dominant ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jessy1989

dominant ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 15:35

heey
ik had een vraag:
ik heb een probleem met mijn paard (eigenlijk meerdere) maar het grootste probleem is dat ik niet genoeg de baas ben over haar.
dat staat ook in dit topic : viewtopic.php?f=8&t=699360&st=0&sk=t&sd=a&start=25

weet niet of ie het zo doet heb het adres gekopieerd.

maar wie kan mij helpen met het afleren van dit gedrag? ik wil het namenlijk niet met geweld oplossen.
heb je nog een tip of een site/boek wat ik even moet lezen dan hoor ik het graag!!!

bedankt jessy

Mandyke

Re: dominant ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:10

Alle boeken over NH (en andere) zullen je wel een duwtje in de juiste richting geven, maar ik zou allereerst instructie zoeken. Ik had vroeger ook problemen met de dominantie van m'n paard, zo erg zelfs dat het ook gevaarlijk werd voor anderen, heb dan een klein jaar lessen in enkel grondwerk met haar genomen (NH-gericht) en we staan nu een heel stuk verder dan een jaar geleden. De verhouding zit nu goed al moet ik nog steeds oppassen dat ze niet stiekem terug de bovenhand neemt, het is dan wel een alpha-merrie, maar het zijn allemaal wel deugnieten. Duivel Je moet er dus eigenlijk zowat de hele tijd aan werken zolang jij en je paard samenwerken.

Ik hoop dat je iemand in je buurt vind die je de kneepjes van het NH grondwerk kan aanleren!:D

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:12

Het is moeilijk om alleen met boeken te werken, elk paard heeft zijn specifieke karakter en problemen. Maar de basis van NH kan je er wel in vinden. Misschioen door gewoon enkele methodes door te nemen en te proberen; het vanzelf wel oplost, wie weet. Want grondwerk kan onmogelijk goed gaan met een paard die jou niet als leider accepteert. succes!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:16

Ik zou ook op zoek gaan naar instructie en tegelijkertijd alles lezen wat los en vast zit op NH-gebied.
Hier vind je een lijst met mensen die les geven....
viewtopic.php?f=99&t=497556
Er zit vast wel iemand bij jou in de buurt.

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 23:14

bedankt voor de reacties

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:41

[NA] > [NH]

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:14

Zoals gezegt elk paard is weer anders en het gedrag kan een heel andere betekenis hebben dan je denkt.

Steigeren kan meerdere oorzaken hebben met het probleem dat ze gaat liggen denk ik toch snel aan angst. Natuurlijk ken ik het paard niet en weet ik niet hoe ze dit gedrag vertoont. Daarom zoek begeleiding want het lijkt er op dat bij het zelf corrigeren het gedrag versterk gaat worden en daardoor nog gevaarlijker kan worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:22

Je had in het vorige topic het advies gekregen om er een osteopaat naar te laten kijken en zo lichamelijke problemen uit te sluiten.
Voordat je verder zoekt en stap 2 te lijf gaat, ben je zeker dat stap 1 (namelijk problemen met rug en zadel) uitgesloten kan worden?)....

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 22:49

ja maar paard is nagekeken en ze mankeerde helemaal niets toen ben ik haar met rijden strenger gaan aanpakken en het steiger probleem is nu wel opgelost , ik was gewoon veel te lief voor haar , beide zadels zijn ong. drie maanden geleden aangemeten door een zadelmaker en ik heb er zelf ook enig verstand van en die passen ook nog steeds goed
cassidy ik heb je even ge pb'd met een vraag

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 22:53

@josien
mijn paard is heel eenkennig , als iemand anders haar een snoepje i.o.d. geeft dan neemt ze hem wel aan maar dan spuugt ze het weer uit , als ik hem dan van de grond pak dan eet ze hem wel op.
met rijden is het een beetje hetzelfde verhaal ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en beleerd dus ze heeft ook liever niet dat er een ander op gaat rijden , dat liggen ging ook heel relaxt ze bleef gewoon liggen totdat die persoon afstapte , ik weet dat dat fout was maar we hadden het beide nog nooit meegemaakt dus we dachten ook dat er iets met haar was, daarna ging ze weer gewoon staan en was er niks aan de hand , ja het is een beetje een raar paard

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:04

mijn merrie is ook zo dominant,wordt er af en toe gek van ,ze is zelfs zo dominant dat al iemand bij haar in de box komt jaagt ze die er meteen uit,bijna niemand durft bij sandy in de box te komen ,en daarnaast heeft ze ook nog een ander probleem misschien dat iemand mij hier mee kan helpen
als ze zomers buiten staat en ik wil haar mee naar binnen nemen ,of alleen maar ff aaien en een appel geven draait ze de kont naar me toe en haalt ze uit met haar achterbenen en oren in de nek,en rent ze snel weg ,wat doe ik hier aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:06

De verhoudingen rechtzetten. Ze heeft duidelijk ook geen respect voor jou. Ga grondwerk met haar doen, niet te lang aanmodderen, komen alleen maar ongelukken van.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:18

hee cassidy ik zie dat jij ook uit purmerend komt net als ik ,mijn paard staat in de beemster ,zou je misschien een keer me kunnen komen helpen met sandy pleasse ????
want lessen kan ik echt niet betalen door persoonlijke omstandigheden, ik zou zo graag een keer naar eddy modde toe willen met sandy maar ja ,geen geld en geen vervoer
dus hopelijk wil jij me een keertje helpen

liefs sylvia