omschakelen naar bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luxje

omschakelen naar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 02:44

Ik zit erover te denken om bitloos te gaan rijden.
Nu neem ik aan dat ik mijn merrie niet zomaar een nieuw hoofdstel om kan hangen om er vervolgens zo mee weg te rijden.
Wie heeft er tips hoe ik haar kan leren omschakelen naar bitloos?

En welk bitloos hoofdstel heeft jullie voorkeur?
Ik heb het topic met de verzameling bitloze optomingen bekeken, maar dat zijn er zoveel Bloos

Inge_

Re: omschakelen naar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:29

opzich zijn hier al heel veel topics over Tong uitsteken

ik heb eerst een touwhalster besteld, van Emiel Voest en die heb ik op een dag gewoon omgedaan en ben erop gestapt (in de bak) en mn pony deed het er heel erg goed op, luisterde net zo goed als met bit en liep meer ontspannen. Na een maand met dit halster gereden te hebben beviel het toch niet zo goed, kon er niet goed mee aan geven waar ik heen wilde omdat de teugels bij elkaar vast zitten (zie foto profiel). Daarom heb ik het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop besteld en daar heb ik nu 3 keer mee gereden. Dat is eigenlijk wat te kort om al een mening over te vormen maar die drie keren is het niet echt goed bevallen, er is namelijk geen release, de neusriem blijft strak zitten dus ik ga nu denk ik een CRB uitproberen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:33

Je hebt bij ruitersport Goedhard in wierden een combi-hoofdstel, dat kun je eerst nog met bit, of zonder, of met een combinatie van beide rijden.
www.goedhard.nl

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:41

oja nog een tip: doe je halster/bitloze hoofdstel oid onder je bithoofdstel, dan heb je dus twee teugels en dan gebruik je dus de teugels voor het bitloze halster maar je hebt voor de zekerheid toch nog teugels voor het bit.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 14:37

Bedankt voor de tips.
zo'n touwhalster lijkt mij eigenlijk niks Bloos
Ervaringen als " geen goede release" daar kan ik iets mee Ja
Ik weet dat er meerdere topics over zijn, maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer Bloos
Touw, crossrope, sidepull, ik weet het echt niet *zucht*

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:08

In mijn profiel staat een heel verhaal over hoe ik van bit naar bitloos ging.
Lees maar. Cool

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:14

Heb zelf een CRB maar ze stuurt daar niet mee en is ook niet in te houden. Die teugels snijden hele erg in je handen als je kracht moet zetten en ze glijden er zo doorheen als ze trok.
Heb toen mijn eigen teugels eraan gedaan maar nog geen stuur en geen rem. Terwijl ze wel met een gewoon halster te rijden is.
Ook stonden dr haren op dr neus helemaal omhoog geschuurd ervan.Wil ook iets anders gaan proberen.Aangezien dit niet echt werkt.Heb graag en stuur en rem Tong uitsteken

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 01:12

Tinkerloos schreef:
In mijn profiel staat een heel verhaal over hoe ik van bit naar bitloos ging.
Lees maar. Cool

Duidelijk verhaal Ja
Dus een halster hoofdstel is aan te raden, zodat ik in elk geval het bit kàn gebruiken, mocht het nodig zijn?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 03:58

Aan deze pagina had ik ook veel: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

alleen, het halster hoofdstel staat er natuurlijk niet bij Bloos
Dat is toch te vergelijken met een side pull?
En die kwam nu net iets minder uit de test, of intepreteer ik het niet goed?
Jeetje, dit gaat nòg moeilijker worden dan ik al dacht Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:46

Gewoon een touwhalster is het makkelijkst en het duidelijkst voor je paard.
Maar als je niet meteen helemaal bitloos durft kan je ook met een gewoon stalhalster onder je gewone hoofdstel rijden.
Dan 1 paar teugels aan het bit,en 1 paar teugels aan je halster.
Als je paard goed reageerd op het bitloos rijden en je hebt de teugels met het bit niet nodig,dan kan je zonder hoofdstel proberen,en het alleen met een touwhalstertje proberen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 18:27

Daar zat ik zelf ook aan te denken, maar dan wel de teugels aan het onderste ringetje van het halster en niet aan de zijkant, toch?
Ben er vandaag na het longeren even opgesprongen (nou ja, met moeite opgekropen Bloos ) met alleen een halster en een longeersingeltje.
Was wel in stal hoor (het gangpad dan, niet de stal zelf) de rem werkte direkt, alleen het sturen vond ze maar vreemd, hielp natuurlijk ook niet dat de andere paarden met hun neus naar buiten kwamen om te kijken wat we nù weer aan het doen waren Haha!

Als ik met het halster onder het hoofdstel ga rijden, is het dan handig om de neusriem (gecombineerde) eraf te laten?
Het wordt anders zo vol om haar neus voor mijn gevoel Bloos

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:00

tjitseee schreef:
Daarom heb ik het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop besteld en daar heb ik nu 3 keer mee gereden. Dat is eigenlijk wat te kort om al een mening over te vormen maar die drie keren is het niet echt goed bevallen, er is namelijk geen release, de neusriem blijft strak zitten dus ik ga nu denk ik een CRB uitproberen.

...is ook een kwestie van het soepel worden van het leer, en de zwaarte van je teugels. Als je er heftig zware musketons aan hebt hangen bijvoorbeeld, zal het ook eerder straktrekken, want; zwaartekracht Tong uitsteken

Devies blijft natuurlijk: er gewoon niet te hard aan trekken. Maar goed, dat zou je sowieso al niet moeten doen Scheve mond