hoefzweer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

angel25

hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:41

Misschien kunnen jullie mij helpen. Mijn paard is altijd 'normaal' bekapt geweest. Ongeveer 3 maanden geleden heeft ze een hoefzweer gehad linksachter, dierenarts heeft het weggesneden, een paar dagen in een hoefzak en niks meer aan de hand.
Vandaag liep ze een beetje kreupel en haar hoef was warm dus ik meteen maar de da gebeld. Hij heeft wat kleine plekjes weggesneden maar niet teveel want hij wilde het eigenlijk even aankijken. Hij zij dat het waarschijnlijk een kneuzing is en dat het nog wel kan uitgroeien naar een zweer maar het kan nu ook overgaan als het misschien 1 van die kleine plekjes geweest is. Dus ik moet het even in de gaten houden, niet rijden uiteraard, en mocht het erger worden meteen bellen.
Hij zij dat het het beste is als ik haar op ijzers zet, want bij paarden die vaker een hoefzweer hebben word het dan vaak minder omdat het dan minder kans krijgt te ontwikkelen.
Maar toen zei ik dat ik voor deze maand een afspraak heb met een natuurlijk bekapper (voor het eerst overigens) en hij zei, dat hij absoluut niet tegen natuurlijk bekappen is maar dat dat bij mijn paard eigenlijk niet de goede oplossing is. Dat dat beter kan bij paarden met goede hoeven.
Ik behandel haar hoeven overigens regelmatig met 'hoef en zool' van de paardendrogist.

Wat is jullie mening hierover en wat zouden jullie doen? alvast bedankt

Achterom

Re: hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:07

Laat er eerst maar eens een natuurlijk bekapper naar kijken (een professionele dan wel). Dierenartsen hebben namelijk niet veel verstand van paardenvoeten en roepen al snel dat er een ijzer onder moet.

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:19

Ik heb een afspraak met Wout Overbeeke, is die jullie bekend?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:21

Ja, zeker wel Lachen
die heeft een goede opleiding achter de rug in de VS Lachen

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:24

Dat is mooi, ik heb trouwens pas op 18 januari een afspraak, mocht het beter met haar gaan en niet meer kreupel lopen aan het eind van de week, is die datum dan goed of zouden jullie hem dan eerder laten komen (proberen want onze agenda's pasten slecht bij elkaar haha) ?? bedankt voor je reactie, ik heb trouwens even in je profiel gekeken en ik heb ook leren rijden op manege de Gompert !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:58

Laat het maar aan Wout over. Hij weet vast meer van hoeven dan je DA. Knipoog

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 23:09

Ik hoop het!! bedankt

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:50

ook paarden met ijzers krijgen hoefzweren. een hoefzweer is imo geen reden om er ijzers onder te timmeren.

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 07:58

ja, dat dacht ik dus ook al. Is er dan iets van een suplement ofzo wat dat tegen kan gaan? Of iets wat hoefzweren veroorzaakt wat ik anders moet doen?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:34

Wout Overbeeke bekapt mijn pony ook Lachen hij is alleen pas 1 keer geweest dus ik kan er niet zoveel over zeggen maar ik heb verder ook alleen maar goede verhalen over hem gehoord.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:45

theemuts schreef:
Ik heb een afspraak met Wout Overbeeke, is die jullie bekend?

dat is een aanhcp bekapper, dus een natuurlijk bekapper met een officieel papiertje Ja

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:57

Wat ik over Wout heb gehoord zijn alleen positieve verhalen.
Hij is net als mijn bekapster aangesloten bij de http://www.aanhcp.org/. Hij is ook erg goed in de omgang met paarden heb ik begrepen.

Als ze niet al teveel pijn heeft zou ik gewoon je afspraak afwachten. Mocht je het kunnen vervroegen zou het natuurlijk wel fijn zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:58

Ik denk dat het natuurlijk bekappen er al voor zorgt dat je paard een dikke zool krijgt (er wordt namelijk niet in de zool gesneden). Daardoor wordt de kans op een zoolkneuzing al kleiner. Verder zouden hoefschoenen met het rijden over paden met grote stenen misschien een fijne oplossing voor je paard zijn. Sommige paarden blijven gevoelig op de grovere grindpaden, ondanks het goed bekappen (heeft mijn pony ook). je kunt dan 2 dingen doen: 1) de paden ontwijken 2) met hoefschoenen gaan rijden. (en dan natuurlijk nog ijzers eronder zetten, maar dat is voor mij persoonlijk geen optie Haha! )

Het is wel zo dat door een ijzer er minder snel een zoolkneuzing plaatsvindt, dit doordat de hoef geen contact meer maakt met de grond, en er dus wel hele grote stenen moeten liggen voordat een kneuzing kan plaatsvinden. De nadelen van een ijzers wegen naar mijn mening echter niet op tegen dit 'voordeel' (je maakt de hoef namelijk niet sterker, maar zwakker, en dus weer gevoeliger)

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 10:34

bedankt allemaal!! ik wacht af of het deze week erger word of over gaat, en mocht het beter gaan dan wacht ik op wout!!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:40

Je vee arts heeft inderdaad minder verstand van paardenhoeven dan een hoefsmid. Als je ooit weer te maken krijgt met hoefzweren, laat hem dan lossnijden door een smid, die weet wat ie doet en snijdt niet de halve hoef los Knipoog (ja ervaring)

Wat ik me trouwens afvraag, op wat voor strooisel wordt je paard gestald? Indien dit houtvezel/zaagsel is, zou ik de overstap maken naar stro of vlas. Er zijn heel veel paarden die slechte hoeven en hoefzweren krijgen juist door het zaagsel.

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 21:52

Ze staat op stro en in principe dag en nacht buiten, ze staat op een betonnen plaat en als ze willen kunnen ze de paddock en de wei in maar dat doen ze eigenlijk niet in dit weer.

Ze liep niet goed vandaag en heb Wout gebeld en waarschijnlijk heeft hij morgen aan het eind van de dag nog een gaatje, ik kon vrij krijgen op mn werk dus hopen dat hij wat vind!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:05

Wouw, dat is lekker vlot!

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:09

Nou, even een update.
Wout kon toch niet komen vandaag helaas, had het veel te druk.
Omdat Blossom voor mijn gevoel slechter liep en ik bang was dat ze pijn had vroeg ik hem toch om een oplossing, hij is zelf geen voorstander van snijden, maar ja, omdat er nou in te laten zitten??
Hij zei dat ik het beste Eric Laarakker kon bellen. Die gaf mij als tip om toch iemand (als het zweer is) het open te laten snijden zodat de druk eraf is, en dan in de biotex.
Elke hoefsmid in de omstreken gebeld en niemand nam zn telefoon op....dan maar weer de dierenarts, die heeft weer even geknepen in zn hoef met een tang en ze reageerde veel gevoeliger dan dinsdag dus toch nog duidelijk iets erin.
Heeft hij weer iets weggesneden en hij zei nogmaals dat ik haar het beste op ijzers kan laten zetten met een zooltje er tussen, en ik dat moet zien als therapie en niet als een definitieve oplossing want dat het over een tijdje waarschijnlijk niet meer nodig is.

Nou komt morgenavond de collega van Wout, en nu zit ik zo te twijfelen, want aan de ene kant wil ik graag dat ze natuurlijke gezonde hoeven heeft maar aan de andere kant zei de da dat ze op haar zolen loopt dus dat ze wel meer kans heeft om vaker zweren en kneuzingen te krijgen als ze er geen ijzer onder krijgt, nou, wat zouden jullie doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:18

Jouw DA is niet de enige DA die denkt dat een paard niet op z'n zool behoort te lopen. Knipoog

Overleg het morgen maar met de collega van Wout.

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 23:06

Ok, kun je me daar iets meer over uitleggen JoviBAn?
Ik heb er echt weinig kijk op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:49

Je hebt pb. Knipoog