Dressuur en naturals (split van Naturals: paard verkopen aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Dressuur en naturals (split van Naturals: paard verkopen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 00:06

wel jammer dat er zo negatief over dressuur(wedstrijden) wordt gedacht... Parelli is net zo goed een vorm van dressuur, clickeren/vrijheidsdressuur ook...
Als je bitloos rijd, richt je het paard ook af om hulpen te gehoorzamen.

Dressuur komt van dresseren en dresseren is africhten... Je leert een paard iets te doen op een commando/hulp/aanwijzing, en dat zo onzichtbaar mogelijk zodat het lijkt of het paard het vanzelf doet...
Bij dressuur (en volgens mij paardensport in het algemeen) is het niet de bedoeling dat je in de mond trekt en dingen afdwingt... Ik streef met dressuur ook naar harmonie met mijn paard, en tuurlijk botst het wel eens, maar dat zie ik ook gebeuren bij mensen die aan NH-manship doen...

Op stal waar ik stond heb ik ook wel mensen met een carrot-stick of lead-rope tekeer zien gaan, of bitloos/hoofdstelloos een paard een klap in zijn gezicht zien geven terwijl ze er op zat omdat het paard niet (genoeg) luisterde. Iets wat ik zelf nog nooit gedaan heb...
Een pony op diezelfde stal kon in de winter niet zonder goede deken want dan kreeg ze het koud en stond de hele tijd te rillen met haar haren omhoog en ging er slechter uit zien...

Ik snap gewoon niet dat iemand kan zeggen dat per definitie ijzers/dekens en dressuur slecht is... Dat voelt erg kortzichtig en als zwart-wit denken... Het gaat er toch om wat voor een bepaald paard de beste manier is? Anders is het net als de ruiter die 1 manier van paardentrainen heeft en denkt dat het daarmee alle paarden in die methode kan duwen... Een goed paardenmens en trainer kijkt naar elk paard als een individu en past zich hierop aan met de voor dat paard meest geschikte en meest effectieve manier van houden en trainen...

Ik hoop dus dat mensen, zowel naturals, normals en iedereen die niet in een vakje gestopt wil worden gewoon kijkt naar de behoeften van zijn paard en probeert een situatie te creeëren waarin het paard op zijn best is. Zowel emotioneel als fysiek. En dan haal je ook het beste uit je paard...

arno8

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:13

[quote="joyce B"]

Ik snap gewoon niet dat iemand kan zeggen dat per definitie ijzers/dekens en dressuur slecht is [quote]

Waarom ijzers en dekens slecht zijn kun je lezen in de boeken van strasser.
Dat ga ik niet nog eens uitleggen.

Met dressuur bedoel ik de dressuur zoals je dat op de wedstrijden ziet. Het gaat puur en alleen om het plaatje. Het heeft niks met natuurlijke beweging te maken, maar alleen maar met het dwingen van je paard in een bepaalde houding waar een of andere jury dan punten voor geeft.

Die houding is dan zogenaamd gezond voor het paard.
Toch raar dat we sporen, zwepen en bitten nodig hebben om een paard in die enorm gezonde houding te dwingen. Houdt een paard dan niet uit zichzelf van een gezonde houding?
En ja, mensen met touwhalsters kunnen ook fout bezig zijn.
Wedstrijden zijn eigenlijk altijd slecht. Ik ken wel enkele mensen op het forum van wie ik weet dat ze nooit in zullen leveren op het welzijn van hun paard om beter te presteren op wedstrijden, maar het is duidelijk dat 99% van de mensen dat wel doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:14

ik ben het met je eens dat voor sommige paarden een deken inderdaad gewoon niet te ontwijken is, maar een stal kan je wel degelijk weglaten, met een schuilplek waar ze uit de wind en regen kunnen gaan staan kan elk paard gehouden worden namelijk en ben je ook gelijk van die stal-onddeugden af..

maar wat betreft de ijzers heb je geen gelijk vind ik, dan kan men beter voor hoefschoenen kiezen dan voor ijzers is mijn mening en bij mijn paarden komen er dus echt GEEN ijzers onder!

ze krijgen allemaal 1 ijzer die op maat gemaakt wordt van hun voetje's maar die gaat er niet ondergenagelt worden, is gewoon leuk als aandenken op een bordje met geboortedatum en sterfte datum erbij Ja

en onbewust zijn we allemaal aan het dresuren eigenlijk, alleen doen we het allemaal op onze eigen manier Lachen

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:16

joyce B schreef:
wel jammer dat er zo negatief over dressuur(wedstrijden) wordt gedacht... Parelli is net zo goed een vorm van dressuur, clickeren/vrijheidsdressuur ook...

*knip*

Ik snap gewoon niet dat iemand kan zeggen dat per definitie ijzers/dekens en dressuur slecht is... Dat voelt erg kortzichtig en als zwart-wit denken... Het gaat er toch om wat voor een bepaald paard de beste manier is?

Voor het geval je (mede) doelde op mijn post, even mijn toelichting.
Ik heb niets tegen dressuur, begrijp me niet verkeerd. Vind gymnastiseren juist héél belangrijk. Als je op je paard wilt rijden, ben je dat aan je paard verplicht.
Ik bedoelde te zeggen dat ik zéker weet dat mijn paard niet gelukkig kan worden als er fanatiek mee gesport wordt. Hij heeft een beschadigde rug en is IMO niet goed af bij een ambitieuze sportruiter.

En sorry, maar ik vind ijzers per definitie slecht ja. Dekens overigens niet, in uitzonderlijke gevallen is het goed een deken te gebruiken (denk aan oude/zieke paarden die zichzelf niet warm kunnen houden of om andere medische redenen)
Voor een goed gezond paard vind ik dekens wel slecht ja, maar daar gaat het hier verder niet over, die discussie hoeft niet meer gevoerd te worden, dat is al vaak genoeg gedaan.

joyce B

Re: Dressuur en naturals (split van Naturals: paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 18:36

Ik heb zelf hoefschoenen aangeschaft voor Andrew omdat hij van ijzers snel scheuren kreeg bij de hoefsmid die ik normaal had

(in Emmeloord had de smid er op dierenarts-advies ijzers met siliconen en zooltjes onder gezet omdat Andrew zeer gevoelig liep op harde (zand)paden, en kreupel als er steentjes lagen door combinatie te korte hoeven, dunne zool en iets gekanteld hoefbeen. Voorheen had hij altijd blootsvoets gelopen en hoefde bijna nooit bekapt te worden omdat ze vrij kort sleten door het rijden langs en over de weg.

Toen hij die ijzers met siliconen op kreeg liep hij gelijk stukken beter. Alsof hij op nike-air liep... Hij had veel meer zin om te lopen, wilde uit zichzelf draven op de harde weg en harde zandpaden en had veel meer looplust op buitenritten en hield het langer vol. Een succes dus, tot hij bij de eigen smid problemen kreeg met scheuren en hij bij zichzelf op de randjes van de ijzers ging staan.

De hoefschoenen werden geen succes. Ze waren lomp en schuurden in zijn kootholten en bij de hoefballen. Hij ging ermee sloffen en ze liepen wat zwaar. Korte ritjes ging wel, maar met langere ritten liep hij er niet fijn mee. Het hielp wel tegen de steentjes op de paden

Tja, wat is dan de oplossing? Ik kon dus alleen nog korte ritjes maken over zachte bodem zonder losse steentjes... Terwijl we vroeger ritten van een paar uur maakten...

Die ijzers met siliconen houd ik nu in gedachten voor van de zomer, een enkele keer beslaan en voor de rest houd ik met de route rekening met zijn gevoelige hoeven.

Maar goed, de split was over de dressuur geloof ik, dus zal wel weer off-topic zijn Knipoog

Over onnatuurlijke bewegingen... Paarden zijn prima in staat te piafferen als ze ergens voor staan en zich druk maken omdat ze er langs willen, lopen te showen in de wei met een passageachtige draf afgewisselend met uitgestrekte draf of galop. Maken pirouettes als ze lopen te donderjaren en spelen met andere paarden en getuige het aantal sporen dat ik tegenkom is een slidingstop (western) ook zeer natuurlijk, net als achterwaarts en zijwaarts lopen of springen...

Bij nh, vrijheidsdressuur en clickeren worden ook kunstjes aangeleerd die niets met het paard te maken hebben. Welk paard in de natuur laat iemand op zijn rug klimmen als hij ligt? Of gaat knielen op commando (wel om het gras onder de draad door te eten natuurlijk Knipoog ) welk paard zoekt het gevaar/de enge dingen op? De meesten lopen er liever voor weg als dat kan, en bekijken het op veilige afstand.

Dat veel mensen dressuur hebben gemaakt tot in een houding dwingen is niet de essentie van dressuur...

Ik denk dat de kern draait om hoe je een paard tot iets kan krijgen... Het uiteindelijke plaatje moet mooi zijn, maar de manier van trainen moet ook op een paardvriendelijke manier gebeuren. en misstappen kom je overal tegen...

elk huisje heeft zijn kruisje...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 28-12-06 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:10

als je voor ijzers kiest, weet dan ook dat de levensduur van een paard wel bekort wordt en dat hoef en beenproblemen wel degelijk in het verschiet liggen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:44

joyce B schreef:

Hier wordt niet neagatief gedacht hoor.
Ik vind dressuur erg leuk!
Gymnastiek voor t paard is heel belangrijk. We gymen op de grond, maar ook met de Lange Lijnen. We dressuren in de bak. Dit gaat heel erg lekker.
Ik ga mijn NH lesgeefster inruilen voor een ZZ ruiter die lesgeeft. Ik wil graag verder komen met de dressuur. Nieuwe lesgever is al gevonden Knipoog
En dit doe ik allemaal met bit.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:01

Arabesk schreef:
als je voor ijzers kiest, weet dan ook dat de levensduur van een paard wel bekort wordt en dat hoef en beenproblemen wel degelijk in het verschiet liggen

Wanneer het deskundig en goed gedaan wordt hoeft dit niet altijd waar te zijn.
En als het bekappen niet goed gebeurd (hoeveel zelf prutsers zie je nu ineens wel niet uit de grond schieten als paddestoelen) geeft dit dezelfde problemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:13

arno8 schreef:
Waarom ijzers en dekens slecht zijn kun je lezen in de boeken van strasser.
Dat ga ik niet nog eens uitleggen.

Met dressuur bedoel ik de dressuur zoals je dat op de wedstrijden ziet. Het gaat puur en alleen om het plaatje. Het heeft niks met natuurlijke beweging te maken, maar alleen maar met het dwingen van je paard in een bepaalde houding waar een of andere jury dan punten voor geeft.

Die houding is dan zogenaamd gezond voor het paard.
Toch raar dat we sporen, zwepen en bitten nodig hebben om een paard in die enorm gezonde houding te dwingen. Houdt een paard dan niet uit zichzelf van een gezonde houding?
En ja, mensen met touwhalsters kunnen ook fout bezig zijn.
Wedstrijden zijn eigenlijk altijd slecht. Ik ken wel enkele mensen op het forum van wie ik weet dat ze nooit in zullen leveren op het welzijn van hun paard om beter te presteren op wedstrijden, maar het is duidelijk dat 99% van de mensen dat wel doet.

Dat jij een paard kennelijk niet kunt leren dat die houding goed voor hem is, ZONDER allerlei "hulpmiddelen" maakt nog niet dat die houding niet deugd, maar dat de begeleiding niet deugd. Dat veel mensen prestatie boven welzijn plaatsen, doet niks af aan principes. Jij leest zo graag, wel lees Ruiters en Rechters van Ernest van Loon eens, kun je zelf vaststellen hoe het eigenlijk bedoeld is, in tegenstelling tot wat "in het wild" wordt getoond. Kun je ook beter het kaf van het koren scheiden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:28

Dressuur is niet het doel het is een middel. Het soepel houden, zorgen dat het gewicht meer op de achterhand komt en zichzelf meer gaat dragen en hierdoor minder op voorhand valt en minder slijtage heeft.

Het sterker maken van de spieren zodat deze het gewicht kunnen dragen en niet de botten en de pezen het moeten doen. Een paard slijt niet of weinig als hij op spierkracht loopt maar juist wel als hij van moeheid op zijn pezen, banden en gewrichten gaat lopen.

En er zullen zeker kortzichtige mensen op wedstrijden zijn die het plaatje nastreven maar er zijn ook net zoveel NH'ers die koste wat koste natuurlijk willen doen soms juist te koste van hun paard. Of die hun paard er mee verpesten omdat ze de gedachte achter Parelli, Voest of Roberts niet begrijpen.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:35

Ik wil er ook wel wat over zeggen hoor.

Ik rijd nml. ook dressuurwedstrijden ongeveer zo'n 8 per jaar.
Mijn paard wordt zo'n 5 keer in de week een uur per dag gereden.
Daar is toch niets mis mee.
Ze loopt van zonsopgang tot zonsondergang in de wei,
Heeft vriendjes om mee te spelen. Krijgt goed eten en er komt een goede smid en wanneer nodig de DA bij.
Ik vraag van mijn paard een uur per dag of ze voor mij wil werken.
Ik behandel haar met respect maar ik vind dat ze best een uurtje per dag haar best voor mij mag doen.
Ik ben erg goed voor haar en de overige 23 uur van de dag kan ze doen en laten wat ze wil.
Ik zou willen dat mijn baas me maar 1 uur per dag liet werken en dat ik de rest van de tijd wat mag doen wat ik wil nml. eten en slapen.
Met rijden vraag ik gehoorzaamheid en ik behandel mijn paarden eerlijk.
Ik werk me te pletter om mijn paarden te kunnen onderhouden en het kost genoeg geld.
Dan is het toch niet teveel gevraagd dat ze 1 uur per dag voor mij moeten werken.
Als ik mijn paarden alleen maar heb om hen zo natuurlijk mogelijk te moeten houden dan heb ik net zo lief geen paard.
Mijn paarden worden zo goed als maar kan natuurlijk gehouden maar om nu te zeggen dat je dan bitloos, dekenloos, stalloos en ijzerloos je paarden moet houden vind ik echt veel te ver gaan.
Mijn paarden hebben het prima, heb er nog geen één horen klagen, Ze worden oud en zien er tevreden uit.
Dat is voor mij het bewijs dat ik het niet zo slecht doe.
En van een uurtje werken is nog geen enkel paard dood gegaan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:40

Sterker nog: een uurtje werken hebben ze nódig!
Goed voor lichaam en geest.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:45

Ik vind gewoon spijtig dat veel roepen dat ze niet begrepen worden. Terwijl er op bokt een tal van vooroordelen over normals (ach ik haat dat woord staan).
Hoe kan je respect vragen als er geen wederzijds respect staat.
Vaak worden er dingen gezegd als
- paard alleen kunnen beheersen met zweep
- geweld
- mishandeling niet in die woorden maar toch komt het dichtbij

Je bedoeld het beste voor je paard, maar toch ben je een mishandelaar.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:47

Antheman schreef:

Ik vraag in mijn uur werk van het paard nageeflijkheid, zijgangen enz.
Dus het is geen vrijblijvend uurtje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:48

dollemina schreef:
Antheman schreef:

Ik vraag in mijn uur werk van het paard nageeflijkheid, zijgangen enz.
Dus het is geen vrijblijvend uurtje.

Dus Haha! ??

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:55

Ik bedoel ermee dat het paard van mij ook wel eens tegennatuurlijke dingen moet doen.
Ik wil gehoorzaamheid, achterhand eronder, durchklassigheid(heb ik dat goed geschreven).
Vooral mijn ene paardje is nogal een deugniet en als ik haar niet heel consequent rijd dan zou ik er mee gaan verongelukken.
Dus ik rijd deze wat meer rond aan de voorkant dan andere paarden.
Ik heb met dit paard echt moeten leren dat ik niet altijd 'fijn' kan rijden.
Soms moet ik wat strenger rijden, soms een wat grotere ophouding geven en dan soms weer een grotere beenhulp.
Dit paard is zoals gezegd een boefje en kan zichzelf afsluiten of er vandoor gaan.
Ze is niet gemeen hoor maar het is een tante met karakter.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:58

dollemina schreef:
Ik bedoel ermee dat het paard van mij ook wel eens tegennatuurlijke dingen moet doen.
Ik wil gehoorzaamheid, achterhand eronder, durchklassigheid(heb ik dat goed geschreven).
Vooral mijn ene paardje is nogal een deugniet en als ik haar niet heel consequent rijd dan zou ik er mee gaan verongelukken.
Dus ik rijd deze wat meer rond aan de voorkant dan andere paarden.
Ik heb met dit paard echt moeten leren dat ik niet altijd 'fijn' kan rijden.
Soms moet ik wat strenger rijden, soms een wat grotere ophouding geven en dan soms weer een grotere beenhulp.
Dit paard is zoals gezegd een boefje en kan zichzelf afsluiten of er vandoor gaan.
Ze is niet gemeen hoor maar het is een tante met karakter.

Ik heb er ook zo een.
Daar kon ik een jaar geleden niet mee door de bak rijden.

En nu rijden we de sterren van de hemel. Daarbij worden mijn grenzen aangegeven, en krijgt hij een tik als dat nodig is. Ik maak ook weleens een grote beenhulp, om echt duidelijk te kunnen zijn.

NH betekent niet meteen dat je niets meer vraagt van een paard. Het betekent dat je beter probeert je paard te begrijpen, dat je hulpen kleiner worden. Eigenlijk net als de klassieke rijkunst.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:00

Ik ben benieuwd wat de afstamming dan is van je paard die ook zo ondeugend is.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:00

Antheman schreef:
NH betekent niet meteen dat je niets meer vraagt van een paard. Het betekent dat je beter probeert je paard te begrijpen, dat je hulpen kleiner worden. Eigenlijk net als de klassieke rijkunst.

Ik wilde het net zeggen totdat ik het in de laaste zin zelf las Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:03

dollemina schreef:
Ik ben benieuwd wat de afstamming dan is van je paard die ook zo ondeugend is.

Oef, off topic, maar ik heb hier altijd wat moeite mee Bloos

Mijn visie is nl dat de opvoeding een grotere rol speelt dan afstammeling.

En je kunt altijd fotoos in mijn onderschrift bekijken, de zwarte is ondeugend.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:10

Zoals ik in het andere topic al schreef:
Ik moet van beide extreme uitersten niets hebben.
De waarheid ligt in het midden.
Doe-maar-normaal-dan-doe-je-gek-genoeg

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:22

Antheman schreef:

Mijn visie is nl dat de opvoeding een grotere rol speelt dan afstammeling.

Daar ben ik het dan absoluut niet mee eens.
Ik heb al meerdere paarden gefokt en zelf beleerd dus daar zat geen verschil in.
Wel de karakters van de paarden. Dat heeft veel te maken met de persoonlijkheid van het paard en ook vaak hoe ze gefokt zijn.
Dus de papa en de mama.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:26

sorry hoor maar hier ben ik het niet helemaal mee eens.. mijn pony is inmiddels 25 en heeft zonder medische redenen vanaf haar 3e levensjaar op ijzers gestaan.. en nu 22 jaar later.. loopt ze nog steeds rond en heeft ze pas haar eerste blessure te pakken na jaren hard werk.. ik vind dit reuze mee vallen..
dat kun je niet van alle paarden zeggen... als een paard geen ijzers nodig heeft zou ik ze er ook niet onder slaan.. maar goed.. als het niet anders kan doordat een paard een verkeerde beenstand heeft of steeds over de weg moet.. dan zul je er toch voor moeten kiezen denk ik.. hoefschoenen is ook niet altijd ideaal.. aangezien ik de ervaring heb dat paarden dan nog steeds erg gevoelig kunnen lopen omdat de hoefschoen ook op de bal en de restvan de hoef rust. wat met een ijzer en blote voeten niet het geval is.. ik heb met mijn oudje ook geprobeerd zonder ijzer maar dit was echter geen succes.. ik blijf dus toch op ijzers.. niet omdat ik PRO- ijzers ben.. maar omdat dit het beste is voor mijn paard.. als iedereen zou denken in het voordeel van zijn eigen paard zou het wel goedkomen denk ik

groetjes keshia

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:29

.
SVP on topic blijven

Lijntje is wat onduidelijk, omdat het gesplitst is, maar het gaat over dressuur en hoe "Naturals" daarover denken.

Ijzers en dergelijke zijn erg off- topic in dit lijntje.
Afstammeling en deugnieten horen hier ook niet bij. Sorry Bloos

Daar zijn andere topics voor om met elkaar van gedachten over te wisselen.

Terug naar de dressuur Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:23

Ik vind dressuur een must. Het is super belangrijk om je paard soepel en rechtgericht te maken en te houden. In elke tak van het paardrijden, van recreatief tot topsport, van western tot dressuur, van endurance tot springen.

type zo even verder... bezoek