rugproblemen --> wat voor grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

epidaure

rugproblemen --> wat voor grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 22:43

Nja, mijn vraag is eigenlijk best simpel (denk ik toch).

Mijn paard heeft rugproblemen en mag nu niet meer onder het zadel gereden worden. Van de DA moet ze worden gelongeerd en moet ze aan de longe springen. maar natuurlijk is dit voor een jong paard (dagelijks) heel saai. Aangezien ze ook heel veel moeite heeft met "vertrouwen" en ik me interesseer voor grondwerk enzo vroeg ik me af wat ik met haar kon doen.
Ik had graag een hoop oefeningen gehad als afwisseling (die dan misschien zelfs bevorderlijk zijn voor haar rug)
Liefst wel niet zo van die vrijheidsdressuur (kunstjes)
Iemand tips??

alvast bedankt!

timokyana

Re: rugproblemen --> wat voor grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:45

mijn paard mag voorlopig ook niet onder het zadel, wij kregen van de osteopaat als advies, balkjes stappen, veel buiten wandelen en heuveltjes op en af lopen. (ze had 2 blokkades in haar rug).
ik weet niet of je er iets aan hebt,maar volg verder even wat voor ips er nog komen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:46

Aangezien je aangeeft "niet zo van die vrijheidsdressuur" stata het in het mapje vd niet echt op zijn plaats...

Heb hem verplaatst naar nh

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 02:22

Mag ik vragen hoe oud de pony is, en of het verbod om er op te gaan rijden voor de rest van zijn leven geldt?

Ik zou gewoon proberen om aan de lange lijnen het paard te gymnasticeren, eventueel in te spannen. Het feit dat je er niet meer op kunt zitten betekend niet dat je meteen maar aan vrijheidsdresuur moet gaan doen.

Heb je overigens al een second opinion aangevraagd?

En mocht je een advies willen: ik zou Parelli doen.

En mocht je willen weten wat je daarmee allemaal kunt bereiken, moet je dit filmpje even bekijken....(derde post in het topic heeft een werkende link). En vergeet even voor het gemak even dat gedeelte dat Jan op zijn Haflinger gaat zitten.

viewtopic.php?f=21&t=524275

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:31

@Cassidy:
1) Gaston is GEEN Haflinger
2) Op internet kun je meer terugvinden over deze persoon onder de naam "Honza Blaha" dan onder de naam "Jan"

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 00:36

Het paard is 4 jaar en een aantal maanden. En het verbod is zeer tijdelijk. Alé ze heeft een maandje stilgestaan en moet nu 2 maanden aan de longe, zonder iets en moet aan de longe ook springen. (Ze is nu ongeveer een 6 maanden zadelmak)
Aangezien ze heel graag veel aandacht heeft en ze dat rondjes draaien maar saai vindt ging mijn idee dus uit naar nh en vrijheidsdressuur (maar dan de basis en niet de kunstjes)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:38

NH zijn geen kunstjes, en speelt zich meer in jouw hoofd af dan dat je daar je paard mee lastig valt. Dus ik zou voor NH gaan...je wordt er als mens en ruiter/paardenmens/mens met paarden zoveel rijker door....

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 00:40

en wat voor oefeningen zie jij dan? Ik ben al een tijdje bezig met dingen als volgen, blijven, achteruit, ... maar dit blijft voor haar ook niet intressant. En zijn er ook oefeningen die bevorderlijk zijn voor haar rug?
Alvast bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:50

Probeer eens je hand onder haar buik te leggen en zo ervoor te zorgen dat ze haar rug rond maakt? Verder oefeningen om te buigen, dat hoeft helemaal niet met een bepaald systeem, kan ook met een wortel en in haar stal.

Probeer bijvoorbeeld of je paard zijn lichaam rond wil maken als je een wortel bij zijn heup houdt en hij echt moeite moet doen om die te pakken te krijgen door het buigen van zijn hoofd/nek, en niet door te draaien.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:04

Er zijn heel veel grondwerk oefeningen voor de rug van het paard. Vaak licht de oorzaak in de verkeerde manier van bewegen en of zadel.

Op mijn site vind je meer info over deze manier van trainen van je paard.

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:05

Ben nu enkele dagen aan het oefenen en het vlot niet echt maar ik heb tijd...
Heb wel 1 groot probleem, ze heeft vreselijk veel schrik van de longe achter haar benen door :S. Ze bokt ernaar en gaat lopen en dergelijke...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:43

Je bent met dubbele longe bezig. Zorg dat je les krijgt om het goed onder de knie te krijgen. Ik zelf gebruik verschillende oefeningen voor de rug. Enkel rondjes laten lopen aan de dubbele longe met een paard in een bepaalde houding gezet doet naar mijn mening eerder verkeerd dan goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:52

Ilse_gipsy schreef:
Ben nu enkele dagen aan het oefenen en het vlot niet echt maar ik heb tijd...
Heb wel 1 groot probleem, ze heeft vreselijk veel schrik van de longe achter haar benen door :S. Ze bokt ernaar en gaat lopen en dergelijke...

Dan moet je eerst eraan gaan werken dat ze die longe achter haar achterhand accepteerd. Dus paar stapjes terug.
Doe aan grondwerk, en neem daarin ook het ongevoelig maken voor de lijn achter haar achterhand mee.

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:35

Bedankt voor de uitleg. Zijn we ook stap voor stap mee bezig maar ze is en blijft een angsthaasje Lachen
Maar ze lijkt het wel leuk te vinden, zo eens andere dingen doen als gewoon rondjes lopen aan de longe.
Ze moet van de DA aan de longe met slofteugel, dus denk/hoop dat ze op een rustige manier aan lange lijnen minder naar onder gedwongen wordt.