paard valt hond aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

paard valt hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:50

hoi,
ik zit met een probleem , mijn oudste merrie (13 jaar) is een heel dominante merrie. ze heeft tot haar 2 jaar in noorwegen in een kudde geleeft, ik denk wel dat het hierdoor komt dat ze zo dominant is. naar mensen is ze absoluut niet bazig maar juist heel onderdanig en voorzichtig. nu komt het, een aantal weken geleden was ik de mest uit de wei aan het halen en mijn honden lopen zoals altijd mee door de wei ,en plotseling grijpt mai(de merrie) mijn hond bij zijn staart en gooit hem in de lucht (hond is een volwassen stafford) om er vervolgens heen te spurten en te kappen met haar voorbeen naar de hond. ik riep natuurlijk direct naar het paard . mai kijkt heel verbaast naar mij en loopt snel weg. ik kan daarna ook niet meer bij haar in de buurt komen want ze loopt telkens weg . ik heb haar dus niet aangeraakt, enkel mijn stem even verhoffen. nu was ik daarjuist ook bezig in de wei, en ineens helemaal uit het niets sprint ze naar mijn hond en kapt naar hem, ook deze keer de zelfde reactie toen ik even op haar riep. ook bij mijn andere paarden is ze zo. ik heb 7 paarden en wou graag dat ze allemaal samen dag en nacht op de wei lopen, ik heb zo een 3 hectare met stallen. ik wou graag dat ze samen een kudde vormen, maar dit is bijna onmogelijk lijkt het wel. ik heb nu een keer of 5 geprobeert om mijn oudste merrie bij mijn andere paarden te zetten, en telkens eindigt dit in een bloedbad en ik die 2 paarden uit elkaar moet slaan. ik heb nog een fjordenmerrie die ook vrij dominant is en mijn haflinger geeft ook niet snel toe. meestal gaat het als volgt. mijn weien zijn in 4 stukken gedeelt, dus neem ik altijd een stuk waar geen paarden opstaan dus dat het voor al mijn paarden nieuw is en dan laat ik ze samen los op dat stuk. en dan begint het , mai "mijn oudste merrie" krijgt baya in het oog en omgekeert en ze vallen mekaar echt aan. omhoog gaan tegen elkaar en echt tot bloedens toe bijten. daarna staan ze meestal met hun achterhand naar elkaar en blijven stampen tot ik er op den duur moet tussen komen, en ik moet ze echt uit elkaar slaan en dan nog lukt het niet heel goed om ze uit elkaar te drijven. de laatste keer had baya en mai er beiden vrij hard door. zou het ooit lukken om al mijn paardjes bij elkaar te zetten ? en wie kan mij een uitleg en eventueel hulp geven ?
groetjes

merrieveulen

Re: paard valt hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:19

ik weet niet hoe heftig het gaat, maar bij ons was het in het begin ook niet makkelijk met twee van de paarden. we hebben ze ingepakt met beenbeschermers en sterke dekens, en ze het 'uit laten vechten'. twee keer hebben ze een paar klappen uitgedeeld, maar niet eens raak en het bleek erg mee te vallen. nu staan ze dagelijks bij elkaar.
echter het komt ook voor dat paarden elkaar gewoon echt niet mogen, en dat het echt niet lukt... ik durf je geen advies te geven, want één goeie klap kan voldoende zijn voor een gebroken been... een kennis van mij heeft dat meegemaakt en ik wens dat niemand toe...

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 12:46

dat is ook hetgene wat me tegenhoud om ze het te laten uitvechten. ik heb het al dikwijls mogen aanhoren, laat ze het maar uitvechten. uiteindelijk geeft er wel één op. maar stel je voor dat ze een been breken, of iets anders ernstig meemaken. ik ga je tip om ze eens goed in te pakken en ze daarna nog eens bij elkaar te zetten eens proberen. zal wel een zicht zijn. 7 paarden helemaal ingepakt. maar ja als dat de manier zou kunnen zijn zou ik het helemaal geweldig vinden.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:37

Ik hou dit topic even in de gaten, ben benieuwd.. Nog nooit van gehoord ook..

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:43

Altijd moeilijk gedrag dit.

Ik zou ze inderdaad goed inpakken en zoveel mogelijk ruimte geven. Een paard dat niet lekker in zijn vel zit reageerd zich af. Pas wanneer het duidelijk is dat dit gedrag niet getolereerd word komt het paard tot rust.

Ik begrijp dat jouw andere paarden hun mannetje staan. Zet eerst die paarden bij elkaar en daarna de boosdoener. Ze moet het dan gaan opnemen tegen een kudde en de kudde zou elkaar beschermen. Het kan er even hard aan toe gaan, maar probeer ze pas uitelkaar te halen als ze elkaar echt ernstig gaan verwonden. Zet dus even door en kijk wat de kudde doet. uiteindelijk heb je niet alleen de kudde bij elkaar staan, maar ook een happy paard er bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 02:10

Ik zou het risico toch echt niet willen lopen dat een dergelijke aanval van paard mijn hond het leven zou kosten. De hond moet ten allen tijde onder appel staan, maar zelfs als hij dat is en de merrie nog zo reageert, doe je er beter aan om de hond uit de buurt van de merrie te houden voordat er echt dodelijke slachtoffers vallen en de hond het onderspit delft....

Better safe than sorry....

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:20

Poe eng hoor..

Bij onze manege pony's hebben we het ooit 1x meegemaakt dat ze het toch uit wouden vechten. En wel tijdens de les, met kindjes erop. Kind trauma, aangevallen pony trauma. Die hebben we weg gedaan omdat die volledig op tilt sloeg als er een paard ook maar aan dacht om naar dr te kijken.

We hebben dit nooit meer gezien bij de aanvaller. Hij zal de ander wel echt niet hebben gemogen.
Ik moet er bij zeggen dat deze pony niet hoog in rang staat in de "kudde". Mischien voelde hij zich daarom aangevallen?

Nieuwelingen vallen eigenlijk best in de kudde. Nemen we geen paarden/pony's met veel wit.
De bonte heeft het soms al zwaar. Wintertijd is voor hem veel rustiger ivm. deken. Al staat hij zijn mannetje wel Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:53

Paarden en honden vind ik sowieso geen beste combinatie. Snap dan ook niet waarom mensen dat zo vaak doen.
De paardentaal en hondentaal zijn op verschillende punten totaal tegenovergesteld, omdat de paarden prooidieren zijn, de honden roofdieren. De hond is een roofdier wat zich op het territorium van het paard bevindt en zich in de ogen van het paard agressief opstelt. Geen wonder dat een dominant paard de aanval inzet.

Heeft dit paard trouwens voorheen wel in een groep gestaan? Heeft ze wel 'manieren' geleerd toen ze jong was?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:07

Ik weet niet hoe 'merrie-achtig' je dier is. Soms kan het komen door overmatige hormonale reacties. Het kan dan helpen om tijdelijk een hormoon regulerend preparaat te geven. Verder is het heel goed om paarden het gevoel te geven dat ze bij elkaar horen zonder dat ze los lopen. De manier om dat te doen is door aleen met twee paarden tegelijk over het erf te lopen of grazen aan de hand (links en rechts) maar dat kan natuurlijk alleen als je zelf dan veilig bent. Het is dan wel belangrijk om ze evenveel aandacht te geven of ze evenveel te negeren zodat er geen jaloersheid komt.
Er blijven echter paarden die gewoon echte jagers zijn en dus gewoon contact gestoord zijn door wat voor reden dan ook. Ik heb helaas ook zo'n dier gekend. Die joeg paarden op totdat ze neer vielen als we hem de kans gaven zonder zelf maar een druppel zweet te verliezen. Ook dit paard heeft eens een hond bijna doodgegooid tegen een muur. Ik heb eigenlijk ook nooit het gevoel gehad dat hij ongelukkig was alleen in de wei dus misschien is dat in sommige gevallen dan ook maar beter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:12

Ik wilde nog een aantal dingen toevoegen, maar dat kon niet meer, dan maar een nieuw bericht.
Heeft 1 van de aanvallers een opvallende kleur? Een opvallende kleur is namelijk direct gevaar voor een kudde omdat het de aandacht trekt van rovers. Deze dieren worden dus vaak verstoten met veel geweld. Dit werkt twee kanten op. Ze kunnen dus agressief reageren tegen de vreemd gekleurde, maar een anders gekleurde kan ook geleerd hebben dat het extra agressief moet zijn om te voorkomen dat hij/zij verstoten gaat worden. In dat geval kan een effenbruine deken uitkomst bieden.

Een ander probleem ontstaat als je twee merries hebt met even grote dominantie. Deze dieren zullen vechten tot er 1 neervalt OF een eigen kudde afsplitsen. Wij hadden deze situatie ook op stal. Wat daar een simpele oplossing was, was door ze beide een eigen groepje met ondergeschikten te geven of te laten vormen. Het veiligste kan je dat doen door dus je groep te splitsen in 3 en 4 of 2 en 5 paarden en deze een hechte groep te laten vormen. Daarna kan je ze wel weer combineren en vaak hou je dan een gesplitste kudde met misschien wat kleine uitwisseling. Op het moment dat 1 leider merrie probeert haar groepje uit te breiden krijg je nog wel eens wat geweld, maar dat is nooit zoveel als wanneer er nog geen voorgevormde groepen zijn. Hierbij is het natuurlijk wel heel belangrijk dat de wei groot genoeg is om te vluchten (en dat is dan overwegend belangrijk voor het ondergeschikte dier die dus voor de keuze staat omdat die anders onterecht de klappen opvangt).

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Succes.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:38

ik vind Sizzle's raad een goed idee. je kunt beter voorlopig twee groepen hebben waar rust is, dan één grote waarbij ze elkaar te lijf gaan. Knipoog en als die twee paarden allebei zo dominant zijn, zou ik het risico niet willen lopen, dat ze inderdaad doorgaan tot er een bij neer valt. als een van beide een been breekt (of iets anders) kan die straks helemaal niet meer lopen

en over die hond, kijk alsjeblieft uit! een hond is niet zo sterk als een paard en een arke klap van een hoef komt hard aan. ik zou je hond voorlopig uit de buurt van het paard houden dat 'm aanvalt.