dekens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 20:15

Ik heb een vraagje over dekens..
mijn verzorgpony heeft eigenlijk altijd met deken gestaan ( stel je voor dat ze het koud krijgt )
Ze stond de laatste tijd (na de zomer) ook met regendeken, omdat het de hele tijd regende..
Maar de laatste paar weken was het droog.. en heb ik dus de deken afgelaten.. nou krijg ik allemaal gezeur (paardenmensen he;)) dat ze het koud heeft blablabla.. en vannochtend had iemand zelfs der deken ineens opgedaan..
Ze zeggen dat der haren overeind stonden.. naja dat is toch ook niet slecht, dan gaat ze weer wat haar aanmaken als het goed is.. ?
Ze is trouwens 21 jaar, en is eigenlijk naar mijn mening te dik.. heeft dus genoeg vet om haarzelf warm te houden lijkt mij Knipoog en ze staat in een stal met voorstukje.. (staat meestal op het voorstukje, en kan dus gewoon der stal in al zou ze het koud hebben! )
Wat is jullie mening hierover ?
(ik zet het niet in een ander forum omdat de meeste mensen daar sowieso hun paard in de winter altijd een deken omdoen)

unamie

Re: dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:01

alle paarden kunnen prima zonder deken Ja
als mensen vinden van niet is dat hun probleem Tong uitsteken

dekens hebben als enige voordeel dat ze korter in het haar blijven en dat de paarden schoon blijven

verder hebben ze vooral nadelen vind ik Bloos

de nadelen die ik ondervonden hebt zijn:

1) dekens zitten vaak te strak om de borst maar veel mensen schijnen dat normaal te vinden Koe
2) sociaal gedrag wordt lastiger (ze kunnen elkaar niet lekker krabbelen)
3) kunnen hun warmte zelf niet regelen (als ze het te warm hebben kunnen ze er zelf niets aan doen)
4) hoe kan een paard zichzelf krabbelen als ie jeuk heeft in de flanken??
5) ze zijn behoorlijk duur
6) het op en af doen en wisselen van de dekens is veel werk
7) je stal ligt telkens bezaaid met (natte) dekens Clown
8) rollen zonder deken is veel prettiger voor een paard
9) ze kunnen vrijer bewegen
10) sommige paarden bijten/trekken elkaar deken stuk

4 weken geleden heb ik een paard gekocht die 6 weken daarvoor geschoren was
ze heeft nu wel een deken op maar ik ben het vooral aan het afbouwen
de haren groeien al goed dus nog even en ze kan zonder Cool
ze heeft ook enorme hekel aan de deken en zal blij zijn als ze daarvan verlost zal zijn Ach gut
Laatst bijgewerkt door unamie op 24-12-06 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:04

Citaat:
Wat is jullie mening hierover ?

het is afhankelijk van wat je met een paard wilt doen vind ik.

Maar als het niet je eigen pony is zou ik eerst met de eigenaren om tafel gaan, jouw mening uitleggen etc. en dan pas actie ondernemen

overigens vind ik het een loze reden dat de pony te dik is en zo vet verbrand. Dan kan half nederland ook in zn blote reet op de schaats gaan

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:13

paarden kunnen prima zonder deken Lachen Het grote nadeel aan dekens is dat, mocht het plotseling kouder worden, paarden zich minder goed kunnen verwarmen. Paarden zetten dan normaal gesproken hun haren recht overeind, dan hebben ze het niet meer koud, een deken maakt dat onmogelijk.

Een paard heeft een heel handig systeem waardoor ze zich zelf in de meest barre omstandigheden kunnen verwarmen. Mocht je toch twijfelen of je paard het koud heeft, dan kan een flinke plak hooi altijd wel helpen. (verteringstedsel is belangerijkste straalkachel van een paard. Die moet dus goed aan de praat blijven )

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:33

Paarden kunnen best zonder deken, als de vacht in goede conditie is. Dit wil bij oudere paarden nog wel eens problemen opleveren.

Ook kan je niet na de zomer er een deken opgooien en die er opeens vanaf trekken, dat is wel vragen om problemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:05

Het enige waar paarden het echt koud van krijgen is de combinatie van regen, wind en een temperatuur van net boven het vriespunt. Dan hebben vrijwel alle paarden een vorm van beschutting nodig, hetzij een schuilstal, hetzij een deken. Als het vriest hebben ze met een wintervacht geen temperatuursprobleem, haren een beetje uitzetten en ze hebben het heerlijk comfortabel.
Als jouw verzorgpony gewoon in haar stal kan gaan staan, dan is die deken niet echt nodig, zeker niet bij droog weer.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:07

Als jouw pony al een hele tijd mét deken staat, zou ik haar niet ineens zonder deken zetten.
Wat zeggen de eigenaren ervan?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:13

unamie schreef:
1) dekens zitten vaak te strak om de borst maar veel mensen schijnen dat normaal te vinden Koe Goede deken kopen
2) sociaal gedrag wordt lastiger (ze kunnen elkaar niet lekker krabbelen) Afhankelijk als ze met meerder buitenstaan, of wanneer je erbij bent deken terugslaan en laten kroelen
3) kunnen hun warmte zelf niet regelen (als ze het te warm hebben kunnen ze er zelf niets aan doen) toch wel gezien dat paarden haren overeind zetten met een deken op
4) hoe kan een paard zichzelf krabbelen als ie jeuk heeft in de flanken?? ja dat kan, ze kunnen heel slim nog onder de deken krabbelen
5) ze zijn behoorlijk duur duurkoop is hierin ook weer goedkoop, maar geen deken kopen is wel inderdaad het goedkoopst Knipoog
6) het op en af doen en wisselen van de dekens is veel werk nee hoor, gewoon goede deken kopen zonder die ondingen tussen de achterbenen en altijd goed liggen
7) je stal ligt telkens bezaaid met (natte) dekens Clown wederom, goede deken kopen, hier nog nooit last van gehad
8) rollen zonder deken is veel prettiger voor een paard laat je ze toch even zonder deken rollen Verward
9) ze kunnen vrijer bewegen tja, goede deken kopen ;)
10) sommige paarden bijten/trekken elkaar deken stuk kijk, dit is nu een lastige, dat wordt moeilijk als andere gaan slopen.....

Verder om op de TS door te gaan. Ineens stoppen met dekens is niet echt handig. Maar ik vind ook dat andere op stal niet ineens met je deken principe moet bemoeien zonder overleg. Maar aan de andere kant, was vast goed bedoelt in hun ogen.
Een vette pony heeft het niet per definitie warmer. Zou daar wel voor oppassen, want dat vet wordt niet gebruikt om warm te worden.
En verder is het de eerste belang van de eigenaar van de pony hoe die erbij staat.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:40

Eleonoor schreef:
1) dekens zitten vaak te strak om de borst maar veel mensen schijnen dat normaal te vinden Koe Goede deken kopen

dat scheelt idd een stuk
maar het merendeel kiest voor een goedkopere versie als ik zo om me heen kijk Scheve mond

Eleonoor schreef:
2) sociaal gedrag wordt lastiger (ze kunnen elkaar niet lekker krabbelen) Afhankelijk als ze met meerder buitenstaan, of wanneer je erbij bent deken terugslaan en laten kroelen

dan kan ik er wel de hele dag bij gaan staan Clown

Eleonoor schreef:
3) kunnen hun warmte zelf niet regelen (als ze het te warm hebben kunnen ze er zelf niets aan doen) toch wel gezien dat paarden haren overeind zetten met een deken op

nooit gezien maar als ook als ze het te warm hebben lukt dat echt niet om af te koelen mét deken

Eleonoor schreef:
4) hoe kan een paard zichzelf krabbelen als ie jeuk heeft in de flanken?? ja dat kan, ze kunnen heel slim nog onder de deken krabbelen

maar lang niet op alle plaatsen

Eleonoor schreef:
6) het op en af doen en wisselen van de dekens is veel werk nee hoor, gewoon goede deken kopen zonder die ondingen tussen de achterbenen en altijd goed liggen

voor elk paard had ik minstens 3 dekens!!
1 dunne 1 dikke staldeken en 1 waterdichte of zelfs 2
logisch want de temperatuur wisselt in nederland nogal sterk
maar er zijn idd mensen die 1 waterdichte deken die ze meteen op laten op stal
maar zo'n deken ademt veel minder goed dan een gewone staldeken
vandaar dat ik ze dan weer omwisselde voor een staldeken als ze binnen kwamen

Eleonoor schreef:
7) je stal ligt telkens bezaaid met (natte) dekens Clown wederom, goede deken kopen, hier nog nooit last van gehad

zie vorige reactie (6)

Eleonoor schreef:
8) rollen zonder deken is veel prettiger voor een paard laat je ze toch even zonder deken rollen Verward

mijn paarden rollen de hele dag en nacht door Tong uitsteken

Eleonoor schreef:

Rambo en Anky dekens zijn prima dekens, en die had ik altijd !
maar zonder lopen ze toch echt veel vrijer, het blijft toch een onnatuurlijk iets Knipoog

Eleonoor schreef:
10) sommige paarden bijten/trekken elkaar deken stuk kijk, dit is nu een lastige, dat wordt moeilijk als andere gaan slopen.....

en vooral een duur grapje Sigaar

hoeveel paarden leggen hun oren plat als ze een deken op krijgen (echt heel veel)
zouden ze dat doen omdat ze een deken zo prettig vinden? Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:54

unamie schreef:
Eleonoor schreef:

dat scheelt idd een stuk
maar het merendeel kiest voor een goedkopere versie als ik zo om me heen kijk Scheve mond

Dat Hollanders op hun geld zitten is niks nieuws. Daarmee is niet een deken slecht, maar de eigenaar een sukkel omdat ie alleen voor de laagste prijs gaat en daarmee voor korte-termijn "oplossingen" kiest.

unamie schreef:
Eleonoor schreef:

Kan ook MET deken hoor, vaak genoeg bekeken.
unamie schreef:
Eleonoor schreef:

nooit gezien maar als ook als ze het te warm hebben lukt dat echt niet om af te koelen mét deken

Jawel, ook dat zien gebeuren. Maar zodra je dekens gebruikt, ben je als eigenaar aan je paard VERPLICHT om erop te letten dat ze het niet te warm krijgen en dus te kiezen voor een goede deken.
unamie schreef:
Eleonoor schreef:

Krab jij nooit door je shirt heen als het jeukt? Daarbij, ik mag toch aannemen dat je dagelijks je paard de deken afdoet en op z'n minst flink borsteld (of zijn we daar ook al te lam voor?)
unamie schreef:
Eleonoor schreef:

Goede waterdichte deken voldoet prima, een paard kan veel grotere temeratuurswisselingen aan dan veel mensen denken. Mijn oude paard had een degelijke waterdichte Bucas en dat voldeed uitstekend. Waterdicht, nooit een zwetend paard, maar ook nooit een koud paard, ook niet mid 90-er jaren, toen we een paar strenge winters hadden. Je weet wel, goed spul kopen, of zoals Henry Royce al zei: quality remains, long after the price is forgotten.....
unamie schreef:
Eleonoor schreef:

zie vorige reactie (6)

Ook voor jou.
unamie schreef:
Eleonoor schreef:

Zelfs IN het water, al was ik daar even minder blij mee.
unamie schreef:
Eleonoor schreef:
9) ze kunnen vrijer bewegen tja, goede deken kopen;)

maar zonder lopen ze toch echt veel vrijer, het blijft toch een onnatuurlijk iets Knipoog

Henry Royce..........
Persoonlijk vindt ik Bucas duidelijk beter dan genoemde. Daarbij kun je ZONDER meerprijs een bucas op maat laten maken; er zijn namelijk veel meer maten verkrijgbaar dan er in de NL winkels hangen.
unamie schreef:
Eleonoor schreef:

Goede deken? Mijn Bucas heeft jaren van mishandeling overleeft. Ze werd zelfs gedekt met deken op en ook dat overleefde de deken (nee, niet bewust, sommige ruinen weten nou eenmaal hoe dat moet en sommige merries laten het graag toe).
unamie schreef:
hoeveel paarden leggen hun oren plat als ze een deken op krijgen (echt heel veel)

Nee, maar soms kun je er niet tegenop voeren. Als je 8(!!) kilo voer in een paard moet gaan stoppen enkel om ze een beetje op gewicht te houden, dan moet je wat. Oudere paarden krijgen zo hun mankementen..........

De dekendiscussie is net als ijzers: kijk naar het individu en wat die nodig heeft. Juist doordat wij al die aandacht geven, worden paarden ouder. Besef dat in de "wilde natuur" er nog altijd geen paarden zijn gevonden van 15+..........

Chilly_Dana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:56

unamie schreef:
Eleonoor schreef:

dat scheelt idd een stuk

Eleonoor schreef:

Eleonoor schreef:

Eleonoor schreef:

Eleonoor schreef:

Eleonoor schreef:

zie vorige reactie (6)

Eleonoor schreef:

Eleonoor schreef:

Eleonoor schreef:

ej.. mensen als jij elke dag komt om even hem te borstelen heeft die geen jeuk hoor en krabbelen doen ze vaak bij de manen.. en mijn paard staat ook met deken.. omdat die ziek is geweest afgelopen 2 winters... enne hij vind het prima.. het licht erook aan hoe jullie de deken erop doen.. als je het voorzichtig doet vinden de meeste paarden het niet erg.. en als andere hem kapot maken.. dan moet je cribox erop doen is zo overr dan vinden ze niet meer lekker.. en te strak met borst licht egt aan welke deken ik heb er nu 1 die kan k verstellen.. (ook geen schuurplekken..) die is echt idiaal...

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:03

ik vind dat je als verzorgster er eigenlijk weinig over te zeggen hebt en niet zelf kan gaan handelen, ik vind dat de eigenaar van het paard dit moet beslissen, mijn paard staat ook sinds de zomer al met deken op (begon aan het eind van de zomer met een zomer deken en dit steeds verder opgebouwd en staat nu onder 500 gram)

paarden kunnen wel zonder deken, maar dan moet je er na de zomer ook geen deken opdoen, nu is je paard gewent aan die deken en kan je hem er niet zomaar afhalen.

ik zou het zelf niet echt leuk vinden als mijn bijrijdster zonder te overleggen opeens de dekens er af haalt, hij heeft die dekens niet voor niets op..

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:40

mijn menig over dekens is kijk naar je paard! ik ben ook van mening dat een GEZOND paard makkelijk zonder deken kan... maar mijn haflinger (spierbevangen) heeft nu ook een deken op anders is ze de volgende ochtend niet meer vooruit te branden! dus kijk gewoon naar je paard! een GEZOND paard kan zeker zonder!