Dually halster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Dually halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 22:45

Ik ben net begonnen met informatie op te zoeken over Monty Roberts en zijn trainingsmethodes.
Veel filmpjes bekeken en gelezen op internet, en nou kwam ik het "dually halster" tegen, wat hij gebruikt met het leren laden van paarden op de trailer.
Op het paardnatuurlijk forum kwam ik veel negatieve reacties tegen op dit halster, MR zou er aan trekken en geen wonder dat een paard het opgeeft etc. etc. Maar op de filmpjes die ik net gezien heb kwam er geen trekken aan te pas. Aan het begin een beetje druk uitoefenen ja, maar dat was nog voor het laden en om het paard duidelijk te maken dat ie moest volgen, voorwaarts en achterwaarts.
Ik vind het erg interessant en ik vroeg me af wat de ervaringen hier zijn met het dually halster.

Antheman

Re: Dually halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:46

volg dit topic even

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 23:46

Die kwam ik ook al tegen, maar er wordt daar zoveel besproken, veel andere halsters en bitloos, waardoor ik niet echt de info vond wat ik zoek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:49

Heb jde de lange of de korte versie van het filmpje gezien? Heb je ook gezien dat Monty voortdurend aan dat halster zat om hem bij te stellen? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het halster lijkt mij en ook anderen een bar slechte release te hebben...en dat is iets wat je niet wilt. Zou eerder voor een touwhalster kiezen dan voor het Dually halster.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 00:19

Ik weet niet of ik een lange of korte versie heb gezien, het ging om een schimmel arabier en het zag er behoorlijk relaxt uit allemaal.

Heeft een touwhalster een zelfde soort werking? Of heeft het alleen maar de functie van een gewoon stalhalster? (zoals eerder aangegeven, ik ben net begonnen met info te verzamelen...)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:37

Ik heb een dually halster maar gebruik hem enkel voor grondwerk, om mee te rijden is het tien keer niks.
Met grondwerk, daarentegen, is het wel een handig halster. Het is zeker niet de bedoeling dat je eraan gaan liggen trekken en sleuren, maar met welk ander halster is dat wel...
Het geeft je gewoon iets meer controle over het hoofd van je paard zodat je hem in feite kan overbluffen. Het lijkt of je sterker bent dan je in werklijkheid bent omdat je heel wat teweeg kan brengen met slechts een kleine handeling en daar had je paard nou net niet op gerekend en dan gaat je paard toch wel tweemaal nadenken voor hij allerlei trukjes uithaald.
Maar uiteindelijk gaat het nooit om wie de sterkste is, dat verlies je toch altijd, maar hoe je ermee omgaat.
Het is een hulpmiddel en geen wondermiddel, spijtig genoeg!!! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:44

GamblersCup schreef:
Ik weet niet of ik een lange of korte versie heb gezien, het ging om een schimmel arabier en het zag er behoorlijk relaxt uit allemaal.

Heeft een touwhalster een zelfde soort werking? Of heeft het alleen maar de functie van een gewoon stalhalster? (zoals eerder aangegeven, ik ben net begonnen met info te verzamelen...)

De film die hier met link op Bokt heeft gestaan (in lange en korte versie) ging over een voshengst Arabier.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... ilit=dador

en de uitvoerige discussie op NH

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 5&t=680295

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:48

Ik heb net zo'n halster besteld, volg dit topic even. Mijn bedoeling is om mijn paard alleen te leren laden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:49

Daar zal dat halster alleen je ook niet bij helpen....

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:53

Nee, dat zou wel mooi zijn! Haha! Er zit ook een DVD bij met uitleg, ik verwacht er wel wat mee te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:55

Het enigste wat ik weet is dat een dually halster een pijnlijke druk geeft wanneer er druk op komt. En dat is zeker geen oplossing bij problemen met een paard

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 14:20

Pijnlijke druk? Hangt dat niet af van hoe je er zelf mee omgaat?
Ik was niet van plan mijn paard door gemene trucjes ergens toe te dwingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:26

Het Dually halster is gemeen. Helemaal als je er geen heel traject aan vooraf laat gaan en alleen op grond van een DVD denkt de problemen die je met je paard hebt ermee op te kunnen lossen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:31

ik heb het grondwerk ook gedaan met het halster, ik vond het niet gemeen..als ik zie hoe sommige mensen met een gewoon halster er vreselijk aan trekken en rukken als het paard niet luistert...
Ik heb er geen slechte ervaring mee... misschien omdat ik er niet aan ruk om zo maar te zeggen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:36

Het dually halster snijdt in neus als je druk houdt, en laat de druk weer los op het moment dat jij loslaat (of behoort dat igg te doen). Er zijn andere halsters die precies hetzelfde doen, maar waar je de druk op meerdere plekken dan alleen de neus krijgt, en waar je subtieler mee kunt werken dan met het Dually halster tegen een fractie van de kostprijs van het halster.

Gebruik eens een gewoon touwhalster en een leadrope? Kun je zien hoe subtiel de aanwijzigen kunnen zijn, maar dat vergt wel een traject vooraf.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:38

Cassidy schreef:
Het dually halster snijdt in neus als je druk houdt, en laat de druk weer los op het moment dat jij loslaat (of behoort dat igg te doen). Er zijn andere halsters die precies hetzelfde doen, maar waar je de druk op meerdere plekken dan alleen de neus krijgt, en waar je subtieler mee kunt werken dan met het Dually halster tegen een fractie van de kostprijs van het halster.

Gebruik eens een gewoon touwhalster en een leadrope? Kun je zien hoe subtiel de aanwijzigen kunnen zijn, maar dat vergt wel een traject vooraf.

heb jij er slechte ervaringen mee?..gewoon interesse hoor.Knipoog

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 14:46

Ik ben niet van plan problemen op te lossen, die heb ik niet met mijn paard. Ik zoek een hulpmiddel voor grondwerk.

Kan iemand dan mijn vraag beantwoorden? Of een touwhalster dezelfde soort functie heeft als een dually, maar dan zachter ofzo? Of is het een gewoon stalhalster?

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:47

Ik werk al een hele tijd met het Dually halster en ben er erg blij mee. Ik vind een touwhalster veel harder inwerken. De zachte band van het halster snijdt absoluut niet in. Maar het is wat al een aantal van jullie zeggen, zoals met alle hulpmiddelen, het zijn de handen die het moeten doen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:50

mijn pony ging er beter van luisteren, ondanks ik weinig correctie gaf met de dually.. ik heb hem een week gebruikt voor grondwerk en daarna gewoon halstertje om... hij luistert super, loopt niet meer voor me, houdt netjes halt, en loopt netjes achterwaarts als ik het vraag.... dit zijn de grondwerk dingetjes die ik er mee heb gedaan...

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:51

Ik heb het halster ook. Werkt perfect. Je hebt net een beetje meer controlle over je paard. Die van mij moet nog 3 worden. En ik heb niets gemerkt van in de neus snijden. Als ik een touwhalster bij mijn kwpn paard zou gebruiken dan weet ik nu al dat ze wondjes krijgt. Je moet nooit zo maar iets gaan kopen maar eerst kijken hoe het werkt. Ik gebruik het eerst als halster en wil meneer niet wat ik wil dan pas gebruik ik het met extra neusriem (weet niet hoe je dat anders moet neerzetten). Ik ben dus heel tevreden er over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:52

GamblersCup schreef:
Ik ben niet van plan problemen op te lossen, die heb ik niet met mijn paard. Ik zoek een hulpmiddel voor grondwerk.

Kan iemand dan mijn vraag beantwoorden? Of een touwhalster dezelfde soort functie heeft als een dually, maar dan zachter ofzo? Of is het een gewoon stalhalster?

Touwhalsters zijn zo scherp als de dikte van het touw wat je gebruikt, en de handen die het vasthouden. Als je niet aan een touwhalster wilt beginnen kan een gewoon halster ook zijn werk doen, dually heb je er dan niet voor nodig. Het is maar hoe goed je wilt worden met je paard aan het halster. Je kunt met een touwhalster gewoon veel subtieler en fijner te werk gaan.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:04

Beste Cassidy,

Met alle respect, maar dat is jou mening. Ik heb een andere ervaring. Dat wil nietr zeggen dat ik gelijk heb, maar ook niet dat jij gelijk hebt. Wat voor de een werkt, hoeft niet automatisch voor de ander te werken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:09

Mee eens. Omgaan met een ferrari is ook niet voor iedereen weggelegd, als je je prettiger voelt op een tractor moet je dat gewoon blijven gebruiken.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:10

Precies... En jij bent de enige met verstand...