Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZzzeiN

Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 22:23

Dat vroeg ik me vandaag af, zouden jullie je paard aan een niet-natural kunnen verkopen?
Als je ziet dat diegene er wel een klik mee heeft, maar ja het is geen natural.
Of zijn niet naturals als meteen uitgesloten van verkoop?

GeneralFlynn

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:29

Ik verkoop mijn paarden dus echt voor geen goud,
maar mocht er ooit een tijd komen dat ik dat wel moet doen,dan zorg ik ervoor dat mijn paarden bij mensen komen die er net zo over denken als mij.
Geen bit,geen deken,geen stal,geen ijzers..
Helemaal zeker ben je nooit dat ze ook echt zo zijn als ze zich voordoen,maar je kan wel zeggen dat je zo af en toe wil komen kijken ofzo..

Ik moet er niet aan denken dat mijn schatje opeens een bit inkrijgt,en een ruiter met sporen en zweep op haar rug heeft..
Ik kan daar echt van wakker liggen,en waarschijnlijk droom ik vanacht over een gedwongen verkoop en dat de kopers hoog dressuur rijden,en haar scheren en ijzers onder slaan.
(ik heb er nu al zweet van op mijn hoofd..alleen al bij het idee) Verdrietig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:58

Ik zou hem ook nóóit verkopen. En hij zou zowiezo buiten moeten staat omdat hij in stal altijd stampt, dan kom je al snel bij de naturals uit. En verder is meneer stronteigenwijs en al helemaal niet geschikt voor iemand die elke dag dezelfde rondjes wil rijden, dan gaat hij bakkabouters zien Nagelbijten / Gniffelen
Verder zou het me niet zo veel uitmaken als het geen echte natural is, als ze maar het beste willen voor het paard Ja

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:12

Ik heb mijn paard voor het leven...
Mocht ik hem niet meer kunnen geven wat hij nodig heeft gaat hij naar een gelijkgestemde ziel(die hem krijgt want mijn maatje is niet in geld uit te drukken).

Ik zou ook niet willen dat hij naar "een vreemde" gaat...
Iedereen kan wel zeggen dat hij/zij natural omgaat met de paarden maar zeggen dat je natural bent of het ook daadwerkelijk doen zijn 2 verschillende zaken Knipoog

@Tinkerloos....is ook mijn ergste nachtmerrie Ach gut

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:23

Sorry maar je doet nu net of je hem aan een of andere paardenmishandelaar verkoopt. Belangrijkste lijkt mij of die klik er is of niet. Het zal het paard werkelijk geen biet interesseren of zn nieuwe baas een natural is of niet, alssie zn natje, zn droogje en zn beweging maar krijgt.

Mij als koper zou het geen bal interesseren wat de vorige eigenaar er als geloof op nahoudt, ik ga toch met het paard om zoals mij goeddunkt, daar heeft de vorige eigenaar toch geen invloed meer op.
Keurt de oude eigenaar mij af op mijn "geloof" dan is dat zijn verlies en mijn gewin. Mij kost het geen cent om het paard niet te kopen.

Sorry dat ik het zeg, heb niks tegen mensen die hun paard op de natuurlijke manier willen houden maar het begint steeds meer en meer op een gehersenspoelde sekte te lijken. Dat jullie je paard op een bepaalde manier willen houden prima (er is zelfs een "natuurlijke" stal waar je paard gechipt moet worden zodattie eten uit zn automatische voerbak kan krijgen, maarja hij kan dan wel lekker de hele dag "natuurlijk" rondlopen, t moet niet gekker worden), moet je zelf weten, maar de manier hoe jullie praten en denken over mensen die dit niet zo doen (zoals uit dit topic maar weer blijkt), mijn hemel......

Een niet natuaral rijdt niet per definitie met sporen, zweep en met bit in hoor, tis maar even dat je het weet.
ECHTER, wil je de westerijden in dan zul je MET BIT moeten rijden of je nu wilt of niet, bitloos is niet toegestaan. Zweep en sporen is maar net hoe de rijkunst van de ruiter is Knipoog .

Sorry moest het even kwijt toen ik de reacties las.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:45

Nou dan wil ik hier wel even op reageren, Een "geloof"????? mmm, nou ja is maar hoe je het bekijkt misschien. Ik zit in de positie dat ik mijn paard moet verkopen. En ik houd ze dus Natural. Maar dat was voo rmijn paard meer noodzaak dan "geloof". Door speciale ijzers heeft hij hoefverbening gekregen en dus heb ik de keus gemaakt om hem ijzerloos door het leven te laten gaan en dat gaat super. Maar daar komt wel bij kijken dat (tenminste ik dus) je dat niet half kunt doen dus lekker bewegen met die hap en constant buiten. En zo kwam van het een het ander. Bitloos rijden deed ik al omdat hij dan gewon veeeeel fijner is. Maarja om op de vraag terug te komen naar een natural of niet? Denk dat er voor mijn paard weining anders op zit eigenlijk. Gezien zijn medische achtergrond kom je al snel op natural mensen uit. Maar zou hij niets aan zijnhoeven mankeren zou ik er geen moeite mee hebben als hij bij "gewone " mensen terecht komt. Ik ken zat mensen die heeeeel goed voor hun dieren zijn maar niet natural. En die ook goed luisteren naar wat het paard te vertellen heeft. Het gaat in mijn ogen ook om de intentie die erachter zit. Hoewel ik het vreselijk vind al zou hij in een box terecht komen en af en toe lekker mogen luchten (lees werken) maar goed er zijn paarden die dat toch wel fijn vinden. (al kan ik ze op een hand noemen) Mijn pony bijvoorbeeld die is altijd boxen gewend geweest en die vind he techt prettig als die regelmatig in stal mag blijven. Je krijgt hem dan met geen bak voer uit zijn stal hoor. Nou dat mag die dan van mij ook. Hij is niet anders gewend en dan maar die gulden middenweg om hem gelukkig te houden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:53

Het belangrijkste lijkt me toch dat het paard aan iemand verkocht wordt die bij het paard past.
Mijn paard doe je er in ieder geval geen plezier mee om veel op stal te staan. Wordt meneer nogal onhandelbaar van.
Maar wie weet doet hij het prima bij een nieuwe baas waar hij alleen 's nachts op stal staat.
Rijden met bit en/of sporen en/of zweep is wat mij betreft niet per se een probleem. Goed rijden is wel een vereiste....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:05

Ik ben het wel met Vippie eens, af en toe is het zo erg dat ik al het "oh nee he, daar zijn ze weer" gevoel krijg, en dat vind ik erg jammer. Beetje het sektegevoel idd.

Ik denk dat het gaat om de juiste keuzes voor je paard maken in plaats van of de koper een "Natural" is of niet. Een niet-Natural is geen mishandelaar oid. Dat wij niet tot het extreme gaan wil niet zeggen dat het per definitie slecht voor het paard is. Ik ben ook een niet-Natural, maar mijn paard stond wel zeker een flink aantal uur per dag buiten, moest ook wel want hij had Chronisch Bronchitis. Het ligt er dus maar aan wat je wilt, en als je hem helemaal volgens JOUW standaard wilt verkopen, dan kun je wel een flinke tijd bezig zijn Knipoog

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:20

Ik vind het zo'n ongelofelijke onzin, dat van natural!
Alsof jou paard het uitmaakt of die nou lekker in een warm stalletje met een warme deken en lekker veel stro/flash/zaagsel ligt of dat ie in een koude, natte weide zonder deken zit.
Ik rij met bit, NOU EN.. sommige mensen willen gewoon verder komen in de sport en dan MOET je wel
met bit rijden! miss willen die kopers van jou paard ook wel de sport in en dan moeten ze zeker ook zonder bit gaan rijden omdat jij het paard anders niet wil verkopen.. Pff.. ik ben het met de andere heens hoor.. soms krijg ik echt van; ohnee daar heb je HUN weer.. met dat gezeur over hoe je een paard moet behandelen.. als je wil weten hoe ik mijn paard behandel.. hij krijgt van mij heel veel liefde en wordt elke dag in de wei gezet en 's nachts op stal, 's ochtends en 's avonds brokken en water en als hij mij gaat bijten,, dan krijgt hij een klap.. (net ruin). je moet de baas zijn over je paard en ik weet zeker als dat wij de hengst die bij ons op stal staat naar jullie zouden doen dat jullie hem niet aankonden.. die bijt,, hapt speels,, de hele tijd en dan moet je hem gewoon een klap geven. en zoals ik jullie hoor praten zouden jullie hem nog niet eens een klein tikje durven te geven of laat staan aanraken
sorry hoor maar dit moest ik effe kwijt:S

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:41

Het boeit me echt niet of iedereen met bit rijd,dekens opdoet,en ijzers onderslaat.
Echt niet,jullie doen maar.
Kan mij het wat boeien..
Maar MIJN paard,mijn kindje,dat ik al ruim 7 jaar heb,en op mijn manier hou,zal echt niet blij worden als ze opeens geschoren word,en op stal moet.
Dat heeft niks met sekte te maken,maar met MIJN gevoel over wat MIJN paard gelukkig maakt.
(en een stal en ijzers om maar wat te noemen maakt haar niet gelukkig..)

Ik veroordeel helemaal niemand,ieder doet wat hem /haar goed lijkt,en wat het beste is voor het paard.
Maar daar gaat dit topic toch niet over???
De TSvraagt of de naturals hun paard aan een normal; zouden verkopen,en daar antwoord ik op.
Wat moet ik dan zeggen: nee,ik verkoop haar niet aan een normal,maar waarom zeg ik niet,want dan zit ik bij een sekte en overdrijf ik,en veroordeel ik de normals.
Tsss....dat zal lekker worden zeg.

Ik geef mijn mening alleen maar,op het naturals forum nog wel,en dan komen er hier nog normals die dat gaan veroordelen.
Hou toch eens op,en hou je bij je eigen forum als je het naturals allemaal toch onzin vind...
(zo,dat wilde ik even zeggen toen ik de reacties las.)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:44

Cayenne schreef:
Ik ben het wel met Vippie eens, af en toe is het zo erg dat ik al het "oh nee he, daar zijn ze weer" gevoel krijg, en dat vind ik erg jammer. Beetje het sektegevoel idd.
Oh nee hé,daar zijn ze weer???
Kijk eens waar je bent joh..
Op het NATURAL forum.
Tuurlijk zijn we daar weer,waar zouden we anders zijn?? Scheve mond

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:50

Ik wil me zelf geen natural noemen. Mijn paard loopt in de zomermaanden op ijzers (voor en achter hoefschoenen), maar ik rijd wel regelmatig bitloos, heb sinds kort een boomloos zadel en mijn paarden staan zomer en winter dag en nacht lekker buiten, dus ik ben een half half om het zomaar te noemen. Knipoog Als ik Red Bull zou moeten verkopen zou ik wel kijken dat hij op een plek komt te staan waar hij veel naar buiten kan (want hij vindt op stal staan ook prima het is een makkelijk paard) maar vooral ook waar er lekker met hem aan de slag gegaan wordt en of de mensen lief voor hem zijn. Dat is voor mij het belangrijkste.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:50

Tinkerloos schreef:
Maar MIJN paard,mijn kindje,dat ik al ruim 7 jaar heb,en op mijn manier hou,zal echt niet blij worden als ze opeens geschoren word,en op stal moet.

Je paardje je kindje? Klinkt nogal doorgeslagen.
Doe vooral wat je goed dunkt, dat geldt trouwens voor iedereen, maar overdrijven is ook een vak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:51

Vippie schreef:
Sorry dat ik het zeg, heb niks tegen mensen die hun paard op de natuurlijke manier willen houden maar het begint steeds meer en meer op een gehersenspoelde sekte te lijken. Dat jullie je paard op een bepaalde manier willen houden prima (er is zelfs een "natuurlijke" stal waar je paard gechipt moet worden zodattie eten uit zn automatische voerbak kan krijgen, maarja hij kan dan wel lekker de hele dag "natuurlijk" rondlopen, t moet niet gekker worden), moet je zelf weten, maar de manier hoe jullie praten en denken over mensen die dit niet zo doen (zoals uit dit topic maar weer blijkt), mijn hemel......

Afgod Kan het niet beter verwoorden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:53

jiehaaa schreef:
Tinkerloos schreef:

Je paardje je kindje? Klinkt nogal doorgeslagen.
Doe vooral wat je goed dunkt, dat geldt trouwens voor iedereen, maar overdrijven is ook een vak.
Niet echt mijn kindje,maar ik heb haar zelf ingereden enz...
Ik hou van haar,en ze staat hoog in mijn lijst van belangrijkste dingen.
Mijn kind is het natuurlijk niet,maar wel erg belangrijk.

Was meer een uitdrukking,maar als je daarover wil vallen,ga je gang.
Er zijn vast nog meer dingen waar je me op kan pakken.Be my guest.
Het is jou feestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:56

Iedereen zijn paard staat toch in de lijst van belangrijkste dingen. Wel of niet natural, wanneer zien naturals dat nu eens in, en denken ze niet dat ze beter zijn voor hun paarden als niet naturals, dé arrogantie.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:00

Niezzz schreef:
Dat vroeg ik me vandaag af, zouden jullie je paard aan een niet-natural kunnen verkopen?
Als je ziet dat diegene er wel een klik mee heeft, maar ja het is geen natural.
Of zijn niet naturals als meteen uitgesloten van verkoop?

Een natural probeert zich zo goed mogelijk te verdiepen in het wezen paard, en gebruikt die kennis om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de behoeftes van een paard.

Als ik een paard had dat ik moest verkopen, zou ik inderdaad proberen er achter te komen of de potentiële koper voldoende paardenkennis heeft (lees: de behoeftes van een paard kent en ernaar handelt).

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:01

Eh Myxlea (ofzo) hoe WIJ reageren????
Lees de reacties eens van niet-naturals dat vind ik pas respectloos. En ja er zijn best naturals die doorslaan en ook niet meer naar het paard zelf kijken of het wel gelukkig is. Maar Wat doe je in het natural forum als je er zo'n sterke anti-mening over hebt?
Er wordt ove rons heel vaak beweerd dat wij zo'n sterke mening hebben, maar als je goed leest is het eerder andersom en worden wij aangevallen op een manier van paarden houden waar de niet-naturals zich weigeren in te verdiepen en dus is het raar en anders dus scheld er maar lekker op los?
Het gaat erom dat het paard goed terecht komt. En mijn paard kan met beiden manieren aardig leven maar het is beter en hij is een stuk gelukkiger als hij niet wordt opgesloten in een stal.
Laatst bijgewerkt door Heidi2 op 27-12-06 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:03

Anti mening? Zoek dat woord eens op in het woordenboek, asjeblieft.. ik ben nergens tegen. Je weet echt niet waar je nu over brabbelt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:03

ShannaY schreef:
Iedereen zijn paard staat toch in de lijst van belangrijkste dingen. Wel of niet natural, wanneer zien naturals dat nu eens in, en denken ze niet dat ze beter zijn voor hun paarden als niet naturals, dé arrogantie.
Hoho,ik zeg helemaal nergens dat ik beter ben voor mijn paarden dan jullie normals.
Als ik dat gezegt heb,dan neem ik dat meteen terug.
Het gaat er mij om,dat IK mijn paarden zo wil houden als IK dat wil,net als JULLIE je paarden houden zoals JULLIE dat willen.
Hoor je mij zeggen dat ik jullie slecht vind omdat je paard op stal staat??
Of omdat ie een deken opheeft??
Nee.
Ik wil dat zelf niet,want mijn paard heeft dat niet nodig.

Je kan het ook omdraaien: willen jullie je paard 24/7 op de wei?
Zonder dekens en zonder ijzers??
(nee?? nou,dan willen jullie dus niet wat wij willen en andersom)
Klaar ben je.
Nog 1 keer: daar gaat dit topic niet over...
Lees de TS zijn (of haar) eerste post eens,dan snap je misschien waarom ik mijn antwoord heb gegeven.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:05

Shanny sorry was niet tegen jou zat verkeerd heb al verbeterd

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:10

Maar nu toch even reageren Shanney. De arrogantie? Nou nou, heb je het nu niet over jezelf? Waarom zou jou manier alleen goed zijn?
Er zijn meer wegen naar rome en wij beweren helemaal niet het beste te doen. Lees eerst eens waar het topic over gaat voordat je in die hoge boom gaat zitten blazen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:11

Ik denk dat andersom er ook zat zijn die het niet leuk zouden vinden als hun paard wat jaarlijks geschroren wordt en op ijzers staat ineens in een weiland in de winter tegenkomen, kletsnat, zonder deken en op blote voeten. Knipoog

Het gaat er niet om waar je voor of tegen bent, iedereen moet doen waar ie zich zelf prettig bij voelt. Waarvan hij/zij denkt dat het paard zich fijn bij voelt.

Natuurlijk probeer je altijd je paard te verkopen aan iemand die een beetje dezelfde ideen heeft. Wat je echter niet moet vergeten is dat wanneer jij je paard verkoopt, het verkocht is. Het jouw paard niet meer is. Dus als diegene hem weer wil verkopen, of er anders mee omgaat dan dat jij graag had willen zien is het volkomen uit jouw handen. Had je niet moeten verkopen.

Ik heb 2 keer een paard verkocht en beide keren ook terug gekocht. Er is niks ergers dan het gevoel van machteloosheid, maar dat ben je wel, machteloos, want je hebt namelijk verkocht. Net als wanneer ik een paard koop, ik ook niet zit te wachten op een ex-eigenaar die mij gaat vertellen wat goed/niet goed is. Je gevoel moet bij de verkoop goed zijn en daar moet je op proberen te vertrouwen. Ook moet je ervan uit gaan dat wanneer iemand een paard koopt hij/zij echt wel zijn best doet om dat paard een fijn leven te geven. De meeste mensne hóuden namelijk van paarden, ook al doen ze dingen misschien nét iets anders als jij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:15

Even voor de duidelijkheid...

Uit de regels voor dit forum....

4) Hoewel VNA het forum voor de ‘alternatieve’ benadering is, zijn alle bokkers hier welkom, mits zij zich uiteraard aan de regels houden. Respecteer ieders keuze voor zijn of haar wijze van omgang met paarden; we verwachten dan ook dat discussies op een correcte en opbouwende manier plaats vinden.

1) Respecteer de mening van anderen. Als je het niet met je voorganger in een topic eens bent, onderbouw dat dan goed, en doe dat beleefd.

viewtopic.php?f=99&t=563968

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:23

Jeetje wat een gedoe weer.
Ik ben geen Natural, maar jeetje wat is dit nou, ik heb mijn paarden ook 2 jaar zonder ijzers gehad en dit ging heel goed. Alleen ik kwam de winter niet meer door omdat ik nergens op het gras kon rijden en haar hoeven teveel sleten, dus nu staat ze weer op ijzers. Als het kon zou ik ze er zo weer afhalen (zonder is toch altijd beter) maar ja dat gaat nu eenmaal niet, ik doe teveel met ze.(buitenrijden)

Ze staan bij mij in een in en uitloopstal zonder landje hoor, gewoon een besteend straatje.
Ze gaan in april naar de wei en komen in oktober/november weer terug, licht aan het weer.

Ik zou mijn paardje ook niet zo maar verkopen, heb haar nu al bijna 14 jaar, al vanaf veulen, en ze is heel belangrijk voor mij (mijn kindje) , als ik haar echt niet meer zou kunnen betalen omdat mijn kinderen voor gaan , ja oke dan moet het maar het zou me aan het hart gaan.
Ik zou dan ook kijken of iemand haar zou willen hebben die een beetje dezelfde ideeen als mij zou hebben.
Ik vind een paard puur op stal , ook niet tof, en ik heb echt heel wat maneges versleten, maar als je nu de mogelijkheid heb en vroeger niet, waarom zou je ze dan niet beter gaan.
(dit is mijn idee he, ik veroordeel hier niemand mee)

Ik vind ook dat we iedereen in zijn waarde moeten laten en dat iedereen zelf moet weten hoe ze hun paarden houden.
Weetje misschien kunnen we van elkaar leren en van alle stromen de goeie dingen eruit halen voor onze paardjes.