vraag betreft leiderschap

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

vraag betreft leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 19:02

in principe laat ik Toos altijd achter me lopen en dat gaat geweldig... ze vind het prima en probeerd soms als ze zéér happy is om lekker in het bos te wandelen voor me uit te hupsen, maar een kleine correctie is dan voldoende...

nu is ze best een scheiterd en zoekt vaak de veiligheid bij mij( in ieder geval bij een mens) als er in de wei iets engs aan de boskant ziet( ze staat aan een bospad waar het vrij druk is met wandelaars,tussen pad en wei zit een brede strook met natuurliojk leefgebied voor dieren) staat ze op een afstand te kijken en komt naar me toe, als we dan samen gaan kijken gaat ze wel mee en vind ze het goed.... geweldig dat vertrouwen wat ze in me heeft, maaaaar...

als ik erop zit heeft ze ook het liefst een paard of een mens mee die zij volgen kan, of in ieder geval waar ze op kan bouwen.
nu kan dat regelmatig ( heb gelukkig een mams die het erg leuk vind mee te gaan op de brommer of wandelend met de shet) maar niet altijd..

ik vroeg me nu af of het tóch niet handig is om toos tijdens wandelen in het bos wat meer voorop te laten lopen zo af en toe, zodat haar 'zelfvertrouwen' groeit en dat doorwerkt wanneer ik erop zit. het lijkt alsof ze iemand nodig heeft haar te steunen ( paard, maar liever nog een mens) als we het bos in gaan, vandaar mijn idee betreft zelfvertrouwen

ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en tips zijn uiteraard altijd welkom Knipoog

jakkiwakki

Re: vraag betreft leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:15

Ik denk niet dat je haar voorop moet laten lopen, maar hierin gewoon duidelijk moet blijven, achter lopen dus! Ga je dit soort dingen veranderen dan verander je de omgangsvormen en zou ze juist heel onzeker kunnen worden.
Zelfvertrouwen kweken kan ook met enge dingen benaderen, dit kan je bijv in de bak doen met een paraplu, zeil, rollende ballen/autobanden enzo. Ik oefen ook veel over hindernisjes wandelen (ook achteruit).
Alleen rijden blijft voor veel paarden wat eng. Kwestie van tijd en oefenen, iets eerder/later naar huis rijden dan je moeder, steeds meer afstand houden....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 19:18

thnx voor je antwoord...!
even vergeten erbij te zetten is dat ik de 'engedingenspelletjes' zeer regelmatig in de wei doe en ook onderweg bewust naar de enge dingen ga, maar dat vind ze ook geen probleem omdat ik er dan bij ben, met haar mee loop of op vrij korte afstand ben( ivm met touwtje vasthouden)..

om steeds meer afstand etc te houden is wel een goede idd

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:20

Haha zie in je profiel dat Toos al aardig wat gewend is, ze zal wel gapen bij paraplu's e.d.?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 19:31

we hebben toevallig vandaag weer de paraplu test gedaan, dat is eigenlijk het enige wat simpel te oefenen is waar ze geen fan van is...eng vind ze het niet, maar nog altijd een beetje spannend
http://modulo6.rendered.hyves.org/40150 ... _amk1.jpeg

het zijn ook meer de gekke dingen, kinderen die door de bosjes vliegen om verstoppertje te doen, een groep wielrenners die veel herrie maken, een boomstam die er eerder nog niet lag etc...dan zoekt ze me ontzettend op om samen te gaan kijken.
wanneer ik erop zit heeft ze dat vetrouwen dan net weer niet, ze gaat er wel langs zonder echt gek te doen, maar ik merk aan alles dat ze liever iemand erbij heeft, dan is alles veelminder eng en gespannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:46

Het is best goed dat je Toos tijdens het wandelen ook eens voorop laat lopen.
Want zo te lezen, zijn de verhoudingen tussen jullie wel goed en ook duidelijk.

Om haar wat dapperder te maken, kun je haar eerst eens naast jou laten lopen. En als ze dat durft, voor jou. Je kunt dan eventueel je hand op haar schouder of schoft leggen.
En nòg een stapje verder is naast haar achterhand lopen en evt. je hand op haar bekken leggen.

Probeer het gewoon eens. Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:01

Je hebt met leiden meerdere positie's. Een van die positie's is naast de kont van het paard. Dus kortom de drijvende positie die de hengst inneemt. Deze positie maakt het paard zelfstandiger en dapper. Dus zeker goed om te doen als de relatie goed is.

Vraag tijdens het leiden het paard langs je heen waarna je rustig naast de kruis van je paard gaat lopen. Blijf niet te lang bij de schouder en buik omdat deze positie je juist ondergeschikt maakt.

Ik zelf gebruik deze leid positie heel veel daar het zowel makkelijk loopt als dat de paarden het helemaal het einde vinden. Ze mogen dan zelf de richting kiesen en dus als ze iets zien er zelf opaf gaan. Vanaf deze positie is het reiden nog maar een kleine stap.

jasmijn22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:13

ik sluit me aan bij het bovenstaande.. door naast haar te lopen en te leiden volgt ze jou minder en kan ze haar zelfvertrouwen opbouwen..
ik herken je verhaal want mijn paardje had dit ook, ik oefen nu veel met voorop rijden. als ik met andere mee rij probeer ik veel stukken voorop te rijden. dit is een hele goede oefening voor haar zelfvertrouwen, begin wel met kleine stukjes en bouw dit op. Ik heb gemerkt dat ze hier echt meer zelfvertrouwen door krijgen en steeds minder dingen eng beginnen te vinden..
nog een tip.. besteedt veel tijd aan de dingen die ze tijdens het buitenrijden eng vindt, laat haar kijken, stilstaan tot dat ze kalmeert. zodra je aan deze dingen genoeg aandacht besteedt zul je merken dat ze op een gegeven moment minder eng zal vinden. vaak ligt het trouwens ook aan jou gevoel, vooral omdat je aangeeft dat het met iemand rijden veel ontspannender is.. dit voelt je paardje natuurlijk ook. dus ga dan vooral veel samen op pad totdat jij er ook helemaal zeker van bent

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:58

Heb je haar wel een tussen de lange lijnen gehad? Is ook een hele goede om haar zelfvertrouwen te geven. Jij loopt er nl. schuinachter (of helemaal achter) en hebt zo een drijvende/leidende rol en omdat ze voorop loopt moet ze het allemaal zelf uitzoeken met jou als drijfveer erachter. In het begin kun je iemand mee laten lopen aan de voorzijde die zich iets afzijdig houdt en uiteindelijk is dat niet meer nodig en heeft je paard voldoende vertrouwen in jouw leiderschap dat als jij zegt dat ze er langs kan, ze het ook wel doet.

Er gewoon iets achter gaan lopen aan een enkel leidtouw kan natuurlijk ook maar mocht ze dan besluiten de benen te nemen dan "loop jij achter de feiten aan" omdat je leadrope wsl te kort zal zijn om haar tegen te houden.

Ik heb met mijn jonge paard een aantal malen tussen de lange lijnen geoefend en dat was erg goed voor hem, en zijn zelfvertrouwen. Dit kun je overigens ook in de bak oefenen door een trailparcours te maken (zeil op de grond en pallets o.i.d.) en haar er overheen te sturen terwijl jij erachter loopt.

Veel succes!

Gr. susan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:04

er staan hier prima tips bij, ik denk ook dat je best kunt oefenen met andere 'leidersposities'. de verhoudingen zijn goed, en als ik alles zo lees zal Toosje niet snel misbruik van je maken. ik vind het trouwens echt een supergaaf paard!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:05

de verhoudingen zijn super Knipoog
Lijkt me alleen niet fijn zo'n reus in mijn nek Nagelbijten / Gniffelen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 09:58

dank jullie wel, ik denk dat hier behoorlijk nuttige tips instaan die ik rustigaan er eens in ga gooien als we gaan wandelen..

bedankt voor het meedenken:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:38

Je moet je paard idd ook eens voorop laten lopen, in het begin loop je naast haar schouder, later moet ze aan de lange lijnen voorop. Langzaam opbouwen, maar ze moet achter je rug vandaan en de wereld zelf verkennen.