leren bit reed omdat het paard zo lastig was en het paardje had een blaar in de mondhoek! Was geen ruwe ruiter of zo, gewoon een paard wat weinig speeksel aanmaakte. Tot zover de leren bit-episode.
Enkele gebroken gebruik ik meestal neit, meestal een dubbel gebroken bit.
Geluksvogel zei: "wanneer je wat harder trekt, gaat dat bit dubbel tegen het geheemelte", wel, daar zit je dus al fout, je moet niet harder gaan trekken.
Als je je tempo niet met je zit kan regelen, als je niet kunt halthouden met je zit en desnoods minimale hulpen als je paard even niet oplet, ben je niet aan rijden met een bit toe met dat paard. Zo zie ik het.
Touwhalster of iets anders bitloos om in te rijden, leren op zit reageren,... en dan pas eventueel een bit gebruiken als dat echt nodig blijkt en helaas lijkt dit bij mijn knolletje het geval te zijn.
Je doet "alles" met zit en benen, je handen heb je om een beetje de weg te wijzen en misschien blijkbaar merk ik nu met sommige paarden om ergens toch wel een soepele begrenzing vooraan te hebben en te leren nageven en makkelijker te helpen recht richten.

Buitenzinnig, waarom vind je de myler zo goed? En welk model bedoel je dan precies?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:45

Een leren bit is een dood beest. Dat ga ik er echt niet inhangen. Ik rij nu met een hackemore en met dressuur merk ik dat het net zo goed te trainen is als met bit.

Ik kan me wel voorstellen dat iemand die bitloos rijdt misschien wat minder fanatiek dressuur rijdt dan mensen die met een bit rijden.

En er zijn best wel veel internationale springruiters die bitloos rijden met een perfect geschoold paard.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:14

Mijn hengst heb ik 2 jaar geleden zeer slecht gekocht en hem heb ik geheel opgeleid zonder bit. Gebruik hiervoor een bitloos hoofdstel die ik speciaal ontworpen heb.

Bekijk mijn site is over mijn mehode. Ik rij een paard namelijk niet aan de teugel, maar zorg voor de juiste spier gebruik waardoor het hoofd vanzelf op de loodlijn komt te hangen en de bovenlijn mooi word gebogen. Gymnatiseren is daarom ook het belangrijkste van mijn training. Hiermee los ik eerst de lichamelijke problemen op waarna paard en ruiter begeleid naar het doel(een ontspannen dragend paard)

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 22:49

Klinkt allemaal heel mooi en je hoofdstel lijkt me zeker iets.
Maar toch wat bedenkingen, als ik naar de foto's van Pablo kijk van toen je hem net had en later is het inderdaad een enorm verschil.
Maar ga je niet wat te snel met hem? De spaanse pas vb wordt voor erg goed uitgevoerd maar achter komt hij echt niet mee en hij buigt zijn hoofd er wel bij in maar maakt zijn rug terug hol.
Die hoofdhouding maakt me nu nog niks uit, die rug wil ik omhoog.

Maar toch enkele nuttige tips voor me.
-dat hoofdstel ga ik zeker eens proberen
-terug naar grondwerk op zijn Hempflings als hij dat al aankan (wat die in feite doet is achter drijven (wijs-zweepje in zijn hand) en vooraal afremmen door zijn centrum voor het paard te brengen), tot enkele maanden geleden blokkeerde mijn paard hierop, wat te weinig voorwaarts en stond dus stil. Ik heb vooral op het meer voorwaarts zijn gewerkt, misschien is het nu inderdaad tijd om dit eens terug op te pakken.
-inderdaad meer gymnastiseren op de grond voor ik er terug op kruip

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:04

Buitenzinnig schreef:
geluksvogel schreef:

Je paard is een overtuigd vegetariër en die stop jij een LEREN!!!! bit in de mond?? Een dood dier dus??? En hoe is het gelooid???

hooo braaf. ik eet je heus niet op hoor Vork jij eet toch ook vlees ( te hopen dat je nou net niet vegatarisch bent ) en je eet ook geen metaal?! er is al eerder een enorme discussie geweest over leren bit of metalen maar ik kies echt wel voor leer.

Boutje schreef:
Geluksvogel zei: "wanneer je wat harder trekt, gaat dat bit dubbel tegen het geheemelte", wel, daar zit je dus al fout, je moet niet harder gaan trekken.
Als je je tempo niet met je zit kan regelen, als je niet kunt halthouden met je zit en desnoods minimale hulpen als je paard even niet oplet, ben je niet aan rijden met een bit toe met dat paard. Zo zie ik het.
Touwhalster of iets anders bitloos om in te rijden, leren op zit reageren,... en dan pas eventueel een bit gebruiken als dat echt nodig blijkt en helaas lijkt dit bij mijn knolletje het geval te zijn.
Je doet "alles" met zit en benen, je handen heb je om een beetje de weg te wijzen en misschien blijkbaar merk ik nu met sommige paarden om ergens toch wel een soepele begrenzing vooraan te hebben en te leren nageven en makkelijker te helpen recht richten.

ja maar zeg ( dat eerste )maar eens tegen iemand die op een paard zit die op hol slaat en niet terug te krijgen is, dat je niet aan de teugels moet zitten. ik rijd ook niet met metalen bit en ga er ook zeker niet mee rijden. maar mensen hun eerste reactie ( en dan jij waars. uitgesloten en nog meer goede ruiters ) als hun paard ervandoor gaat, om iets met de teugels te doen. zoals een noodstop als het echt niet anders kan en zich een bedreigende situatie voordoet. het is volgens mij best moeilijk om met je zit halt te houden als je paard in blinde angst over een drukke weg scheert.

dit zijn dan even mijn punten Knipoog

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 14:38

Een noodstop is een uitzondering en hoe vaak heb je die nu helemaal nodig?
Ik heb het tot nu toe op alle paarden die ik reed twee keer nodig gehad, een keertje ene grote eenzijdige teugelhulp gegeven met een fikse ophouding bij mijn vorige arabier, wat hielp, en ene keertje op een naar huis racende haflinger op hol, was met geen mogelijkheid stil te krijgen, we zijn dus onherroepelijk naar huis gegaan en toen kon ik er pas veilig af (om meteen te voet er langs terug naar het enge punt te gaan).

Als je vaker een noodstop nodig hebt is er iets mis met je basisafrichting en het vertrouwen van je paard in jou. En die keer dat je hem nodig hebt moet je gewoon alles doen wat in je mogelijkheden ligt.
Ik merk overigens geen verschil in stopsnelheid tussen bitloos en met bit, misschien zelfs beter zonder bit want als je een paard hebt wat het bit tussen de tanden pakt kan je er echt niks meer mee, met iets bitloos kan je blijven nageven en opnieuw vragen.

Neen, bit dient bij mij echt voor de verfijning en dan nog, alleen met dit paardje hier nu heb ik het blijkbaar nodig om hem te hlepn zich correcter te bewegen.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:05

Ik ervaar dit probleem ook een beetje bij mijn paarden. Op een bitje zijn ze supernageeflijk, maar
rijd ik met een sidepull(Lindell-uitvoering) dan krijg ik ze maar moeilijk nageeflijk. Gymnastiserende oefeningen en grond- en langeteugelwerk kan ik er wel heel goed mee doen.
Bij mijn oudere paarden rijd ik daarom altijd buiten met de Lindell en binnen op een trensje,
gaat prima. Maar mijn jongste paard heeft een hekel aan het bit, ik ben d'r een paar maanden mee bezig geweest om haar d'r aan laten wennen,
maar ze vindt het nog steeds heel vervelend, zelf als ik nog niks met de teugels doe. Op een bepaald moment ging het wat beter, maar tussendoor heb ik toen een tijdje het bit niet ingehad en toen was ik weer terug bij af.
dus daarom rijd ik haar nu helemaal bitloos.
De oefeningen gaan met haar goed, maar ook haar krijg ik maar moeilijk nageeflijk.
maar goed, een bit is bij haar geen alternatief, dus we oefenen rustig verder, ze is ook nog maar jong, dus misschien moet het kwartje nog vallen.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:08

je zegt het zelf oefenen oefenen oefenen en veel trainen dat moet je met bit ook dus zonder bitje ook Lachen
ik rijd sinds kort bitloos en mijn paard gaat heel laat en diep lopen moet ik ook nog aan werken maar goed dat is ook gewoon oefenen toch ?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:11

Is dit trouwens een vaker voorkomend probleem dit nageven op een neusriem?
En kan het dan ook zijn dat de neusriem dan te mild inwerkt.
Mijn oudere paard loopt dus wel nageeflijk op een bit, maar met buitenrijden met de sidepull duwt ze altijd lekker haar neus helemaal naar voren. Als ik buiten de teugels aanneem komt ze wel terug in tempo, maar haar neus blijft ze lekker naar voren duwen, zelfs tegen de druk in.
Dit vind ik overigens met buitenrijden niet erg, want ze heeft wel een goed ruggebruik, maar het is niet echt een dressuurhouding.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:23

Dat komt denk ik ook omdat de neusriem naar de oren toe schuift.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:08

Ik vind het verhaal van de TS ook erg herkenbaar. Mijn paard heeft een wat zwak rechterachterbeen. Ik rij met een cook hoofdstel. Linksom gaat het allemaal heel redelijk rechtsom is echt heel moeilijk. Ze heeft de neiging om dan inderdaad haar rug te verstrakken en zelf stelling naar links te willen nemen. Met bit deed ze dit echter ook. Mijn instructeur kan haar er wel goed nageefelijk op beide kanten rijden, maar dan loopt ze wel wat diep. Er wordt nog druk aan gewerkt dus. Ik heb wel het idee dat het gewoon wat moeilijker is dan met bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:27

Morelia: ben je bezig met rechtrichten?
Wanneer een paard niet rechtgericht is, dan loopt het met één achterbeen hoofdzakelijk te stuwen en met het andere achterbeen hoofdzakelijk te dragen. Terwijl beide achterbenen zowel moeten stuwen als dragen. Als dit niet lukt, dan is één been vaak 'zwak' omdat deze niet kan doen wat er gevraagd wordt.
Kijk anders eens op de site van paardenbegrijpen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:21

Lijkt me dat elke ruiter die op het hoogste niveau rijdt zijn paard op de zit kan rijden, toch? Met rijden bedoel ik sturen, tempo regelen, rechtrichten, ontspannen, enige verzameling.