ik hoop dat ik hier niemand mee verveel, maar ik moet het toch even kwijt. sinds bijna drie maanden heb ik ons gezinnetje uitgebreid met een klein manneke, een Welsh A hengsteveulen, genaamd Snatje (Santiago). ik had hem samen met een stalgenoot gekocht, maar ongeveer een maand geleden hebben we besloten dat ik hem voor mezelf kon hebben.
nu heb ik mijn beide andere paarden altijd veel in de hand gehad als veulens, en dat wilde ik met Snatje ook. hij kreeg een flinke verkoudheid, en staat nog steeds aan de anitbiotica. omdat mijn merrie (zijn nieuwe weidegenoot) ook ziek was en op stal moest blijven, moest Snatje ook op stal uit noodzaak. heel vervelend, wat hij verveelde zich stuk en begon na twee dagen ook op dingen te knagen enzo. de dag daarna kon hij gelukkig weer met zijn kameraad het land in, maar ik heb me voorgenomen om meer met hem te doen.
toen we Snatje net kregen was hij angstig, en ondanks dat hij al op een keuring is geweest kende hij niet veel. voetjes geven had ik hem al geleerd, maar in tegenstelling tot mijn twee andere op die leeftijd kreeg ik met hem niet zo makkelijk contact, ook niet in het land etc. (nou zijn mijn andere twee paarden door omstandigheden wel 'gevalletjes apart', maar toch wil ik ook met Snatje een fijne band en goed contact).
nu staat Snatje sinds een poosje in een fijn stukje land, met zijn merrie vriendin en nog een mini hengstje van zijn leeftijd. ik heb wat dingen met hem geoefend, zoals komen als je roept, en dergelijke dingen. in het begin wilde hij weinig van mensen weten, en met me spelen deed hij al helemaal niet. maar sinds een paar dagen volgt hij me overal als ik in de wei ben, ik voer hem nog steeds antibiotica, en hij laat zelfs zijn halfvolle bak voer even alleen om bij me te komen. (hoe gek het ook klinkt;) als ik door de wei ren loopt hij 'aan de schouder' zoals hij bij een moedermerrie ook zou doen, en hij bokt speels achter me aan. hij daagt mij uit voor spelletjes, en andersom ook. ik kan echt merken dat ik contact met hem krijg, hij wordt vrolijker en brutaler in positieve zin. waar hij eerst liever niet te dichtbij kwam, komt hij nu tegen me aanstaan voor een knuffel. ik kan er zó van genieten!
ik kan gewoon steeds duidelijker merken dat ik echt een band met hem krijg, hij begint me te begrijpen, en ik hem ook steeds beter. ik kan hem van me afsturen zonder duidelijk gebaar, met alleen lichaamstaal etc., en ook bij me laten komen, uitdagen voor een spelletje, stil laten staan etc. ik heb hier nooit op geoefend, het enige wat ik gericht met Snatje doe is af en toe een klein stukje langs de weg zodat hij vreemde dingen leert kennen, en voetjes krabben/ bekappen. de rest leert hij zichzelf. ik wil hem ook echt gewoon veulen laten zijn, maar ik heb altijd mijn best gedaan om bij mijn paarden deel uit te maken van de kudde. natuurlijk weten ze donders goed dat ik geen paard ben, maar ik word wel als zodanig geaccepteerd en gerespecteerd. en ik denk dat ik Snatje op deze manier veel over mensen kan laten leren, zonder dat het belastend voor hem is. het is aan hem om te komen als ik het land inga (hoewel dat meestal een race wordt tussen Snatje en mijn merrie Flicka omdat ze allebei alle aandacht van mij willen), en om in te gaan op de spelletjes. hij krijgt geen halster om, en ik vraag in principe niets, tot hij zelf komt voor een knuffel of spelletje (en dat is meestal als ik 100 meter verderop het pad op kom lopen maar goed, hihi)
sorry voor het verhaal, maar ik ben er echt blij mee en moest het even kwijt. heerlijk om op deze manier met mijn kleine grote vent bezig te kunnen zijn. wie is hier bekend mee, en heeft iemand van jullie misschien tips voor spelletjes die ik in alle vrijheid met Snatje kan doen? verder zou ik ook graag jullie meningen horen, toen ik Snatje net had kreeg ik het advies om hem de opfok in te gooien, maar hij loopt hier ook 24 uur per dag buiten met een ander hengstje en mijn merrie waar hij veel goeds van kan leren. Wat vinden jullie van wat ik met hem doe? is het teveel, of niet nodig, en waarom? of vinden jullie het juist goed?
voor leuke foto's van 'mafkezen' in de wei zie mijn onderschrift!
hier alvast een voorproefje van Snatje die door de wei scheurt, ik probeer even iemand te ritselen die foto's wil maken als ik met Snatje bezig ben, wil zelf ook weleens zien hoe dat er nou uitziet!